Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Mobilspel   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Leger vs. Goblin Sword

skapad 28 feb 2016 19:36 | svar 1 st | visats 52 ggr

 
Okänd
28 feb 2016 19:36


Det finns två sätt att spela Goblin Sword på.

Antingen genom att jobba sig från start till mål på varje enskild nivå, eller genom att utforska dito så ingående att man hittar alla dess hemligheter.



Hemligheter kan, utöver pengar, bestå av utrustning. Utrustning kan vara av estetisk karaktär, men de kan även ge specifika fördelar. Dubbelhopp kan bli trippelhopp. En amulett kan få fiender att oftare droppa hälsoåterställande hjärtan.



Saker och ting kostar, såvida man inte hittar saker och ting. Det känns aldrig som att man kan strököpa på sig allt; man får lägga viss tid och energi på att samla ihop till just det där man vill ha.



Goblin Sword känns egentligen rätt så banalt.

Som ett typiskt modernt plattformsspel utan själ och hjärta, som inte lever på mycket annat än dess nostalgiska audiovisuella inramning. Men att resonera så är dock att göra lite väl lätt för sig.



Till skillnad från många liknande produktioner jobbar Goblin Sword verkligen med pixlar så som man önskar, sånär som på visst fuskande med roterande föremål som vittnar om en högre upplösning än vad spelet vill ge sken av att det körs i.



Och så låter det bra. Det kontrolleras bra. Det bjuder på en underhållande nivådesign och man får ofta klia sitt huvud frågandes var man skall finna den där kistan eller kristallen som man missat. Det är utmanande. Verkligen utmanande, men inte sådär frustrerabde som ett, typ, Ghouls'n Ghosts kan vara. Bossar jobbar med givna mönster som man måste lära sig för att kunna tackla. Det lönar sig att uppgradera sin utrustning.



I ett senare skede går spelet snudd på Metroidvania då specifik utrustning krävs för att nå vissa annars otillgängliga kistor. Och så håller det sig borta från allt vad mikrotransaktioner och annan skit heter.

Det här är en upplevelse som gör sig bäst i mindre doser. Att sitta och våldsnöta sig genom nivå efter nivå ger inte alls samma typ av tillfredsställelse som att då och då köra några kortare rundor och se allt fler nivåer avklaras, allt fler skatter finnas och allt mer utrustning köpas. En karamell att suga på, rätt så länge.




Tidigare delar i Leger vs. iPad
---------------------------------------------------------------------------------
5 - Briquid
5 - Goblin Sword
5 - Super Dangerous Dungeons
5 - Tiny Dangerous Dungeons

4 - Machinarium

3 - Limbo

 

Ändrad: 28 feb 2016 19:53 av , ändrad 3 gånger

! Anmälj Länk
 
 
Okänd
28 feb 2016 19:41
Jag borde ha ett stort problem med att de spel jag lagt upp här har tilldelats någon form av toppbetyg. Hela högen, liksom. Men det har jag inte.

Det här är inte fullprisspel. Det här är inte en storskalig produktion. Det här är inte spel som behöver säga någonting överhuvudtaget annat än att det är underhållande att spela. Det betyder inte att jag sänker mina krav till menlösa nivåer, och det betyder ej heller att ett spel som detta hade fått ett helt annat omdöme om det hade släppts till, säg, SNES eller Mega Drive... där det rent audiovisuellt hade kunnat höra hemma.

Det betyder att mitt betyg speglar den utdelning jag anser att min tid med spelet har resulterat i.

Ibland behöver det inte vara ens ett uns mer komplicerat än så.

 

Ändrad: 28 feb 2016 19:49 av , ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Mobilspel | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.