Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Mobilspel   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Nu när Switch är ute, och en succé, hur bra kan inte telefonspelande bli med en handkontroll?

skapad 23 jul 2017 11:56 | svar 20 st | visats 125 ggr

 
Didrik5555 (P31) 
23 jul 2017 11:56
Jag har länge haft åsikten att anledningen telefonspel suger enbart beror på input:en. Avsaknaden av en riktig handkontroll.

De få gånger jag försökt ta upp detta på nätet har jag skjutits ner. "Det går inte göra en standard", "Vissa mobilspel är bra och behöver ingen handkontroll!", "Vem fan vill bära omkring handkontroller?".

Och visst, vissa av dom kanske gäller till viss del, men nog skulle jag vilja säga att pga. Switch:s framgång så är det numera bevisat att telefonspelande behöver en handkontrollslösning för att funka. Plattformen suger fortfarande balle efter 10 års försök, trots allt.

Så, varför inte bara skapa en standard som mer eller mindre är en kopia på Switch:s lösning? På varje mobil släpper man samtidigt ett skal som har "slots" för "typ Nintendo Switch"-handkontroller. Telefonen ser alltså ut som en Switch efter man fäst kontrollerna. Vips! Helt plötsligt slipper varje företag skapa sina egna handkontrollslösningar, och det finns en standard som alla kan följa om de vill.

För flera har ju försökt. iPhone försökte tillsammans med Logitech. Samsung med Sony. Inget fastnade för att det enbart var en telefon. Ett "proprietary" (låst) system.

Switchens framgång är dessutom ett bevis på att hårdvaran räcker till. Många moderna mobiler har hårdvara som är jämförbar Switchen, och i många fall bättre. Är Switchens grafik dålig? I min åsikt, nej. Och lägger man sig på den nivån så har man helt plötsligt en superstor plattform med mobila spelare som är redo att spendera pengar.

Allt som behövs är bara den där handkontrollsstandarden. Fler än jag som vill ha detta?

 
! Anmälj Länk
 
 
The Sign Painter (P) 
23 jul 2017 12:18
Jag tror personligen inte behovet finns. Om det hade funnits så skulle de försök till att skapa kontroller till telefoner slagit igenom mer än vad de gjort, för det finns gott om alternativ till den som vill ha en kontroll till mobilen.

Sen finns det ju massvis med andra faktorer såklart. Ska denna kontroll inkluderas med varje mobiltelefon som säljs. I så fall kommer priset bli ännu högre, och mobiltelefoner ligger ju redan på runt 8-10000kr. Med tanke på att ytterst få införskaffar mobiltelefoner för att spela i huvudsak har jag svårt att tro att folk skulle vara villiga att betala mer för en kontroll till sin telefon. Det mervärde en kontroll tillför är troligtvis mindre än vad pålägget blir på priset för att inkludera den.

Fortsättningsvis får man ju inte glömma att de populäraste spelen på telefoner, som Candy Crush, Angry Birds och diverse online casinon inte kräver kontroller. Så det verkar ju inte som om majoriteten av de som spelar på telefon är i behov av en dedikerad spelkontroll. Simpla, beroendeframkallande spel som underhåller i korta perioder är uppenbarligen det som slår igenom hos den stora massan kontra grafikintensiva upplevelser i 3D (sen ska man väl inte glömma att dessa spel drar mindre batteri också, vilket folk troligtvis föredrar).

När det gäller de tekniska aspektern har jag lite dålig koll. Men jag tänker mig att mycket av en mobils kapacitet slukas upp av operativsystemen och att de chip osv. som används oftast inte är designade för att spelas på olikt dedikerade konsoler. Om jag inte är helt ute och cyklar så använder ju Switch just Tegra för att det är ett chip som är designat för att kunna köra intensiva spel bärbart.

NNID: Robb

 
! Anmälj Länk
 
 
Anubis (P29) 
23 jul 2017 13:18
Didrik5555:

Jag har länge haft åsikten att anledningen telefonspel suger enbart beror på input:en. Avsaknaden av en riktig handkontroll.


