Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Nintendo   + Ny diskussion
Till botten första | föregående | 1 ... 52 53 54 55 56

The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Officiell tråd

skapad 31 jan 2017 22:30 | svar 1396 st | visats 11158 ggr

 
JokerM6 (P35) 
5 nov 2017 17:35
Hoppspark:

Oh, blir nyfiken på vad du föredrar med BotW jämfört med Horizon.


Horizon är ett relativt mediokert open-world spel tycker jag då storyn kickar igång väldigt sent.
Du gör samma sak om o om igen, kartan är fylld med saker att göra, men det är samma sak om o om igen. "Upptäcka" revir, som redan är markerade på kartan, suck.
Jag hittade två gömda grottar i detta spel, allt annat kan man se på kartan.
Världen är otroligt vacker, men också en stor kuliss där Aloy inte kan hanteras på ett naturligt sätt.

Zelda är en upptäckar känsla (och ofta belönas man för varje hörn, högt berg man bestiger) som jag kan inte minnas när jag var med om något liknande i spel.
Pusslen är roligare än de i Horizon, finns väl inga ordentliga pussel där?!
Fighting systemet så är Zelda bättre också. I
I Horizon, frys ner dom och använd "kulsprutan"så är man mer eller mindre odödlig! Blir rätt så enformigt efter ett tag.
Att Master Sword kan gå sönder i ett Zelda spel som detta Zelda är inget jag är direkt överens om direkt.
Inga kamera problem när man slåss som i Horizon då kameran älskar att zooma in under Aloy, långt ner i gräsrötterna så att man inte ser ett jävla piss när 10 meters robotar kommer mot en....

Open-world för mig är sandlåde spel. Som GTA.
Då är Zelda mycket mer open-world än Horizon.

Thåström utan sång: JVM http://soundcloud.com/jvm-2/sets/jvm

 

Ändrad: 5 nov 2017 17:38 av JokerM6, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Hoppspark (P27) 
5 nov 2017 18:29
JokerM6:

Då är Zelda mycket mer open-world än Horizon.


Spänande att läsa. Har väldigt lite erfarenhet av open world spel. BotW var mitt första och Horizon det andra, Har varit anti eftersom jag hade uppfattningen att storyn tog för mycket stryk till förmån att man springer runt och gör sidogrejer istället. Har blivit mer för denna typ av spel nu och får se vad mer som väntar.

Den största fördelen för Zelda enligt mig var att det var mer fokus på att upptäcka nya platser som du skriver och att man kunde ta sig precis vart som helst. Klättringsmekaniken här är underbar. För mig föll det dock lite platt då jag inte tyckte att belöningarna höll mitt intresse uppe. Tyckte även att det gick för snabbt att bli OP. Efter några uppgraderingar till livet överlevde jag det mesta och kokningsmekaniken behövdes aldrig för mig.

Men det var fanns några wow-ögonblick från BotW som jag aldrig haft tidigare och det är det enda spelet som hittills fått mig att helt tappa hakan av förundran. Det blir spännande att se vad de hittar på inför nästa DLC-pack.

 
! Anmälj Länk
 
 
JokerM6 (P35) 
5 nov 2017 18:37
Hoppspark:

Det blir spännande att se vad de hittar på inför nästa DLC-pack.


Riktiga dungeons och någon story baserad grej skulle vi få.
Bring it on! Har bara tillbringat 40 timmar i Hyrule, känns som att jag har upptäckt 30% av spelet bara [smile]
Pausat lite med Zelda eftersom jag tillbringar min tid i Super Mario 999.
Ge oss Galaxy 3 Nintendo! [cry]

Thåström utan sång: JVM http://soundcloud.com/jvm-2/sets/jvm

 
! Anmälj Länk
 
 
Nicke Karlsson (P32) 
5 nov 2017 20:49
Lite kul att man nu kan följa nån slags "Tips" via nyhetsfunktionen på switchen och få prylar och ingredienser om man startar spelet via den länk som finns i nyheten. Jag hade pausat mitt spel vid en eld och så damp ingredienserna direkt i elden =P

"Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man." - The Dude, The Big Lebowski

 
! Anmälj Länk
 
 
Hoppspark (P27) 
6 nov 2017 18:19
JokerM6:

Pausat lite med Zelda


Imponerande att lyckas slita sig om det nu är första körningen av det ;)

 
! Anmälj Länk
 
 
Albin Mobäck (P28) 
7 nov 2017 16:47
JokerM6:

och ofta belönas man för varje hörn, högt berg man bestiger


Intressant att du tycker så, för det är en av de största nackdelarna jag ser med BoTW. Just att man INTE belönas för att utforska och att belöningarna jag får oftast är snåla och/eller meningslösa.

50 rupees? Tack, men det gör varken till eller från.

Ett bra svärd? Jo men det kommer ju ändå gå sönder snart. (balansen mellan belöning kontra vapen-slitage är fö så pass dålig att jag oftast struntar i att strida)

Inte ens templen känns speciellt givande.

Nu är ju världen rätt fantastiskt ändå, men jag hade gärna sett att jag belönades mer för mitt utforskande.

Inte spelat Horizon dock, så vet inte hur det står sig i jämförelse, men Witcher 3 (som jag också spelar just nu) känns mer belönande att utforska imo.

 
! Anmälj Länk
 
 
Albin Mobäck (P28) 
10 nov 2017 10:32
Två frågor:

Hur tillför vapenslitage något positivt till spelet?

Hur ska jag veta vad en "Faroshs Shard" är för något utan att googla?

Är riktigt fundersam över vissa designval som Nintendo gjort

 
! Anmälj Länk
 
 
Bwa Kell (P27) 
11 nov 2017 10:21
Albin Mobäck:

Hur tillför vapenslitage något positivt till spelet?




Albin Mobäck:

Hur ska jag veta vad en "Faroshs Shard" är för något utan att googla?


Inom sinom tid så kommer du att förstå. [smile]

Besök gärna min hemsida http://www.zelda-sajten.com

 
! Anmälj Länk
 
 
Albin Mobäck (P28) 
11 nov 2017 16:37
Bwa Kell:

Video


Jag förstår att det är en balansgång mellan frihet och progression, men jag tycker att det senare blir lidande här och det mesta av utforskandet känns meningslöst. Håller inte med argumenten alls.

Bwa Kell:

Inom sinom tid


Men jag har fixat alla bestarna och ska, tror jag, bara åka och smiska Ganon? Eller blir det någon evighetslång fetch-quest i stil med WW innan det är dags på riktigt, där jag får reda på vad det är? ;)

(nu har jag ju googlat så jag vet ju, men ändå)

 
! Anmälj Länk
 
 
Bwa Kell (P27) 
12 nov 2017 10:36
Albin Mobäck:

Jag förstår att det är en balansgång mellan frihet och progression, men jag tycker att det senare blir lidande här och det mesta av utforskandet känns meningslöst. Håller inte med argumenten alls.


Vet inte om det är så mycket argument som det är klara faktiska anledningar till varför det är som det är. Det är så mycket som står och faller med faktumet att vapen går sönder.

* Det löser problemet med att du kan bli övermäktig i ett för tidigt skede.
* Det gör att bra vapen blir en direkt belöning för utforskande.
* Indirekt gör det att Korok Seeds blir en belöning, vilket är en stor del av det som gör att utforskandet inte blir meningslöst. Hade vapen inte gått sönder, hade det inte funnits någon mening med att utöka sin vapenkapacitet, och då hade Korok Seeds varit meningslösa.

