Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Sony   + Ny diskussion
Till botten 1 2 | sista

Reklamera PS4 hos återförsäljaren eller Sony?

skapad 12 dec 2017 19:29 | svar 47 st | visats 232 ggr

 
Joakim Melkersson (P32) 
12 dec 2017 19:29
Har alltid haft tur med mina konsoler, men nu har även jag drabbats av defektmonstret. Liten demonstration av vad min ganska nya PS4 Pro har för sig:



(Detta är ett screenshot taget direkt på PS4:n, så detta har alltså inget med någon kabel eller min TV att göra.)

PS4:n är köpt hos Komplett. De hänvisar förstås till Sony på sina kundtjänstsidor, men var bör jag egentligen reklamera? Jag vet att jag har rätt att reklamera hos återförsäljaren, och de är skyldiga att hjälpa mig, men är det kanske smidigare att göra det direkt till Sony?

Någon som har erfarenhet av att reklamera just en PS4, hos antingen Komplett eller Sony själva?

 

Ändrad: 12 dec 2017 19:31 av Joakim Melkersson, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
dan_deville (P35) 
12 dec 2017 19:49
Skulle säga att det är Komplett om du har garanti, reklamation är en annan sak, då hävdar man att enheten haft ett inbyggt fel från början som gjort att enheten efter garantitiden gått sönder.

Beroende sedan 1986... PSN: Dan_Deville

 
! Anmälj Länk
 
 
Joakim Melkersson (P32) 
12 dec 2017 19:59
dan_deville:

Skulle säga att det är Komplett om du har garanti, reklamation är en annan sak


Well, det är reklamation under garantitiden. Men ja, satsar väl på Komplett. Helst vill jag ju bara ha den utbytt, men får väl se om de ska krångla med att skicka iväg den på reparation osv...

 
! Anmälj Länk
 
 
Kleti (P31) 
12 dec 2017 20:16
Om du inte kan bevisa för inköpsbutiken att den har defekter så är nästa steg att gå in på svenska sonys playstations hemsida > kundtjänst > reklamera eller vad det heter. Man måste vara hemma och beställa upphämtning samt 2 veckor senare vara hemma för att ta emot med DHL/UPS. De skickar den på kontroll till Frankrike.

Men hoppas du kan få en ny direkt från Komplett!

 
! Anmälj Länk
 
 
Joakim Melkersson (P32) 
12 dec 2017 20:23
Kleti:

Om du inte kan bevisa för inköpsbutiken att den har defekter


Mnja, under de första 6 månaderna (eller längre om butiken så vill) ligger det på återförsäljaren att bevisa att det INTE är ett ursprungligt fel. Under resten av reklamationstiden på 3 år (alltså de sista 2,5 åren) ligger det på köparen att bevisa att felet ÄR ursprungligt och att man inte själv orsakat det.

EDIT: Eller du menar att få dem att acceptera att det är något fel alls? Ah, skickade med bilden här ovanför, så det får vi tro.

Men ja, jag har skapat ett ärende hos dem nu, får hoppas det går smidigt.

 

Ändrad: 12 dec 2017 20:25 av Joakim Melkersson, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Kleti (P31) 
12 dec 2017 21:19
Exakt, om de i butiken inte kan/vill erkänna att den har något fel, då får man vända sig till sony själv

 
! Anmälj Länk
 
 
dan_deville (P35) 
12 dec 2017 21:45
Joakim Melkersson:

Well, det är reklamation under garantitiden. Men ja, satsar väl på Komplett. Helst vill jag ju bara ha den utbytt, men får väl se om de ska krångla med att skicka iväg den på reparation osv...


Varför skulle du inte vilja hävda garanti istället för reklamation?
Har du förhoppning om att få ny vara och ny garantitid eller?

