Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Loading   Loading.se   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Min chef Oskar (kapitel tretton)

skapad 19 jan 2017 15:22 | svar 19 st | visats 99 ggr

 
Linus Lekander (P) 
19 jan 2017 15:22
Miranda har uttryckt sin oro över Oskars Call of Duty-konsumtion. Det är först när man kommer honom riktigt nära som man kan förstå den fulla vidden av den. Och nu tycker hon att han behöver få uppleva något annat än de snabba belöningssystemen. Adrenalinkickar kallar hon det, men han själv går på om koncisa formuleringar och radbrytningar.

– Nämn ett tecken på att jag skulle vara beroende av CoD.

– Du valde ett CoD från 2007 som 2016 års bästa spel.

– Det var en remaster!

– Du är sjuk Oskar.

– Sadface.

– Förlåt, men sanningen gör ont ibland.

– Vad tycker du jag ska spela istället då?

– Något som kräver lite tålamod.

– Tålamod?

– Ja. Jag tror att du behöver varva med något som har en mer lugnande effekt på dig.

– Som vadå?

– Ett peka-och-klicka-spel kanske.

– Det har inte gjorts ett enda bra peka-och-klicka-spel.

– Du skojar.

– Skulle jag?

– Du har ju med Grim Fandango på din lista över världens 42 bästa spel.

– Det är enbart för manusets och karaktärernas skull. Dessutom kan listor ändras.

– Jag tror att du bara inte är tålmodig nog.

– Är jag visst.

– Jaså?

– Jag har bara en spärr som hindrar mig från att ignorera logik.

– Prat.

– Jag gillar att titta på när andra pekar och klickar.

– Gör du?

– Ja.

– Då har jag en idé.

– Jag lyssnar.

– Co-op-söndag.

– Jaha.

– Vi ägnar en helkväll åt ett peka-och-klicka-spel minst en gång i veckan. Förslagsvis söndagar.

– Okej.

– En styr, den andre tittar på och hjälper till att tänka.

– …

– Låter det som en bra idé?

– Visst.

– Bra.

– Men jag kommer inte att spela.

 
! Anmälj Länk
 
 
Oskar Skog (P) 
19 jan 2017 17:09
Jag hade missat att kapitel 12 var ute, men nu är jag ikapp igen.

Linus Lekander:

Det har inte gjorts ett enda bra peka-och-klicka-spel.


Det här är sant.

 
! Anmälj Länk
 
 
chips (P30) 
19 jan 2017 17:41
Det är lite jobbigt när diskussionerna blir för långa. Svårt att jänta med vem som är Oskar.

http://bit.ly/IqT6zt

 
! Anmälj Länk
 
 
Oskar Skog (P) 
19 jan 2017 17:43
chips:

vem som är Oskar.


Alla är Oskar.

 
! Anmälj Länk
 
 
chips (P30) 
19 jan 2017 17:48
Vem är du? Vem är jag?

http://bit.ly/IqT6zt

 
! Anmälj Länk
 
 
Linus Lekander (P) 
19 jan 2017 18:20
chips:

Svårt att jänta med vem som är Oskar.


Det är alltid varannan.

Oskar Skog:

Det här är sant.


Det ska ni bli två om.

 
! Anmälj Länk
 
 
Alexander Rehnman (P20) 
19 jan 2017 18:22
Oskar Skog:

Det här är sant.


Inte ens Day of the Tentacle?

Lyssna på Livshornet! https://soundcloud.com/livshornet

 
! Anmälj Länk
 
 
Oskar Skog (P) 
19 jan 2017 18:28
Alexander Rehnman:

Inte ens Day of the Tentacle?


Inte något.

Några av dom bästa manusen finns i genren och dom allra roligaste dialogerna.

Som spel suger dom dock konsekvent.

 
! Anmälj Länk
 
 
Okänd
19 jan 2017 18:39
Peka-klick-spel får mig alltid att känna mig så jävla dum i huvudet.

 
! Anmälj Länk
 
 
Daniel Eyre (P31) 
19 jan 2017 19:15
Peka-klicka-spel är bara dåliga spel om man på förhand bestämt sig för vad spel kan och inte kan vara. Det tycker känns lite tråkigt. Spel kan vara nästan vad som helst.

facebook.com/DanielEyre | ioeyre.wordpress.com

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid (P) 
19 jan 2017 19:23
Daniel Eyre:

Peka-klicka-spel är bara dåliga spel om man på förhand bestämt sig för vad spel kan och inte kan vara.


Hur menar du?

Lever i musik och dör i spel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Daniel Eyre (P31) 
19 jan 2017 19:40
Gottfrid Jansson:

Hur menar du?


Syftar på herr Skogs uttalande ovan om att alla peka-klicka-spel är dåliga trots att de har bra manus och dialoger. En sådan inställning har man ju bara om man redan bestämt sig för vad spel kan vara. Det vill säga att de inte kan vara exempelvis interaktiva noveller eller sagor där man styr en muspekare och gör olika val för att interagera med sin omgivning. Som peka-klicka-spel är.

Jag tycker att det är ett trist sätt att se det på, eftersom spel kan vara typ precis vad som helst. Det är ju en av mediets största styrkor.

facebook.com/DanielEyre | ioeyre.wordpress.com

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid (P) 
19 jan 2017 19:54
Daniel Eyre:

Det vill säga att de inte kan vara exempelvis interaktiva noveller eller sagor där man styr en muspekare och gör olika val för att interagera med sin omgivning. Som peka-klicka-spel är.


