Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Recensioner   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Anders och Jimmy recenserar Sonic Forces

skapad 14 nov 2017 06:33 | svar 12 st | visats 83 ggr

 
Oskar Skog (P) 
14 nov 2017 06:33

SONIC FORCES
(PS4 (testat), Xbox One, Switch, PC)
Anders Eklöf


Det kan inte vara helt lätt för Sega just nu. Det var inte alls länge sedan som Nintendo visade var skåpet ska stå med det universellt hyllade Super Mario Odyssey och för bara någon månad sedan släppte Sega själva den blå igelkottens räddning i form av Sonic Mania.


Följt av Sonic Forces.


Egentligen är det kanske inte helt rättvist att jämföra det med varken Super Mario Odyssey eller Sonic Mania. Det första är en välpolerad utveckling av plattformsgenren i 3D och det andra är en remix av den typen av Sonic-spel som de "riktiga" fansen väntat länge på.


Sonic Forces är inget av det. Istället är det en fortsättning på det vi sett i Sonic Generations, Sonic Lost World eller för den delen det bortglömda Sonic the Hedgehog 4.


Det handlar återigen främst om att springa längs en väldigt linjär väg i hög hastighet, undvika hinder och att trycka på rätt knapp vid rätt tillfälle. Ni vet, som i de delarna av Sonic Adventure som faktiskt var bra.


Den andra halvan av spelet utspelar sig ur ett tvådimensionellt perspektiv, fast inte alls med samma underhållningsvärde eller visuella finess som i originalen till Mega Drive.


Inget av det är fantastiskt, men det är inte heller tråkigt eller uselt. I själva verket har jag ganska kul under det korta äventyret (jag klarade kampanjen på cirka 5-6 timmar). Framförallt är rälsbanorna underhållande för att de är så pass spektakulära många gånger, trots att det märks att de lagt krutet på att vara det framför en välslipad spelmekanik.


Den stora nyheten med Sonic Forces är att du skapar en helt egen karaktär jämte den blå igelkotten. Har du sett bilder från spelet har du säkerligen inte missat att det går att skapa ganska ohyggliga varelser, som känns oerhört malplacerade bredvid Sonic och de andra hjältarna.


Att hela premissen och din karaktärs inblandning i konflikten känns som en fanfiction, gör inte det hela så mycket bättre.


Spelet inleds med att Dr Eggman faktiskt lyckas besegra Sonic och därmed ta över planeten, med hjälp av den "coola" nykomlingen Infinite. Sex månader senare har Knuckles skapat en motståndsrörelse, som din egna karaktär går med i, med målet att rädda Sonic och stoppa Eggman.


Berättelsen är enormt ostig och manuset tar sig på allt för stort allvar. Infinite känns som ett riktigt stort Sonic-fans våta dröm, med sin mörka röst, melodramatiska repliker och överdrivna design. Lägger man dock den pretentiösa hatten på hyllan och bara åker med på resan, blir det istället ganska underhållande. Hade Sonic Forces släppts när jag var tonåring hade jag nog tyckt att Infinite är extremt cool.


Då en stor del av fokuset ligger på den nya karaktären, som du kan välja djurras på samt smycka ut med diverse löjliga utstyrslar, är det synd att du får kontrollera Sonic under hälften av banorna. Vem vill spela som Sonic, när din egna karaktär kan ha solbrillor, skinnjacka och pjäxor på sig?


Din egna karaktär ser som sagt inte mycket ut för världen och det gör egentligen inte resten av spelet heller. Det är färgglatt, snabbt och bakgrunderna är fina att titta på, men det är inte långt ifrån att det skulle fungera på den förra generationens konsoler. Musiken är antingen riktigt bra eller så där ostig som den tenderar att vara i de moderna Sonic-spelen.


Sonic Forces är inte dåligt, men heller inget fantastiskt spel som jag kommer minnas tillbaka till om några år. Jag väljer att kalla det ett tillfälligt tidsfördriv.


Sonic Forces är en spektakulär men substanslös resa. Inget är särskilt välpolerat vilket resulterar i en väldigt spretig upplevelse. Berättelsen tar sig själv på för stort allvar, spelet är på tok för lätt och det osar fanservice över hela paketet. Dock har jag ganska kul under det korta äventyret och det är svårt att inte fösas med i de fartfyllda banorna och hela spektaklet.


