Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Recensioner   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Isabell Rydén recenserar Yomawari: Midnight Shadows

skapad 28 okt 2017 07:34 | svar 7 st | visats 44 ggr

 
Oskar Skog (P) 
28 okt 2017 07:34

Vi har introducerat ett nytt betygssystem här på Loading. Du kan läsa alllt om det här.


YOMAWARI: MIDNIGHT SHADOWS
(PS4 (testat), PS Vita, PC)
Isabell Rydén


Jag tycker om skräckspel. Det är något med den kusliga atmosfären och att bli så skrämd att adrenalinet far runt i ådrorna likt en berg- och dalbana. Jag tillhör dock den där skaran som inte är särskilt bra på skräck. Jag är för feg och har utvecklat en relation som bygger på någon typ av hatkärlek till denna genre som jag ändå inte kan sluta fascineras av.


När jag sätter mig ner med Yomawari: Midnight Shadows vet jag inte riktigt vad som väntar mig. Jag får genast instruktionen om att släcka alla lampor. En klassisk uppmaning i ett skräckspel som jag oftast struntar i, men nu gör jag vad spelet instruerar och intalar mig själv att ”ja, jag kan göra det här”.


En kort stund senare är lamporna tända.


Det är inte för att Yomawari: Midnight Shadows är överdrivet groteskt eller våldsamt. På ytan är det rätt mysigt och harmoniskt att vandra omkring i de olika miljöerna som de två karaktärerna Yui och Haru. De två är varandras bästa vänner men efter att ha vandrat till utkanten av staden för att se fyrverkerierna tillsammans, händer något som skiljer vännerna åt. Den idylliska utflykten förvandlas sedan till en mardrömslik tillvaro. Genom att skifta mellan Yui och Haru artar sig berättelsen och den flätas på så sätt ihop. Hittar du ett föremål som Yui, kan det komma till användning för Haru senare i berättelsen och så vidare.


Yomawari: Midnight Shadows är ett ”springa och gömma sig”- spel. För världen vi befinner oss i är allt annat än harmonisk utan är fylld med onda andar som tittar fram runt minsta lilla hörn. Det är också här någonstans som min frustration börjar gro. Eftersom det dyker upp fiender mest hela tiden rinner mycket av skräcken och mystiken ut i tomma intet och ersätts istället med en frustration som vägrar att försvinna likt alla fiender.


Det är anledningen till att jag tänder lamporna.


För att jag går iväg och gör någonting annat.


Som spelare måste vi förlita oss på ljudeffekterna. När en fiende är i närheten ökar karaktärernas hjärtrytm och då gäller det antingen att lägga benen på ryggen eller leta upp närmsta buske för karaktärerna saknar sätt att försvara sig på, det enda dem besitter är förmågan att kasta sten och gömma sig. Det hela utvecklar sig till en tröttsam kurragömma lek med döden och jag önskar att jag hann upptäcka alla miljöer och hitta alla hemligheter, men istället springer jag igenom allt med en glupsk fiende hack i häl.


Jag vill inte springa för livet tills jag inte orkar springa mer.


Men det finns en fascination även i det här spelet som jag inte kunde se lika tydligt i början. Yomawari: Midnight Shadows må koncentrera sig på ondskefulla andar och läskiga ljudeffekter, men på djupet göms det även en fåordig men värmande berättelse om ett par vänner som gör allt för att hitta tillbaka till varandra och för att bevisa att inte ens döden kan skilja dem åt.


Yomawari: Midnight Shadows är en uppföljare till Yomawari: Night Alone som släpptes 2015. Det bjuder på några läskiga och obehagliga stunder som förgyller tillvaron för en stund.



Visa nyheten som publikation

 
! Anmälj Länk
 
 
Tomas Engström (P) 
28 okt 2017 10:27
Det här såg riktigt mysigt och intressant ut! Men det låter ju riktigt illabådande om spelet förvandlas till någonting som känns både tröttsamt och frustrerande efter ett tag, på grund av att man försöker "skrämmas" för mycket - på fel sätt...

Undrar om föregångaren kanske vore roligare.

Tomas "ConraDargo" Engström

 
! Anmälj Länk
 
 
Isabell Rydén (F25) 
28 okt 2017 11:03
Tomas Engström:

Det här såg riktigt mysigt och intressant ut! Men det låter ju riktigt illabådande om spelet förvandlas till någonting som känns både tröttsamt och frustrerande efter ett tag, på grund av att man försöker "skrämmas" för mycket - på fel sätt...


