Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Loading   Loading.se   + Ny diskussion
Till botten 1 2 3 4 5 | nästa | sista

Kennys spelår 2016: Ännu en adventskalender

skapad 30 nov 2016 13:25 | svar 109 st | visats 276 ggr

 
KennyMan666 (P31) 
30 nov 2016 13:25
Så var det dags igen. Året lider mot sitt slut. Folk som håller sig à jour med vad som händer i spelvärlden och faktiskt spelar det också ser att det börjar bli dags att fila på sin Årets Spel-lista.

Jag gjorde sådant förr i tiden. Men förrförra året kom jag fram till att det inte var något för mig, för jag var inte längre en sådan som spelade främst saker som kom under året. Två problem uppstod: Jag tyckte inte jag hade spelat tillräckligt med under året utgivna spel för att kunna göra en rättvis årets spel-lista, och sånt jag spelat som inte kom under året kunde jag ju inte säga något om på en årets spel-lista.

Så jag bytte spår.

Jag gjorde en adventskalender som istället för en årets spel-lista blev en lista över mitt spelår. Jag tyckte det gick så bra att jag året därpå gjorde det igen.

Och inte hade jag någon anledning att inte upprepa mig.

Hade lite problem med årets kalender. Tog ett tag innan jag hittade en bakgrundsbild som jag faktiskt ansåg att jag kunde använda. Har en del kriterier för den: Den får inte komma från något spel som förekommer i kalendern, det måste vara någon form av öppet område, ska helst ha mer än en typ av miljö/bakgrund, inte för "avancerad" och den får inte vara alltför stor på någon ledd. Hade några förslag, men alla hade något problem.

Så ramlade jag över en mer passande sådan av en ren slump under en slentriankoll på VGMaps. Så kan det gå. Den är inte helt perfekt - aningen för stor, egentligen - men det var det överlägset bästa alternativet jag hade.

Så det blev en kalender till sist - efter adventskalendrarna Kennys spelår 2014 och Kennys spelår 2015 kommer här årets kalender, helt överraskande döpt till Kenny spelår 2016.

Den ser ut så här.



(ni får klicka på'n)

Bakom varje lucka finns som vanligt en spelföreteelse som tillfört något nytt till mina spelerfarenheter under året. Det tar som vanligt formen av ett gäng sprites som dyker upp här och där i kalendern (det ser, som vanligt, jättefånigt ut. Faktiskt lite extra fånigt i år, på grund av anledningar). Vissa har fått mer grafik än andra. Vissa har väldigt lite, av olika anledningar. Som vanligt medföljer en text om dagen, också. Texter som ibland handlar mycket om själva spelet eller spelen. Texter som ibland handlar om något som befinner sig, för mig, i samma sinnesrymd av en eller någon annan anledning, men som ändå alltid på något sätt berör spelet/spelen. Texter av varierande längd. Alla är inte färdigskrivna än.

I år testar vi nåt nytt, också. Vi kör lucköppningarna här på forumet (allt kommer postas på bloggen också, förstås). Och det är ni, kära läsare, som får agera lucköppnare. Eller i alla fall luckfinnare. Jag kommer posta kalendern dagligen, som förut, men i två delar. Den första posten under dagen kommer bara ha själva kalendern. Därpå får ni söka efter dagens lucka. Den som hittar den får citera någonting från min post och posta om var luckan finns, genom en beskrivning, eller ett screenshot med luckan markerad, eller något dylikt. Den person som hittar luckan först varje dag erhåller en julpoäng. Den som har flest julpoäng när vi har öppnat alla luckor erhåller titeln Kennys kalendermästare 2016, och det kan hända det finns något ytterligare pris att få, också. Men när luckan har hittats så öppnar jag den och ni får läsa om vad som finns däri. Om ingen hittar den innan det har gått tillräckligt lång tid (jag bestämmer hur mycket det är) så öppnar jag luckan ändå och ingen får någon poäng. Och försök inte gå händelserna i förväg - den som pekar ut en lucka innan jag säger att det är dags att leta efter den luckan får inga poäng. Alls.

(och hela sekvensen postas på bloggen först när luckan har öppnats)

Vi testar det här systemet.

Kalendern har en extra lucka för i dag, nämligen. Lucka 0. Den får man också ett julpoäng för.

Så det är bara att börja leta. Så hoppas jag att ni vill följa med under hela december.

Kalendertexterna kan komma att ha spoilers. Det här är enda varningen ni får.

(och ja, min Loadingkalenderlucka kommer vara lite sådär halvstiligt integrerad i den här kalenderns lucka för den dagen, också.)

