Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Nintendo   + Ny diskussion
Till botten 1 2 | sista

2017: Var Wii en fluga eller mer än så?

skapad 17 jul 2017 20:50 | svar 40 st | visats 320 ggr

 
Tobias Söderlund (P) 
17 jul 2017 20:50
Sitter här och går igenom mina textarkiv i jakt på Vs-texter att lägga upp och snubblar då över följande inlägg i min blogg från 16 januari 2010:

---------------------------------------------------

Har under det senaste året stört mig något så oerhört på mycket av dialogen som förts kring Wii. Kan inte dra mig till minnes en konsol som fått så mycket skit från spelare likväl som spelmedia sedan dess släpp samtdigt som den fullständigt dominerat marknaden försäljningsmässigt.

Inte sagt att det inte skulle finnas relevanta argument att finna hos de mest kritiska rösterna, men i många fall slår det över till fullständigt idiotiska uttalanden likväl som rena felaktigheter.

Har flitigt försökt att förstå vad det hela handlar om, och har när jag har gett mig in i dialogen försökt hålla mig så saklig som möjligt. Dock är det i alla lägen inte helt lätt att bortse från den personliga åsikten, men med lite tålamod går det utan några större problem att sätta fakta i det första rummet.

Jag tänker titta lite närmare på siffror. Då främst siffror direkt relaterade till försäljningen. Tänker inte göra någon djupdykning. Inte änu. Till att börja med tänker jag bara skrapa lite på ytan.

Lämpligt känns det därför att börja i den ände även känd som konsolförsäljningen i Amerika under december måndag. Den ser ut såhär:

1. Wii - 3 810 000
2. Nintendo DS - 3 310 000
3. Playstation 3 - 1 360 000
4. Xbox 360 - 1 310 000
5. PSP - 654 700
6. Playstation 2 - 333 200

Det finns ett par saker att notera här:

* Wii har ensam sålt mer än vad SAMTLIGA konkurrenter sålt tillsammans (3 810 000 vs 3 567 900)

* Wii har sålt nästan 3 gånger så mycket som Playstation 3 och Xbox 360 sålt under samma period

* Wii har under december månad, endast i USA, sålt runt 6% av dess totala försäljning över hela världen

Nintendos egna totaler

Något annat relevant är att Wii nu i princip garanterat går att klassa som Nintendos bäst säljande stationära konsol någonsin. Från att efter varje ny stationär konsol ha sett försäljningssiffrorna dala har trenden vänt. Det är första gången sedan 1983 som Nintendo har lanserat en stationär konsol som nått dylika siffror.

För de som undrar ser försäljningen ut som följer:

NES - 62 miljoner
SNES - 49 miljoner
N64 - 33 miljoner
GC - 22 miljoner

Wii? 56 miljoner skeppade enheter i september 2009. Lägg därefter till 3,8 miljoner sålda i USA under december månad samt x antal sålda i hela världen sedan september. Nog kommer vi allt upp i över 62 miljoner till dags dato.

Den totala försäljningen i USA

Två siffror för varje konsol. En för 38 månader (som är så länge som Playstation 3 och Wii har varit ute på marknaden) och en för 50 månader (som är så länge Xbox 360 varit ute på marknaden).

Playstation 2
38 månader - 20 150 000
50 månader - 25 902 000

Xbox
38 månader - 11 711 402
50 månader - 13 490 000

Gamecube
38 månader - 9 163 241
50 månader - 12 252 000

Xbox 360
38 månader - 13 697 000
50 månader - 18 630 986

Playstation 3
38 månader - 11 128 696

Wii
38 månader - 27 134 881

I en nyhetstråd här på Loading har Skog redan hunnit konstatera det mest relevanta som går att utläsa från dessa siffror.

* Wii har under loppet av 38 månader sålt bättre än vad Playstation 2 gjorde i Amerika under loppet av 50 månader.

