Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Sony   + Ny diskussion
Till botten första | 1 2

Reklamera PS4 hos återförsäljaren eller Sony?

skapad 12 dec 2017 19:29 | svar 47 st | visats 232 ggr

 
Kleti (P31) 
14 dec 2017 13:49
Joakim Melkersson:

Och hur vet du att du fick en ny och inte en refurb? Jag är inte så sugen på att min nästan helt nya Pro ska ersättas med en halvt begagnad.


Du skickar bara konsollen i förpackningen som själva konsollen ligger i som är vit och har massa text i svart med "inga skadliga ämnen, miljövänligt, blablabla". Och skippar all kartong som DS4 och sladdar låg i samt ytteremballaget med färgtryck. Kartongen får du självklart slå in i en extra ytterkartong och vaddera med ihoprullade tidningspapper etc. och tejpa/knyta ihop med rep.

Man ser det på licensnumret på baksidan och att den är inplastad och känns fräsch. Men visst kan de ha bytt locket och så men då är det förmodligen någon annans man får. En refurbished. Jag gjorde dock detta när Pro var nysläppt så det fanns nog inga refurbished.

 
! Anmälj Länk
 
 
andros (P) 
14 dec 2017 13:54
Jag är av den åsikten när det gäller elektronikvaror att det är det stället man köpte varan ifrån som har ansvaret Vill de inte ta ansvar för produkten skall de heller inte sälja den. Då införstått att den fortfarande har garanti och/eller är tillräckligt ny för att man skall kunna reklamera den.

Inte fan ringer man till Arla om man köper ett paket grädde som har surnat eller till Volvo när bilen krånglar. Det är återförsäljarens ansvar att vara mellanhanden i sådana frågor och inte i förstahand lämpa över ansvaret på någon annan.

Mr. 25/8 | 100 Procent | Teveblogg: fjarrkontrollen.blogspot.com | Fjarrkontrollen @ Twitter | Bloggunionen.se

 
! Anmälj Länk
 
 
Joakim Melkersson (P32) 
14 dec 2017 14:45
Nonte:

Om du klickar dig fram till ordern under Mina sidor så finns det ju iallafall en knapp som säger "Returnera defekt vara", testat det?


Det var exakt det jag gjorde, och fick svaret "lolno, snacka med Sony".

Sarato:

De flesta konsoler repareras så räkna inte med att du får en ny.


Om det var en reklamation efter 2,5 år eller liknande hade jag köpt det. Men är konsolen bara någon månad gammal (och alltså fortfarande under garanti) så tycker jag att en helt ny maskin är det enda som känns helt ok.

 

Ändrad: 14 dec 2017 14:48 av Joakim Melkersson, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Sarato (P29) 
14 dec 2017 15:31
Joakim Melkersson:

Men är konsolen bara någon månad gammal (och alltså fortfarande under garanti) så tycker jag att en helt ny maskin är det enda som känns helt ok.


Jag håller med dig. Däremot är det något som butiker har som kallas för DOA-tid (Dead On Arrival). Om någon kommer tillbaka inom den perioden med en defekt produkt så byter man ut den. Annars skickas de in.

Många butiker har bara 7 dagars DOA-tid från köpdatumet men det är inget butikerna själva sätter utan som ett internt avtal mellan leverantör och butik.

På Inet där jag jobbade förut så har de flesta datorer och konsoler bara 7 dagars DOA så kom du in senare än så så var man tvungen att skicka produkten på reparation.

Frågar man butiken vad de har i DOA-tid så får de i kassan aldrig berättat det då det inte sägs rakt ut till kund.

Jag själv köpte förut en PS3 Slim som hade trasig hårddisk. Jag kom efter tre veckor till Webhallen och de sa att de inte kunde byta ut den utan var tvungna att skicka in den.

Det absolut värsta med DOA-tider är när något har köpt något i present till någon. Då fick man alltid skicka in dem. [sad]

Ah! Life giving water! Nectar of the gods!