Beroende sedan 1986... PSN: Dan_Deville

 
! Anmälj Länk
 
 
dan_deville (P35) 
12 dec 2017 21:50
Joakim Melkersson:

reklamation


För att vara mer tydlig, anledningen till att reklamation finns är att företag inte måste lämna garanti enligt lagstiftning...men du har rätt att kräva reklamation enligt lagstiftning. I ditt fall har du enligt dig själv garanti och borde därför åberopa den istället...ingen av dem tvingar Komplett att ge dig en ny maskin och ingen av dom ökar chansen för det heller, dom har samma rätt att felsöka och reparera om dom så önskar.

Beroende sedan 1986... PSN: Dan_Deville

 
! Anmälj Länk
 
 
Joakim Melkersson (P32) 
12 dec 2017 21:58
dan_deville:

Varför skulle du inte vilja hävda garanti istället för reklamation?


dan_deville:

För att vara mer tydlig, anledningen till att reklamation finns är att företag inte måste lämna garanti enligt lagstiftning...men du har rätt att kräva reklamation enligt lagstiftning.


Säljaren lämnar garanti, vad jag nu gör är att jag reklamerar produkten då den inte lever upp till garantin. Eller?

Konsumentverket:

Att reklamera betyder att klaga. En reklamation innebär att du kontaktar företaget och berättar vad som är fel med den vara eller tjänst som du har köpt.


https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-...

Men men, semantik. [smile]

 

Ändrad: 12 dec 2017 22:03 av Joakim Melkersson, ändrad 2 gånger

! Anmälj Länk
 
 
Nonte (P) 
12 dec 2017 23:04
Själv har jag fått lära mig att det alltid är försäljaren som du ingått avtal med (dvs köpt en produkt eller tjänst av) som du ska reklamera emot. Försäljaren reklamerar i sin tur mot tillverkaren.

http://youtu.be/e14UCOh5R7U?t=41s

 

Ändrad: 12 dec 2017 23:11 av Nonte, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Joakim Melkersson (P32) 
14 dec 2017 09:57
Nonte:

Själv har jag fått lära mig att det alltid är försäljaren som du ingått avtal med (dvs köpt en produkt eller tjänst av) som du ska reklamera emot.


Exakt. De SKA ta emot ärendet, och har inte rätt att hänvisa mig till tillverkaren. Men nu har jag fått detta svar:

Hej!

Tack för din förfrågan.
Det är enklast för dig som kund att kontakta tillverkaren direkt.


Nej, det är f*n inte enklast!

Men ok, då vet jag att jag aldrig ska köpa en konsol från Komplett igen i framtiden. Noll intresse av bra kundrelation där uppenbarligen.

 

Ändrad: 14 dec 2017 10:00 av Joakim Melkersson, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Tinboy (P42) 
14 dec 2017 10:16
Mina upplevelser av Komplett är tyvärr att det är krångligt att med dem att göra nära man skall reklamera saker och ting. Kundservice är inte deras starka sida.

I get a little punchy with the vodka just like my great uncle Valentine Jester did

 
! Anmälj Länk
 
 
Ribcage (P) 
14 dec 2017 10:20
Joakim Melkersson:

Nej, det är f*n inte enklast!


Hade det varit Microsoft så kanske det är sant dock. Då hade de kunnat skicka dig en ny konsol och du skickar in din i det paketet. Vet inte hur det fungerar med Sony däremot.

Like it or not, believe it or not, as you will. Your perceptions will not change reality, but simply colour it.

 
! Anmälj Länk
 
 
ZeeZonn7 (P) 
14 dec 2017 10:31
Ribcage:

Vet inte hur det fungerar med Sony däremot.


Med Sony eller snarare Nordisk Film fungerar det riktigt riktigt uselt, enligt mina erfarenheter. Nordisk Film är riktiga uslingar.

Joakim Melkersson:

Men ok,


Vadå OK!? Sluta vara så "svensk" och acceptera att de kör med dig! Går du på restaurang och betalar för mat, ska maten vara bra, annars ska du påpeka att du ska ha ny eller inte betala för den. Kunden har rätt! Du bör kontakta tillgängliga instanser, utöver att du kontaktar inkompletta Komplett. Du ska skriva negativa recensioner där du förklarar vad de gör fel. Häng dom! Och häng dom högt! Det gäller alla företag.