Allt detta utan att kompromissa med friheten.
Hade man kunnat ha löst det på ett annat sätt? Ja, videon tar upp hur The Witcher 3 och Skyrim löser det (vilka båda känns ganska "meh" och suboptimala). Hade man kunnat ha löst det på ett bättre sätt? Tveksamt, alternativt möjligen. Sitter du på den gyllene lösningen så ska du söka jobb som speldesigner omgående. [smile]

Jag själv var av åsikten att vissa basföremål som facklan, lövet och slägghammaren inte borde gå sönder. Men jag inser nu, efter den där videon, att även små kompromisser likt dessa hade haft negativa konsekvenser (t.ex. skulle jag alltid bära med mig en slägghammare och klubba ihjäl alla småttingar med den).

Kort sagt, det är så mycket som hade behövts göras om, om man inte hade haft vapenslitage. Det är inte så enkelt som att bara ta bort det och låta resten av spelet vara som det är. Utan vapenslitage hade BotW varit/blivit/behövt vara ett helt annat spel. Och helt andra spel finns det gott om. [smile]

Albin Mobäck:

Men jag har fixat alla bestarna och ska, tror jag, bara åka och smiska Ganon? Eller blir det någon evighetslång fetch-quest i stil med WW innan det är dags på riktigt, där jag får reda på vad det är? ;)


Är väll lite av charmen att man "måste ta reda på det själv" och inte få det serverat på ett silverfat. [smile]
Själv hade jag "problem" med "Din's scale" som efterfrågades (liksom "vad fan är det?" tänkte jag), men sedan tog jag ett kort av ett visst kreatur och då trillade polletten ner. ^^
(Är ju också en ganska naturlig reaktion när man ser ett sådant kreatur att tänka "vad tusan är det där!? måste testa att skjuta en pil på fanskapet!", och efter det så trillar ju polletten också ned. Och det är nog en känsla man inte vill beröva spelaren.)

Besök gärna min hemsida http://www.zelda-sajten.com

 
! Anmälj Länk
 
 
Micke Johansson (P34) 
12 nov 2017 11:05
Albin Mobäck:

Hur ska jag veta vad en "Faroshs Shard" är för något utan att googla?


När du får tillgång till kameran i spelet, så ta foton på alla fiender/monster/kreaturer du stöter på. Då kommer du får ditt svar.

Yazuka - www.yazuka.net

 
! Anmälj Länk
 
 
Bleatlessness (P31) 
12 nov 2017 11:28
Det Bwa Kell sa.

 
! Anmälj Länk
 
 
Det Lilla Svinet (P25) 
12 nov 2017 11:51
Albin Mobäck:

Inte spelat Horizon dock, så vet inte hur det står sig i jämförelse, men Witcher 3 (som jag också spelar just nu) känns mer belönande att utforska imo.


I Horizon finns det verkligen noll anledningar till att utforska imo. Är väl grottorna som är av värde isf.

The Witcher 3 får du gärna ge några exempel, kan inte minnas något speciellt när det kommer till utforskningen. Är väl bossar och camps som jag minns fanns i Witcher iaf. Minns det annars mest som ett spel med riktigt tight story och bra quests och strider.

I Zelda hittar du ju alltid ett camp, en kista, ett korok seed, nya typer av armor, shrines, torn, bossar, minnen.

Men tycker storheten i Zelda framför allt är att du alltid hittar något i princip varje hörn.

Albin Mobäck:

Hur ska jag veta vad en "Faroshs Shard" är för något utan att googla?


Genom att utforska [wink]
Kommer ihåg att Farosh var en riktig mäktig upptäckt i spelet, för min del. Först såg jag bara hen i horizonten och tänkte wow! Sedan försökte man hitta den, men man vart alltid sidetrackad tack vare världen de har byggt. Men slutade upp med att jag hittade Naydra istället och det var....fett [cool]

NintendoID: Kinderfeld (The Guy)

 
! Anmälj Länk
 
 
Boogeyman (P) 
12 nov 2017 12:09
Det Lilla Svinet:

Hur ska jag veta vad en "Faroshs Shard" är för något utan att googla?


Du får reda på det senare i spelet där det förklaras för dig.

Det här är Zelda, inte nåt barnvänligt PS4/XBone spel där allting är linjärt och allting ska vara tydligt med guide och exakt markör på kartan och att du får allting serverat utan ansträngning.

