Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Multi   + Ny diskussion
Till botten första | 1 2

Är det här nästa Tomb Raider?

skapad 18 jun 2017 19:26 | svar 45 st | visats 312 ggr

 
Nightswipe (P) 
20 jun 2017 16:33
Hoppas de lyckas med simningen till nästa spel. Simningen i de 2 senaste spelen har varit extremt begränsat.

277 ->

 
! Anmälj Länk
 
 
Elin Ekberg (F26) 
21 jun 2017 12:07
Åh, snälla, snälla. Jag vill ha mer Tomb Raider [love]

Första var bäst, tvåan kändes som mer av samma. Man visste vad man fick och det gjorde inte upplevelsen lika spännande. Lara var mer utsatt i det första spelet också, i tvåan var hon liksom övermäktig från början och hamnade aldrig i någon direkt fara. Som det kändes som. Lite som att se en Marvel-film. Det finns liksom inget direkt hot, eller så. Jag hade dock väldigt roligt med det, men kommer nog alltid att hålla det första lite högre (jag har ändå spelat igenom det sex, sju gånger nu - andra har jag bara spelat igenom en och en halv gång).

“I’m like a dog chasing cars. I wouldn’t know what to do if I caught one…I’d just do things

 
! Anmälj Länk
 
 
Hans Li Engnell (P) 
21 jun 2017 13:25
Elin Ekberg:

kommer nog alltid att hålla det första lite högre


Det känns som att jag är den ende som gillar Rise mer än det första. [smile] Men jag håller med om utsattheten, det lyckades de väldigt bra med.

NY SPELBLOGG: www.frispel.net

 
! Anmälj Länk
 
 
sanojas75 (P42) 
21 jun 2017 19:26
Hans Li Engnell:

Det känns som att jag är den ende som gillar Rise mer än det första.


Jag håller med om att Rise är lite bättre, så du är inte ensam[smile]

1075-1552-4369

 
! Anmälj Länk
 
 
Oskar Skog (P) 
21 jun 2017 19:33
Om dom envisas med att ha samma spelmoment om och om igen som i dom senaste spelen är jag färdig med den här serien.

"Nu är det farligt! Ska Lara klara sig?"

"Ja, det gjorde hon!"

"Oj! Nu är det farligt igen!"

In absurdum.

Det är samma fälla som Naughty Dog balanserar på gränsen till, där Nathan alltid ska tappa taget men lyckas ... i sista sekund! ... få ett nytt grepp.

"Hur ska det gå nästa gång?"

 
! Anmälj Länk
 
 
NicolausCamp (P35) 
21 jun 2017 20:13
Oskar Skog:

Det är samma fälla som Naughty Dog balanserar på gränsen till, där Nathan alltid ska tappa taget men lyckas ... i sista sekund! ... få ett nytt grepp.

"Hur ska det gå nästa gång?"


Det är väl dock en trend som kan ses i allt som har med matinéäventyr att göra. Är ju inte som om vi någonsin tvivlar på at Indiana Jones ska klara sig, ändå har vi stått ut med fyra filmer där osv.
Visst hade jag gärna sett lite nya grepp i de här serierna, men det du pekar ut är iaf inte dealbreakers för min del. Det känns mer som en sån där "comes with the territory"-grej. [crazy]

People say nothing's impossible, but I do nothing everyday.

 
! Anmälj Länk
 
 
Elin Ekberg (F26) 
I går 11:54
Oskar Skog:

"Nu är det farligt! Ska Lara klara sig?"


Fast jag tycker ju att problemet med Rise of the Tomb Raider är att det här aldrig inträffar - Lara befinner sig aldrig i någon direkt fara. Visst, hon ramlar och trillar och det springer in både björnar och fiender från alla kanter och hörn på tv-skärmen, men i uppföljaren har hon liksom blivit en världsvan gravplundrare. Hon är inte rädd för något, eller någon, och tycks aldrig reagera nämnvärt på det som hon möter. Det är ju fortfarande underhållande att spela och vissa av områdena är öppnare och kommer med små sidouppdrag dessutom, men det första spelet kändes ju lite mer läskigt att spela. Eftersom Lara Croft själv tycker att det är väldigt jobbigt emellanåt.

Hans Li Engnell:

Det känns som att jag är den ende som gillar Rise mer än det första.


