Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

KennyMan666

31 Registrerad: 16 mar 2005 11:30 Senaste besök: I dag 02:27 Online: Nej

Hisings Backa https://corruption.next-era.net/ KennyMan666

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

Kennys spelår 2017 - Lucka 24

KennyMan66624 dec 2017 14:0547 visningarKommentera: 0 !

Nu återstår endast en endaste lucka, en siffra som ännu där någonstans finns.
På traditionen vi inte ska rucka, ni som var med i fjol kanske minns:
Att den sista luckan förvisso ska jagas, men en liten tvist ska vi ha.
För när sista julpoängen ska tagas, på rim vår beskrivning ska va'!



Vi letade då efter tjugo och fyra, men inte blev det någon pärs
för chips fick dess plats då bedyra, nyttjande följande vers:

Bilden är nu fylld med diverse karaktärer från olika spel.
Men ändå är det något som fortfarande är fel.
Sista luckan ännu ej är hittad, var kan den va?
Men om vi mot mitten låter våra blickar dra
Och tittar där uppe i skyn, till höger om fågeln från ori
Är det inte kalenderns sista lucka vi ser där tror ni?
Jovisst är det det! Luckan är hittad! Denna tradition är alltid kul!
Vi tackar Kenny än en gång för detta år och önskar han en fin jul!

Så var det, där är den, den luckan vi sökt.
Alla som följt med färden, alla som har försökt
att små tecken hitta i röran jag gjort
som har velat titta, det har gått som smort.

Vi tar nu och öppnar den som återstår
vad har vi här kvar, vad är det vi får?



En robot, nej fler, en han och en hon
och tre till jag ser, och utan pardon
jag konstaterar att jag inte har fel
när jag presenterar: det här är årets spel!

Lucka 24 - Mighty Gunvolt Burst

Som jag sa redan i lucka sex: jag har varit passionerad Mega Man-fanboy ända sedan NES-eran. Mega Man, Mega Man 2, och speciellt Mega Man 3, som jag än idag anser vara det bästa spelet i den klassiska serien och ett av de, om inte det, absolut bästa spelet som någonsin släpptes till NES och därmed också ett av världens i allmänhet bästa spel någonsin.

Alla kan historien om Mega Man vid det här laget. Bejublat till NES. I och med Mega Man X även bejublat till SNES, även om SNES-spelet i den klassiska serien var lite sådär.

Sen började det gå åt helvete när 32-bits-eran kom.

Mega Man X4 var fantastiskt. Men Mega Man 8 och X5 hade båda grava problem, och X6 var en ren katastrof. X7 var ännu värre, och jag har vid några tillfällen kallat det för Mega Mans Star Wars Holiday Special.

Att X8 sen var riktigt, riktigt bra, absolut i klass med X4, var det många som antagligen totalt missade, för Mega Man hade sedan länge förlorat all goodwill med folk. Legends kan jag inte säga mycket om eftersom jag nästan inte spelat det alls. Zero och ZX var bra grejor, men de rörde sig ännu längre ifrån den klassiska serien än vad X-spelen redan hade gjort, även om de fortfarande var igenkännbara som Mega Man-spel. Sidospåren Battle Network och Star Force gjorde väl sitt för att hålla varumärket vid liv, men Mega Man from sent 80- och tidigt 90-tal var långt borta.

Tiden gick. Vi fick faktiskt Mega Man 9 och 10, och fansen gjorde sitt för att minnas de gamla klassiska spelen. Men flertalet Mega Man-projekt stängdes ner av Capcom. Keiji Inafune lämnade företaget. De där sista två kan ha varit i den andra ordningen - att Legends 3 dog var absolut en direkt effekt av att Inafune gav sig av.

Så bestämde sig Inafune för att försöka casha in på de svultna Mega Man-fansen.

Alla kan väl historien om Mighty No. 9 vid det här laget också. Det som utgav sig för att mer eller mindre vara Mega Man med serienumret bortskrapat. Kickstartern som samlade in fyra miljoner dollar.