Julglöggen Made Me Do IT!

今天是唯一的一天。

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid (P) 
14 dec 2017 10:35
Joakim Melkersson:

De hänvisar förstås till Sony på sina kundtjänstsidor, men var bör jag egentligen reklamera?


Joakim Melkersson:

Nej, det är f*n inte enklast!


Du ska alltid kunna reklamera till återförsäljaren. Det är stadgat i konsumentköplagen och den har de skyldighet att följa.

Du får däremot reklamera till Sony om du vill. Men det är ditt val, inte återförsäljarens.

Du har för övrigt tre år på dig att reklamera, även om du inte har en garanti.

Lever i musik och dör i spel.

 

Ändrad: 14 dec 2017 10:38 av Gottfrid, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Joakim Melkersson (P32) 
14 dec 2017 10:58
Tinboy:

Mina upplevelser av Komplett är tyvärr att det är krångligt att med dem att göra nära man skall reklamera saker och ting. Kundservice är inte deras starka sida.


Det är tråkigt. Köper generellt mina konsoler från Webhallen, som jag aldrig haft några problem med, men i detta fallet hade Komplett en riktigt bra deal på Pro. Men som sagt, aldrig igen.

ZeeZonn7:

Med Sony eller snarare Nordisk Film fungerar det riktigt riktigt uselt, enligt mina erfarenheter. Nordisk Film är riktiga uslingar.


Det är detta jag också har hört (men aldrig varit utsatt för, då jag aldrig behöver reklamera en PS-konsol tidigare), och därför skulle jag föredra om Komplett bara tar hand om det (och helst ger mig en ny Pro rakt av).

Gottfrid:

Du ska alltid kunna reklamera till återförsäljaren. Det är stadgat i konsumentköplagen och den har de skyldighet att följa.


Yep. Och enligt vad jag har läst är det också jag, kunden, som ska få välja om jag vill ha reparation utförd eller produkten utbytt mot en ny, FÖRUTOM om utbyte skulle innebära en orimlig kostnad för säljaren. I så fall har de rätt att istället försöka reparera den.

Konsumenten har rätt att välja om varan ska repareras eller ersättas. Men om kostnaden blir oskälig för dig får du välja den andra åtgärden.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for...

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid (P) 
14 dec 2017 10:58
Joakim Melkersson:

Och enligt vad jag har läst är det också jag, kunden, som ska få välja om jag vill ha reparation utförd eller produkten utbytt mot en ny, FÖRUTOM om utbyte skulle innebära en orimlig kostnad för säljaren. I så fall har de rätt att istället försöka reparera den.


Ja, precis.

Lever i musik och dör i spel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Joakim Melkersson (P32) 
14 dec 2017 11:01
Gottfrid:

Ja, precis.


Frågan är vad som avgör det. Jag kan ju säga "jag vill ha den utbytt" hur mycket jag vill, men de kan bara svara "nej, det är orimligt, vi skickar den till Sony på reparation". Fast nu vill de ju inte ens göra det, utan vill att jag ska ta hand om det själv.

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid (P) 
14 dec 2017 11:18
Joakim Melkersson:

Fast nu vill de ju inte ens göra det, utan vill att jag ska ta hand om det själv.


I många städer har konsumentverket en telefonlinje eller drop in-tider där de kan hjälpa dig med alltifrån dina rättigheter till medling med företaget. Du kan söka efter sådan hjälp här.

Det var ett tag sedan jag läste om bedömningsfrågor vad gäller om du kan kräva en ny produkt snarare än lagning, så jag kan tyvärr inte mer än gissa där.