Man får utforska mycket på egen hand, syftet med spelet är att det ska ta lång tid. Du får reda på allt som finns i spelet så länge du pratar med alla människor och kollar upp alla områden.

I det här fallet behövde jag inte söka någonting alls på Google gällande drakarna, den informationen hittade man lätt i spelet tycker jag [smile]

 
! Anmälj Länk
 
 
Bleatlessness (P31) 
12 nov 2017 12:48
Albin Mobäck:

Inte spelat Horizon dock, så vet inte hur det står sig i jämförelse, men Witcher 3 (som jag också spelar just nu) känns mer belönande att utforska imo.


Problemet i The Witcher 3 (vilket också är ett spel jag fullständigt älskar, men för dess värld och story) är att det är mycket av checklisteproblematiken som många open-world-spel dras med. Att "utforska" handlar mer om att bocka av markörer. Det jag tycker Breath of the Wild gör så bra är att man verkligen får utforska i ordets rätta bemärkelse. När man i början fick en vägledning till Kakariko via landmärken istället för en lysande pil pirrade det till i kroppen.

Checklistor och markörer är inte fel per se, men det är något annat, något jag tycker det är upplyftande att få ett alternativ till.

Och appropå vapnen som går sönder, förutom videon Bwa Kell länkade till + hans text så tycker jag det tillför till spänningen av att överleva i en okänd värld. Att buttonmasha fram till nästa filmscen är inget jag saknar. Det går förstås att bygga svårighetsgrad annorlunda (standardexempel Dark Souls), men då är det inte lika överlevnadsaktigt. Det här gör förstås att jag också tyckte utmaningen Dold text: Eventide Island var underbart.

Synd bara att man blev OP för snabbt.

 
! Anmälj Länk
 
 
Albin Mobäck (P28) 
12 nov 2017 14:48
Sitter på mobil så kan inte citera, men tack för svaren. Förstår tänket och fördelarna men tycker personligen att balansen blivit fel och att utforskandet inte är speciellt belönande utöver upptäckarglädjen i sig (som iofs är rätt fantastisk). Tror absolut att vapenslitage och vapensystemet är något som kommer modifieras om de gör ett till spel i samma anda.

Ang Farosh så hade jag helt glömt kameran! Det är ju faktsikt en rätt briljant grej för sånt där.

Det Lilla Svinet: i W3 så belönas man ofta med intressanta quests när man utforskar, sen så tycker jag föremålen man hittar är mer användbara: ritningar och formler, stenar att sätta i utrustning, vapen att sälja, föremål att bygga utrustning med eller att använda i alkemin. Nu är ju W3 ett spel som försöker göra helt andra saker än BOTW och att jag jämförde spelen är mest för att jag spelar bägge samtidigt. (Och W3 spelas med fördel med så få kartmarkeringar som möjligt)

 
! Anmälj Länk
 
 
Joe E Tata (P) 
12 nov 2017 14:54
Att vapen gick sönder var verkligen det som förstörde (no pun intendent) spelet. Jag förtstår syftet, typ. Men bara för en sak har ett syfte så gör det inte det automatiskt till att det blir roligt.

"So who are you on the outs with? Brenda or Kelly?"

 
! Anmälj Länk
 
 
JokerM6 (P35) 
12 nov 2017 17:33
Det Lilla Svinet:

I Horizon finns det verkligen noll anledningar till att utforska imo. Är väl grottorna som är av värde isf.


Märkte det också i spelet. Kul o hoppa sig så högt upp man kan på de höga bergen för att kolla på utsikten men ingeting i närheten av:
Det Lilla Svinet:

I Zelda hittar du ju alltid ett camp, en kista, ett korok seed, nya typer av armor, shrines, torn, bossar, minnen.


Det Lilla Svinet:

Men tycker storheten i Zelda framför allt är att du alltid hittar något i princip varje hörn.