SONIC FORCES
(Xbox One (testat), PS4, Switch, PC)
Jimmy Seppälä


Det är två väldigt olika angreppssätt på nostalgi som både Sonic Forces och Sonic Mania har haft i år. Sonic Mania är en direkt kärleksförklaring till 90-talets plattformsspel med den blå igelkotten medan Sonic Forces fortsätter på det Sonic Generations startade med 2011. Klassiska banor i 3D-tappning. Men där Generations, likt Mania, var en homage till Sonics historia tar Forces konceptet och gör ett nytt spel av det hela. Resultatet är inte i bottenskiktet av Sonic-spel men det är sällan bättre än mediokert.


Det största problemet med Sonic Forces är att det försöker anamma hela spektrat av den fanbase som vuxit fram under hela Sonics levnadstid. Den klassiska Sonics banor spelas i 2D medan den moderna Sonic springer i både 2D- och 3D-miljö. Att styra de båda skiljer sig en del också. Moderna Sonic har målsökande attacker och dubbelhopp medan klassiska Sonic spelas precis som på Mega Drive-spelen. Det finns också en tredje karaktär. Den avatar spelaren får skapa själv likt ett Frankensteins monster med ett brett klädesurval där det ena plagget är mer förskräckligt än det andra. Som den absolut skränigaste stilen från början av 00-talet. Denna karaktär styrs mer eller mindre som moderna Sonic med skillnaden att hen kan bära ett vapen istället för att ha en speedboost.


Med dessa tre snarlika men ändå olika spelsätt känns spelet väldigt splittrat i sitt fokus. Man får aldrig spendera tillräckligt med tid med någon av dem genom den fyra till fem timmar långa kampanjen. Man får aldrig bekanta sig tillräckligt med en karaktär innan det är dags att byta. Man hinner aldrig bli tillräckligt duktig och bemästra de olika karaktärernas förmågor. Det har alltid varit ett problem med Sonic, en serie som är känd för att det ska gå fort stoppas konstant av oförutsedda hinder. Det finns en del av dessa stopp i Sonic Forces med fiender som dyker upp så snabbt att man inte hinner agera och det händer främst när spelet är i 2D-perspektiv.


Tyvärr känns det inte bra att kontrollera spelet heller. Klassiska Sonic har en konstig tyngd i sig vilket gör att det ibland blir problematisk att tajma hoppen ordentligt. Den målsökande attacken som både den moderna Sonic och den egna avataren har är väldigt opålitlig vilket leder till allt för många frustrerande dödsfall. Lägg dessutom till att många fiender har samma färgschema som banan man spelar på vilket gör att de smälter in i bakgrunden och syns dåligt när spelet går som snabbast eller plattformar i bakgrunden som ser ut att gå att hoppa på men inte gör det. Spelets skräniga stil hamnar i vägen för spelmekaniken.


Det finns dock ljusglimtar i spelet. Banorna med klassiska Sonic är mestadels roliga att ta sig an samt de banorna med moderna Sonic som spelas mer som en endless runner När man väl börjar lära sig en bana och lyckas susa förbi den i max hastighet finns där en glimt av den glädje som återfinns i de klassiska Sonic-spelen. Men i ett plattformsspel får inte kontrollen eller spelets fysik vara till ett sådant stort hinder som det blir i Sonic Forces.


Sonic Forces är ett ofokuserat Sonic-spel som försöker göra varje del av fanbasen nöjd. Med tre olika karaktärer som spelas på olika sätt hinner man aldrig bekanta sig tillräckligt med någon av dem för att bli riktigt bra på spelet genom dess kampanj. Kontrollen, spelets fysik och banorna är ofta ett hinder för att njuta av spelet eftersom det leder till frustrerande dödsfall. Ska man spela något Sonic-spel i år gör man ett betydligt bättre val med Sonic Mania.



Visa nyheten som publikation

 
! Anmälj Länk
 
 
Elin Ekberg (F26) 
14 nov 2017 08:13
En kommentar om Switch-versionen då (så har ni från alla tre konsoler).

Jag springer in i ungefär alla hinder i den här versionen, krockar med alla fiender. Just eftersom de smälter in alldeles för bra i miljöerna när det går så snabbt. Jag har inte riktigt kontroll över vad som händer. Switch-versionen känns inte helt optimerad. Grötig. Lite.

Ångrar inte köpet, men tycker inte att det är jättebra heller.

“I’m like a dog chasing cars. I wouldn’t know what to do if I caught one…I’d just do things

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
14 nov 2017 09:03
Med tanke på utvecklarnas tidigare spel hade en praktflopp varit obegriplig. Meeen, helt okej/mediokert är nästan värre... då man vet vad är kapabla till.

Inte utan att man undrar vad som gått snett.

Kommer testa detta, förr eller senare, men har lagt mina drömmar om att bli rejält positivt överraskad på hyllan för tillfället. Det här verkar faktiskt ha tappat det utrymmet.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Arvid Schultz (P) 
14 nov 2017 11:44
Tobias Söderlund:

Med tanke på utvecklarnas tidigare spel hade en praktflopp varit obegriplig.


