Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Mobilspel   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Leger vs. Super Dangerous Dungeons

skapad 1 dec 2015 20:24 | svar 14 st | visats 74 ggr

 
Okänd
1 dec 2015 20:24


Till skillnad från föregångaren, Tiny Dangerous Dungeons, handlar Super Dangerous Dungeons inte om att Metroidvania sig fram till ett slut. Här handlar det istället om att ta sig an en drös med kortare nivåer utspridda över fyra grottor stöpta i olika temata.



Simpel plattformsaction kombineras med utforskande på lättviktsnivå. Och när en grotta når sitt slut möts man av en boss man bör fly från under autoscrollande omständigheter.



Tiny Dangerous Dungeons förde sig med en mysig Game Boy-liknande audiovisuell skrud. Vad som väntar i fallet Super Dangerous Dungeons torde namnet vittna rätt väl om.



Sedan behövs det inte mer än en perfekt stigande svårighetsgrad, som får spelet att kännas mer eller mindre konstant utmanande utan att för den skull någonsin bli hårslitande svårt eller frustrerande, samt möjligheten att förflytta sig åt höger eller vänster, och om man känner för det hoppa samtidigt som man gör det, för att rama in något som är lika mycket av en perfekt liten milt hemlighetsfylld smällkaramell som föregångaren var.



Nu återstår inte mycket annat att göra än att vänta på den eventuella uppföljare som nästan känns tvungen att ta avstamp i den grafiktekniska era som Playstation och Saturn står som bästa exempel på.

Hoppas den fortsätter hålla fanan lika högt.




Tidigare delar i Leger vs. iPad
---------------------------------------------------------------------------------
5 - Tiny Dangerous Dungeons

 

Ändrad: 1 dec 2015 20:45 av , ändrad 3 gånger

! Anmälj Länk
 
 
Sujii (P) 
1 dec 2015 20:34
Spelade SDD i helgen och blev faktiskt positivt överraskad. Snyggt, lagom svårt och med touchkontroller som fungerade helt okej.

Gillar också upplägget med bossfighterna. Halvstressigt att bli jagad...

Rätt klen huvudperson dock som drunknar så fort han ens snuddar vatten med fötterna...[rolleyes]

För övrigt så tycker jag att den här betalningsmodellen för spel är riktigt smart. Gratis med reklamavbrott då och då. Vill man slippa reklamen går det att köpa sig fri.

 

Ändrad: 1 dec 2015 20:37 av Sujii, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Okänd
1 dec 2015 20:36
Sujii:

Rätt klen huvudperson dock som drunknar så fort han ens snuddar vatten med fötterna...


Ja, det är allmänt bedrövligt. Uppenbart är vattnet elektrifierat eller så är hen allergisk som fan. Det räcker ju med en pixelrad med vatten ovanför den plattform man vill stå på så upplöses hen i atomer.

 
! Anmälj Länk
 
 
Skrotbert (P) 
1 dec 2015 21:00
Ooh, det här kan ju vara trevligt. Gillade TDD, trots att jag hade problem med kontrollen.

Tjusigt är det också, känns mer PCE än SNES, om man nu ska tänka så.

 
! Anmälj Länk
 
 
Okänd
1 dec 2015 21:20
Mm, klart mer PCE. Dock tror jag inte det var utvecklaren hade i åtanke...

Jag har insett att jag verkligen älskar dessa små kompaktheter, för de har mycket större utrymme än stora spel att finslipas in absurdum. Och trots att vi snackar typ en timmes speltid (om man struntar i tidsjakter) så känns det absolut inte för kort.

 
! Anmälj Länk
 
 
Redfoxe (P29) 
1 dec 2015 23:20
Gillade det jag kunde lira av TDD. men det laggade för mig. Skittelefon.

Så detta lär inte fungera alls för mig :(

Loadings egna lilla Retro-Räv

 
! Anmälj Länk
 
 
tollsjo (P31) 
2 dec 2015 06:23
Oj, detta har jag helt missat.
Har dock inte kunnat ta mig igenom det första spelet än då det laggar något fruktansvärt på min iPhone

The Dude Abides

 
! Anmälj Länk
 
 
chips (P30) 
2 dec 2015 09:33
Spelar just nu första spelet, tack vare denna tråd, och gillar det.

Tycker dock att gems'n'traps (Hette det så?) är ett bättre spel. Men TDD är bra, dock väldigt tråkigt med att man inte kan betala för att få bort reklamen som faktist förstör upplevelsen på android.

http://bit.ly/IqT6zt

 
! Anmälj Länk
 
 
Okänd
2 dec 2015 14:39
Gillar det spel du syftar på som även jag glömt namnet på, men tycker det känns aningen mer ihåligt. Och den Prestation som kräver fem timmars aktivt spelande orkade jag absolut inte med.