Efter ha varit borta från Nintendos värld sedan Wii och första utgåvan av 3DS och bara spelat spel till PS3/PS4 så har jag varit med om detta:
Bleatlessness:

checklisteproblematiken som många open-world-spel dras med. Att "utforska" handlar mer om att bocka av markörer. Det jag tycker Breath of the Wild gör så bra är att man verkligen får utforska i ordets rätta bemärkelse.


Ingenting är i närheten av Zeldas open-world värld.
Jag känner noll lust att utforksa Just Cause 3 världen, Ghost Reacon världen. Det beror till allra högsta grad av checklisteproblematiken.
När dom är väl avbockade så har dom ändå inte tillfört så mycket för spelets gång och det är repetivit som in i bollen (Mafia 3, Shadow Of Mordor för att nämna några till exempel)

Horizon lider gravt mycket av checklisteproblematiken och jag känner inte riktigt att detta är ett open-world spel per se som Red Dead Redemption där världen känns mycket mer levande än denna (Horizon) otroligt vackra men ack så stela kuliss

Thåström utan sång: JVM http://soundcloud.com/jvm-2/sets/jvm

 

Ändrad: 12 nov 2017 17:37 av JokerM6, ändrad 2 gånger

! Anmälj Länk
 
 
Bleatlessness (P31) 
12 nov 2017 17:54
Vapnen kunde hålla en stund längre, det kan erkännas. Annars hade jag mer problem med att Master Sword förstörde balansen lite.

Farosh ska för övrigt vara ett mysterium. Det är en integral del av spelets upptäckslust.

 
! Anmälj Länk
 
 
bil (P) 
12 nov 2017 18:50
Skaffade spelet(wiiu) för ca 2 veckor sedan. Har väl kommit ca halvvägs av main story.

Lite reflektioner då: Jag är inte heller förtjust i vapen etc som går sönder. Skulle föredra ett levelsystem istället.
Spelet är i det stora hela väldigt bra men den största besvikelsen är avsaknad av musik. Enligt mig ska de klassiska zeldalåtarna prompt vara med.

Before you accuse me take a look at yourself

 
! Anmälj Länk
 
 
Bleatlessness (P31) 
12 nov 2017 19:30
bil:

Enligt mig ska de klassiska zeldalåtarna prompt vara med.


De är med, invävda på andra ställen, ofta subtilt.

Är lite kluven själv. Den ambienta stilen passar Breath of the Wild väldigt bra. Samtidigt saknar jag också att rida till bombastiska toner mot storslagna äventyr. Men ja, det hade inte riktigt gått ihop här.

 
! Anmälj Länk
 
 
Det Lilla Svinet (P25) 
12 nov 2017 21:47
Albin Mobäck:

W3 så belönas man ofta med intressanta quests när man utforskar


Detta görs ju visserligen i alla RPGn, även Zelda. Där Shrines framför allt är de bästa i Zelda. Men kan dock tycka att witcher annars är bättre överlag när det kommer till quest-kvalitén. Fanns ytterst få dåliga quest i det spelet.

Albin Mobäck:

sen så tycker jag föremålen man hittar är mer användbara: ritningar och formler, stenar att sätta i utrustning, vapen att sälja, föremål att bygga utrustning med eller att använda i alkemin


Detta är ju också liknande till det man hittar i Zelda, sen är det såklart upp till en själv vad man anser är mest användbart. Men sen som du säger:

Albin Mobäck:

Nu är ju W3 ett spel som försöker göra helt andra saker än BOTW


och jag tycker även ifall nu utrustningen man får i botw inte skulle vara lika meningsfull som det man hittar i TW3, så får dom ett större syfte i det stora hela, iom att det är en del av alla belöningar som man konstant får i botw. Vilket såklart beror på att spelen fokuserar på olika saker, desamma gäller även horizon som i princip har all fokus på strider.

NintendoID: Kinderfeld (The Guy)

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Nintendo | Till toppenförsta | föregående | 1 ... 52 53 54 55 56

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.