Ja det som är mest konstigt är hur mycket bättre Generations och Lost World är på alla sätt och vis. De har definitivt bättre kontroll/gameplay, mer innehåll och är borderline snyggare.

Tycker inte Sonic Forces suger, men vad i helskotta gick 4 års utvecklingstid åt till egentligen?

Och jag håller inte med recensenterna om att det tar 4-6 timmar att spela igenom detta. Det tar 2-3 timmar.

"Arvid cementerade härmed sin status som ärkepajas och vildhjärna" / Albin

 
! Anmälj Länk
 
 
Jimmy Seppälä (P26) 
14 nov 2017 12:05
Arvid Schultz:

Och jag håller inte med recensenterna om att det tar 4-6 timmar att spela igenom detta. Det tar 2-3 timmar.


Tog mig 4,5h :)

Men det är väldigt synd på spelet med tanke på att jag verkligen gillade Generations (förutom den horribla frameraten).

Video gaaaaaaaaaaames

 
! Anmälj Länk
 
 
yokisuci (P29) 
14 nov 2017 13:39
Arvid Schultz:

Ja det som är mest konstigt är hur mycket bättre Generations och Lost World är på alla sätt och vis.


På vilket sätt är generations så mycket bättre?

 
! Anmälj Länk
 
 
Arvid Schultz (P) 
14 nov 2017 17:24
yokisuci:

På vilket sätt är generations så mycket bättre?


Classic Sonic kontrolleras mycket bättre i Generations.

Roligare/längre banor. Banorna här är så korta att man knappt hinner komma igång förrän de tar slut. Jag menar ingen bana i Forces innehåller lika mycket som Rooftop Run i Generations, som är en lång skön upplevelse man vill spela igen och igen. Och även om man skulle argumentera för att Forces bara är mer uppstyckat så...nä, antalet banor är ju typ samma helt ärligt. Forces är kort som fan, och då var Generations inte direkt jättelångt heller.

Sen får Avataren ta upp mycket plats i Forces. Avataren suger inte, men Classic Sonic och Modern Sonic (som delade på hela speltiden i Generations) var betydligt roligare där - även om Classic Sonic i just Forces kanske är det jag gillar minst.

Bättre miljövariation. Finns ju typ 6 olika miljöer som banorna utspelas på i Forces jämfört med 9 världar i Generations. Och flowet i att köra två banor på en värld och sen hoppa vidare till nästa föredrar jag enormt framför att som i Forces hoppa fram och tillbaka mellan miljöer. Fjärde gången man besöker Green Hill i Forces spyr man ju.

Fler/roligare bonusuppdrag. Visst, bonusuppdragen i Generations var ju mest en skojig grej - men det fanns 90st av dem. Finns ju ca 10-15 här.

Och sen är det massa andra små detaljer jag gillade mycket mer i Generations. Kreativiteten när de översatte 3D-sonic-spelen till 2D, och tvärtom, blev riktigt kul. Och att springa genom hubben, låsa upp låtar från olika spel, möta klassiska bossar i ny tappning osv osv.

Allt det här är min uppfattning, så man måste inte hålla med. Men Generations håller jag väldigt mycket högre än Forces (som jag dock inte avskyr).

"Arvid cementerade härmed sin status som ärkepajas och vildhjärna" / Albin

 
! Anmälj Länk
 
 
yokisuci (P29) 
14 nov 2017 17:31
Arvid Schultz:

Classic Sonic kontrolleras mycket bättre i Generations.


Och ja tycker classic sonic kontrollerades illa i Generations (och tycker de banorna var tråkiga tbh).

Arvid Schultz:

Jag menar ingen bana i Forces innehåller lika mycket som Rooftop Run i Generations, som är en lång skön upplevelse man vill spela igen och igen.


Rooftop Run är ju skön (som modern sonic). Har dock för mig att orginalet i Unleached både är längre och faktiskt sämre. Men Rooftop Run i Generations har man ju nött endel. Underbar bana och enligt mig den bästa i Generations.

Arvid Schultz:

Sen får Avataren ta upp mycket plats i Forces.


Synd. :( Tycker avatar-delarna inte verkar speciellt roliga tbh.

Arvid Schultz:

Finns ju typ 6 olika miljöer som banorna utspelas på i Forces jämfört med 9 världar i Generations.


Oj, det var inte mycket. :o Hur många miljöer får man spela modern sonic på då?