Haha, ja. Men då får man väl också komma ihåg att jag tycker att båda två är väldigt bra och gör olika saker bra på sina egna sätt. Rise of the Tomb Raider hade i alla fall väldigt stiliga vyer, otroligt snyggt gjort ibland. Och jag gillade templen, eller "kluringarna", även om inga av pusslen fick mig direkt att stanna. Har inte spelat extramaterialet, jag har förstått att den där med häxan ska vara ganska läbbig.

“I’m like a dog chasing cars. I wouldn’t know what to do if I caught one…I’d just do things

 
! Anmälj Länk
 
 
Redfoxe (P28) 
I går 12:00
Falling: The game series.

Loadings egna lilla Retro-Räv

 
! Anmälj Länk
 
 
Skitspel (P) 
I går 12:00
Oskar Skog:

Det är samma fälla som Naughty Dog balanserar på gränsen till, där Nathan alltid ska tappa taget men lyckas ... i sista sekund! ... få ett nytt grepp.


Jag gillar det, tillhör charmen med spelen på något sätt.
Tycker TR har anmanat det bra, härligt överdrivet.

elbryan ♥

 
! Anmälj Länk
 
 
Tiny Elvis (P39) 
I går 12:02
Elin Ekberg:

Eftersom Lara Croft själv tycker att det är väldigt jobbigt emellanåt.


Fast hennes emotionella resa från skraj krake till fullfjädrad mördarmaskin gick på två röda. Vilket var rätt trasigt ur ett: coming of age-perspektiv.

To every coin - there is a flipside.

 
! Anmälj Länk
 
 
Elin Ekberg (F26) 
I går 12:07
Tiny Elvis:

Fast hennes emotionella resa från skraj krake till fullfjädrad mördarmaskin gick på två röda.


Ja absolut, men hon reagerar ju fortfarande på farorna hon möter. Även långt senare i spelet, som till exempel när hon hamnar i den där blodfloden hos Dold text: "monstren". Hon blir fortfarande rädd för det hon tvingas överleva, även om hon köper rätt snabbt att det inte känns så mycket att behöva ta en annan människas liv. Eller när hon till slut hamnar i "yeah, you better run!"-euforin.

“I’m like a dog chasing cars. I wouldn’t know what to do if I caught one…I’d just do things

 
! Anmälj Länk
 
 
Tiny Elvis (P39) 
I går 12:15
Elin Ekberg:

Hon blir fortfarande rädd för det hon tvingas överleva, även om hon köper rätt snabbt att det inte känns så mycket att behöva ta en annan människas liv.


Även om jag gillar spelet, så är det just detta som stör mig lite. Balansen mellan att sätta en kula i pannan på en person och att oroa sig för att en fackla ska sluta brinna. Jag fattar vad de vill förmedla. Problemet är att du ska klämma in allt på X antal timmar, varpå evolutionen blir en trimmad turbomotor som ibland tar ett steg tillbaka, när den egentligen inte borde det.

Å andra sidan. jag hade inte velat ha 6-8 timmar extra speltid som bara utforskar moral och etik samt hantering av känslor i extrema situationer. ;)

To every coin - there is a flipside.

 
! Anmälj Länk
 
 
NicolausCamp (P35) 
I går 12:50
Elin Ekberg:

Fast jag tycker ju att problemet med Rise of the Tomb Raider är att det här aldrig inträffar


Jag tycker inledningen, direkt efter lavinen, när hon kämpar sig fram genom snön, nära på att frysa ihjäl, var riktigt välgjord och det kändes verkligen i benmärgen. Efter det blev det inte mycket mer av den varan dock...

People say nothing's impossible, but I do nothing everyday.

 
! Anmälj Länk
 
 
Elin Ekberg (F26) 
I går 13:11
Tiny Elvis:

Å andra sidan. jag hade inte velat ha 6-8 timmar extra speltid som bara utforskar moral och etik samt hantering av känslor i extrema situationer. ;)


Haha nä, inte jag heller. Det är ju fortfarande lättsamt matinéäventyr som vi pratar om, i samma anda som Uncharted-serien.

NicolausCamp:

Jag tycker inledningen, direkt efter lavinen, när hon kämpar sig fram genom snön, nära på att frysa ihjäl, var riktigt välgjord och det kändes verkligen i benmärgen


Det är i och för sant, inledningen gjordes riktigt bra faktiskt.

