Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 02:27 Online: Nej

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2017 - Lucka 22

KennyMan66622 dec 2017 18:4745 visningarKommentera: 0 !

Det går snabbt framåt här. Lika snabbt får vi titta på kalendern.



Vi letade efter tjugotvå, alltså. Regerande kalendermästare prositen fortsätter att försöka försvara sin titel genom att hitta att jag visst hade lagt tre luckor runtom röthäxan, men men. Det passade väl bäst så. Där är den i alla fall. På högerkanten på den vänstra landmassan, mellan två stuprör, och framför Yuri (från Doki Doki Literature Club). Två tvåor. Tjugotvå.



En lite blek snubbe som har med sig något lila med en lie.

Lucka 22 - Darksiders II

Det här var lite spelet som jag spelade i brist på Breath of the Wild i år.

Ni som läste kalendern förra året vet att jag spelade det första Darksiders då. Det var lite Zelda möter God of War. Tvåan... är något annat.

innan jag spelade det så hade jag någonstans, vid något tillfälle, hört att Darksiders II var mer som ett MMORPG fast utan att vara multiplayer eller online. Nu spelar jag själv inte några MMORPGs - men det känns som det kan stämma. Och något har jag spelat som jag verkligen blev påmind om när jag spelade Darksiders II.

I det första Darksiders spelade man alltså som Krig, en av apokalypsens fyra ryttare. I uppföljaren ikläder man sig istället rollen som hans äldre bror, Döden, och enligt uppgift utspelar sig Darksiders II ungefär samtidigt som det första spelet. Han är ute efter att rentvå sin bror, i alla fall.

Det första man märker är att Döden är rätt så mycket kvickare och smidigare än bror sin. Krig rörde sig ganska långsamt i jämförelse, och Döden har akrobatiska trick för sig som Krig aldrig kunnat drömma om. Springer längs väggar, klättrar upp på dem, vägghoppar, svingar sig hit och dit och överallt. Döden får också ha med sig sin häst från början. Krigs attacker bestod mest av kraftiga, långa svingar, emedan Döden främst nyttjar snabbt viftande med sina dubbla skäror eller ännu snabbare med klor eller andra typer av handbladsvapen. Ibland långsammare attacker med stora tvåhandsvapen, men de brukar i allmänhet inte vara lika bra som de snabba.

Så ja.

Det första Darksiders var väldigt Zelda-aktigt, med separata tempel vari man hittar ett föremål som används för att klara av templet och ofta även spöa bossen. Man fick tre huvudsakliga vapen, och några som var föremål. Vapnen uppgraderades genom att man samlade på sig, tja, själar eller vad det var av att besegra fiender.

I Darksiders II så hittar man istället vapen. Överallt. Hela tiden. Inte bara vapen, utan även diverse typer av rustning, och amuletter och sådant. Så hittar man även guld. Helt enkelt - en hel massa loot.

Jag fick rätt så grova Diablo III-flashbacks av det, och det är inte nödvändigtvis helt positivt. Den oändliga jakten på bättre loot var sannerligen inte den del av Diablo III som jag minns varmast. Speciellt inte eftersom 95% av det man hittar är rent jävla skräp och bara är där för att säljas av till den gällande stadens vendor. Ibland, ibland hittar man något som faktiskt är bättre än det man har. Men det är inte ofta nog.

Inte heller hittar man föremål i spelets tempel på det sätt man gjorde i föregångaren. Ibland förekommer det, men många tempel är bara ett stort pussel som ska lösas, ibland även med en boss. Progressionen i spelet är istället knutet till quests, som kommer i mängder. Tror jag hade fått typ 8 quests innan jag hade hunnit spela en timme. Vissa som pekade mot områden jag inte ens hade låst upp, vissa som jag inte hade verktygen för att fixa (men spelet pekade mig gärna mot dem i alla fall). Allt kändes helt enkelt mer lösryckt än det gjorde i det första Darksiders - jag jobbade på flera saker samtidigt, hade sidequests hela tiden, gömda bossar att få fatt på, saker att hitta, och så vidare och så vidare.

Visst hade jag kul med Darksiders II, och jag planerar absolut att fortsätta spela det och klara av det någon dag. Men det var också väldigt lätt att känna att det bara blev för mycket och för tjatigt ibland. Och då spelade jag hellre något annat ett tag.

Så är karaktärsdesignen i det här inte fullt så edgy som den var i det första spelet. Det är alltid något, antar jag.

Så jodå - det är ett fullt godkänt spel. Även om det inte är lika bra som sin föregångare, och verkar inte riktigt veta vad det vill vara ibland.

Men jag ser ändå fram emot trean.Taggar: December, kalender

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.