Kalenderleaderboard
12 julpoäng - prositen, Kennys kalendermästare 2016
11 julpoäng - chips
4 julpoäng - Megaloman
1 julpoäng - kungdavid

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 

Ändrad: 31 dec 2016 16:02 av KennyMan666, ändrad 29 gånger

! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
30 nov 2016 22:41
Okej, nio timmar får väl räcka. Ingen som ville vara med i dag? Nåja, det gör inget, det är i morgon det börjar på riktigt. Jag får väl ta och öppna luckan själv då.

(och om det visar sig att den här grejen med att göra det på forumet inte var någon vidare idé så tar jag väl och flytar tillbaka allt till bloggen.)

Lucka noll finns i alla fall att hitta i det övre vänstra hörnet på sandkravlaren. Och när vi öppnar den, vad hittar vi då?



En välkänd symbol.

Lucka 0 - Alla Spelar

Hade det här varit en riktig lucka hade det varit en längre text här. Men det var bara en liten extrabonus. Mest för att jag är rätt löjligt förtjust i den där loggan och det blev lite kul att vika upp ett hörn av själva fordonet. Och så är det som Alla Spelar står för alltid lika viktigt. Speciellt i dessa dagar när populismen, av någon jävla anledning, är på uppåtgående.

Men då vet alla hur det går till, och så öppnar vi den första ordentliga luckan i morgon.

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 
! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
1 dec 2016 11:26
Vi får väl se om det blir något av det här - men nu är det den första december så nu drar kalendern igång på allvar.

I dag letar vi således efter lucka ett. Citera vad som helst från den här posten och tala om var lucka ett finns, så blir du dagens lucköppnare, eller i alla fall luckhittare.


Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 
! Anmälj Länk
 
 
chips (P30) 
1 dec 2016 11:30
Mellan larvfötterna till höger i den där "modulen"

http://bit.ly/IqT6zt

 
! Anmälj Länk
 
 
chips (P30) 
1 dec 2016 11:30
KennyMan666:

Citera


Glömde att citera!

http://bit.ly/IqT6zt

 
! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
1 dec 2016 12:24
chips:

Mellan larvfötterna till höger i den där "modulen"


Det stämmer ju utmärkt, och därmed erhåller chips årets första julpoäng.

På plattformen till höger där har vi sannerligen en etta, och nu när vi vet var den finns kan vi öppna den, och se vad som döljer sig därbakom.



Vi ser en Mario, en Luigi, och... en Mario? Fast den andra ser ju lite platt ut.

Lucka 1 - Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Det är lite ironi ändå.

När jag skrev om Dream Team Bros. för två år sedan så tyckte jag att det var sisådär 5-10 timmar för långt.

Paper Jam Bros. tycker jag var sisådär 10 timmar för kort.

Frågan är väl om jag hade känt så om jag inte hade haft Dream Team Bros. i hyfsat färskt minne. Jag minns inte hur långa Superstar Saga, Partners in Time och Bowser's Inside Story var. Men Dream Team Bros. tog mig lite över 40 timmar, och det spelades under en period över ett antal månader.

Paper Jam Bros. tog strax över 22 timmar och klarades av inom en månad.

Till saken hör ju också att Paper Jam Bros. är ett bättre spel än Dream Team Bros.

Dream Team Bros. var det svagaste Mario & Luigi-RPGt. Paper Jam Bros. placerar sig exakt i mitten - det når inte upp till höjderna av Superstar Saga och Bowser's Inside Story, men är bättre än Partners in Time.

Så jag ville ha mer av Paper Jam Bros., men mindre av Dream Team Bros., alltså.

Men vi får väl börja i rätt ände. Det här är det första spelet i kalendern eftersom det kronologiskt sett var det första spelet i mitt spelår (resten av kalendern följer ingen sådan kronologi). Jag gav det nämligen till mig själv i julklapp förra året.

Det är inte första gången jag köper presenter till mig själv. När jag fyllde år förra året (men inte i år) hade jag inhandlat och slagit in några paket till mig själv. Slog in det här i julas, också.

Men ja.

Det ska väl ta och sägas att jag inte spelat något Paper Mario-spel tidigare. Det har aldrig blitt av. Planerade inledningsvis att skaffa det första när det kom på Wii U, men när det var 50hz-varianten så struntade jag i det. Jag räknar inte Paper Jam Bros. som ett Paper Mario-spel heller, det är ett Mario & Luigi-spel med gästspel från Paper Mario. Så jag har fortfarande inte spelat något Paper Mario-spel.

I alla fall så är det ju helt enkelt vad det är: Ett Mario & Luigi-RPG, med Paper Mario som en tredje karaktär vilket öppnar upp för nya specialattacker och specialförmågor i övervärlden (även om minst en av de förmågorna var en grej som Mario & Luigi fixade själva för något spel se'n).

Jag vet inte hur mcket mer det egentligen finns att säga om grund-gameplayet. Det är det femte i serien, och stuket är detsamma. Välj attack, tryck på knapp vid rätt tillfälle för att göra mer skada. Specialattacker som kräver intrikatare knapptryckningar och grejer.