Min åsikt är att mobilspel suger för att 99% av spelen är F2P och det förstör alla spelen. Kanske inte i början men när man närmar sig motståndslinjen (när man i princip blir tvungen att betala) så försvinner allt roligt med spelet.

Didrik5555:

Så, varför inte bara skapa en standard som mer eller mindre är en kopia på Switch:s lösning?


Då försvinner allt som en mobiltelefon ska vara. Mobilt. En telefon ska vara enkel att ta med och det blir det blir den inte om man behöver bära med sig en massa tillbehör.

 
! Anmälj Länk
 
 
YohanBlomquist  
23 jul 2017 13:45
Dessutom är ju faktiskt en stor del av 'grejen' med Switch att den på extremt smidigt sätt även går att koppla upp till tvn/skärmen.

 
! Anmälj Länk
 
 
Didrik5555 (P31) 
23 jul 2017 14:25
Mja, jag håller inte med om åsikterna här. Visst går det hitta många "det här kommer inte funka"-åsikter om man bara försöker, men mitt argument är: Funkar det på Switch så funkar det på telefoner.

"Inte mobilt" > Switch är förhållandevis stor jämfört en telefon, och det finns väldigt många som använder den exklusivt som mobilt TV-spel. Inga problem.

"Går inte koppla in i TV:n" > Finns inga problem att "casta" en videoström från mobiler idag då det är en standard (vilket gjort att många apputvecklare anpassat sig till den, nu krävs bara en handkontroll så spelutvecklare anpassar sig). Koppla in laddkabeln så är vi redan där, utan onödig docka eller liknande.

"Priset blir för högt" > Debatterbart. 500kr extra för att göra om sin mobil till en Switch låter överkomligt, med tanke på att de går att använda till din nästa mobil, och spelen är framtidskompatibla á PC. Det är lite samma argument som "vem köper en spelmus till datorn, jag har ju redan en?".

"Finns bra spel såsom Candy Crush etc" > Och de kommer finnas kvar. Ser inte problemet. Men det är väldigt få bra spel jämfört med till och med Switch, som knappt fått några än.

Grejen är denna: Om nog många stora mobilutvecklare på ena fronten (Apple) eller den andra (Android) skapar en sån här standard och har ett "releaseparty" med flera portar så kommer det finnas vääääldigt många kvalitetsspel tillgängliga att porta, som helt enkelt inte varit möjligt att spela tidigare pga. den kassa input-metoden som touchscreens är.

Det finns idag knappt några stora spelutvecklare som portat sina vanliga spel till denna plattform. GTA3 och Vice City typ, men som alla vet är kontrollmetoderna i dessa spel under all kritik.

Igen, mitt argument är att eftersom folk accepterar Switch, trots att den är stor (jämfört en telefon), trots att den har rätt dålig batteritid (jämfört 3DS), så existerar det en stor outnyttjad marknad, bara man försöker.

 
! Anmälj Länk
 
 
Mr Orange (P29) 
23 jul 2017 14:35
Didrik5555:

Igen, mitt argument är att eftersom folk accepterar Switch, trots att den är stor (jämfört en telefon)


Det är inte samma målgrupp som köper den nyaste dyraste telefonen som köper Switch skulle jag gissa.

Jag kan iaf inte se varför man skulle vilja spela tidskrävande storspel på mobilen när man använder den till så mycket annat.

Vill jag spela bärbart så köper jag en Switch eller en annan bärbar spelkonsol.

Vilken målgrupp är det som du tror denna mobil riktar sig till? Vem är beredd att köpa i princip en modern N-gage?

The Hero and the Madman

 
! Anmälj Länk
 
 
Didrik5555 (P31) 
23 jul 2017 14:47
"Folk spelar inte på mobilen / Varför spela på mobilen när man kan göra annat" > Folk hade spelat mer om det fanns spel som var roliga att spela, dvs. spel med handkontroll. Spel som folk köpt i årtionden till PC och diverse konsoler, som finns tillgängliga att porta för en billig penning så länge en bra handkontrollslösning finns.

