Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Datorspel   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Tower 57 ska återskapa det som gjorde Amiga-spelen bra

skapad 26 okt 2017 20:35 | svar 11 st | visats 69 ggr

 
Oskar Skog (P) 
26 okt 2017 20:35

Under 2015 lyckades Pixwerk ha en framgångsrik kampanj för Tower 57 på Kickstarter.


Den 16 november kommer spelet att släppas till PC.


Tower 57 tar inspiration från Chaos Engine och ska vara en modern tolkning av vad som gjorde "Amiga-spelen så bra".


Du kan se en trailer här.




Visa nyheten som publikation

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
26 okt 2017 21:07
Tja, de har ju i alla fall lyckats fånga den där klassiska Amiga-smaklösheten rent estetiskt.

Men världen behöver fler The Chaos Engine.

Det är ju, trots allt, ett av världens bästa spel.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
lonian (P35) 
27 okt 2017 05:49
Suck åt videon. Fimpa fjantmusiken och babblande gubben. Ge oss retro musik i stället så kanske jag blivit sugen.

http://www.Lonian.se

 
! Anmälj Länk
 
 
Muppbuss (P) 
27 okt 2017 09:19
lonian:

Suck åt videon.


Eller hur. Vilken dynga. [shake]

 
! Anmälj Länk
 
 
Savior Katana (P) 
27 okt 2017 10:08
Amiga-spelen hade en tendens att innehålla grafik där pixlarna liksom hade slätats ut, ungefär som om någon hade fuktat sin tumme och dragit runt kanterna på pixlarna, samma teknik som kan användas i teckningar med kolkrita, blyertspenna etc.

Jag gillar den här lite mer grovhuggna pixelgrafiken som syns i den här trailern mer, men den för inte tankarna till ett Amiga-spel lika mycket som den skulle kunna ha gjort.

Spelet ser väldigt roligt ut förövrigt.

Insanely engaged in gaming on N-Gage.

 

Ändrad: 27 okt 2017 10:10 av Savior Katana, ändrad 2 gånger

! Anmälj Länk
 
 
Whiplazh (P) 
27 okt 2017 10:25
Tobias Söderlund:

Tja, de har ju i alla fall lyckats fånga den där klassiska Amiga-smaklösheten rent estetiskt.


Nog för att trailern är smaklös, men annars är väl inte estetiken så värst amigansk? Eller? Tänker mer Capcom-arkadlir när jag ser det där.

Savior Katana:

Amiga-spelen hade en tendens att innehålla grafik där pixlarna liksom hade slätats ut, ungefär som om någon hade fuktat sin tumme och dragit runt kanterna på pixlarna, samma teknik som kan användas i teckningar med kolkrita, blyertspenna etc.


Syftar du på användandet av gradienter?


"Loading är prokrastineringens sista utpost" - rymdanomali

 

Ändrad: 27 okt 2017 10:30 av Whiplazh, ändrad 2 gånger

! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
27 okt 2017 10:57
Jag tänker mer på det plottriga. Amiga-spel, speciellt västerländska plattformsspel, var ofta lite som att någon tagit tusen smällkarmeller och låtit dem explodera på varje nivå.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Whiplazh (P) 
27 okt 2017 11:03
Ah, då är jag med.

"Loading är prokrastineringens sista utpost" - rymdanomali

 
! Anmälj Länk
 
 
dammskog (P) 
27 okt 2017 11:08
Oskar Skog:

ska vara en modern tolkning av vad som gjorde "Amiga-spelen så bra"


Samtidigt så hade många som spelat spel på den tiden hellre valt högupplöst grafik före överpixlix grafik.

Varför måste det vara så pixligt?
Är det pixlarna som gjorde Amigaspelen så bra?`
Kan pixlar ersätta spelmekanik?

Det är ju fan att det inte ska gå att få ha kvar gamla traditioner som fungerat i så många år, skriver Svenne.

 
! Anmälj Länk
 
 
CBrown (P33) 
27 okt 2017 14:09
Ahem, nog för att jag älskar Amiga och hade inte velat byta min barndom med Amiga mot en med Nintendo eller Sega (nu blev det ju alla så småningom) men... eh, kan man verkligen påstå att spelen till Amiga var särskilt bra? Unika och häftiga, stora steg framåt i grafik så väl som musik och klart där var några riktigt bra titlar men...

För några år sedan gick jag tillbaka för att spela många av de spelen jag kom ihåg för att inte tala om de jag aldrig vetat om och utanför klassikerna och några oslipade pärlor så var där inte mycket att hämta. Vilket inte är så konstigt, var ju väldigt mycket vilda västern när det kom till att släppa spel på Amiga och extremt lite kvalitetskontroll så hade man inte Amiga Power eller liknande var det ju helt kört.

Älskar personligen stilen, grafiken, ljudet och attityden från Amiga men spelen i sig var väl egentligen not much to hang in the Christmas tree, som vi säger i Sverige.

http://thatswedishguyscorner.com

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
27 okt 2017 14:24
Beror mycket på vad man spelar.

Utbudet är så omfattande att det inte går att greppa, det är mitt intryck. Hittar än idag spel jag underskattat eller missat, men visst är det även många spel som jag gillat som visat sig vara skit.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Savior Katana (P) 
28 okt 2017 21:45
Whiplazh:

gradienter


Nej, användning av gradienter är iofs också väldigt vanlig i spel från den eran, men det jag syftar på är att pixligheten (i brist på bättre ord), inte såg lika påtaglig ut som i andra konsolers/datorers spel vid samma tidpunkt. Med "pixligheten" menar jag hur framträdande kanterna på pixlarna är, det såg ofta liksom väldigt avrundat och mjukt ut.

Kolla på en trailer av Chaos Engine och jämför sedan med Tower 57-trailern så kommer du se vad jag menar, en del av det är förstås pga att spelen spelades utan den högupplösning som är tillgänglig idag, men jag associerar många av de gamla Amiga-spelen med en stil som hade avrundade och mjuka pixelbyggen, känns som om utvecklarna av Tower 57 hade kunnat få grafiken att mer likna den stilen. Jag gillar verkligen hur spelet ser ut men tycker inte att det skriker Amiga om det.

Insanely engaged in gaming on N-Gage.

 

Ändrad: 28 okt 2017 21:54 av Savior Katana, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Datorspel | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.