Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Multi   + Ny diskussion
Till botten 1 2 3 | nästa | sista

Loading listar 2017! Årets största besvikelse

skapad 25 dec 2017 10:18 | svar 57 st | visats 566 ggr

 
Oskar Skog (P) 
25 dec 2017 10:18
Loading listar! Årets största besvikelse

Star Wars Battlefront 2
Middle-earth: Shadow of War
Animal Crossing: Pocket Camp
Utawaerumono: Mask of Deception
Mass Effect: Andromeda
Scalebound
Marvel vs Capcom Infinte
Något helt annat! (berätta nedan)

Totalt har 125 användare röstat.

God jul, alla!


Och ett gott nytt år.


Vi närmar oss 2018.


Det är dags att sammanfatta det som flytt.


Vi kommer att publicera olika listor här på Loading under jul och nyår för att berätta om hur vi ser på spelåret 2017.


För att ta en liten paus, andas, umgås med familj och vänner. När livet inte bara är en svensk spelsajt på internet.


Vi i redaktionen kommer att presentera våra val i olika listor och om ni håller med kan ni rösta på något av dem, men vi ser naturligtvis gärna att ni kommer med era egna förslag i de här olika kategorierna. Om ni har någon egen favorit som inte är med.


Om ni inte håller med oss.


Det här är årets största besvikelse.


4
STAR WARS: BATTLEFRONT 2
Alexander Rehnman
Star Wars: Battlefront från 2015 var ett okej spel som hade potential att bli mycket mer än vad det faktiskt blev. Därför blev jag glad när det utannonserades en uppföljare som skulle innehålla mycket av det som saknades i ettan, så som karaktärer och kartor från så väl gamla som nya filmer, en kampanj, inget jävla powerup-system för hjältar och fordon, osv. Givetvis var EA tvungna att fullständigt sjabbla bort det med ett progressionssystem som stinker pay-to-win långa vägar. Det är synd, för spelet är tokbra presenterat och har rolig spelmekanik, men den här affärsmodellen kan jag inte stötta med gott samvete. Värst av allt? Det delar namn med en klassiker från min barndom.


Bubblare: Loot boxes i Shadow of War. Som tur var fungerade spelet prima utan dem och det var inget som trycktes i ansiktet på en, men ändå ett steg i fel riktning.


Johan Lorentzon
Det verkade som EA och Dice lärt sig efter föregångaren och lyssnat på fansen. Inget dyrt säsongspass och en genomarbetat singelspelskampanj. Dessutom utlovades att alla uppdateringar skulle bli gratis för de som köpt spelet. Tyvärr landade allt i en sörja av pay-to-win med ett loot box-lotteri som inte ens Imperiet själva skulle ha infört. Det är synd för allt annat verkar hålla hög klass. Jävligt synd faktiskt.


Bubblare: Mass Effect Andromeda


Petter Arbman
Jag trodde verkligen att de skulle förvalta DICE fantastiska motor och skapa en engagerande ny berättelse i Star Wars-universumet. Jag läste till och med boken som leder in i spelet! Men i slutändan var denna kampanj det mest den klassiska knappt habila ursäkten för att lansera ett omåttligt populärt multiplayerläge. Ska inte ens gå in på lootboxhärvan. Cynismen och girigheten är gränslös.


4
MIDDLE-EARTH: SHADOW OF WAR
Aleksandar Buntic
Jag gillade verkligen Middle-earth: Shadow of Mordor när det begav sig. En del av mig tyckte nog att det var häftigt eftersom det var en tidig upplevelse av den nya generationen, den andra delen gillade verkligen personligheterna bakom fienderna. Problemet i uppföljaren är att det kändes mer rörigt och pushade verkligen en mot deras nya vidriga lådsystem. Dessa påverkade spelet i grunden för det sämre. Det var dessutom inte så roligt att bemanna sina fort med orcher. Kändes bara jobbigt.


Bubblare: Gravity Rush 2. För mycket smygande som dessutom är riktigt tråkigt.