Just specialattackerna tycker jag väl det har kanske gått lite för långt med, många tar lång tid att utföra och en del är jobbiga. Paper Marios specialare var rätt dumma i allmänhet, den enda som funkade bra tyckte jag var draken. Men nå.

Övervärlden är också rätt så lik sig, med pussel att göra och saker att hitta och så.

Jag håller det inte som något negativt att det till största delen är mer av samma med en ny gimmick. Det är lite det Mario & Luigi-serien har varit sedan början och det är lite det jag förväntar mig när jag skaffar ett nytt.

Sen var det ju just det här spelets stora nyhet: Papercraft-striderna. När man får styra runt en stor papperskonstruktion och spöa på andra papperskonstruktioner. Jag gillade dem, ändå. Lite mer än jätte-Luigi-striderna i Dream Team Bros., lite eftersom det inte är något pekskärmsanvändande och inget vrida på 3DSet. Helt perfekta är de inte - kraften man har tar slut lite för fort så det blir lite mycket tillbaka till laddstationen och spela rytmspel (även om jag gillar rytmspel) och siktet kanske inte är det allra bästa. Men det är ett ganska välkommet inslag som erbjuder omväxling.

Vidare så var det ju det påtvingade minispelet att samla ihop pappers-Toads. Det var välan inte lika välkommet, men det var sällan att det blev sådär jobbigt som vissa andra saker i serien har varit.

Och så uppskattar jag alltid när Koopa-ungarna är med. Så plus i kanten för det, och slutstriden var rätt så häftig.

Men jag säger fortfarande som jag sade när jag pratade om Dream Team Bros. för två år sedan - i nästa del i serien vill jag ha prinsessan som spelbar karaktär. Eller möjligen Wario & Waluigi.

Och på tal om prinsessan som spelbar så ska jag ta och flika in att jag i år också spelade färdigt spelet som Mario & Luigi-spelen har sina rötter i - Super Mario RPG, genom SNES-VC på Wii U. Det spelades mestadels under samma period som Paper Jam Bros. - påbörjades några dagar efter (på nyårsafton till och med) och avslutades några dagar efter, också. Likt Earthbound i förra årets kalender hade jag spelat det på emulator tidigare i livet, men det var först nu jag faktiskt spelade det till slutet.

Så det var väl lite på tiden.

SMRPG är också ett väldigt bra spel. Men i slutändan håller jag Mario & Luigi högre. I alla fall Superstar Saga och Bowser's Inside Story, efter det blir det lite luddigt.

Så det är lika bra att jag inte uttrycker någon specifikare åsikt än så.

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 

Ändrad: 1 dec 2016 14:51 av KennyMan666, ändrad 2 gånger

! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
2 dec 2016 10:50
Redan andre december! Vilket betyder att det är dags att söka efter lucka nummer två.

Vi kikar på kalendern.



Hittar du lucka två? När du hittat den, citera då valfri del av den här posten och beskriv tydligt var den finns. För vi kan ju inte öppna den om vi inte hittar den.

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 
! Anmälj Länk
 
 
chips (P30) 
2 dec 2016 11:07
KennyMan666:

För vi kan ju inte öppna den om vi inte hittar den.


På själva fordonet. Näst längst till vänster.

http://bit.ly/IqT6zt

 
! Anmälj Länk
 
 
prositen (F38) 
2 dec 2016 11:08
KennyMan666:

beskriv tydligt var den finns


Till vänster uppe på taket , strax till höger om den lilla nedåtsluttningen.

3DS: 0559-6751-1389

 
! Anmälj Länk
 
 
prositen (F38) 
2 dec 2016 11:08
Damn you chips!

3DS: 0559-6751-1389

 
! Anmälj Länk
 
 
chips (P30) 
2 dec 2016 11:14
You snooze you loose [cool]

http://bit.ly/IqT6zt

 
! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
2 dec 2016 12:20
chips:

På själva fordonet. Näst längst till vänster.


prositen:

Till vänster uppe på taket , strax till höger om den lilla nedåtsluttningen.


Egentligen tycker jag ju att chips beskrivning inte var tillräckligt tydlig. Lite eftersom i princip hela bilden kan anses vara "på" själva fordonet, eftersom vi ser det från sidan. Hade det varit "uppe på" hade det varit specifikt nog.

Men jag är extra snäll i dag, eftersom jag just åt två pepparkakor. Så ni får vara luckfinnare båda två och få ett poäng var i dag, så får man tänka på att ge beskrivningar som inte kan feltolkas i framtiden!

Men precis, då, uppepå sandkravlaren har vi luckan ifråga, långt till vänster. Vi tittar inunder.



En dude med svärd, och muskler, och som är tillräckligt retro för att inte ha något ansikte.

Lucka 2 - Joymasher

Jag har pratat om att vara överdrivet retro. Mest när det kommer till Shovel Knight. Nu blir det mer av den varan.

