Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nicke Karlsson

31 Registrerad: 15 jul 2005 15:09 Senaste besök: I dag 07:48 Online: Nej

NickMitch iLL_SickMitch SickMitch

Bloggj Snabblänkk Bevaka denna blogg

200kr - 5 timmar - Den perfekta balansen.

Nicke Karlsson 2 nov 2016 10:241669 visningarKommentera: 6 !

Jag har vetat om det rätt länge - att en kort fokuserad spelupplevelse skänker mig mer glädje än ett maffigt storspel som klockar in över 40 timmar. Trots det trampar jag vidare i samma fotspår och köper på mig fler spel än jag behöver. Spel som ofta känns övermäktiga och även om jag kan ha spelat igenom “kampanjen” , känner jag att jag inte gjort spelet rättvisa.
Jag har så mycket kvar att göra...

Inside och Firewatch är två av mina favoriter detta år och de tillåter sig att spelas ut en första gång på ca 5 timmar. Visst kan man känna att det är värt ett varv till för att få lite mer, välja nåt annat, leta hemligheter. Skillnaden är då att jag gör det mina villkor - jag tvingas inte utstå en karta med tusen utspridda ikoner och ständiga påminnelser om att det alltid finns mer, mer, MER!!

Ett annat sätt är Hitman. En långsam skedmatning med nytt innehåll i lämpligt långa intervaller. Jag har inte spelat alla uppdragen än, men jag stöttar formatet och önskar att fler gjorde detsamma. Om jag tänker i ett större perspektiv kanske spelutvecklare börjar förstå att många “kärnspelare” spelar många spel, har ett liv utanför skärmen och kanske också familj. Det torde väl kunna utmynna i att fler börjar stycka upp sina spel? Dels för att minska arbetsbördan, dels för att faktiskt kunna kräma ut mer pengar av kunden och mer valuta för den utvecklingstid man har haft för sin produktion.Taggar: tid, planering, värde, Spel, Inside, Firewatch, Hitman, episod, ork

« Till bloggen

Kommentarer

Det Lilla Svinet 2 nov 2016q

Instämmer till fullo. Även de 2 spelen du nämner är med i min topp 3. Inside var makalöst bra.

Känns som många idag kör på open world alternativt fyller ut spelen med massa onödiga saker för att göra spelet längre.
Iaf när det kommer till AAA marknaden.

Nicke Karlsson 2 nov 2016q

Det Lilla Svinet:

Känns som många idag kör på open world alternativt fyller ut spelen med massa onödiga saker


Prisa högre makter för Doom och Deus Ex!

Scatterbrain 2 nov 2016q

Lite komiskt. Kom just hem från en kompis där jag spelade igenom 75% av Inside. Efteråt pratade vi exakt om detta med priser och spellängd, och konstaterade exakt det du nämner. Sen är detta blogginlägg det första jag läser när jag kommer hem!

Extra komiskt är att vi bestämde att jag nästa gång ska spela klart Inside för att direkt efter gå över till Firewatch.

Nicke Karlsson 3 nov 2016q

Scatterbrain:

Lite komiskt.


Anders Eklöf 3 nov 2016q

Jag gillar ofta open world-spel, men tröttnar nästan alltid efter ett visst antal timmar. Finns mängder med såna spel som ligger oavklarade...

Nicke Karlsson 3 nov 2016q

Anders Eklöf:

Jag gillar ofta open world-spel, men tröttnar nästan alltid efter ett visst antal timmar.


Ja principen är ju ofta lockande och har man möjlighet att viga en hel helg eller en vecka med intensivt spelande, så kan det ju faktiskt hålla hela vägen.

Det jag skulle vilja ha är en möjlighet att från startmenyn i t,ex Far Cry 4 välja något i stil med: "Initiate Campaign" och då plockas allt fluff bort och jag kan köra igenom spelet i linjärt format.
Visst kan man hävda att allt som behövs är självbehärskning, men det tänker jag avfärda tills vidare.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.