Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Blandat   Undersökningar   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Var dubbla skärmar på DS rätt beslut av Nintendo?

skapad 18 mar 2017 14:12 | svar 18 st | visats 99 ggr

 
zippiz (P) 
18 mar 2017 14:12
Var dubbla skärmar på DS rätt beslut av Nintendo?

Ja, för mig personligen var det rätt!
Nej, jag föredrar bättre prestanda.
Spelar ingen roll, jag saknar åsikt.
Unika spel, värt att offra prestanda för
Nintendo gör alltid rätt ;)
Jag äger ingen DS, men den ser kul ut.

Totalt har 29 användare röstat.

Vänligen välj inte svaren efter hur bra/dåligt konsolen sålde.

Jag är ute efter din personliga erfarenhet och åsikt! [smile]

Personligen tror jag en konsol från Nintendo efter GBA med en vanlig skärm möjligtvis med touch (inte dubbla skärmar). Hade varit en konsol jag uppskattat mer, även om jag tyckte och fortfarande tycker mycket om DS.

En maskin som istället hade haft högre prestanda, kanske högre upplösning hade helt klart varit en väg jag föredragit, men jag kanske är ensam om detta?

Självklart kan du kommentera om du tycker undersökningen har brister osv...

Sen är det alltid kul med motiveringar, mest nyfiken kanske jag är på Unika spel, värt att offra prestanda för.

Vilka spel tänker du på då, som inte hade fungerat med en skräm och touch?

Be happy, but never satisfied.

 
! Anmälj Länk
 
 
Kadaverdoris  
18 mar 2017 14:17
Tycker det fanns andra grejer än de dubbla skärmarna som var mer kritiska för både DS och 3DS (XL); ergonomin är horribel och det krampar i nävarna efter 20 minuters spelande.

(De dubbla skärmarna i sig tycker jag vare sig bu eller bä om egentligen.)

 
! Anmälj Länk
 
 
Daniel John Johnsson (P) 
18 mar 2017 14:19
En uppföljare till Gameboy Advance med bättre prestanda istället för touch hade ju varit Playstation Portable.

 
! Anmälj Länk
 
 
Siskan (P26) 
18 mar 2017 14:30
DS erbjöd rätt många unika spelupplevelser som jag aldrig hade fått om de hade valt prestanda istället. Hotel Dusk, Zelda, Professor Layton, WarioWare och så vidare.

Tyvärr så var det inte lika mycket experimenterande på 3DS, även om det ofta var bekvämt att ha kartor och annan information på den andra skärmen. Den är dock utmärkt att lösa Picross på.

 
! Anmälj Länk
 
 
Fröken Keke (F26) 
18 mar 2017 14:44
Två skärmar var en bra lösning för större skärmyta med pekfunktion samtidigt som man kunde fälla ihop maskinen och skydda skärmarna.
Numera har vi ju typ diamantskärmar eller något som inte verkar kunna få repor alls, men där och då var repor farliga.

Jobbar fortfarande med Rombra.

 
! Anmälj Länk
 
 
Bambaclatt (P30) 
18 mar 2017 14:49
zippiz:

Nej, jag föredrar bättre prestanda. (Du röstade på detta alternativ)


Unika spel i all ära, men detta är en av de "gimmicks" som totalt ställt till det för Nintendo när det kommer till bakåtkompatibilitet.

Vissa spelupplevelser förhöjs absolut, inget snack om den saken. Men såhär i backspegeln hade jag föredragit det mycket mer praktiska: "bättre prestanda", Nintendo innoverar tillräckligt när det kommer till mjukvara ändå.

www.hypefinder.com

 
! Anmälj Länk
 
 
zippiz (P) 
18 mar 2017 14:55
Daniel John Johnsson:

En uppföljare till Gameboy Advance med bättre prestanda istället för touch hade ju varit Playstation Portable.


och en PSP med Nintendos spel hade varit helt underbar! [rolleyes]

Siskan:

DS erbjöd rätt många unika spelupplevelser som jag aldrig hade fått om de hade valt prestanda istället. Hotel Dusk, Zelda, Professor Layton, WarioWare och så vidare.