Så det finns ett spelföretag som går under namnet Joymasher. De har släppt en del grejer. Några småspel, och två lite större produktioner som de släppt på ställen som GOG. Det är de vi ska prata om i dag.

Joymasher är regelrätta retrofetischister. Specifikt är det NES-retro vi talar om här - Joymashers spel ser ut, låter som och spelar som, precis som intentionen är, gamla NES-alster. Som om de vore nyupptäckta gamla pärlor.

Och precis som Shovel Knight är det här något som de både står och faller på.

Två spel, alltså. Först ut har vi Oniken. Det som jag ville ha främst. Handlade det när det var rea på det på GOG, så det var billigt.

Den huvudsakliga influensen är halt klart Ninja Gaiden, då man spelar som en dude med svärd. Ska dock sägas att det inte kan kallas en Ninja Gaiden-klon. Enda specialattacken man har är att flänga granater. Så är det linjära banor, och fiender, och bossar. Rätt standard NES-plattformsspels-upplägg.

Och det gör mig bara jävligt frustrerad, för speldesignen är rätt kvar på nittiotalet den också. Även om spelkontrollen sannerligen sitter som den ska så är det inte ett spel som kan kallas för rättvist alltid. Attacken är kort, och det är lätt att ta mängder med stryk. Man kan hitta en svärdsförlängare, men den försvinner efter att man tagit tre träffar vilket går på ett litet kick. Så har vi bossstriderna med bottenlösa hål i sig och jag orkar inte mer.

Så jag gav fan i Oniken. Har dock på screenshots sett att det går att spela som tjejen med maskingevär också, vilket jag kan tänka mig är lite roligare, och något jag gissar man låser upp när man klarar av spelet. Fast det kan hända det finns någon fuskkod man kan knappa in för att låsa upp henne - har inte kollat, men i dagens andra spel så vet jag att man kan låsa upp någon greja (minns inte vad det var) tidigare genom Konami-koden.

Så, i alla fall.

Odallus - The Dark Call heter det andra spelet, och det är protagonisten därifrån som vi hittade under luckan.

Jag inhandlade det samtidigt som Oniken bara för att det var på rea och från samma utvecklare. Började spela det utan några större förväntningar.

Om Oniken hade Ninja Gaiden som främsta inspirationskälla så var Odallus en tydlig blink till Castlevania. På gott och, till en början, ont.

För det var stelt. Mycket stelare än Oniken. Stora sprites, också. Att hugga med svärdet var inget som gick att avbryta direkt, hoppen var lite klumpiga trots att man får hänga tag i och häva sig över kanten på plattformar.

Men jag fortsatte. För även om det var stelt så var det inte så frustrerande som Oniken blev.

Så det utforskades. Banor avklarades. Vägar till ytterligare banor hittades (det är inte helt linjärt). Och uppgraderingar.

Som gjorde allt så mycket bättre.

Speciellt den som lät karaktären utföra en kortare rusning, och så det klassiska dubbelhoppet. Det var en otrolig förbättring av rörelseförmåga, och det blev helt enkelt roligare att spela.

Så jag började leta igenom banorna. Efter uppgraderingar, hjärtan, nya vapen och rustningar. Bossar.

Det blev en 100%-genomspelning. Jag samlade allt som gick att samla innan jag klarade av det.

Så jag har väl egentligen fortfarande lite delade meningar om Joymasher. Oniken tycks kräva att man själv är retrofetischist (vilket jag alltså inte är) för att uppskatta, men Odallus kan jag rekommendera för alla som diggar Metroidvania.

De har gjort lite fler spel, som man hittar gratis på deras hemsida. Ett som ser extra intressant ut.

Får ta och testa det nån gång.

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 
! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
3 dec 2016 11:16
Nåväl! Det är den tredje december, och vi har luckor att öppna. Närmare bestämt lucka tre. Så jag behöver någon som hittar lucka tre.

Kika noga.



Citera vad som helst från den härna posten och ge en tydlig beskrivning om var lucka numero tre finns som inte går att feltolka, alltså.

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 
! Anmälj Länk
 
 
prositen (F38) 
3 dec 2016 13:34
Kul idé detta! Och skoj att läsa också, jag är glad att du inte gör det i bloggformat då jag är förbaskat dålig på att kolla in där borta.

KennyMan666:

feltolka


Lucka tre finns på vänstra kanten av bilden på fordonets flank, precis i mitten vid, öh, fläkten/luftintaget (?)

3DS: 0559-6751-1389

 
! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
3 dec 2016 13:44
prositen:

Lucka tre finns på vänstra kanten av bilden på fordonets flank, precis i mitten vid, öh, fläkten/luftintaget (?)


Men precis, va.

Bakpå sandkravlaren, halvvägs upp, har vi lucka nummer tre. Så vi tar välan och öppnar upp den.