“I’m like a dog chasing cars. I wouldn’t know what to do if I caught one…I’d just do things

 
! Anmälj Länk
 
 
Hans Li Engnell (P) 
I går 13:21
Elin Ekberg:

Hon är inte rädd för något, eller någon, och tycks aldrig reagera nämnvärt på det som hon möter.


Helt riktigt. Å ena sidan gör det att känslan av utsatthet från det första spelet är som bortblåst, å den andra gillade jag den jävlar anamma-känsla som förmedlades från Lara i Rise. [smile]

Elin Ekberg:

Har inte spelat extramaterialet, jag har förstått att den där med häxan ska vara ganska läbbig.


Det är riktigt välgjort och bra invävt i berättelsen. De har tagit slavisk mytologi om Baba Yaga och gjort ett miniäventyr av det. Snyggt och kul, och definitivt lite läskigare än huvudäventyret (även om det inte direkt är fråga om Silent Hill här).




NY SPELBLOGG: www.frispel.net

 

Ändrad: I går 13:24 av Hans Li Engnell, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Hans Li Engnell (P) 
I går 13:26
Oskar Skog:

Om dom envisas med att ha samma spelmoment om och om igen som i dom senaste spelen är jag färdig med den här serien


Ja, de överanvände definitivt detta i Rise. "Lara greppar med en arm och faller snart, tryck X!" Jag trycker X, allt är lugnt.

Dock tycker jag inte att detta förstörde spelupplevelsen i helhet. Jag tyckte att klättrandet var kul i Rise, det var aptråkigt i Uncharted 4.

NY SPELBLOGG: www.frispel.net

 
! Anmälj Länk
 
 
Elin Ekberg (F26) 
I går 17:37
Hans Li Engnell:

Snyggt och kul, och definitivt lite läskigare än huvudäventyret (även om det inte direkt är fråga om Silent Hill här).


Åh, då får jag ta mig i kragen och spela det! Behöver man spela huvudäventyret för att komma åt det, eller finns det något sätt att hoppa direkt dit (om man inte vill börja om hela spelet på nytt)?

“I’m like a dog chasing cars. I wouldn’t know what to do if I caught one…I’d just do things

 
! Anmälj Länk
 
 
Oskar Skog (P) 
I går 17:41
Elin Ekberg:

Fast jag tycker ju att problemet med Rise of the Tomb Raider är att det här aldrig inträffar - Lara befinner sig aldrig i någon direkt fara.


Jo, det är ju det jag menar.

Det blir aldrig någon dramatik, för det händer om och om och om och om igen.

Så faran finns aldrig där, men ändå bryter den av spelets framåtrörelse genom att hela tiden ställa frågan "ska Lara klara sig den här gången?" när vi vet att svaret alltid är ja.

 
! Anmälj Länk
 
 
V5er (P) 
I går 17:46
Ser mer fram emot Uncharted: The Lost Legacy. Chloe är så mycket coolare än Lara.

 
! Anmälj Länk
 
 
Bleatlessness (P31) 
I går 21:19
Tiny Elvis:

Å andra sidan. jag hade inte velat ha 6-8 timmar extra speltid som bara utforskar moral och etik samt hantering av känslor i extrema situationer. ;)


Jag hade köpt det spelet dag ett! Gillade verkligen början av 2013, men tyckte också att hennes transformation gick väl snabbt och extremt. När hon går Rambo i slutet känns som en helt annan människa. Och det inte på det snygga sättet som transformationen Walter White genomgår i Breaking Bad.

(Ska vi nu dra in Uncharted i det här (som ändå är ett antal nyanser ifrån) så är Nathan Drake en kallblodig psykopatisk mördare.)

 
! Anmälj Länk
 
 
Hans Li Engnell (P) 
I går 21:33
Elin Ekberg:

Behöver man spela huvudäventyret för att komma åt det, eller finns det något sätt att hoppa direkt dit (om man inte vill börja om hela spelet på nytt)?


Det finns som ett valfritt sidequest i spelets hubbvärld runt den sovjetiska basen i bergen. Har du redan klarat spelet är det nog bara att köpa dlc och sedan hoppa in genom att leta upp uppdraget på kartan.

NY SPELBLOGG: www.frispel.net

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Multi | Till toppenförsta | 1 2

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.