Min uppfattning är att majoriteten av peka-och-klicka-spel är dåliga för att dess pussel är arbiträra och sänker tempot för berättelsen och dialogen. Det finns några undantag (Monkey Island 2, The Last Express och The Dream Machine till exempel) men jag skulle fortfarande säga att genren i stort bygger på en konsekvent dålig idé: kontextuella, if statement-pussel vars utmaning enbart ligger i att förstå vad utvecklaren vill att man ska göra. Den enda räddningen är om lösningarna vävs in snyggt i berättelsen, men även då får jag känslan av att spelet tar en omväg för att förmedla sin berättelse.

Skulle du säga att det är att ha en förutfattad mening av vad spel kan vara? Jag är mest nyfiken, btw.

Lever i musik och dör i spel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Oskar Skog (P) 
19 jan 2017 19:57
Daniel Eyre:

En sådan inställning har man ju bara om man redan bestämt sig för vad spel kan vara


Om alla peka- och klicka-spel fram till nu har varit dåliga (som spel) så är ju det inte en inställning, det är en åsikt.

Daniel Eyre:

de inte kan vara exempelvis interaktiva noveller eller sagor


Peka- och klicka, för mig, är den traditionella peka- och klicka-genren.

Inte vad den kan vara, om den är något annat.

 

Ändrad: 19 jan 2017 19:58 av Oskar Skog, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Okänd
19 jan 2017 20:47
Daniel Eyre:

spel kan vara typ precis vad som helst


Samtidigt måste ju en genre ha någon viss form av regel hos sig, annars kan du ju göra ett FPS eller något och säga att det är peka-och-klicka.

 
! Anmälj Länk
 
 
Daniel Eyre (P31) 
19 jan 2017 21:50
Gottfrid Jansson:

Min uppfattning är att majoriteten av peka-och-klicka-spel är dåliga för att dess pussel är arbiträra och sänker tempot för berättelsen och dialogen.


Så kan man förstås se det, och jag håller absolut med i stor utsträckning. Det kan mycket väl vara så att jag har hinkvis av personlig nostalgi gentemot genren och därför försvarar den lite väl blint. Just onödigt krångliga och framför allt ologiska pussel är helt klart något som alltid dragit ner genren. Men jag tycker ändå att spelens meriter väger upp, då främst manus som för sin tid ofta var helt fantastiska (Full Throttle, Grim Fandango, The Dig, för att inte tala om mer renodlat humoristiska spel som Sam & Max: Hit the Road, Monkey Island-sviten, etc.) och som än idag kan kännas relativt fräscha och kul. Men absolut, ju mer jag tänker på det, desto mer kan man väl hävda att genren som helhet har hål i sin grundläggande designfilosofi. Pusslen är ofta helt dumma i huvudet utan någon vidare anledning alls.

Oskar Skog:

Peka- och klicka, för mig, är den traditionella peka- och klicka-genren.


Jo, för mig också, vilken jag lätt kan jämföra med en (någorlunda) interaktiv novell eller saga.

facebook.com/DanielEyre | ioeyre.wordpress.com

 
! Anmälj Länk
 
 
Daniel Eyre (P31) 
19 jan 2017 21:53
Honva:

Samtidigt måste ju en genre ha någon viss form av regel hos sig, annars kan du ju göra ett FPS eller något och säga att det är peka-och-klicka.


Jovisst, men nu är ju genrerna i fråga bara benämningar som vi spelare och utvecklare själva hittat på. Ett FPS som säger att det är ett peka-klicka är ju fortfarande ett FPS. Och jag är ju för övrigt ett stort fan av att bryta genrenormer, att spel inte alls bara behöver vara det de alltid varit. Men det är nog en diskussion för en annan plats och tid.

facebook.com/DanielEyre | ioeyre.wordpress.com

 
! Anmälj Länk
 
 
Jimmy Seppälä (P26) 
20 jan 2017 17:01
Genrer är ju inom ständig förändring och lånar av varandra hela tiden.

Vad är Borderland? Ett RPG eller ett FPS? Om man nu ska vara snäv och bestämma sig för ett av dem?

Och om man nu bestämmer sig för en, varför är det det ena och inte det andra?

Video gaaaaaaaaaaames

 
! Anmälj Länk
 
 
Linus Lekander (P) 
20 jan 2017 18:11
Jimmy Seppälä:

Genrer är ju inom ständig förändring och lånar av varandra hela tiden.


Det finns egentligen bara en fördel med genreindelning, och det är att det gör saker någorlunda behändiga att prata om.

Honva:

annars kan du ju göra ett FPS eller något och säga att det är peka-och-klicka


Ungefär som Åke Hodells Bruksanvisning för symaskinen Singer Victoria: Roman.

Vore intressant att tänka sig samma formexperiment inom spel idag, och hur det skulle ha mottagits.

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
29 mar 2017 17:07
Det är lite speciellt.

Ändå.

Av de äventyrsspel av peka- och klicka-snitt som jag idag kan säga att jag verkligen uppskattar så är det Monkey Island (och dess uppföljare som är ett av de bästa spelen inom genren tillsammans med Day of the Tentacle), Day of the Tentacle (eh) samt Machinarium.

Resten står som rester från förr som jag inte uppdaterat mina åsikter kring.

Det Monkey 2 (och i viss mån även första Monkey) och DotT gör som får dem att sticka ut är att skapa en logik inom ramarna för den verklighet de målar upp och låta pusslen designas inom dessa ramar.

Inte sagt att de aldrig skulle vackla, för det gör de, men jämfört med sanslöst mycket dynga från samtiden där det audiovisuella och berättelsen däri är det enda av relevans (hur bra av ett pusselspel eller äventyr, är egentligen ett spel som, säg, King's Quest 5 även om det är klart mer spelbart än en majoritet av skit från Sierra?).

Menar.

Inte ens en klassiker som Fate of Atlantis har en ärlig chans idag. Så mycket moment värda att kapa från ett spel som en gång i tiden fick folk att vurma av kärlek till genren.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Loading.se | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.