Det är någon som klättrar. En liten en. Ett litet...

Lucka 3 - Knytt Underground

Det började med en boll.

Within a Deep Forest var ett kul litet Metroidvania där man studsade runt med bollar i olika material. Hade en rätt söt grafikstil.

Sen kom Knytt. Man spelade som, tja, ett knytt. En liten figur som man såg redan i Within a Deep Forest. En värld att utforska. Jag spelade det inte speciellt mycket, men det testades.

Därefter kom Knytt Stories, som var helt fantastiskt. Det levererades med en ganska enkel baneditor, och folk byggde och delade med sig. Det var lite av ett indie-Super Mario Maker många år innan Super Mario Maker.

Nifflas släppte en del andra spel innan vi hamnar vid dagens ämne: Knytt Underground. Ett spel i tre kapitel. Jag inhandlade det till Wii U på nån rea för ett bra tag sedan, och började spela det i somras. Det var faktiskt ett av spelen i årets upplaga av det där ett spel om dagen-projektet jag gjorde för första gången förra året. Fler av spelen från årets variant kommer senare i kalendern.

Så i alla fall, jag började spela det. Jag spelade kapitel ett, som var ett kort äventyr med ett knytt. Jag spelade kapitel två, som var ett kort äventyr med... en boll, för att knyta ihop Knytt och Within a Deep Forest mer.

Någonstans där så tänkte jag att jaha, bara ett kapitel kvar, är väl färdig snart då. Och att det inte direkt var av Knytt Stories-kvalitet, det här.

Men sen började kapitel tre.

Det visade sig att kapitel ett och två bara var prologen till kapitel tre, som är det riktiga spelet. Här spelar man som både knytt och boll, och kan när som helst byta mellan de två skepnaderna. Det är en massiv karta som ska utforskas, för att hitta och ringa i sex (från början utmärkta på kartan) klockor. Det är ett digert utforskande man har framför sig, och ett tag så var jag bara så otroligt imponerad av den fantastiska världen där det fanns något nytt att upptäcka i varje litet hörn. Inklusive ett par throwbacks - ett område är jag rätt säker på är menat att vara ett av de områdena man utforskade i Within a Deep Forest.

Men efter ett tag börjar det gnaga lite. Något tycks saknas i själva utforskandet.

Och det slog mig vad det är.

Problemet Knytt Underground har är att, eftersom man till skillnad från andra Metroidvania-spel inte låser upp några nya förmågor eller så, utan bara har det man har från början, så blir jakten på de sex klockorna lätt ganska så... virrig. Det enda man kan göra är att försöka hitta vägen till nästa klocka, även om det finns några hemliga vägar att ta också. Ibland tycker man att man närmar sig, men det går inte att komma vidare och det är svårt att veta hur mycket som faktiskt går att göra i det område man är. Ett pussel jag hittat är jag osäker på går att lösa alls från ena sidan, men jag hittar ingen väg till andra sidan. Det blir lätt att tappa bort sig i den expansiva världen, speciellt när man inte riktigt vet var man ska. Att klockorna är markerade bidrar ibland mest till ytterligare förvirring.

Knytt Underground är inget dåligt spel. Det kan jag inte påstå. Det är kul och imponerande på riktigt att utforska världen. Och jag är verkligen inte den som vill att spel ska hålla en i handen, men någon liten hint här och där hade varit till hjälp. Jag lär återvända till det här och försöka klara av det så småningom, men, tja...

Det är inte direkt Knytt Stories-kvalitet, det här.

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 
! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
4 dec 2016 11:45
Den andre advent har anlänt och med det jakten på den fjärde luckan!



Som vanligt dårå, citera någonting och förklara var luckan finnes, så blir du dagens luckhittare.

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 
! Anmälj Länk
 
 
Megaloman (P33) 
4 dec 2016 12:08
KennyMan666:

dagens luckhittare.


Strax till höger om mitten, och lite uppåt, under Ludwig von Koopa!

Modigare än Honva.

 
! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
4 dec 2016 12:25
Megaloman:

Strax till höger om mitten, och lite uppåt, under Ludwig von Koopa!


Det duger ju alldeles utmärkt.

På plattformen där har vi lucka fyra, så nu öppnar vi och tittar.



Det är en hög med block. I exakt två olika färger.

Lucka 4 - Lumines: Electronic Symphony

Planen var att jag skulle skaffa mig en Vita strax efter sommaren, när jag åter räknades som student efter att ha påbörjat magisterprogrammet och därmed kunde få någon slags vettig inkomst igen (huruvida studiebidraget räknas som en "vettig" inkomst får förbli en tolkningsfråga). Det fanns en tanke om att Vitan skulle vara den "huvudsakliga" konsolen för årets kalender, lite som 3DS var 2014 och Wii U var 2015.

Det sket sig!