Lever i musik och dör i spel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Kleti (P31) 
14 dec 2017 11:51
Grejen är ju den att om Komplett ger dig en ny så måste de själva gå in på Sonys hemsida och göra en reklamation och detta verkar återförsäljarna inte vilja göra. Detta kan bero på en rad olika anledningar:

1. Tiden de måste lägga på det
2. Att man inte får göra missen att skicka iväg konsol+ytteremballaget då endast innerballaget skickas tillbaka vilket kan göra det svårt att sälja konsolen på nytt
3. Att återförsäljarna inte vill sända en signal om att de enkelt byter ut konsoler som beter sig "lite annorlunda" med "kosmetiska fel"
4. Kanske Sony inte alltid godkänner reklamationer från återförsäljare när de övergår ett orimligt antal?

5. Eller att det helt enkelt går snabbast för kunden att göra ett RMA-ärende själv - vilket jag ombads att göra.

För övrigt så fungerade mitt ärende smidigt och jag fick en ny Pro (utan det tryckta ytteremballaget) som kändes mera stabil i sin konstruktion och som funkat bra. Dock är det väl vida känt att HDMI och nätadapter-ingångarna håller lite flimsy kvalitet.

 

Ändrad: 14 dec 2017 11:55 av Kleti, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Joakim Melkersson (P32) 
14 dec 2017 12:04
Kleti:

För övrigt så fungerade mitt ärende smidigt och jag fick en ny Pro (utan det tryckta ytteremballaget)


Hur lång tid tog detta? Och med "tryckt ytteremballage" menar du kartongen man ser i butik? Detta ska man alltså inte skicka in?

Och hur vet du att du fick en ny och inte en refurb? Jag är inte så sugen på att min nästan helt nya Pro ska ersättas med en halvt begagnad.

 
! Anmälj Länk
 
 
Sarato (P30) 
14 dec 2017 12:22
Joakim Melkersson:

PS4:n är köpt hos Komplett. De hänvisar förstås till Sony på sina kundtjänstsidor, men var bör jag egentligen reklamera? Jag vet att jag har rätt att reklamera hos återförsäljaren, och de är skyldiga att hjälpa mig, men är det kanske smidigare att göra det direkt till Sony?


Jag hade gått direkt till Sony för garanti. Det enda de behöver är ett inköpsdatum och kvitto. Är det reklamation så ska man gå via butiken man köpte den ifrån.
Sony har ett års garanti på PS4. Finns garanti så ska du gå genom Sony då de är mycket smidigare. Annars är jag rädd för att du behöver ta det med Komplett.

Ah! Life giving water! Nectar of the gods!

 
! Anmälj Länk
 
 
Nonte (P) 
14 dec 2017 12:23
Om du klickar dig fram till ordern under Mina sidor så finns det ju iallafall en knapp som säger "Returnera defekt vara", testat det?

 
! Anmälj Länk
 
 
Sarato (P30) 
14 dec 2017 12:41
Joakim Melkersson:

Och hur vet du att du fick en ny och inte en refurb? Jag är inte så sugen på att min nästan helt nya Pro ska ersättas med en halvt begagnad.


De flesta konsoler repareras så räkna inte med att du får en ny. En refurbished eller ny enhet skickar de bara ut om det skulle ta för lång tid för dem att få fram reservdelar till din skadade konsol.

Reparationstiden brukar ligga på 20-30 arbetsdagar men kan ta längre tid under jultid då de ofta har många ärenden samtidigt som de har färre som arbetar.

Ah! Life giving water! Nectar of the gods!

 
! Anmälj Länk
 
 
Ribcage (P) 
14 dec 2017 13:08
ZeeZonn7:

Med Sony eller snarare Nordisk Film fungerar det riktigt riktigt uselt, enligt mina erfarenheter. Nordisk Film är riktiga uslingar.


Vad trist. Då vid såna här inköp hade jag försökt vända mig till butiker med bra service. Vet inte vilka de är dock. Trist om det inte är så med komplett.

Like it or not, believe it or not, as you will. Your perceptions will not change reality, but simply colour it.

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Sony | Till toppen 1 2 | sista

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.