 

Ändrad: 14 dec 2017 15:43 av Sarato, ändrad 2 gånger

! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid (P) 
14 dec 2017 15:41
På tal om garanti: Kom ihåg att ni har reklamationsrätt i (åtminstone) tre år. Garantier spelar ingen större roll när det kommer till felaktiga varor (även om många återförsäljare vill få en att tro det).

Lever i musik och dör i spel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Nonte (P) 
14 dec 2017 16:26
Enligt konsumentköplagen så kan i vilket fall ingen säljare tvinga en konsument att vända sig till tillverkaren för avhjälpning av fel.

Vägrar Komplett ta emot din reklamation så är det ett lagbrott.

 
! Anmälj Länk
 
 
Joakim Melkersson (P32) 
14 dec 2017 16:28
Gottfrid:

Kom ihåg att ni har reklamationsrätt i (åtminstone) tre år. Garantier spelar ingen större roll när det kommer till felaktiga varor (även om många återförsäljare vill få en att tro det).


Absolut, men under de första sex månaderna (eller längre om säljaren/tillverkaren så vill) ligger bevisbörjan på säljaren, efter det måste man som kund själv bevisa att felet är ursprungligt och att man inte orsakat det själv.

 
! Anmälj Länk
 
 
Ribcage (P) 
14 dec 2017 18:27
Sarato:

På Inet där jag jobbade förut så har de flesta datorer och konsoler bara 7 dagars DOA så kom du in senare än så så var man tvungen att skicka produkten på reparation.


Såvida man inte beställt den på nätet, för då kan man ju ångra köpet och ta en ny.

Like it or not, believe it or not, as you will. Your perceptions will not change reality, but simply colour it.

 
! Anmälj Länk
 
 
Smasher89 (P28) 
14 dec 2017 18:57
Varför inte gå direkt till företaget som reparerar?, pro har ju knappast varit ute länge så garantin gäller ju oavsett, slipper du först skicka in den till komplett som kanske tar någon dag innan de skickar vidare, och samma procedur tillbaka. Sparar säkerligen in några transportdagar. EDIT: förutsätter att man kan få någon avi eller liknande för att skicka den gratis dock.

 
! Anmälj Länk
 
 
Mattias Leisky (P) 
14 dec 2017 19:40
Det märks att du haft tur med dina prylar Joakim, då jag tror många går igenom den fas du går igenom just nu när man måste skicka in en ny produkt på reparation. Från en som INTE har haft lika mycket tur med sin elektronik skall jag berätta vad som i regel gäller i praktiken (även om mycket är sagt).

* Butik/företag har i princip alltid rätt att försöka reparera en produkt.
* Som Sarato säger tillämpar många DOA inom sju dagar. Inom denna tidsperiod brukar du kunna få en ny produkt direkt.
* Efter DOA-tiden tror jag du får vara ganska högljudd alternativt tjatig för att få produkten utbytt direkt.

Jag tycker också det är bekvämare att lämna in i butik. Men om du köpt från Komplett vet jag nog inte varför du inte vill kontakta Sony direkt? I vilket fall måste du väl skicka iväg paketet såvida du inte bor nära ett av Kompletts avhämtningsställen? Min gissning är nämligen att paketet lär hamna i samma verkstad vare sig Komplett tar hand om det eller att du skickar det direkt till Sony.

Jag lider med dig Joakim, det gör jag verkligen. Men det är för det mesta så här det ser ut vid garantiärenden. Vet inte hur många sådana här trådar jag sett på olika forum... eller hur många liknande svar jag sett där man uppmanas att stå på sig etc... Och ja, som jag var inne på ovan - har man nära till butiken kan jag se en fördel att bara gå dit med paketet. Annars så är det nog lika bra att göra som man blir rekommenderad. Det lär gå fortare eftersom din PS4:a, som sagt, lär hamna på samma verkstad i vart fall.