Ett försök gjordes, men den Vita det var tänkt att jag skulle köpa visade sig ha en ganska signifikant repa på skärmen, så det köpet blev det inget med. Sen var det bokmässa, och räkningar, och diverse saker. Sen så försvann personen jag trodde jag hade på tråden för att köpa en...

Så det var först mot slutet av november det blev av. Alltså har mitt Vita-spelande inför kalendern varit rätt intensivt, och det blev inte så många Vita-spel i den.

Men allra först ut fick i alla fall Lumines: Electronic Symphony bli.

Det var inte ett spel som jag hade på listan över Vita-spel jag ville skaffa. Det var faktiskt inte ens ett spel jag visste existerade. Men i den där första icke-varande Vita-affären så skulle det ingå ett gäng spel, och en del var spel som jag kom fram till att de ju kunde vara kul att ha, så efter lite köpslående så blev det i alla fall sex spel (utan fodral) och en liten case att förvara spelen i där.

Att jag valde att inleda med Lumines var lite av ett sätt att sluta en cirkel.

Jag skaffade mig en PSP någon tid innan jag flyttade till Göteborg. Då var det främst Mega Man-spel som jag var ute efter. Men det blev en del annat, och samtidigt som konsolen - vill påstå att det följde med i den bundle jag köpte på vad jag vill minnas var dåvarande Tradition, tidigare TV-Spelsbörsen (där jag praoade i åttonde klass), sedermera GameStop, i Uppsala. Det enda som egentligen var lite signifikant med inköpet var att jag, trots att jag varit aktiv Nintendo-anhängare sedan rätt länge (med Mega Drive över Super Nintendo som enda egentliga riktiga undantag, på den tiden), valde att skaffa PSP före DS. Jag inhandlade sedan ett DSLite under första året, första halvåret tillåmed, som jag bodde i Götet - och även om det med facit i hand blivit mer DS-spelande än PSP-spelande håller jag lite fast vid vad jag sagt att om jag visste då vad jag vet nu, så hade jag ändå skaffat en PSP först. Det finns anledningar till det, som bland annat inbegriper att jag håller LocoRoco 2 som ett av de absolut bästa spelen någonsin (om ni minns när jag postade min ofärdiga topp 50-lista så hade jag då placerat LocoRoco-spelen på en fjärdeplats, och även om jag inte vet eller egentligen ens vill säga något om var de skulle hamna på en ny lista, så gissar jag på i alla fall en topp tio-plats).

I alla fall.

Lumines: Electronic Symphony var, precis som original-Lumines, inte en anledning till att skaffa en konsol - men är det något mer som jag sedan rätt länge har varit så är det pusselspels-junkie. Har jävligt lätt att bli beroende av tocket. Det har varit Tetris, Bombliss, Picross, Dr. Mario, förra året fastnade jag för Reflect Missile, jag spelar fortfarande Pokémon Shuffle dagligen. Så det är inte helt otroligt att jag hade skaffat mig det ändå, så småningom.

Jag började spela det samma kväll jag hämtade hem min Vita. Upptäckte att menyerna bara hade touchscreen-kontroller, vilket jag ogillade, eftersom jag har utvecklat en rätt så stark avsky för att peta på skärmar med fingrarna. Speciellt skärmar som är mina. Speciellt sådana här bra, blanka skärmar. Blir ju fingeravtryck och grejor. Existerar ingen anledning i hela världen att inte tillåta meny-navigation med knappar också. Fy på er. Och för att "väcka" Vitan krävs också en swipe, vilket också är ett helt oförståeligt designbeslut. Det om något garanterar ju att det blir fingeravtryck uppe i högra hörnet som man ska swipea från.

Nåja. Har hittat några smålösningar. Fler saker ska testas. Men nog om det nu.

Så, Lumines.

Det, tja, är Lumines. Gameplayet i standardläget är detsamma som i originalet. Ny grafik. Nya låtar. Blir rätt hektiskt med pusslandet ibland.

Det var väl ungefär var jag hade väntat mig.

Och jag är ganska nöjd med det.

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 
! Anmälj Länk
 
 
Megaloman (P33) 
4 dec 2016 13:00
KennyMan666:

Och jag är ganska nöjd med det.


Mysiga lucktexter må jag säga.

Jag har också en Vita. Använder den inte särskilt mycket, men jag gillar den verkligen. Spelutbudet passar inte mig riktigt. Nuförtiden när PS4:an får slåss om uppmärksamheten med TV-tittande kanske den åker fram för lite Remote Play.

Modigare än Honva.

 
! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
5 dec 2016 11:18
Ny vecka! Men ingen rast och ingen ro. Vi har ju luckor att hitta! Lucka fem i dag dårå.



Vid det här laget vet ni hur det går till. Citat, tydlig beskrivning, julpoäng. Sådeså.

