Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Retro   + Ny diskussion
Till botten första | föregående | 1 2 3

Leger vs. Doom 64 (N64)

skapad 11 apr 2016 22:30 | svar 55 st | visats 324 ggr

 
GeckoYamori (P32) 
9 jun 2016 15:58
För Doom 64 samlade ju Midway upp de allra bästa talangerna inom Dooms map community för att hantera deras level design. Folk som förstår varför Doom funkar så bra designmässigt och hur man använder level design för att få ut så mycket som möjligt av det. De hade haft flera års erfarenhet av att förfina formeln, medan Quake 2 var ett nytt spel med annorlunda möjligheter samt begränsningar, och samtidigt hade ju flera talangfulla designers som Romero lämnat id vid det laget.

Den som tar, han har.

 
! Anmälj Länk
 
 
Okänd
9 jun 2016 16:23
Hade jag inte en aning om... men det förkllarar ju åtminstone det sanslösa flytet nivåerna har.

 
! Anmälj Länk
 
 
maq777 (P) 
9 jun 2016 17:29
GeckoYamori:

För Doom 64 samlade ju Midway upp de allra bästa talangerna inom Dooms map community för att hantera deras level design.


Källa på det???

Enligt spelets "end credits" är det enbart Randy Estrella, Timothy Heydelaar samt Danny Lewis som gjort all level design.

* Randy - Quote: Randy designed levels for Doom and Doom 2 on the PC before his work at Williams, but none are known to have been released publicly. Knappast så man kan kalla det aktiv i ett community?!?!

* Tim - Verkar vara den som gjort flest banor innan d64. Men ser inte att han eller någon annan påstår att han har släppt banor tillgängliga för en öppen publik. Och han var absolut inte handplockad till Williams/Midway. Han jobbade redan där som QA...

* Danny - Var egentligen anställd som musiker...

http://doomwiki.org/wiki/Randy_Estrella
http://doomwiki.org/wiki/Tim_Heydelaar
http://doomwiki.org/wiki/Danny_Lewis_(Technoman)

Edit: Du blandar ihop det med Final DOOM (som förövrigt är genialt). Wikipedia quote: Work on TNT: Evilution was started by TeamTNT, a group of WAD-making hobbyists who were active on the advanced Doom editing mailing list. Just days before it was to be released as a free download online, the project was acquired by id Software, and finished in November 1995.

 

Ändrad: 9 jun 2016 18:10 av maq777, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
maq777 (P) 
9 jun 2016 17:46
_mfm_:

spelade inte på konsol för c00laste grafiken


Absolut inte. Men d64 sålde inte ens hälften av vad vare sig quake eller q2 sålde under samma period. Jag gissar att folk föredrog de senare, helt enkelt för att de var bra!?

 
! Anmälj Länk
 
 
Okänd
9 jun 2016 17:54
(Eller för att de såga på som nyare, fetare och mer tekniskt avancerade?)

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
20 sep 2017 12:06


50:30 snackas det om min älskling. Hela avsnittet är dock extremt sevärt.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Retro | Till toppenförsta | föregående | 1 2 3

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.