För att lägga in en liten brasklapp så finns det säkert butiker, eller folk i butiker, som byter ut utan tjafs. Min erfarenhet utifrån eget perspektiv samt efter att ha läst de som faktiskt lämnar in elektroniken (och inte de som ger råd) - är dock ungefär som jag beskrivit däruppe.

/Samba de Amigo

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid (P) 
14 dec 2017 20:46
Joakim Melkersson:

Absolut, men under de första sex månaderna (eller längre om säljaren/tillverkaren så vill) ligger bevisbörjan på säljaren, efter det måste man som kund själv bevisa att felet är ursprungligt och att man inte orsakat det själv.


Absolut. Men det ska inte vara så svårt som det låter, om jag minns det rätt.

Lever i musik och dör i spel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Sarato (P29) 
15 dec 2017 09:03
Ribcage:

Såvida man inte beställt den på nätet, för då kan man ju ångra köpet och ta en ny.


Inte om det är en defekt produkt. Då kan man dessvärre inte bara returnera den hur som helst.
Skulle man däremot inte säga att den är defekt så kan man självklart returnera den men då måste det vara inom 14 dagar samt att den måste vara i samma skick som produkten kom till en.

Ah! Life giving water! Nectar of the gods!

 
! Anmälj Länk
 
 
Sarato (P29) 
15 dec 2017 09:05
Mattias Leisky:

* Efter DOA-tiden tror jag du får vara ganska högljudd alternativt tjatig för att få produkten utbytt direkt.


Så är det. Riktigt förbannade personer får oftast rätt tills slut men skapar bara en stor huvudvärk för alla inblandade samt att man själv skämmer ut sig själv och förmodligen aldrig kommer våga handla ifrån butiken igen.

Jag brukar alltid rekommendera att man är resonlig och vänlig. Då brukar man vilja hjälpa till in i det sista för att lösa det.

När det kom arga kunder stängde jag bara av och inväntade på att de skulle lugna sig.

Ah! Life giving water! Nectar of the gods!

 
! Anmälj Länk
 
 
Ribcage (P) 
15 dec 2017 09:15
Sarato:

Inte om det är en defekt produkt. Då kan man dessvärre inte bara returnera den hur som helst.


Var står detta? Om man hävdar "Jag ångrar köpet pga defekt vara" hur kan de då neka en?

Like it or not, believe it or not, as you will. Your perceptions will not change reality, but simply colour it.

 
! Anmälj Länk
 
 
Sarato (P29) 
15 dec 2017 09:28
Ribcage:

Var står detta? Om man hävdar "Jag ångrar köpet pga defekt vara" hur kan de då neka en?


Om det är efter DOA-tiden, ja.
Skulle du däremot inte berätta om defekten utan bara returnera den och hävda att du inte var nöjd så skulle det med största sannolikhet gå igenom.

Det står ingen särskild stans men man kan alltid skylla på att produkten måste returneras i "oförändrat skick". "Oförändrat skick" gäller inte om den är sönder (såvida det inte rör sig om skadat paket i posten men då måste man reklamera ärendet till Postnord). Främst så måste allt sånt inspekteras då det alltid finns en risk att kunden själv hade sönder den, vilket till exempel inte skulle täckas av garanti, så därför måste alltid sånt kollas upp innan man kan godkänna ett återköp.

Däremot så kan man ha lite tur i oturen. Jag kan ge ett exempel:

En kund kom in med ett grafikkort som kunden köpt på nätet där han hävdade att det var defekt. Jag gick in och testade kortet och hittade inga fel.

Då hävdade kunden istället att han ville lämna tillbaka den på öppet köp då kunden inte ville riskera att det var något fel.
Eftersom kunden hade köpt produkten över nätet och jag inte kunde hitta något fel kombinerat med att varan var komplett och i nyskick så fanns det inga skäl till att neka ett återköp. [smile]
Så kunden fick pengarna tillbaka.