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 
! Anmälj Länk
 
 
prositen (F38) 
5 dec 2016 11:20
KennyMan666:

Lucka fem i dag dårå.


Lite till höger om mitten, precis under lucka 4 (eller ja, under Lumines nu då).

3DS: 0559-6751-1389

 
! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
5 dec 2016 12:03
prositen:

Lite till höger om mitten, precis under lucka 4 (eller ja, under Lumines nu då).


Det blir bra.

Nära gårdagens lucka, lite nedåt och till höger, hittar vi nuffra fem. Vad döljer sig därbakom, månne?



Någon slags platta eller stav. Och så en boll som är på väg mot den. Eller har studsat bort från den. Jag vet inte så noga.

Lucka 5 - Wizorb

Ibland undrar jag varför jag intalar mig själv att jag gillar vissa typer av spel.

Här har vi en typ av spel som jag insett inte är bra, egentligen.

Jag har spelat det i ett antal olika varianter på ett antal olika system. De har varit av varierande kvalitet. Så småningom var jag säker på att DX-Ball 2 var det bästa genren hade att erbjuda. Jag fick ett ryck och började spela det igen tidigare i år.

Efter ett tag märkte jag däremot att... det var ju egentligen inte kul.

Frustrerande design på en del banor, och så det sämsta av allt: Negativa powerups, eller vad man nu ska kalla det. Bland dem en som helt enkelt tar livet av dig på en gång. Som kan komma så snabbt och riktas rakt ner att det är fullkomligen omöjligt att undvika den.

Jag insåg att DX-Ball 2 var dumt. Jag slutade spela det. Jag lär aldrig spela det igen.

Det gick lite mer tid, och så insåg jag att jag hade Wizorb. Ett spel som jag fått i en Humble Bundle, spelade första världen, och sedan lade åt sidan.

Så när jag nu återvände till det bestämde jag mig för att börja om från början. Så jag började spela. Och det var ju faktiskt rätt kul. Första världen, andra världen, tredje världen...

Men ju längre jag kom, desto mer frustrerande blev bandesignen. Desto mer "men för i helvete träffa det där jävla blocket som har oförstörbara block på flertalet sidor så jag kan inte skjuta det" blev det.

Det är lite där genrens problem ligger.

För att det ska bli progression så måste det tydligen komma mer och mer block som bollen inte kan förstöra, så man måste skjuta in den i ett hål och sedan hoppas att den håller sig kvar därinne och tar bort blocken. Men ofta studsar den ut igen och man tvingas studsa runt den och böna och be för att den ska in där igen. Och för varje studs blir bollen lite snabbare, tills att den far förbi pinnen och man förlorar ett liv.

Wizorb introducerar förvisso sina sätt att påverka det här i och med de fyra olika magier som erbjuds - skjuta eld som förstör vanliga block, ladda upp bollen så att den skär igenom block utan att studsa tillbaka (men bara vanliga block), vinden som låter en manipulera bollen lite när den studsar runt, vingarna som jag inte har någon jävla aning om vad de ska vara bra för och så den som bara går att använda när man ska skjuta iväg bollen - den som låter en placera bollen var som helst där det finns ledigt utrymme och så studsar den därifrån. Bra i teorin, men man har ju en magimätare också, och de mest användbara magierna är förstås de dyraste så de kan inte användas speciellt mycket.

Wizorb följer samma dumma progression som det mesta i genren. Det börjar lite lätt och kul, men sen börjar barriärerna komma och hålen som bollen ska in i blir mindre. Trots bonusrum och affärer där man kan skaffa sig lite fördelar så slutar det alltid på samma sätt.

Wizorb har fler anledningar till det, också.

Dels så släpper vissa block ifrån sig saker som påverkar pinnen negativt, och utöver blocken finns det också fiender som kan dödas med en eller några träffar från bollen. Det är inget nytt för genren - det fanns redan i gamla Arkanoid.

I Wizorb så teleporterar vissa fiender runt. Och vissa måste träffas på ett speciellt sätt. Så finns det bossar, också.

Och det var när jag nått fram till en boss som var rena rama jävla helvetet det var nog för mig. Misstänker att det var slutbossen.

Jag förlorade alla liv jag hade kvar, efter sisådär 12 dryga banor innan, och för att komma tillbaka till bossen så made jag behövt spela om världen från början.

Jag slutade spela det.

Och jag lär aldrig spela det igen.

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 
! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
6 dec 2016 11:35
Vi letar vidare.



I dag är det givetvis lucka sex vi söker. Så citera något här och beskriv var den uppehåller sig.

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 
! Anmälj Länk
 
 
chips (P30) 
6 dec 2016 11:39
KennyMan666:

å citer


Till vänster ovanför den vänstra larvfoten. På den gråa plattformen ovanför fjorton och den gröna insektoiden(?).

http://bit.ly/IqT6zt

 
! Anmälj Länk
 
 
KennyMan666 (P31) 
6 dec 2016 12:22
chips:

Till vänster ovanför den vänstra larvfoten. På den gråa plattformen ovanför fjorton och den gröna insektoiden(?).


