Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 18:04 Online: Ja

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2017 - Lucka 19

KennyMan66619 dec 2017 23:5178 visningarKommentera: 0 !

Det är fortfarande den nittonde! Och nu har jag tagit jul så det lär bli bättre de kvarvarande luckorna. Så vi tittar på kalendern.



Nitton var ju numret och precis som chips räknade ut så har vi nummer nitton på en liten byggnad till höger om Lubella. Och Risky. Och under den finns ju då... vadå?



En rustningsklädd herre.

Lucka 19 - Arthur to Astaroth no Nazo Makaimura

Låt oss börja med en historia som jag redan dragit några gånger lite här och där. Den historien utspelar sig för länge, länge sedan, i en galax långt borta, närmare bestämt under nittiotalets andra halva i Uppsala. Det var innan datorer och internet var en extrem självklarhet i var mans hem och den yngre generationen var nödvändigtvis inte datorexperter som hade växt upp med tekniken. Då gick jag på något som hette Futurekids, vilket var en slags kvällskurs för yngre som ville lära sig datorer, och utlärningen skedde mcyket med att göra roliga saker med datorer. Det fanns en storyline som handlade om det så kallade Futurekids City, som skulle byggas, utvecklas, lanseras och så vidare.

Vid något tillfälle så fick vi pyssla med ett spel som hette The Incredible Machine. Det var närmare bestämt det tredje spelet i Incredible Machine-serien, som kom ut 1995. Det var ett helt fantastiskt pusselspel där man hade mängder av byggstenar som skulle användas för att lösa pussel - och bygga pussel, för det fanns förstås en editor också. Möss, laser, lampor, hus, akvarium, rullband, bowlingklot, golv och väggar, nålar, raketer, kanoner, vippbrädor, kugghjul... listan kan göras jävligt lång. Man kunde göra enkla grejer, eller mer komplexa saker i många steg. Det var, och är, ett av de bästa pusselspelen som gjorts. Det fick två faktiska uppföljare (och jag väljer att ignorera smartphone-varianten eftersom den inte "finns" längre) och några spirituella sådana. Det senaste faktiska Incredible Machine-spelet kom 2001, och det finns en bundle att köpa på GOG.

Under tiden som serien var aktiv, väldigt tidigt till och med, så kom det även en halfofficiell spinoff i form av Incredible Toons, som var Incredible Machine fast med en tecknad film-estetik istället för, tja, teknik. Jag spelade inget av dem.

Då.

I andra änden av historien som leder fram till dagens lucka har vi Ghosts 'n Goblins. Eller Makaimura, som det heter i original. Det är en serie mestadels extremt jävla orättvist designade spel som inte är speciellt roliga att spela. Ändå så klarade jag av Super Ghouls 'n Ghosts på konsol en gång i tiden när jag hade lånat en polares SNES.

År 1996, bara året efter att The Incredible Machine 3 (eller, som jag kände det, Professor Tim's Incredible Machines) släpptes, så strålade de här kanske lite oväntat samman i Arthur to Astaroth no Nazo Makaimura: Incredible Toons till Saturn. Det är det enda Incredible Machines-spelet som släppts till någon konsol, och det släpptes bara i Japan. Jag kände till det tidigare, men det blev aldrig av att jag testade det förrän i år (i år var då BizHawk fick vettig Saturn-emulation och i den vevan kom jag att tänka på det här som ett spel jag hade velat testa).

Tja.

Det är lite exakt vad man kunde förvänta sig. Det är Incredible Machines med ett GnG-tema. Arthur och Astaroth förekommer ofta i pusslena. Pusseldelarna är till största delen objekt och fiender från GnG-spelen.

Men det finns några klart identifierbara problem med spelet.

För det första: Kontrollerna. Incredible Machine funkar helt enkelt inte i närheten lika bra med en handkontroll som med en mus.

För det andra, vilket delvis är mitt eget fel: Det är inte speciellt lätt att förstå sig på vad man ska göra. Så, okej, det är delvis för att det är på japanska och jag har inte orkat försöka använda mina begränsade kunskaper i språket för att förstå alla hint-meddelanden som kommer fram, men ändå. Det är sällan uppenbart vad målet med pusslet är.

Och så är det ju också den lilla detaljen att det i allmänhet helt enkelt inte är lika bra som i alla fall Professor Tim's Incredible Machines.

Kommer antagligen försöka spela vidare ändå.Taggar: December, kalender

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.