Ah! Life giving water! Nectar of the gods!

 

Ändrad: 15 dec 2017 09:30 av Sarato, ändrad 2 gånger

! Anmälj Länk
 
 
Onlyindreams (P36) 
15 dec 2017 09:35
När jag jobbade för TM så var det ett helvete då Apple ville sköta alla sina reklamationer själva. Allt annat skötte vi själva. Nog för att Apple ofta skötte det bra, men faktum att vi inte fick ens påbörja ärendet kändes fel och irriterade kunderna.

Bevisbördan ligger väldigt tungt på de som säljer varan att felet ej är ursprungligt de första två åren. Det vet de oftast men självklart vill de (precis som te.x försäkringsbolag) slippa att punga ut med en ny produkt eller att laga den.

Cake or Death?

 
! Anmälj Länk
 
 
Sarato (P29) 
15 dec 2017 09:39
Onlyindreams:

Bevisbördan ligger väldigt tungt på de som säljer varan att felet ej är ursprungligt de första två åren. Det vet de oftast men självklart vill de (precis som te.x försäkringsbolag) slippa att punga ut med en ny produkt eller att laga den.


Sen kan de alltid skylla på lagen där det står att kunden har rätt till att få pengar tillbaka, ny produkt eller reparerad men att sen företaget har rätt till att välja det som är minst kostsamt för dem, vilket i 99% av fallen är en reparation.

Men ja, jag önskar att företag kunde vara schystare men tyvärr är också elektronikbranschen sån lågmarginalsbransch att om man skulle börja ge ut nya datorer i goodwill för att sedan få tillbaka en reparerad dator som ska säljas som en fyndvara är som gjort för att hamna i konkurs.

Ah! Life giving water! Nectar of the gods!

 
! Anmälj Länk
 
 
Ribcage (P) 
15 dec 2017 10:10
Sarato:

"Oförändrat skick" gäller inte om den är sönder (såvida det inte rör sig om skadat paket i posten men då måste man reklamera ärendet till Postnord).


Hmm, jag har svårt att tro dig. Däremot skulle jag nog inte handla mer hos den butiken. Man bör rimligtvis kunna säga "jag ångrar mitt köp OCH varan är defekt.".

Det skulle ju vara en smart grej att lura kunder annars. Skicka dem defekta grejer som de inte kan ångra efter åtta dagar, så det står över lagen på den punkten. Väljer man att ångra en produkt utan att säga att det är fel på den så kan butiken hitta på att det är ett fel på den men säga att det går under garantin. När väl de åtgärdat felet så är ångerrätten över. Smart, men inte så kundvänligt. Om det nu är så.

Sarato:

Eftersom kunden hade köpt produkten över nätet och jag inte kunde hitta något fel kombinerat med att varan var komplett och i nyskick så fanns det inga skäl till att neka ett återköp.


Eftersom Inet har 30 dagar öppet köp så spelar det väl ingen roll om varan är köpt via internet?

Like it or not, believe it or not, as you will. Your perceptions will not change reality, but simply colour it.

 
! Anmälj Länk
 
 
Sarato (P29) 
15 dec 2017 10:35
Ribcage:

Det skulle ju vara en smart grej att lura kunder annars. Skicka dem defekta grejer som de inte kan ångra efter åtta dagar, så det står över lagen på den punkten.


Det är ju därför du har DOA-tiden. Tar du emot en produkt som är defekt så är det ditt ansvar att fortast möjligt kontakta butiken eller tillverkaren. Annars skulle det vara väldigt lätt att fuska med det, ja.

Ribcage:

äljer man att ångra en produkt utan att säga att det är fel på den så kan butiken hitta på att det är ett fel på den men säga att det går under garantin.


Det är klart att de kan men då måste butiken bevisa för dig vad som är fel också. Då är det upp till dem att bevisa vad det är för fel under de första 6 månaderna.
Det är många gånger som jag var tvungen att neka återköp på defekta datordelar men då kunde jag också bevisa att det var handhavandefel som t.ex. böjda piggar i moderkortssockeln.