Men visst.

På plattformen längst till vänster på den nedre längan plattformar har vi en sexa. Så vi kan öppna den luckan nu.



En häxa som skjuter. En svarthäxa.

Lucka 6 - The Legend of Dark Witch Episode 2: The Price of Desire

Jag presenterar: Kalenderns i särklass längsta speltitel, 18 tecken (med blanksteg) längre än den näst längsta.

Nå.

Har man känt mig ett tag vet man att jag är Mega Man-fanatiker. Jag har spelat de flesta officiella Mega Man-spelen och ett ganska signifikant antal fangames, romhack och regelrätta kloner. Av högst varierande kvalitet.

The Legend of Dark Witch dök upp i december 2014 och var ett spel som faktiskt föll i skarven mellan den första och den andra kalendern, så det fick aldrig någon riktig chans att vara med i en kalender. Det var en Mega Man-klon med en Gradius-aktig powerup-greja, och hade några problem, bland annat det faktum att man började med bara 3 hp och att köpa uppgraderingar tog ett tag. Att powerups och specialvapen drog från samma resurs gjorde inte saken bättre. Jag klarade av det efter ett tag. Godkänt spel, värt de typ 27 kronorna det kostade man kanske inte mycket mer än så.

Uppföljaren dök så upp så småningom, med ett demo som jag testade. Till originalpriset (71 spänn, har jag för mig) kände jag inget större behov men när det var på rea så skaffade jag det.

Sen förblev det ospelat i typ en månad, tills jag plockade upp det som del av den där ett spel om dagen-grejen i somras.

Och det är ju en förbättring från föregångaren.

Powerups fungerar på samma sätt som förut, med den lilla nya finessen att man kan nyttja saker man samlar på sig för att byta ut vissa saker på den till andra, och forma den lite som man vill. Uppgraderingar finns kvar sedan första spelet.

Men den främsta förbättringen är att vapen inte längre använder samma energi som powerups utan har fått en egen, självuppladdande mätare. Det var ingen rolig eller väldesignad tradeoff i originalet, så det är bara bra att den är borta. Nu är det bara att dra på med specialvapen hela dagen!

Eller, nå. Eftersom man kan uppgradera sitt huvudskott (och nu kan växla mellan de två typerna av standardskott fritt, där det i första spelet var något man bytte ut genom att välja en powerup i mätaren) så är det nästan ännu bättre att hålla sig till dem. De är väldigt spambara. Väldigt, väldigt spambara, till den grad att om man är bra på att buttonmasha så är det ganska lätt att få spelet att börja hacka på grund av för mycket skit på skärmen.

Det är också lite kul.

Det är ett längre spel än föregångaren, också. I alla fall lite längre. Några fler banor. Några återkommande bossar, också. Nytt är också en rätt rolig liten funktion där man efter att ha klarat en boss kan se en extra konversation mellan denne och spelarkaraktären.

Men annars är ju mycket sig likt, också. Vi får till och med återse en del av bossarna från det första spelet. Det finns gömda kristaller att hitta på banorna, nu fyra per bana istället för två. Och så var det ju det där med att det andra stora problemet som föregångaren hade finns kvar.

Livmätaren.

I Mega Man-spel brukar man ju ha en ganska snäll energimätare. Så det finns insta-död, men man kan ändå ta rätt hyfsat med pisk och det går ofta för sig att döda fiender tills man får påfyllnad. Och det kostar inget mer än, tja, energi att förlora energi. Så finns det ju energitankar också.

I The Legend of Dark Witch 2 är det fortfarande en mätare som, när du börjar spelet, består av tre hjärtan.

Tar du en träff så förlorar du ett hjärta. Och om det inte vore nog tappar du en del tres (det vill säga resursen som powerup-mätaren går på) också.

Tre träffar i ett sånt här spel är inte mycket. Speciellt inte mot bossarna. Och det är sällan man får fylla på under banornas gång.

Visst, man kan handla på sig fler hjärtan, men det blir aldrig riktigt nog, och det är en sån där grej som ger spelet extra svårighetsgrad av helt fel anledningar. Att bli av med tres känns också lite tveksamt.

Men ja.

Det är ändå i slutändan ett rätt kul spel. Inte speciellt långt, jag klarade av det samma dag jag påbörjade det. Finns, precis som i originalet, en till karaktär att spela som som man låser upp när man klarar av det.

Kanske bryr mig tillräckligt för att spela igenom det med henne nån gång.

Det man inte har i begåvning får man ta ut i energi.

 

Ändrad: 6 dec 2016 12:25 av KennyMan666, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Loading.se | Till toppen 1 2 3 4 5 | nästa | sista

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.