Spelet som blev en total jävla katastrof med dassig grafik, som bäst mediokert gameplay och flera timmar långa eftertexter för att tacka alla backers, trots att majoriteten av dem inte ens står med namn. Spelet som fick Inafune att förlora den redan vacklande goodwill han alls hade kvar efter att han talat sig varm om hur det skulle bli en ny franchise och allt, och den högst tveksamma Red Ash-Kickstartern som gick åt helvete. Mer eller mindre över en natt blev Keiji Inafune, som en gång setts som Mega Mans fader, lite av en driftkucku i branschen.

Vid sidan av det här, lite mer i skymundan, så skapade Inti Creates - som var delaktiga i Mighty No. 9 också - sitt eget spel med klara Mega Man-influenser, även om de mer tittade mot X och Zero-serierna, i form av Azure Striker Gunvolt. Inti Creates som ju hade gjort Mega Man 9 och 10 får ett antal år sedan. I samband med Azure Striker Gunvolt dök även ett litet extraspel upp, nämligen Mighty Gunvolt. Det var ett spel i 8-bits-stil, en helt uppenbar hyllning till NES-erans Mega Man-spel, med Beck från Mighty No. 9, Gunvolt från Azure Striker Gunvolt och så, antagligen bara för att, Ekoro från Inti Creates egna spelserie Gal*Gun.

Det var ett spel som egentligen aldrig var menat som mer än en liten parantes. Ett bonusspel man fick gratis när man köpte Azure Striker Gunvolt. Jag spelade det mycket, mer än jag någonsin gjorde Azure Striker, vilket mest var för att jag kom in i att speedrunna det väldigt tidigt. Mest med Ekoro, för jag gillade hennes rörelsetech bäst, även om Gunvolt egentligen var bäst (Beck, precis som sitt spel, sög). Så det blev en massa sånt.

Tiden gick. Ett Azure Striker Gunvolt 2 dök upp.

Och från absolut ingenstans så dök även en uppföljare till Mighty Gunvolt upp, i form av Mighty Gunvolt Burst. Den här gången skulle det vara ett helt spel, med flera bossar, och nya vapen att få fatt på.

Som i Mega Man.

Som spelbara karaktärer fanns Beck och Gunvolt. Ekoro, tja... saknades. Men innan spelet hade kommit ut så kom det information om att hon skulle komma som DLC senare. Jag var nöjd. Jag väntade spänt på Burst, och skaffade det kort innan jag skulle resa till mina föräldrar i somras. Jag sparade spelet att ha till tågresan. När jag hade satt mig på tåget mellan Stockholm och Uppsala så plockade jag fram mitt 3DS, kopplade in mina hörlurar och startade Mighty Gunvolt Burst.

Tågresan de två städerna emellan är bara ungefär 40 minuter och innan jag hade kommit fram hade jag fullkomligen förälskat mig i spelet. Sen fortsatte jag spela under tiden jag var hos mina föräldrar och jag har inte ord nog för den känsla jag fick av det då.

Först så var det en introbana. Sen så fick man välja mellan åtta olika banor (okej då, nio, eftersom man kan välja att återvända till introbanan också - mer om det senare) med tillhörande bossar. Åtta bossar som alla är bossarna från Mighty No. 9.

Det är lite här antydningarna om att Mighty Gunvolt Burst är en (typ) 8-bits-version av Mighty No. börjar komma. Mighty Gunvolt var en slags komprimerad version av Azure Striker Gunvolt-storyn med vissa saker ändrade och med andra karaktärer inblandade, och fyra av fem banor/bossar av huvudbanorna (och fem av nio, om vi räknar med DLC-bonusbanorna) är från Gunvolt. De andra karaktärerna är med, och element från deras spel förekommer, men det är uppenbart att det huvudsakligen var ett Gunvolt-spel och var främst placerat i Gunvolt-universumet.

I Mighty Gunvolt Burst är det istället Mighty No. 9 som står i centrum, och Beck är absolut menad som spelets primära karaktär. Hur kanon det egentligen är är lite svårt att sia om, men då hela spelet sker i en virtuell verklighet (även om den har blivit lite uppfuckad så att det är farligt på riktigt för Beck och Gunvolt inne i den) så går det att slotta in det utanatt det skulle påverka den redan existerande ståryn alltför mycket. Har hört att det för Gunvolts del bör hända under Azure Striker Gunvolt 2, i alla fall.