Det kan såklart även tilläggas att Wii sålt klart mer än dubbelt så mycket som Playstation 3 och knappt dubbelt så mycket som Xbox 360 under samma tidsrymd.

Frågor som dyker upp i mitt huvud som följd av siffrorna:

* Kan vi verkligen efter dessa 38 månader på marknaden längre tala om en fluga?
* Kan vi tala om en gimmick, som marknaden abrubt kommer att tappa intresset för?
* Går det längre att tala om en marknad som låtit sig 'gå på hypen'? Borde inte ryktet ha spridit sig vid detta laget... om så vore fallet... att konsolen är en gimmick med en kort livslängd?

Jag skulle vilja hävda att det inte längre finns utrymme att tala om Wii som en fluga. Konsolen fortsätter efter 3 år på marknaden att sälja stabilt, och slår då och då nya försäljningsrekord. Absolut att tempot på försäljningen gått ned i Japan, men inte till oroväckande nivåer. Inte ens om man börjar jämföra försäljningen år mot år, månad mot månad. Vi snackar ändå 38 månader nu.

En period under vilken man kunde dödförkara Dreamcast.

En period under vilken man kunde dra slutsatsen att Gamecube och Xbox hade framtiden bakom sig.

En period under vilken valfri fluga inom spelvärlden sedan länge hade varit död och begraven (stark personlig åsikt, ej baserad på analyser av marknaden).

Gällande den väntade abrupta döden kan den naturligtvis komma, men sett till de nuvarande försäljningssiffrorna och de väntade stortitlarna i Japan (likväl som här i väst) finns det inget som tyder på att den skulle komma under 2010, och fortsätter Wii att sälja i dess nuvarande takt kan vi med största sannolikhet plussa på ytterligare minst 10-15 miljoner sålda exemplar innan året är över.

Och, avslutningsvis, gällande den dumma marknaden som gått på hypen.

Nä.

Jag köper det inte.

Ryktet hade dödat konsolen vid detta laget om det hade varit något allmänt vedertaget att konsolen suger. En marknad låter sig bara luras si och så länge av något med klart begränsad livslängd (som följd av gimmick-attribut) i ett liknande sammanhang.

---------------------------------------------------

Jag hade nästan glömt bort hur otroligt åsidosatt Wii var i spelmedia. Något jag ville tillskriva det faktum att spelmedia i mångt och mycket tyckes utgöras av självutnämnda kärnspelare med koll på läget. Allt och alla tycktes tillskriva konsolen detta med att vara en fluga, hela vägen till dess kommersiella död.

Ovanstående siffror hade jag helt och hållet förträngt.

När allt var över hade konsolen sålts i över 100 miljoner exemplar. Den tredje bäst säljande stationära konsolen någonsin, endast slagen av Playstation (~102 miljoner) och Playstation 2 (~150 miljoner).

Över 100 spel blev miljonsäljare. Genomsnittligt antal köpta spel per konsol landade någonstans runt 9, i linje med konkurrenterna.

Upplever man än idag att Wii var en fluga? Att konsolen inte fick sig några spel? Att de spel som fanns led av bristfällig kvalité? Kommer konsolen någonsin, om den inte redan fått det, få någon form av upprättelse i den kanon som utgör spelhistorien?

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Nonte (P) 
17 jul 2017 22:15
Känns ju inte som att den lämnade några bestående avtryck i industrin efter sig ändå, gjorde den?

Den kom, välte omkull, sedan reste vi oss och gick vidare.


 
! Anmälj Länk
 
 
Fridell (P) 
17 jul 2017 22:17
När man talar om tidlösa klassiker nämns sällan ett enda Wii-spel. Ett och annat kan dyka upp. Typ Mario Galaxy.

Det säger en hel del enligt mig.

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
17 jul 2017 22:43
Nonte:

Känns ju inte som att den lämnade några bestående avtryck i industrin efter sig ändå, gjorde den?