Det är inget dåligt spel, riktigt intressant, så jag tror du skulle tycka om det. Jag ska försöka ge det här en till chans.

 
! Anmälj Länk
 
 
Karmosin (P) 
28 okt 2017 11:11
Jag håller med dig om att spelet har mycket trial and error, vilket tar ifrån skräcken. De verkar vara splittrade på hur de vill ha det. På ena handen så har dem ett sparsystem där du måste betala med mynt varje gång du vill spara, a'la resident evils ink ribbons, men på andra sidan så hittar du mynt överallt och jag har haft 5+ mynt på mig under nästan hela spelsessionen, och sparpunkter är dem rätt så generösa med det också.
Du har också det faktum att din framfart inte försvinner när du dör. T'ex om du plockade upp ett föremål och dör så kommer du fortfarande ha det, vilket gör sparpunkterna till inte mycket mer än en glorifierad spawn-punkt. Detta gör det rätt så lätt att bara springa in någonstans och ta föremålet som ligger på marken, dö och sedan fortsätta utan någon större finess.

Såhär var det i det första också, så det känns mer som ett kvarlevande misstag i speldesignen. Tror nästan det skulle varit bättre om de gett spelaren någon form av hälsomätare eller något som tillåter en att iallafall göra något misstag då och då utan en game over, så skulle de nog kunnat vara lite mindre förlåtande med sparningen samt ta bort en del av trial and error-upplägget.

Hursomhelst så njuter jag fortfarande varje sekund av att spela detta. Det har en väldigt unik och varierad fiende-flora, där de flesta fiender är unika både till utseende samt beteende, och vissa spöken, med de små berättelser de för med sig, kan bara hittas genom utforskning av byn. Det är det som får mig att vilja utforska. För att se vad jag hittar härnäst som jag kunde ha missat. Små föremål och sådant är ofta utan större användningsområde, men jag gillar de beskrivningarna föremålen får i en ung prepubertal flickas ögon. Spelet har en bitterljuv charm till sig, ett naivt perspektiv på en mörk och hemsk värld som bara visar sin fula nuna efter mörkret har lagt sig. Fasaden på en stillsam, pittoresk liten by flagnar av och de mindre smickrande sidorna lyser igenom.
Handlingen är indragande än så länge och introt, likt det första spelet, fick min haka att slå i golvet.

Men... Det känns lite mer som en expansion på det första än en uppföljare på många sätt. Eftersom jag verkligen gillade det första så är detta ok för mig, men jag skulle nog rekommendera folk att plocka upp det första på rean det är på just nu, och om ni gillar det så kan ni plocka upp detta efteråt med vetskapen att det bara är mer av det goda.

Eheeheeheheheeee...

 

Ändrad: 28 okt 2017 11:52 av Karmosin, ändrad 6 gånger

! Anmälj Länk
 
 
Tomas Engström (P) 
28 okt 2017 11:46
Låter ju ändå lovande då med vad Karmosin också skriver och om det mao inte har hänt så jättemycket sedan originalet, kan jag ju lika gärna plocka det billigt och spela :D Tackar!

Tomas "ConraDargo" Engström

 
! Anmälj Länk
 
 
Isabell Rydén (F25) 
28 okt 2017 13:01
Karmosin:

Tror nästan det skulle varit bättre om de gett spelaren någon form av hälsomätare eller något som tillåter en att iallafall göra något misstag då och då utan en game over, så skulle de nog kunnat vara lite mindre förlåtande med sparningen samt ta bort en del av trial and error-upplägget.


Det här hade underlättat för mig så mycket!

Karmosin:

Men... Det känns lite mer som en expansion på det första än en uppföljare på många sätt.


Det har du rätt i!

 
! Anmälj Länk
 
 
Kleti (P31) 
28 okt 2017 19:00
Problemet är att ingen utan Vita eller PC kan spela ettan.
Men finns det någon intressant story som man missar om man hoppar på uppföljaren? Kanske kan läsa på om den någonstans...

 
! Anmälj Länk
 
 
Aleksandar Buntic (P25) 
28 okt 2017 21:04
Kleti:

Men finns det någon intressant story som man missar om man hoppar på uppföljaren?


Det enda jag fick fram var att man inte behövde spela föregångaren, men att det kan ge lite mer kontext till världen.

Detta spelet innehåller två helt nya karaktärer och en helt egen berättelse. Så ska inte vara några problem.

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Recensioner | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.