"Köp en sån där billig Kinasak från eBay då" > Det är ingen standard, och det löser inte problemet med att ingen vill porta sina spel till en så dålig spelplattform som telefoner idag utgör.

"Vill jag spela bärbart så köper jag en Switch eller en annan bärbar spelkonsol" > Det här är lite av ett mysterium för mig, eftersom en Switch bara är en dator med en skärm och en handkontrollslösning. Det enda som skiljer den från en telefon är alltså handkontrollen...

 

Ändrad: 23 jul 2017 14:49 av Didrik5555, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Fröken Keke (F26) 
23 jul 2017 14:50
Jag vill argumentera för att man tappar det dagliga bruket av telefonen om man har den som spelmaskin, ni kommer ju ihåg hur många lösbatterier som såldes i drivor förra sommaren när ett lite mer krävande spel blev populärt.
Det blev ju ett val på morgonen om man skulle spela Pokémon och sedan hitta tid för att ladda telefonen, eller strunta i det för att bespara sig mödan.
Även om tekniken finns är det en kraftslukare, och där prioriterar jag faktiskt viktigare saker som att kunna ha kontakt med folk utan att vara orolig för att batteriet blir tomt.
På det sättet rör det mig inte att min Switch knappt håller en eftermiddag före laddning, den är dedikerad bara spel, och kommer då inte i vägen för andra saker om jag så spelar tills den lägger av.

Jobbar fortfarande med Rombra.

 
! Anmälj Länk
 
 
Mr Orange (P29) 
23 jul 2017 14:56
Didrik5555:

et här är lite av ett mysterium för mig, eftersom en Switch bara är en dator med en skärm och en handkontrollslösning. Det enda som skiljer den från en telefon är alltså handkontrollen...


Så du menar att mobilen kommer att vara lika stor som Switchen utan Joycons?

Switch är en ren spelkonsol, inte en mobil som jag använder till samtal/sms osv så all batteri går till speltid och jag behöver inte oroa mig om jag kan ta det där samtalet innan jag når nästa checkpoint.

Jag undrar fortfarande vilken målgrupp den här riktar sig till? Du svarade på allt utom det.

Jag ser verkligen inte varför man ska köpa en mobil som är klumpig och gjord för spel när det finns dedikerade bärbara konsoler.

The Hero and the Madman

 
! Anmälj Länk
 
 
The Sign Painter (P) 
23 jul 2017 14:58
Didrik5555:

Funkar det på Switch så funkar det på telefoner


Jo det är klart. Om det bara är en fråga om funktion är det klart att det är möjligt. Men om man ser det på det viset så är väl vad som hellst möjligt? 3DS har dubbla skärmar varav en är i 3D och är en succé. Det betyder ju inte att en 3D skärm eller dubbla skärmar är något som skulle lyckas på en mobiltelefon eller något de som spelat på mobiltelfoner vill ha.

Didrik5555:

"Inte mobilt"


Mitt motargument är att Switch används mer som en läsplatta snarare än en mobiltelefon vad gäller de portabla aspekterna. Tar du med dig din Switch är det troligtvis för att du ska åka långa sträckor eller för att plocka upp den när du kommit till din destination. Den är inget du plockar upp ur fickan för att roa dig i 5-min när du åker tunnelbana.

Tycker det är stor skillnad där. Inte för att tala om att en telefon idag praktiskt taget är en dator där du gör mer än bara spelar. Så batteritid, även om den är bättre än på Switch, är mycket mer värdefull på en mobiltelefon än vad den är på Switch.

Didrik5555:

"Priset blir för högt"


Absolut debatterats, som allt annat. Men jag tror att du ser det från en lite ensidig situation. De som vill spela intensiva spel på mobiltelefoner är en stor minoritet idag.

Min mamma, tex., skulle inte vara villig att betala 500kr för att få en spelkontroll inkluderad med sin telefon. Tror inte hon skulle betala ens 100kr för det. Då skulle hon välja konkurrenten som har en liknande telefon med samma applikationsutbud och som är 500kr billigare. Hon är ju nöjd med att spela Candy Crush Saga, vilket inte kräver någon "dyr extra kontroll".