Vet inte riktigt hur jag skall se på denna fråga. Playstation 2, på vilket vis gjorde den bestående avtryck i industrin... på vis som Wii inte gjorde, exempelvis?

Som DVD-spelare?

Med Singstar?

Fridell:

När man talar om tidlösa klassiker nämns sällan ett enda Wii-spel. Ett och annat kan dyka upp. Typ Mario Galaxy.


Vad beror då detta på? Att det rådde brist på tidslösa klassiker? Att de högljudda åsiktsmaskinerna vände Wii ryggen?

Fridell:

Det säger en hel del enligt mig.


Visst gör det det, men exakt vad det säger har jag däremot inte en aning om. Dock, för att något skall bli en tidslös klassiker krävs det väl, tänker jag, att tillräckligt många relevanta åsiktsförmedlare tar del av det berörda. Var så fallet i fallet Wii?

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Sujii (P) 
17 jul 2017 23:36
Tobias Söderlund:

Upplever man än idag att Wii var en fluga? Att konsolen inte fick sig några spel? Att de spel som fanns led av bristfällig kvalité? Kommer konsolen någonsin, om den inte redan fått det, få någon form av upprättelse i den kanon som utgör spelhistorien?


En ganska framgångsrik fluga isf. Jag spelade en hel del Wii (spelar fortfarande Wii U för övrigt) och som jag ser det fanns det tre typer av spel.

1. Spel där rörelsekontroller tillförde något positivt (ex Metroid Prime)
2. Spel där rörelsekontroller fungerade bra, men inte tillförde något extra (ex Skyward sword)
3. Spel där rörelsekontroller försämrade spelupplevelsen (ex Donkey Kong country)

Tyvärr, enligt min mening, faller de flesta spel in under kategori 2 och 3. Skyward sword fungerade visserligen utmärkt att spela, men det blev inte roligare/bättre/mer realistiskt med rörelsekontroller. Det hade gått lika bra med vanliga knappar. Super Mario galaxy faller också in under den här kategorin. Det blev inte roligare att spela bara för att man ibland behövde vifta med kontrollerna.

Det hade varit bättre att acceptera att vissa spel passar med rörelsekontroller och andra inte. Ofta kändes det som att spelutvecklarna tryckte in lite viftande bara för att de var tvungna.

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
17 jul 2017 23:57
Gillar den kategoriindelningen.

Visst, Metroid Prime-spelen mådde riktigt gott av rörelsekänsligheten (så även de flesta fps). Dock lyckades de till och med i MP3 slänga in ett rotationsmoment, och det funkar inte bra med wiimoten dessvärre.

Det känns precis som du säger att ett sundare bruk av rörelsekänsligheten från utvecklarnas håll hade gjort många spel gott.

Eledees, exempelvis, känns som en sörja nästan, idag, med djupledssessioner (som ej fungerar med ursprungliga wiimoten, tillika en slutstrid som fokuserar på ej fungerande rotationsmoment). Twilight Princess, och så även Super Mario Galaxy, har ersatt ett enkelt knapptryck med vift... och även om det inte förstör upplevelserna känns det menlöst och mer negativt än positivt. Donkey Kong Country Return skulle jag säga är helt förstört av skakskiten när man vill mer än bara spela det lite lättsamt.

Och det dummaste av allt, det måste ha varit när man TVINGADES på tafflig rörelsekänslighet som ej behövdes, utan möjlighet att välja bort den med hjälp av Classic Controller, Gamecube-handkontroll eller rentav något alternativt kontrollschema med wiimote och nunchuck. Som att tvingas peka mot skärmen för att göra menyval i Toki Tori... wtf?

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
deniva (P26) 
18 jul 2017 00:11
Sujii:

1. Spel där rörelsekontroller tillförde något positivt (ex Metroid Prime)
2. Spel där rörelsekontroller fungerade bra, men inte tillförde något extra (ex Skyward sword)
3. Spel där rörelsekontroller försämrade spelupplevelsen (ex Donkey Kong country)


Det var väl inringat! Håller med.

