Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 14:18 Online: Ja

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2017 - Lucka 18

KennyMan66618 dec 2017 23:0662 visningarKommentera: 0 !

Sent blev det i dag och sent blir det i morgon men luckan letades efter tidigare.



Det var prositen som hittade den. På vänster struktur, uppepå en gul byggnad, ovanför en spindelkvinna och bredvid en zombie, finns nummer arton. Öppnar vi den, så hittar vi...



...en liten gråklädd figur med ett vitt huvud. Eller vit mask.

Lucka 18 - Hollow Knight

Ibland kommer det spel som bara tar en genre och gör något extra med den.

Hollow Knight är ett sådant spel när det kommer till Metroidvanias.

Det börjar ganska vanligt. Man har en litet startområde där man får lära sig att kontrollera sin karaktär innan man når den lilla, lilla byn som blir spelets primära hubb. Därifrån får man bege sig ner i grottorna som finns därunder. I början finns det inte så många platser man har kapacitet att ta sig till, så man leds rätt naturligt till sina första mål. Sen så börjar man hitta nya områden.

Det är ungefär där man börjar märka att man inte har något direkt mål. Du vet inte vad det är du letar efter. Du hittar nya platser, nya områden. Är det dit du ska? Du vet inte. Men du går dit ändå, för det skulle kunna vara dit du ska.

Du utforskar.

Det är vad Hollow Knight handlar om.

Hollow Knight är ett så att säga organiskt stort Metroidvania. På gott och ont. Världen känns sällan "konstruerad", utan det är helt enkelt en värld som finns som du har hamnat i. Du är inte helt säker på varför du är där, eller vad du ska göra där (till en början, i alla fall - sedermera så får man reda på ett och annat). Ska man trivas i Hollow Knight måste man ha en upptäckarlust utöver att ta sig till ett klart definierat mål. För det finns så mycket att hitta i Hollow Knight. Världen har så många skrymslen och vrår, karaktärer här och där som nödvändigtvis inte gör något för dig utan bara är lite mer lore. Å andra sidan så kan det ibland leda till att det känns lite planlöst och att man bara irrar omkring utan någon som helst aning om vad man egentligen förväntas göra. Vilket förvisso gör det ännu bättre när man hittar ett nytt område.

När man fått fatt på ett par uppgraderingar, såson vägghopp och dash, så blir Hollow Knight i princip helt icke-linjärt. Det finns vissa saker som måste hittas före andra saker, men en ny upptäckt kan ofta leda till ett halvdussin nya vägar att utforska, som vars kan leda till flertalet nya saker.

Det är en härlig känsla. Upptäckarglädje är något som förstås finns i Metroidvanias generellt sett, men i Hollow Knight är den mer påtaglig än vanligt.

Ungefär 20-25 timmar tog det mig att se eftertexterna rulla förbi. Det var längre än det hade behövt vara - jag hade tillgång till att klara spelet långt tidigare, men jag kände mig inte klar. Jag hade fortfarande platser att se, delar av världen jag ännu inte hade nått. Så jag fortsatte leta, utan att tycka att det var tradigt. Jag ville hitta mer saker. Ska väl sägas att jag efter ett tag (efter att jag besegrat slutbossen en gång, återvänt för att leta upp fler saker och sprungit runt hela världen typ tre gånger) konsulterade en karta för några saker, vilket inkluderade några mini-"pussel" som jag antagligen inte hade kunnat räkna ut själv.

Så visst - vissa grejer är extremt jävla skitfrustrerande. Hur kartan fungerar gillar jag inte alls - att man dels måste köpa en karta för varje område (och då måste hitta kartmakaren i varje område), och att kartan sen bara uppdateras vid sparpunkter. Standardattacken man har är rätt kort, och det är ibland lite för lätt att ta stryk. Dealen med att man måste hämta tillbaka sin själ efter att man har dött, och om man dör igen på vägen så blir man av med alla pengar man hade, är rätt kass design.

Men Hollow Knight är rätt fantastiskt ändå och jag väntar spänt på den tredje DLCn.

Även om jag inte riktigt är klar med den andra än, för slutbossen i den är rena helvetet.

Men det går väl nån gång.Taggar: December, kalender

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.