Didrik5555:

existerar det en stor outnyttjad marknad, bara man försök


Tror det är på tok för tidigt att påstå detta. Vad kan Switch ha sålt hittills, 5M (varav majoriteten troligtvis är Nintendo fans eller spelintresserade)? Och det använder du som ett estimate på intresse bland över säkert 300M smartphoneanvändare.

Tror definitivt att marknaden du pratar om finns där, men jag tror den utgör en ytterst liten del av användarbasen.

NNID: Robb

 
! Anmälj Länk
 
 
Didrik5555 (P31) 
23 jul 2017 15:03
"målgrupp" > Menade att det skulle vara inbakat i "folk skulle spela om det fanns bra spel + handkontroll"-svaret. Det finns miljarder människor med mobiler där ute, klart det finns gamers bland dom.

Batteritiden kan jag köpa, det blir ett problem. Visst finns lösningen att köpa en powercell eller vad de heter, men den är inte supersmidig.

Kanske får jag vänta med den här diskussionen i ~10 år när vi alla har skärmar i våra ögon á Augmented Reality, och det finns processorer som är så energieffektiva att du inte behöver ha ett större batteri på dig? :)

 
! Anmälj Länk
 
 
Didrik5555 (P31) 
23 jul 2017 15:05
"Min mamma" > Fast alternativet jag la fram hade inget att göra med det scenariot. Skalet med de löstagbara handkontrollerna skulle säljas separat och vara 100% valfritt.

 
! Anmälj Länk
 
 
The Sign Painter (P) 
23 jul 2017 15:11
Didrik5555:

Skalet med de löstagbara handkontrollerna skulle säljas separat och vara 100% valfritt.


Fast du säger ju att det ska vara en standard? Hur ska denna produkt standardiseras om den går att välja bort?

NNID: Robb

 
! Anmälj Länk
 
 
Mr Orange (P29) 
23 jul 2017 15:14
Didrik5555:

Det finns miljarder människor med mobiler där ute, klart det finns gamers bland dom


Ja. Men inte tillräckligt många som gör att det skulle gå i vinst.

Didrik5555:

Skalet med de löstagbara handkontrollerna skulle säljas separat och vara 100% valfritt.


Så varför då köpa den spelmobilen om man inte är intresserad av kontrollerna som säljs separat?

The Hero and the Madman

 
! Anmälj Länk
 
 
Fröken Keke (F26) 
23 jul 2017 15:21
Jag tror mycket på att folk är villiga att spela om det finns och går lätt, det är bara i nuläget det inte riktigt gör det.
De mer seriösa spelen brukar ligga på lite högre priser och vara dåligt anpassade för pekskärmen. Det är oattraktivt, folk vill inte betala för sämre.
Gratisspel däremot nappar folk på direkt, så det ligger en balans där i att antingen utveckla spel som fungerar med en gratismodell, eller skapa ett förhållande (exempelvis då separata kontroller) som säkerställer att spelet kommer vara spelbart efter jag lagt pengar på det. Senare finns ju, men är inte populärt, jämför däremot med alla andra plattformar och situationen är direkt ändrad. Jag vet att spelen jag köper till min 3DS eller dator är spelbara, det blir inget riktigt förtroende man måste lägga där.

Jobbar fortfarande med Rombra.

 
! Anmälj Länk
 
 
The Sign Painter (P) 
23 jul 2017 15:41
Fröken Keke:

De mer seriösa spelen brukar ligga på lite högre prise [. . .] Gratisspel


Många bra poänger jag håller med om här också.

Marknaden för spel är ju helt annorlunda på telefoner. På mobilmarknaden var det ju en skandal att Super Mario Run kostade 100kr medan spel kan säljas för 500-600kr på spelkonsoler.

Frågan är ju, även om dessa kontroller kommer, blir accepterade av massan och lyckas möjliggöra att stora 3D spel blir spelbara på telefoner, om det kommer vara ekonomiskt försvarbart för utvecklare att göra spel som använder dem kontrollerna.