Inte spelat Hotel Dusk, men de andra spelen där hade fungerat lika bra med en skärm, det anser åtminstone jag.

Fröken Keke:

Två skärmar var en bra lösning för större skärmyta med pekfunktion samtidigt som man kunde fälla ihop maskinen och skydda skärmarna.
Numera har vi ju typ diamantskärmar eller något som inte verkar kunna få repor alls, men där och då var repor farliga.


Repor är aldrig roliga, men farliga? ;)
Hur som helst, så har ju alla bärbara konsoler förutom DS och 3DS klarat sig hyfsat ändå. Alla förvarar väl ändå sin konsol i ett skydd och GBA SP hade ju också skydd på sitt sätt.

Bambaclatt:

Vissa spelupplevelser förhöjs absolut, inget snack om den saken. Men såhär i backspegeln hade jag föredragit det mycket mer praktiska: "bättre prestanda",


Då är vi åtminstone två som tycker så där! [wink]

Be happy, but never satisfied.

 
! Anmälj Länk
 
 
NicolausCamp (P36) 
18 mar 2017 14:57
Älskar verkligen hela DS-serien. Den extra skärmen kan tillföra så mycket när den används på "rätt" sätt. Inventariehantering i Zelda-spelen på 3DS tex är något jag verkligen saknar nu när jag sitter med BotW, och spelutbudet är verkligen helt fantastiskt.
Har 54 DS-spel och 73 3DS-spel i hyllan. Det säger ju ändå en hel del. Helt klart min nuvarande favoritkonsol någonsin. Får se om Switch kan rå på den. [smile]

Puff-Puff?

 
! Anmälj Länk
 
 
Alexander Rehnman (P20) 
18 mar 2017 14:57
En bild säger mer än tusen ord.


http://livshornet.se

 

Ändrad: 18 mar 2017 14:59 av Alexander Rehnman, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
NicolausCamp (P36) 
18 mar 2017 14:58
Alexander Rehnman:

En bild säger mer än tusen ord.


Men det finns ju snart till både Vita och PC. [wink]

Puff-Puff?

 
! Anmälj Länk
 
 
Fröken Keke (F26) 
18 mar 2017 15:00
zippiz:

Alla förvarar väl ändå sin konsol i ett skydd och GBA SP hade ju också skydd på sitt sätt.


Ja, men ibland tappar man grejer. Jag har slutat vara imponerad av att min telefon inte får skador när den ramlar i marken, så när det händer nuförtiden tittar jag inte ens på den om något hänt.

Jobbar fortfarande med Rombra.

 
! Anmälj Länk
 
 
Alexander Rehnman (P20) 
18 mar 2017 15:01
NicolausCamp:

Men det finns ju snart till både Vita och PC.


Jo, men det finns en grej i spelet som gör sig fantastiskt bra på två skärmar, nämligen att all action händer på den övre och att "berättarrösten" är på den undre.

Dessutom så är det just dubbla skärmar som Dold text: får twisten i det riktiga slutet att vara riktigt häftig.

http://livshornet.se

 
! Anmälj Länk
 
 
NicolausCamp (P36) 
18 mar 2017 15:06
Vet att jag dragit den här historien tidigare, men när jag spelade Phantom Hourglass så kom jag till ett ställe där en skulle "trycka ihop" två kartor mot varandra. Jag fattade ingenting, seglade runt i ett par timmar och försiökte hitta en lösning, och till slut stängde jag igen maskinen för att gå ut på nätet och leta upp lösningen. Jag blev både snopen och överraskad när jag insåg att jag precis hade löst pusslet på egen hand, utan att veta det, och mycket riktigt plingade det till när jag sedan öppnade maskinen till följd av att jag hade tryckt de två skärmarna mot varandra. [crazy]
Det är ett av mina absolut roligaste minnen med den maskinen. [bigsmile]

Puff-Puff?

 
! Anmälj Länk
 
 
Siskan (P26) 
18 mar 2017 15:12
zippiz:

Inte spelat Hotel Dusk, men de andra spelen där hade fungerat lika bra med en skärm, det anser åtminstone jag.