Ribcage:

När väl de åtgärdat felet så är ångerrätten över. Smart, men inte så kundvänligt. Om det nu är så.


Så länge som du hävdat ångerrätt inom den tiden så har du rätt. De kan inte i efterhand säga "lol, det har gått för lång tid!" så länge du sa till inom 14 dagar att du vill hävda köpet.

Ribcage:

Eftersom Inet har 30 dagar öppet köp så spelar det väl ingen roll om varan är köpt via internet?


Det där kom till efter jag slutade men ja, det verkar som att det är förlängt även när det kommer till köp över nätet också.

Men ja, Inet har blivit schystare på det. Förut var öppet köp i butikerna endast obrutna förpackningar men numera verkar brutna förpackningar också godkännas så länge som den ser ny och fräsch ut.

Det jag syftade på i det ovan var när det fortfarande bara var öppet köp i obruten förpackning i butikerna.
Däremot har du ALLTID inspektionsrätt på saker beställda över nätet och då måste företag godkänna återköp även om förpackningen är bruten. Den går inte för företag inom Sverige att komma undan, såvida det inte gäller licensnycklar som anses vara förbrukade om de är aktiverade.

Ah! Life giving water! Nectar of the gods!

 

Ändrad: 15 dec 2017 10:47 av Sarato, ändrad 2 gånger

! Anmälj Länk
 
 
Ribcage (P) 
15 dec 2017 10:51
Sarato:

Annars skulle det vara väldigt lätt att fuska med det, ja.


Inte bara annars, man kortar ju ner distansköpslagen med sju dagar om det du sa innan vore sant.

Sarato:

Så länge som du hävdat ångerrätt inom den tiden så har du rätt.


Dåså, vad bra. Trots defekt vara. Annat hade varit helt galet.

Sarato:

Däremot har du ALLTID inspektionsrätt på saker beställda över nätet och då måste företag godkänna återköp även om förpackningen är bruten.


Näe precis, jag har varit med om det där själv när sambon skulle lämna tillbaka en mobil som hon inte alls tyckte om. Halebop hävdade innan på sin hemsida att det ska vara obruten förpackning osv men jag visade var hon har stöd i lag att lämna tillbaka den ändå. Och det gick bra såklart.

Like it or not, believe it or not, as you will. Your perceptions will not change reality, but simply colour it.

 
! Anmälj Länk
 
 
Sarato (P29) 
15 dec 2017 10:58
Ribcage:

Näe precis, jag har varit med om det där själv när sambon skulle lämna tillbaka en mobil som hon inte alls tyckte om. Halebop hävdade innan på sin hemsida att det ska vara obruten förpackning osv men jag visade var hon har stöd i lag att lämna tillbaka den ändå. Och det gick bra såklart.


Skönt att ni fick rätt. [smile]

Ah! Life giving water! Nectar of the gods!

 
! Anmälj Länk
 
 
JokerM6 (P35) 
15 dec 2017 14:28
Min orignal base PS4 slutade funka i somras. Lämnade in den där jag köpte SIBA (Netonet idag).
När det är reklamationsärende så lämnar man in den där man har köpt!
Sen skickar dom till företaget, Sony i detta fall!
Jag fick en ny efter en vecka!

Thåström utan sång: JVM http://soundcloud.com/jvm-2/sets/jvm

 
! Anmälj Länk
 
 
VodkaCitron (P) 
15 dec 2017 15:10
Jag har ju inte studerat så mycket juridik. Men varför gillar folk att ordbajsa termer de ej vet va de betyder? :(

Det är alltid butiken du ska vända dig till i första hand i alla fall.

Vill du prata bla Tales, Dark Souls eller Naruto? Följ Twitter: _VodkaCitron_, Youtube: JapanskNinja

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Sony | Till toppenförsta | 1 2

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.