Sonic Forces låter ganska mycket sådär. :(

 
! Anmälj Länk
 
 
Arvid Schultz (P) 
14 nov 2017 17:39
yokisuci:

Och ja tycker classic sonic kontrollerades illa i Generations (och tycker de banorna var tråkiga tbh).


Ja han hade definitivt problem redan där. Precis som i Sonic 4-episoderna. De har inte riktigt fått till 2D-sonic i 3D. Men på nåt sätt sabbade de honom ännu mer i Forces vilket ju är ganska förbryllande. Som en av recensenterna nämner så har han en väldigt märklig tyngd i Forces.

yokisuci:

Rooftop Run är ju skön (som modern sonic). Har dock för mig att orginalet i Unleached både är längre och faktiskt sämre. Men Rooftop Run i Generations har man ju nött endel. Underbar bana.


Rooftop Run i Generations är det spelets bästa bana (om inte till och med den bästa Sonic-banan i 3D någonsin), och klart bättre än i Unleashed (som är ett spel jag inte har jättemycket över för heller - om än bara för att varulvsdelarna var så tråkiga).

yokisuci:

Synd. :( Tycker avatar-delarna inte verkar speciellt roliga tbh.


Jag gillar verkligen konceptet. Men det är konstigt när det bara finns 6 stycken och man låser upp hundratals kostymdelar. Det är liksom som att det var meningen att finnas så mycket mer att pyssla med.

Tycker dock avatar-delen fått lite väl mycket skit. De banorna har fortfarande en Sonic-känsla och är inte lika dumt som många andra sido-karaktärer (hej varulven och Big the Cat).

yokisuci:

Oj, det var inte mycket. :o Hur många miljöer får man spela modern sonic på då?


Dold text: 9 Modern Sonic-banor
8 Avatar-banor
7 Classic Sonic-banor
5 Tag-banor
3 Shadow-banor

Typ 7 eller så av dessa banor är dock bossar. Så det är typ 26 riktiga banor, varav Shadows banor mest är varianter av existerande. Och flera banor är 90 sekunder långa...

"Arvid cementerade härmed sin status som ärkepajas och vildhjärna" / Albin

 
! Anmälj Länk
 
 
yokisuci (P29) 
14 nov 2017 17:51
Arvid Schultz:

som är ett spel jag inte har jättemycket över för heller - om än bara för att varulvsdelarna var så tråkiga


Unleashed hade antagligen varit rätt bra enligt min mening, om de hoppat att springa-runt-i-en-stad och leka varvuls biten. De två delarna gjorde att jag inte orkade komma speciellt långt i Unleashed.

Arvid Schultz:

Dold text: Dold text: 9 Modern Sonic-banor
8 Avatar-banor
7 Classic Sonic-banor
5 Tag-banor
3 Shadow-banor

Typ 7 eller så av dessa banor är dock bossar. Så det är typ 26 riktiga banor, varav Shadows banor mest är varianter av existerande. Och flera banor är 90 sekunder långa...


Det låter ju åtminstone OK. På papperet. Lär ju iaf inte bli något Sonic Forces för mig denna månaden, om det inte blir så att man plockar upp ett ex begagnat d.v.s.

 
! Anmälj Länk
 
 
ZidaneIX (P) 
14 nov 2017 20:40
Loading verkar ju ändå mer positiva till spelet än vad många andra verkar.
Tycker att det har sett kul ut baserat på de videos som jag har sätt även om jag har känt mig skeptisk till avataren.
Blir ett köp när det reas ut.

So Says Mr. Stewart

 

Ändrad: 14 nov 2017 20:55 av ZidaneIX, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Wavecruiser (P33) 
15 nov 2017 11:46
Jag är inte överdrivet förtjust i det. Har klarat Switch-versionen.
Har sina skavanker i form av oprecis kontroll, låst kamera. Spelet känns lite som ett sketet mobilspel. Det går att titta upp och ner men kameran panorerar inte åt det hållet.
Själva iden med att spela som en avatar än just Sonic är pinsamt, särskilt när denna har en sämre kontroll och en irriterande wispon som gör spelet till en frustrerande upplevelse.
Sonic Generations är ljusår än detta spektakel.

Edit: Osäker om PS4/Xbox One-versionen är så mkt bättre, spelade demot på Comic Con och upplevde att kontrollen är en helt annan. Undvik Switch-versionen iaf.

人逢喜事精神爽

 

Ändrad: 15 nov 2017 11:52 av Wavecruiser, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Hans Li Engnell (P) 
15 nov 2017 12:23
ZidaneIX:

Blir ett köp när det reas ut.


Det är min approach också. 199 kr och det är taget.

WWW.FRISPEL.NET

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Recensioner | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.