Tobias Söderlund:

Dock lyckades de till och med i MP3 slänga in ett rotationsmoment, och det funkar inte bra med wiimoten dessvärre.


Ja och det beror troligtvis på att MP3 var det enda spelet i trilogin som från början skapades med Wii-kontrollen i åtanke, vilket gjorde att retro kände sig 'tvingade' att få in fler rörelsekänsliga moment bara p.g.a. att det finns där.

 
! Anmälj Länk
 
 
Fröken Keke (F25) 
18 jul 2017 00:22
Det tycks som gyrofunktion letat in sig i kontroller sedan dess, men tycks ha en mycket mindre funktion än de egentligen rimligtvis skulle kunna ha. Så även på Switch.
Bara det här med att kunna peka på skärmen i sig är en underskattad möjlighet.

Läs min serie - http://trannywolf.smackjeeves.com/

 
! Anmälj Länk
 
 
Patron (P22) 
18 jul 2017 00:25
Tobias Söderlund:

Playstation 2, på vilket vis gjorde den bestående avtryck i industrin... på vis som Wii inte gjorde, exempelvis?


Ett väldigt brett och lekfullt spelbibliotek. Det gick väl rätt snabbt tills PS2 blev huvudkonsolen att tillverka till, och att det var väldigt mycket experimentella titlar? Guitar Hero och andra party spel gjorde nog sitt också.

Wii känns som en konsol som träffade perfekt i tiden till rätt pris, de var först med motion controllers så det kändes fräscht. Det som hänt nu tror jag är att de flesta tröttnat på motion controllers och tycker att en vanlig handkontroll fungerar mycket bättre.

Sen har det inte kommit något riktigt unikt sedan dess (till rätt pris, VR) att även personer som normalt inte spelar vill köpa en konsol.

"Att lyckas i arbetslivet är att kunna bära Musse Pigg-slips på jobbet och fortfarande vara respektabel" - En vis m

 

Ändrad: 18 jul 2017 00:27 av Patron, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Jimmy Eliasson (P36) 
18 jul 2017 00:46
I den här tråden kan det bli blodvite [chocked]

Wii är bra grejer. Men precis som med alla andra plattformar så duger det inte att plocka en slumpmässig titel från hyllan, man måste välja de bra spelen.
Det finns gott om guld bland bajshögarna precis som med alla andra format.

JimmyJazz

 
! Anmälj Länk
 
 
Shiine (P27) 
18 jul 2017 00:51
Jag gillade Wiin när den väl fanns, men har gillat dem andra konsolerna mer på sin tid. Dock tycker jag att Wiin har lagt avtryck av någonting som växt på mig, någonting jag lärt mig älska, och det är gyro.

Förr kunde jag enkelt säga att vanlig kontroll äger gyrokontroll i både precision och hur bra det känns.

Men tack vare Wii har gyron fått en framfart och sedan utvecklats till så som den är idag på Switch.

Nu finns det många spel jag skulle välja gyro/pekkontroll på framför vanlig kontroll. Arms, Splatoon, Pikmin 3, FPS-spel för att nämna några.

Om Wiin var en liten fluga så har den starka gener som visat sig i dem nya generationerna.

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
18 jul 2017 00:52
Patron, fast brett och lekfullt skulle man nog kunna kalla biblioteket till Wii för även. Rörelsekänslighet har väl kanske inte fallit bort (se Switch, om inte annat), men det har ju klart fallit bort från rampljuset. Wii var emmellertid inte först, även om den var först med att ha det som standard och en stor del i det primära försäljningsargumentet.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Patron (P22) 
18 jul 2017 01:12
Tobias Söderlund:

Patron, fast brett och lekfullt skulle man nog kunna kalla biblioteket till Wii för även.


