Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Retro   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Leger vs. Super Mario Advance (GBA)

skapad 6 okt 2017 00:16 | svar 12 st | visats 66 ggr

 
Tobias Söderlund (P) 
6 okt 2017 00:16


Från 1987 års Yume Kōjō: Doki Doki Panic till det lustigt titulerade Super Mario Advance har vägen inte varit spikrak. Steget från ett spel till ett helt annat (om du ej är bekant med Super Mario Bros 2 så följ denna länk och läs min recension), sett till vilket varumärke som stått fått agera skrud, var bara ett första steg av flera tagna.

1993, som en del i Super Mario All-Stars till SNES handlade det först och främst om en visuell uppdatering där de grafiktekniska möjligheterna Nintendos 16-bitare förde med sig var det främsta försäljningsargumentet för detta enskilda spel i samlingen.

1996 gick spelet online i episodbaserat format som BS Super Mario USA Power Challenge, med de ökända Satellaview-sändningarna i realtid dramatiserandes diverse, där saker och ting började te sig rätt annorlunda med både saker att samla på och poäng att jaga.







Det var 2001 när det var dags för Super Mario Advance, rätt givet släppt till Game Boy Advance, som den senaste versionen av Super Mario Bros 2 såg dagens ljus och då med än fler förändringar varav de flesta gör sig synliga inom loppet av några minuter.

Den inledande sekvensen av fallande utspelar sig på vad som ser ut att vara en ny plats, med en fiende som snabbt dyker upp av storleksordningen fyra gånger större än vad man är van vid. Efter att ha kastat en ur marken uppsliten grönsak på denna fiende lämnar den efter sig ett hjärta som fyller upp den tvåstegsskaliga hälsan till max, och kort därefter visar sig ett än större kreatur gömma sig under en stor plattform man ämnar använda som språngbräda till en dörr.







Samtidigt kan man notera fem tomma boxar upptill på skärmen, och så även en poängräknare; Som om Super Mario Bros med dess arkadigare rötter vill göra sig påmint när man blickar mot framtiden där procentjagande grundat i en collectathon-mentalitet visar sig bli något av en standard.

Stora röda mynt, hundra totalt och utspridda fem till antalet på varje nivå, är det till att jaga och med spelet väl avklarat ges man även möjlighet att i den alternativa verkligheten, som här tagit ett steg än längre bort från den silhuetta attityd den hade i originalversionen av Super Mario Bros än vad redan All-Stars-versionen gjorde, leta efter fyrtio Yoshi-ägg.

Att Yoshi blivit en del av ekvationen är gissningsvis en av de saker som kan tänkas motivera estetikbytet på insidan av de krukor man kan krypa in i, där man numera möts av akvarellskrikighet som om den vore plockad från Yoshi's Island; Något jag ej förstod under min första genomspelning men väl under min andra när jakten på Yoshi-ägg tog vid.







Utöver sporadiska stora fiender finner man även stora POW-block, den olustiga masken man blir jagad av när man plockat upp en nyckel tenderar arbeta på skärmen i djupled och när en boss för första gången skall reprisera sig själv kastas man rakt in i en strid med en stor Birdo-robot spottandes enorma ägg.

Inte för att det någonsin råder någon tvekan om vad det är för spel man spelar, men desto mer tid spenderad med Super Mario Advance desto mer känns det som något som inte endast polerats för att fungera i ett 2000-tal utan vars själ förvridits och förvrängts till något helt annat än vad de en gång var.







Inför varje bossfight möts man av ett spel som fryser ihop bara för att aktuell boss skall få vräka ur sig någon fånig kommentar som inte riktigt träffar rätt på något plan. Mario, Luigi, Toad och Prinsessan kvider, piper och skriker om vartannat när de hoppar, lyfter upp, eller plockar på sig, saker eller tar skada.

Och det är störande.

Jättestörande.







Vidare har jag oerhört svårt att skaka av mig känslan att jakten på de röda mynten aldrig når den grad av finess den borde, mycket för att nivåerna inte alls känns designade för att innehålla hemligheter av liknande slag. Nästan uteslutande hela spelet igenom ligger samtliga röda mynt fullt synliga eller placerade på givna avstickare, och utöver att förändra tempot då det känns hopplöst att låta bli att plocka på sig mynten när man ändå ser dem så banar själva konceptet väg för att man verkligen tvingas utforska varje nivås alla skrymslen och vrår, vilket såklart blir extra påtagligt när Yoshi-äggen kommer in i bilden.