Så, Might Gunvolt Burst är ett klassiskt sidoscrollande plattformsactionspel, till nittiofem procent stöpt enligt NES-Mega man-modellen. Åtta bossar som är svaga mot varandras element i en slags kedja. Men det finns en del saker utöver det. Mycket bygger på det så kallade CP-systemet, där man har en massa slots där man kan ställa in saker som typ av projektil, hur projektilen ska bete sig, vad den ska ha för element, vad för extragrejer i form av mer skydd, dubbelhopp eller liknande, och ett gäng andra prylar. Olika saker kostar olika mycket CP, CP som man får genom att hitta föremål, eller välja CP-bonus som belöning när man klarat en bana (går bara att göra en gång per bana). Banor kan spelas om för att hitta mer CP-bonusar, hemliga vägar, andra föremål som kan användas för att ställa in sin karaktär och vapen. Det ger lite mervärde, även om det ibland kan leda till att man drar igenom en bana alldeles för många gånger i jakt på det där sista föremålet.

Jag spelade först med Gunvolt. Då använde jag i princip bara en slot, som jag ändrade element på för att testa vad för element som var bra mot vad, och gav lite andra grejor när jag hade råd med CP till det.

Det var inte förrän jag hade klarat av det med Gunvolt och började på en ny fil med Beck som jag började använda det till att göra det som är så fantastiskt att man kan göra med det: Att skapa sina egna bossvapen av Mega Man-typ. Nu är det bara Beck som faktiskt kan använda sig av olika typer av projektiler bortsett från att ändra projektilstorlek, så det är extra tacksamt med honom. Jag hade lite för kul med den funktionen. Skapade en del kul vapen. Lirade igenom spelet och det var hur underbart som helst.

Två saker hade inom rätt så kort blivit uppenbara: Att Inti Creates verkligen ville göra Mega Man igen, och att Inti Creates hade gett sig själva fan på att göra spelet som Mighty No. 9 borde ha varit.

För Mighty Gunvolt Burst är spelet som Mighty No. 9 borde ha varit. Spelet som majoriteten av de som backade Mighty No. 9 på Kickstarter egentligen hade velat ha. Och det bästa Mega Man-spelet som släppts på många år.

Sen så började den utlovade DLCn i form av extra karaktärer droppa in också. Först, som tidigare nämnt, Ekoro. med mindre hälsa, men ett mycket högre standardhopp än Beck och Gunvolt och en temporär odödlighet som kan laddas upp och aktiveras. Sen kom Becks kompanjon Call, med Patchbots som anfaller fiender för extra skada som unik grej, och Gunvolts partner Joule, med en unik förmåga som under en begränsad tid låter en totalt ignorera CP-begränsningar. Mer är på ingång, också - den tjugoåttonde kommer Ray från Mighty No. 9, Copen från Azure Striker Gunvolt och Kurona från Gal*Gun. Jag ser verkligen fram emot det, speciellt Ray som jag hoppas ska spela som Zero från typ Mega Man X4 (eftersom Ray i original är en ganska skamlös ripoff av Zero, så).

Har gett mig på att speedrunna det här lite. För tillfället är det Call jag främst vill speedrunna det med, men har ju som sagt förhoppningar på Ray. Kan mycket, mycket väl tänka mig att jag kommer speedrunna med henne.

Inti Creates vet nog vad de gör.

Mighty Gunvolt Burst var helt enkelt allt som jag ville ha, har blivit ännu mer sedan dess, och kommer att bli ännu mer än så snart.

Att kalla det för något annat än årets spel (i alla fall för mig, som inte spelat Breath of the Wild) vore otänkbart.

God jul.



























Men vi har ju förstås en vecka med bonusluckor också. Så det finns sju julpoäng kvar att samla under 2017 - än är fighten inte över!



Så vi fortsätter i morgon.Taggar: December, kalender

« Till bloggen

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.