 
! Anmälj Länk
 
 
chips (P30) 
2 dec 2015 17:13
Legerdemain:

Och den Prestation som kräver fem timmars aktivt spelande orkade jag absolut inte med.


Nä, inte jag heller.

Men det kändes som ett mer ordentligt utfläskat spel.

TDD är väldigt litet, men fortfarande bra. Men det känns inte som man riktigt får den där riktiga Metroidvania känslan i det spelet med olika zoner och att klura ut var man faktiskt ska.

TDD så känns det bara som man går två olika vägar. När den ena sidan tar stopp så går man den andra. Inte så mycket utforskande. Känns mer som ett sätt att dryga ut speltiden.

http://bit.ly/IqT6zt

 
! Anmälj Länk
 
 
Okänd
2 dec 2015 17:22
Förstår vad du menar, men med tanke på att spelet tar typ 15-30 minuter att klara så känns det som att det kan vara en tänkbar förklaring till att det egentligen är rätt så linjärt även om det vill ge sken av att inte vara det.

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid (P) 
2 dec 2015 17:52
Jag har spelat första och det var ett väldesignat spel som framförallt hade en väldigt välavvägd upptrappning av svårighetsgraden. Men jag hade några.. problem.

1. Styrningen fungerar men känns fortfarande anpassad för knappar (dvs typ en GameBoy).

2. Lika retrodoftande som anonymt.

3. Nivådesignen kändes väldigt skolmässig. Den är absolut kompetent men använder alla klassiska knep utan att tillföra någon känsla eller personlighet.

Lever i musik och dör i spel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Okänd
2 dec 2015 18:52
Gottfrid Jansson:

1. Styrningen fungerar men känns fortfarande anpassad för knappar (dvs typ en GameBoy).


Instämmer, men så är jag knappoman rent allmänt så fort det kommer till plattformshoppande där man samtidigt kontrollerar riktningen på karaktären. Jag vet dock inte hur en alternativ lösning hade kunnat se ut, och framförallt ser jag inte denna lösning som problematisk (eftersom jag upplever att den funkar väl).

Gottfrid Jansson:

2. Lika retrodoftande som anonymt.


Instämmer, men tillsammans med spel nummer två (om man bortser från det original som del två är en total remake av) upplever jag det dock som att en identitet växer fram.

Sedan upplevde jag det även lite som att TDD var något av ett potpurri av klassiskheter i liknande sammanhang mer så än något som ville vara något helt eget och unikt i dess audiovisuella uttryck; Identiteten låg i konceptet, inte presentationen. Kanske är det därför som anonymiteten inte stör mig.

Gottfrid Jansson:

3. Nivådesignen kändes väldigt skolmässig. Den är absolut kompetent men använder alla klassiska knep utan att tillföra någon känsla eller personlighet.


Instämmer även här. Skolboksexempel 1A. Och om någonstans är det väl här jag tycker att det faktiskt påverkar upplevelsen negativt eftersom man aldrig blir överraskad på denna front. Del två fortsätter i exakt samma fotspår, dessutom.

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid (P) 
2 dec 2015 18:59
Legerdemain:

Jag vet dock inte hur en alternativ lösning hade kunnat se ut, och framförallt ser jag inte denna lösning som problematisk (eftersom jag upplever att den funkar väl).


Jag skulle säga att de antingen borde göra ett annat spel eller släppa det till ett annat format, faktiskt.

Legerdemain:

Instämmer, men tillsammans med spel nummer två (om man bortser från det original som del två är en total remake av) upplever jag det dock som att en identitet växer fram.


Kul! Då får jag prova tvåan :)

Lever i musik och dör i spel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Okänd
2 dec 2015 19:07
Gottfrid Jansson:

Jag skulle säga att de antingen borde göra ett annat spel eller släppa det till ett annat format, faktiskt.


Tja, jag skall väl inte säga så mycket då jag personligen tycker det är rätt galet att släppa fps till konsoler som inte erbjuder kontrollalternativ likt tangentbord och mus och/eller wiimote och nunchuck.

Men, nej.

Att göra ett annat spel eller välja ett annat format känns inte rätt i endera fall med tanke på att det funkar, att det finns de som ej ser ett problem med sättet spelen kontrolleras på och det, om man vill dra det en bit längre mer eller mindre innebär att i princip allt som har med klassiskt plattformande faller bort från, i detta fall då, iPad.

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Mobilspel | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.