Så frågan jag ställer mig är ifall Super Mario Advance inte tar det hela ett par steg för långt, och liksom dränerar spelet på all mystik och ersätter den med procent- och äggjagande. Vidare känns det inte längre som en enhetlig produkt, med grafiktekniska och spelmässiga inslag samt estetiska val av design som skär sig med varandra; Birdo-roboten, exempelvis, känns extremt malplacerad då den inte alls känns designad med hänsyn till spelets övriga bossar... varken vad gäller dess utseende eller dess rörelsemönster.






Men.

Det är trots ovanstående en resa värd att göra, åtminstone en gång, då Super Mario Bros 2 står på en så stabil grund att ett par snedsteg absolut inte förmår sänka upplevelsen ens till en nivå av bra snarare än mycket bra.





Och när man väl hundraprocentat, eller tröttnat på, den huvudsakliga kampanjen, ja, då kan man alltid ta ett par rundor i remaken av Mario Bros som är inkluderad i paketet.



https://legerdemainlive.blogspot.se/

 

Ändrad: 6 okt 2017 00:47 av Tobias Söderlund, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Redfoxe (P29) 
6 okt 2017 00:41
Kommer aldrig stå ut Toads röst.

Loadings egna lilla Retro-Räv

 
! Anmälj Länk
 
 
Fröken Keke (F26) 
6 okt 2017 00:45
Tobias Söderlund:

Mario, Luigi, Toad och Prinsessan kvider, piper och skriker om vartannat när de hoppar, lyfter upp, eller plockar på sig, saker eller tar skada.

Och det är störande.

Jättestörande.


Hade glömt bort det här.
Det var i A Link to the Past också, blev tvungen att stänga av ljudet.

Jobbar fortfarande med Rombra.

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
6 okt 2017 00:49

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Fröken Keke (F26) 
6 okt 2017 00:57
Visserligen är ju Toads röst, tillsammans med Marge Simpson, underbart roliga att göra dåliga imitationer av när klockan blivit försent.

Jobbar fortfarande med Rombra.

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
6 okt 2017 01:01
Jag lät sådär när jag spelade SMB2 till NES.

"Todd lessen. Todd hoppa. Missa stocken. Aaaaah."

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
6 okt 2017 01:02
Kunde hålla på hur länge som helst. Mina kompisar tröttnade dock på mig rätt snabbt.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Skrotbert (P) 
6 okt 2017 06:28
Jag vill gärna spela det här för att det ser så mysigt ut i GBA-skrud, men jag hade nog kört NES-versionen först. Tycker att det verkar kul med ändringar och tillägg, men av texten att döma så tillför de inte så värst mycket av värde. Kanske duger som mertid om man bara vill ha en anledning att spela mer SMB2.

 
! Anmälj Länk
 
 
NicolausCamp (P36) 
6 okt 2017 06:47

[bigsmile]

Puff-Puff?

 
! Anmälj Länk
 
 
Skrotbert (P) 
6 okt 2017 07:28
Men. Är Birdo på riktigt?

 
! Anmälj Länk
 
 
Fröken Keke (F26) 
6 okt 2017 08:17
Jag älskar Birdo.

Jobbar fortfarande med Rombra.

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid (P) 
6 okt 2017 10:17
Det här var det första spelet jag ägde. Minns så väl när jag fick det tillsammans med en Gameboy Advance i julklapp.

Därför har jag inte en aning om vad jag egentligen tycker om spelet. Jag menar, i mina ögon är grottan på den andra banan fortfarande löjligt läskig.

Lever i musik och dör i spel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Whiplazh (P) 
8 okt 2017 10:32
Tobias Söderlund:

Mario, Luigi, Toad och Prinsessan kvider, piper och skriker om vartannat när de hoppar, lyfter upp, eller plockar på sig, saker eller tar skada. Och det är störande. Jättestörande.


Redfoxe:

Kommer aldrig stå ut Toads röst.


Skrotbert:

Men. Är Birdo på riktigt?


Voice Removal-hacket kommer till er (och min) undsättning. :)

"Loading är prokrastineringens sista utpost" - rymdanomali

 

Ändrad: 8 okt 2017 13:30 av Whiplazh, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Retro | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.