Nu är jag visserligen ute på ganska djupt vatten, har "oturen" att inte ha spelintresserade föräldrar plus att vi hade en hyfsat duglig dator så Ps2 spelade jag primärt guitar hero och inte allt för många övriga titlar. Wii har jag aldrig ägt, men vänner har ägt så kommit i kontakt med konsolen den vägen.

Men det jag menar är att PS2 hade fler "stora" titlar som lekte runt med idéer. Till Wii kändes det mer som lågbudget titlar som var kul i några få timmar. Möjligt att det hade med åldern att göra också, var runt 14-15 då och hade fps som spelintresse då.

Men som sagt, den främsta anledningen känner,jag helt klart är att Wii träffade rätt i tiden till rätt pris. Billigare än PS3/X360 och som du säger, konsolen var primärt gjord för motion kontroller och det var ett stort säljargument. Kinect och Move var det inte alls samma hype över, mycket på grund av att det var dyra tillbehör som hade ganska få fördelar och spel som stödjer kontrollerna.

Till Wii U/Switch så känns det som ett halvkul komplement men samtidigt så är det något som gjorts innan och endast förfinats.

"Att lyckas i arbetslivet är att kunna bära Musse Pigg-slips på jobbet och fortfarande vara respektabel" - En vis m

 
! Anmälj Länk
 
 
Johan Lorentzon (P36) 
18 jul 2017 05:14
Jag kan nästa nämna till alla jag känner (vissa inte ens intresserade av tv-spel) ordet "Wii" och de säger något om det där roliga tennisspelet.

Så ur det perspektivet skulle jag nog säga att Wii:n lämnade ett avtryck. Jag skulle nog också påstå att den också tog tv-spel utanför hardcore-kretsarna och visade att alla kan ha kul. De reflekteras ju fortfarande idag med dansspelen som är så populära.

Spel som blivit klassiker är kanske inte så många, men jag känner nog ändå att Wii:n har en plats i spelhistorien. Mycket för att den gick sin egen väg och skapade sin egen identitet.

 
! Anmälj Länk
 
 
NicolausCamp (P35) 
18 jul 2017 06:34
Med intåget av VR kan jag se rörelsekontroller hamna på tapeten igen, men just nu verkar det råda en hel del avsky mot det. Microsoft tabbade sig rejält när de inkluderade Kinect i Xbox One när det visade sig att ingen ville ha det längre, och Nintendo går försiktigt fram med det iom 1-2-Switch och Arms, men det är långt ifrån ett försäljningsargument numer.
Wii var helt klart starten när motion controls blev accepterat, men motståndet finns där idag. Jag tror att det kommer bli allt vanligare längre fram igen, och att det kommer bjudas på många unika spelupplevelser som tar tillvara på det och VR.
Så nej, jag tror inte att det var en fluga då det lämnat ett såpass starkt avtryck på marknaden som fortfarande arbetar vidare på det idag.

People say nothing's impossible, but I do nothing everyday.

 
! Anmälj Länk
 
 
Johan Lorentzon (P36) 
18 jul 2017 07:30
NicolausCamp:

Wii var helt klart starten när motion controls blev accepterat, men motståndet finns där idag. Jag tror att det kommer bli allt vanligare längre fram igen, och att det kommer bjudas på många unika spelupplevelser som tar tillvara på det och VR.


Jag kan nog till och med tänka att VR idag skulle haft sämre motion-grejor om inte Wii:n startade den vågen. Tänker att till och med Move är ju en bättre version av Wiimoten och sen då vidare till kontrollerna som används till VIVE.

 
! Anmälj Länk
 
 
Ribcage (P) 
18 jul 2017 08:29
Wii var en viftkonsol och var något nytt och fräscht rent konsolmässigt, kändes ny ett kort tag. Men som ni säger hade den inte spelen förutom typ Galaxy, så det den blir ihågkommen för är just viftandet. Så definitivt en fluga.