Jag tror knappast att Rockstar skulle kunna tänka sig att göra ett nytt GTA spel och sedan sälja det för 30kr på app-store. Många mer krävande spel på telefon idag är ju ofta billiga överföringar av spel som redan gjorts populära på dedikerade spelsystem och sedan anpassats till telefoner i efterhand.

NNID: Robb

 

Ändrad: 23 jul 2017 15:43 av The Sign Painter, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Didrik5555 (P31) 
23 jul 2017 15:45
The Sign Painter:

standard


Det finns 3 delar. De 2 handkontrollerna och skalet. Skalet måste ju vara specifikt för den mobilen, då mobilen ska passa i det, och handkontrollerna ska gå att skjuta in. "Standarden" består bara av att flera stora företag går ihop och säger "Nu går vi med på att det ska se ut ungefär såhär", och så släpper man det som en plattform.

Huawei:s mobiler får ett eget skal, Samsungs sitt eget osv. Själva handkontrollerna är däremot standardiserade och går att byta mellan skalen. Det blir en storsatsning på spel från dessa företag, samtidigt alltså. Självklart behöver de ett 10-tal spel vid release också, som håller konsolnivå.

Men mja, batteritiden som sagt. Folk vill ju att den ska hålla hela dagen.

Idag går det ju spela emulatorer med Kinakontroller man köper på eBay. Men de där riktigt bra spelen skiner med sin frånvaro, trots att mobilerna är nog kraftiga att klara spel på samma nivå som PS2/Gamecube/Wii/Vita/3DS idag.

 
! Anmälj Länk
 
 
Mattias Leisky (P) 
23 jul 2017 15:51
En kontroll integrerad med telefonen är en av de där alla sakerna som låter så bra, och så logiskt, men ändå inte riktigt vill nå fram. Jag tror mycket på det som folk sagt ovan, att folk helt enkelt inte köper mobilen i första hand för spel. Däremot tror jag att en del kan nöja sig med mobilen som spelmaskin och därmed hoppa över exempelvis Switch. Men det hjälper ju inte själva kontrollfrågan - utan det blir snarare så att de väljer att köra de spel de har tillgängliga och nöjer sig med det.

Hade själv gladeligen sett en bra integrering mellan mobil och kontroll. Men det handlar det nog mer om den typ av spel vi fått som standard till mobiler. Det går utmärkt för mig att spela på mobilen med en Xbox One-kontroll... men det hjälper liksom inte när utbudet, som Anubis är inne på, till stor del består av F2P. Personligen vill jag betala för ett komplett spel som jag sedan kan spel när och hur jag vill. Valen för detta är dessvärre få. Nintendo gjorde ju ett försök att få fram budskapet hur bra det kan bli när man betalar. Men när de inte lycka att få ut budskapet trots att de gjorde något så unikt som att släppa ett Mariospel till mobil - vem skall då lyckas?

/Samba de Amigo

 
! Anmälj Länk
 
 
Simon B (P33) 
23 jul 2017 16:11
Vilka mobiler har starkare hårdvara än switch om man ser till tflops?

Tänkte på att du skrev att många nya mobiler är starkare.

 

Ändrad: 23 jul 2017 16:12 av Simon B, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Siskan (P26) 
23 jul 2017 16:16
The Sign Painter:

Frågan är ju, även om dessa kontroller kommer, blir accepterade av massan och lyckas möjliggöra att stora 3D spel blir spelbara på telefoner


Jag tror inte att det kommer att ske. Men i princip alla vi som betalar för spel på andra plattformar har också en mobil. Så jag tror att lösningen är att ha en butik vid sidan av Google Play.

 
! Anmälj Länk
 
 
Lord_ENERU (P24) 
23 jul 2017 16:47
som sagt de flesta spel på mobil är touch baserade. Att man behöver trycka och dra och allt annat, finns ju såklart portar av spel som har en virtuell kontroll men annars så behövs det ingen kontroll riktigt om du nu inte använder den som emulerings maskin.

Mep

 

Ändrad: 23 jul 2017 16:58 av Lord_ENERU, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Mobilspel | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.