Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Datorspel   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Albin Mobäck testar Skyfront VR

skapad 28 nov 2017 12:37 | svar 2 st | visats 15 ggr

 
Oskar Skog (P) 
28 nov 2017 12:37

SKYFRONT VR
(HTC Vive (testat), Oculus Rift)
Albin Mobäck


Människan har sedan urminnes tider fascinerats av att flyga. Våra förfäder kröp säkert ut ur sina grottor i ottan och blängde avundsjukt mot fåglarna.


Så mycket enklare allt skulle kunna vara.


Tämligen ograciöst att stappla fram på två köttklubbor när man skulle kunna sväva fram till synes helt ansträngningslöst. Behöva gå runt berg och sjöar som en annan fåntratt istället för att bara flaxa till och glida över.


Det skulle ta rätt många år och ganska många misslyckade försök med egensnickrade vingar, flaxande armar och annat dumt, innan vi började behärska himlen något sånär. Och inte ens idag är vi helt nöjda. Flygplan och helikoptrar är ju praktiskt och smidigt, men vi fantiserar väl alla om personliga svävarbrädor och jetpacks. Och vem har inte spenderat nätter med att drömma om att vara tyngdlös?


Att döda varandra är något annat som fascinerat mänskligheten sedan urminnes tider.


Anledningarna har varit olika, men gravarna har fyllts kontinuerligt och stadigt.


Skyfront kombinerar dessa två fascinationer i fartfyllda dödsmatcher i VR.


Under en klarblå himmel bland svävande hus och plattformar flyger vi fram och utbyter hett bly och granateld. Det är en svindlande känsla av frihet blandat med adrenalin. Raket och änterhake i vänsterhanden och skjutdon högra.


Jag åker precis hur och var jag vill. Knivskarpt dyker jag ned under avsatser i hopp om att undfly efterhängsna motståndare.


Dogfights utan planen.


Stålmannen med automatkarbin.


Jag tar mig fram på ett sätt jag aldrig upplevt förut. Ändå känns det helt intuitiv.


VR erbjuder inte bara ökad inlevelse, det möjliggör även nya, om än bekanta, upplevelser. Skyfront hade inte varit samma sak på en platt skärm. Jag skulle omöjligen kunnat röra mig på samma sätt och haft lika mycket kontroll utan allt som VR erbjuder. Jag kan titta åt ett håll, rikta min styrraket åt ett annat och skjuta åt ett tredje. Jag får en precision och känsla jag inte skulle kunna få med fyra tangenter eller en styrspak.


Kort och gott är Skyfront helt ljuvligt att kontrollera, spela och uppleva.


Nu till det negativa. För det finns en del sånt också och det är egentligen inte något man kan klandra utvecklaren för.


Både utvecklaren och användarbasen är liten. Många bra spel slåss om förhållandevis få spelare. Att hitta med- och motspelare är därför inte alltid det lättaste i VR. I dagsläget skulle jag vilja påstå att de spelen där man konsekvent kan hitta spelare kan räknas på kroppens fingrar och tår. Det kan vara rätt ödsligt att ge sig ut på jakt i VR.


Oförtjänt tomma servrar och spel som inte ens får en ärlig chans att visa vad de går för. Grymma spel skickas ut i ödemarken för att dö.


Och den där poleringen som monsterutvecklare som Blizzard, Dice och Valve kan unna sig är blott en dröm här. Det är sparsmakat för att uttrycka mig diplomatiskt.


Såklart, när spelet är utvecklat av en handfull eldsjälar och inte miljonföretag.


Skyfront är ännu en fantastisk VR-upplevelse som ser ut att inte bli fullt realiserad. Spelarbasen, och pengarna för att gå hela vägen finns inte än. Så samtidigt som jag spelar något fantastiskt är det uppenbart att det skulle kunna vara ännu bättre. Ett strålande koncept som lovar mer än det kan infria i nuläget. I en värld där lootboxar och rutinmässigt uppblåsta uppföljare är standard är det tråkigt att se att innovativa och nyskapande spel som Skyfront inte kan få den kärlek de förtjänar. Vare sig av spelare eller av deras säkerligen sönderstressade utvecklare.



Visa nyheten som publikation

 
! Anmälj Länk
 
 
Roger Ling (P) 
28 nov 2017 16:17
Är det bara multiplayer eller kan man spela mot bottar?

Tidigare känd som V5er

 
! Anmälj Länk
 
 
Albin Mobäck (P28) 
29 nov 2017 09:24
Roger: Versionen jag testade hade inte stöd för spel mot bottar. "AI features" är något de vill att spelet ska ha när spelet lämnar EA, men just nu finns tydligen bara nått de kallar "bot-shootout". Lite oklart vad det innebär exakt.

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Datorspel | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.