Like it or not, believe it or not, as you will. Your perceptions will not change reality, but simply colour it.

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
18 jul 2017 08:29
Move tog dock både steg framåt och bakåt. Bakåt för att kameran var statisk vid teven vilket kraftigt begränsade registreringsutrymmet. Wiimoten har kameran i själva handkontollen, vilket gör att utrymmet att röra sig på framför teven blir mycket större.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 

Ändrad: 18 jul 2017 08:37 av Tobias Söderlund, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Joakim Kilman (P) 
18 jul 2017 08:42
För mig är det mest svårt att gå tillbaka till de begränsade rörelsekontrollerna hos Wii efter att ha spelat en hel del vr-spel. Men det betyder ju mest att utvecklingen går framåt.

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
18 jul 2017 11:14
Fröken Keke:

Bara det här med att kunna peka på skärmen i sig är en underskattad möjlighet.


Det är det jag saknar mest av allt när jag vänder mig till någon annan konsol än Wii och Wii U. Pekfunktion i kombination med tudelad kontroll (wiimote + nunchuck). Tyvärr, kan jag tycka, blev det ingen standard. Att spela fps utan wiimote + nunchuck (eller mus och tangentbord) känns gravt osexigt... men det är jag ju uppenbarligen inte i majoritet att anse.

Patron:

Det gick väl rätt snabbt tills PS2 blev huvudkonsolen att tillverka till, och att det var väldigt mycket experimentella titlar?


Så även till Wii. Det Wii saknade var AAA-spelen, som du säger, som även om de ibland kom till konsolen inte kunde mäta sig med det grafiktekniska hd-konsolerna hade att erbjuda... så det känns inte riktigt som att de hörde hemma på plattformen, kan jag tycka. Men en avsaknad av dem var det absolut.

Ribcage:

Men som ni säger hade den inte spelen förutom typ Galaxy, så det den blir ihågkommen för är just viftandet. Så definitivt en fluga.


Avsaknaden av AAA-spelen, dvs. Miljonsäljarna hade den, och ett brett och experimentellt utbud.

Jag är väldigt nyfiken på vilken plats Wii kommer ha om, säg, tio år eller så. Eller egentligen närhelst när nostalgin börjar kicka in på allvar för de som växte upp med konsolen... och de som hade den som primär konsol och utforskade utbudet ingående.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
deniva (P26) 
18 jul 2017 11:21
Tobias Söderlund:

Det är det jag saknar mest av allt när jag vänder mig till någon annan konsol än Wii och Wii U. Pekfunktion i kombination med tudelad kontroll (wiimote + nunchuck).


På Switch finns funktion kvar för den som vill (en joycon i varje hand).

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
18 jul 2017 11:23
deniva:

På Switch finns funktion kvar för den som vill (en joycon i varje hand).


Sant.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
deniva (P26) 
18 jul 2017 11:27
Fast någon pekfunktion har visserligen inte använts i något av de spelen jag spelat. Så det handlar främst om den tudelade kontrollen (so far).

 
! Anmälj Länk
 
 
NicolausCamp (P35) 
18 jul 2017 12:01
deniva:

Fast någon pekfunktion har visserligen inte använts i något av de spelen jag spelat. Så det handlar främst om den tudelade kontrollen (so far).


Tja, det funkar ju iaf...

People say nothing's impossible, but I do nothing everyday.

 
! Anmälj Länk
 
 
Nicke Karlsson (P31) 
18 jul 2017 12:13
Det är nästan så att rörelsekontrollen är det som överlevde och nu står på egna ben. Säger man Wii säger folk shovelware. Säger man rörelsekontroll så finns det ju i både mobilspel och i allra högsta grad både ps4, VR-grejer och i Switch.

"Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man." - The Dude, The Big Lebowski

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Nintendo | Till toppen 1 2 | sista

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.