Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Recensioner   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Isabell Rydén recenserar konsolversionen av The Sims 4

skapad 18 nov 2017 06:49 | svar 7 st | visats 66 ggr

 
Oskar Skog (P) 
18 nov 2017 06:49

THE SIMS 4
(PS4 (testat), Xbox One, PC)
Isabell Rydén


Jag var omkring 11 år när jag såg The Sims för första gången. I en väns källare satt vi tillsammans i förundran när vi skapade sim efter sim och såg dem leva sina liv inne i den fyrkantiga skärmen. Många år senare sitter jag framför en annan skärm med en annan vän och spelar samma spel. Vi skrattar så som bara vi kan.


Nu är vi här.


I en annan stad och med nya vänner. Det är november och kallt som satan. The Sims 4 har precis lanserats till konsol. Den folkkära spelserien finns fortfarande vid min sida som en trogen följeslagare.


När jag startar spelet ser allting bekant ut. Den trallvänliga melodin börjar spelas upp samtidigt som den gröna diamanten snurrar som om det inte fanns någon morgondag. The Sims 4 ser ut som det gjorde när det släpptes för fyra år sedan.


Tiden går fort.


Det allra roligaste med The Sims 4 är i början. Att få skapa och fantisera ihop sina simmar. Vad ska min sim ha för drömmar? Vilka egenskaper ska appliceras? Vad för resa ska jag skapa?


Det som gör det här spelet bättre än föregångarna är skaparverktyget. I skaparverktyget kan ens fantasi både flöda fritt och spåra ut totalt. Möjligheterna är oändliga och karaktärernas slutresultat kan bli precis hur som helst.


I skaparverktyget finns det tre lägen. Ett ursprungsläge som visar karaktären från topp till tå. Det andra läget zoomar in på ansiktet och öppnar upp alla kategorier där man får tillgång till förvalda former till de olika delarna av ansiktet. Det allra sista läget heter ”detaljrikt ändringsläge” och det är precis som det låter. I det här läget kan alla perfektionister gå loss med finjusteringarna. Man kan ändra minsta lilla detalj. Allt ifrån näsborrarnas höjd till lutningen på mungiporna.


Den första kreativa delen fungerar relativt smärtfritt. Tills jag ska välja egenskaper. Med R1 och L1 kan jag bläddra mellan de olika kategorierna bland egenskaperna. Samtidigt som jag gör det byter jag också klädsel på min karaktär. Det är som att man inte riktigt har bestämt sig för vilken knapp som ska göra vad. Det tar sin tid att lära sig alla knappar och det blir betydligt svårare när det är så här otydligt vilken knapp som gör vad.


När min karaktär är färdig är det dags att flytta in i ett hus eller bygga ett från grunden.


Byggläget fungerar på ungefär samma sätt som på PC. I den här versionen kan vi däremot inte zooma in och ut eller vrida på kameran om vi inte har ett specifikt föremål markerat. När jag befinner mig i byggläget blir det allt mer uppenbart att det här spelet gör sig bäst med ett tangentbord och en datormus. The Sims 4 är ett spel med många funktioner och knappar, att inte kunna zooma när jag vill utan måste backa ur en funktion för att utföra en annan, gör att allt känns klumpigt och kräver energi.


Tiden går inte fort längre.


Allt det som tar tid har jag inte tid med.


Som grädden på moset blir det ännu mer frustrerande med en markör som inte fungerar felfritt. Det krävs en gnutta fingertoppskänsla när man ska röra markören. I ena sekunden går det väldigt trögt att styra med spaken men helt plötsligt får markören eget liv och far tvärs över skärmen. Jag söker frenetiskt genom alla inställningar bara för att upptäcka att det saknas en funktion för att ställa in känsligheten, något som den här versionen hade mått bra av. En sådan liten grej kan avgöra väldigt mycket hur ett spel upplevs.


Att samla alla nya intryck från den här versionen tar inte en lång tid. Det finns inget märkvärdigt som skiljer dem två versionerna åt förutom en dåligt optimerad markör. The Sims 4 till konsol är dock inget dåligt spel, det är The Sims och det blir lite vad man gör det till, men efter tre år på marknaden längtar jag efter något nytt till den här spelserien. Något som kan skapa den där förundran jag kände för flera år sedan.


Det måste hända något snart.


The Sims 4 må vara en spelupplevelse som rymmer väldigt mycket frihet. I konsolversionen förminskas den. Styrningen är klumpig och avsaknaden av kortkommandon blir allt för stor ibland, speciellt när vissa funktioner inte fungerar om man befinner sig i ett visst läge. Att hoppa in och ut i olika funktioner för att spelet ska fungera tar mycket av ens speltid. The Sims 4 brukade vara roligt, tyvärr inte i den här versionen.



Visa nyheten som publikation

 
! Anmälj Länk
 
 
Kadaverdoris (P) 
18 nov 2017 08:52
Aldrig kul när ett spel inte passar helt perfekt till formatet.

PSN: Ebbefota

 
! Anmälj Länk
 
 
Woosley (P) 
18 nov 2017 11:26
Är det här spelet fyra år gammalt?

 
! Anmälj Länk
 
 
Isabell Rydén (F25) 
18 nov 2017 11:32
Woosley:

Är det här spelet fyra år gammalt?


The Sims 4 är tre år gammalt (hade skrivit fel först). Konsolversionen är ny.

 
! Anmälj Länk
 
 
Woosley (P) 
18 nov 2017 12:05
Isabell Rydén:

The Sims 4 är tre år gammalt (hade skrivit fel först). Konsolversionen är ny.


Ojdå det var en sen konvertering!

 
! Anmälj Länk
 
 
lonian (P35) 
19 nov 2017 03:16
Undrar hur detta hade fungerat på Switch med touchskärm eller typ WiiU med stylus.

http://www.Lonian.se

 
! Anmälj Länk
 
 
smalltownmc (P45) 
19 nov 2017 10:55
Är det svensk text i spelet (PS4)?

 
! Anmälj Länk
 
 
Isabell Rydén (F25) 
19 nov 2017 12:19
smalltownmc:

Är det svensk text i spelet (PS4)?


Mitt spel var på svenska (vet inte om det har något med att jag har min PS4 inställt på samma språk).

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Recensioner | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.