Hotel Dusk hade garanterat inte gjort det. Samma med Another Code av samma utvecklare.

Visst, de hade kunnat göra ett nytt Wind Waker. Men det hade blivit en helt annan upplevelse. Du kan ju förklare hur Phantom Hourglass hade kunnat bibehålla sina funktioner med en skärm. Inte minst pussel som byggde på båda skärmar.

Professor Layton hade kunnat fungera på en skärm förutsatt att den var tryckkänslig. Annars hade det försämrat upplevelsen rejält.

Vissa pussel i WarioWare Touched hade inte fungerat med en skärm. D.I.Y. hade inte fungerat alls eller blivit bra mycket omständligare och haft färre möjligheter.

Sedan har vi saker som Petit Computer.

NicolausCamp:

till följd av att jag hade tryckt de två skärmarna mot varandra.


Det finns ett liknande pussel i Hotel Dusk som Dold text: påverkar vilket slut man får! Beskriving av pusslet,
inte slutet: Dold text: Ansiktet på en kvinna som har avsvimmat syns på den nedre skärmen och du själv tittar ned på henne på den övre skärmen. Om man tar stylusen och petar på henne så daskar man till henne så att hon vaknar. Men om man för ihop dem genom att stänga ihop enheten så försöker han med mun-mot-mun-metoden. : P

 

Ändrad: 18 mar 2017 15:17 av Siskan, ändrad 3 gånger

! Anmälj Länk
 
 
zippiz (P) 
18 mar 2017 15:29
Siskan:

Hotel Dusk hade garanterat inte gjort det. Samma med Another Code av samma utvecklare.


Siskan:

Du kan ju förklare hur Phantom Hourglass hade kunnat bibehålla sina funktioner med en skärm. Inte minst pussel som byggde på båda skärmar.


Ser direkt att det inte är något spel för mig, och även om det var det så hade jag gärna offrat lite av spelupplevelsen för att få högre prestanda på konsolen.

Sen kan jag ju förklara det för dig, hur det skulle kunna funka. På samma sätt som 2DS klarar av att göra det trots att det egentligen bara är en skärm [wink]

Be happy, but never satisfied.

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
18 mar 2017 15:39
Kommersiellt sett? Ja.

Spelkonceptsmöjlighetsmässigt sett? Ja, fast där var det ju verkligen en berg- och dalbana vad gäller när det funkade bra, dåligt eller inte tillförde något alls utan att för den skull förstöra något.

Men, visst, det är ju egentligen inte detta med två skärmar som är grejen så mycket som pekmöjligheten och detta med att kunna slå ihop konsolen.

Menar, "allt" hade ju gått att göra med en enda på höjden avlång pekänsligskärm... också...

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Siskan (P26) 
18 mar 2017 15:48
zippiz:

Sen kan jag ju förklara det för dig, hur det skulle kunna funka. På samma sätt som 2DS klarar av att göra det trots att det egentligen bara är en skärm


Om vi nu ska vara så petiga så är det ju precis som du och Tobias ovan sa. Men det är ju frågan om en teknisk lösning. Ingen påstår väl att det är avdelaren som gör skillnaden. Hur det än hade gjorts så hade det värt att offra lite prestanda för det.

 
! Anmälj Länk
 
 
Lyman (P29) 
18 mar 2017 18:28
Unika spel, värt att offra prestanda för (Du röstade på detta alternativ)

I detta fallet tyckte jag så. Det var intressant att testa och i vissa fall bidrog det rejält till spelupplevelsen. Men i mitt tyckte räckte det här och det kändes inte längre det minsta intressant när fortsatte med dubbla skärmar även på 3DS. Men det hör kanske inte hit.

 
! Anmälj Länk
 
 
Cleefuzz (P30) 
18 mar 2017 18:43
NicolausCamp:

till slut stängde jag igen maskinen


Hade exakt samma problem när jag spelade Another Code. Skitirriterande. Av ren frustration slog man ihop skärmarna för att försöka lugna ner sig på nåt sätt. Var lika förbannad när jag insåg att jag kommit förbi den delen eftersom det hade slukat så enormt mycket tid att hitta lösningen.

Tiddeli...

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Undersökningar | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.