4
ANIMAL CROSSING: POCKET CAMP
Anders Eklöf
Jag är egentligen ingen stor anhängare av serien, men rent teoretiskt lät det som att konceptet skulle kunna fungera perfekt till mobilen. Efter det underhållande Super Mario Run och det ständigt uppdaterade Fire Emblem Heroes var förväntningarna faktiskt ganska höga. Jag ska ändå erkänna att jag hade kul de två första dagarna, men det var innan jag förstod hur fruktansvärt repetitivt, själlöst och meningslöst Pocket Camp faktiskt är. De gulliga små djuren är egentligen inget annat än materialistiska egoister och blir inte nöjda förrän du placerat just deras favoritmöbler på din campingplats och allt känns som en trist rutinsyssla till slut.


Bubblare: Gravity Rush 2


4
UTAWARERUMONO: MASK OF DECEPTION
Simon Liljedahl
Att misslyckas såhär fatalt med ett koncept som i grunden är fenomenalt är en bragd i sig.
Jag känner seriöst för att ha sönder något när jag tänker tillbaka på alla de timmar jag lagt ned på denna renodlade dynga!


Bubblare: Utawarerumono: Mask of Truth


4
MASS EFFECT: ANDROMEDA
Jimmy Seppälä
Det är fascinernade att misslyckas så totalt med ett koncept som att utforska en helt ny främmande galax. Något som borde ha varit stöpt i upptäckande och nyfikenhet kring en plats vi inte har någon aning om var bara ett open-world-spel i mängden fyllt av meningslös utfyllnad.


Bubblare: Inget VC på Switch


Elin Ekberg
Först var recensionskoden till Xbox One undermålig - aldrig någonsin i hela mitt liv har jag spelat någonting som har varit så här pass ofärdigt. Jag ville förstås inte acceptera att min älskade science fiction-saga hade gått ner sig så totalt, så efter att par patchar så såg jag till att få låna det till PS4 Pro. Den versionen fungerade kanske mycket bättre, jag menar ... den fungerade i alla fall. Men det som då fanns kvar var ändå bara ett rymdäventyr som aldrig blev bättre än "okej". För en av världens bästa rymdsåpor känns det helt klart en besvikelse.


Kajsa Lundquist
Jag hade väntat i år. ÅR. Men allt föll bara platt. Det är inte så dåligt som alla säger, men det är inte heller så bra som det kunde ha varit. Och det känns bara sorgligt.


4
SCALEBOUND
Oskar Skog
Det här handlar inte bara om Scalebound. Jag såg inte särskilt mycket fram emot spelet. Scalebound är ett symptom på en sjukdom. 2017 var ett år där det kändes som Microsoft helt enkelt gav upp idén om att ha exklusiva spel. Det spelar ingen roll om man har den kraftfullaste hårdvaran på marknaden om det inte samtidigt finns upplevelser som bara går att hitta just där. Nej, att spela Tredjepartsvarumärke X i 4K är inte tillräckligt. Och det spelar visst roll att de få exklusiva titlar som finns också är tillgängliga på datorer. Scalebound kan mycket väl ha varit det sämsta spelet någonsin och Microsoft kan ha gjort oss en tjänst genom att lägga ner det. Det handlar inte om det. Det handlar om signalerna man skickar ut.


Aaron Vesterberg Ringhög
Det handlar om Platinum Games och det handlar om Scalebound. Vansinniga strider och makalösa bossar. Gärna med en vän eller två. Det handlar om ett spel jag såg fram emot och blev genuint ledsen över att det lades ner. Riktigt, riktigt ledsen. Jag hade översatt en IGN First text om spelet tidigare i fjol och minns än hur det vattnades i munnen på mig när jag läste om Platinums vision med spelet. Hade förmodligen varit riktigt pajig berättelse och riktigt stereotyp protagonist, men efter att ha spelat Nier: Automata gör det ännu mer ont att tänka på vad Scalebound hade kunnat bli.


Bubblare: Situationen kring Star Wars Battlefront 2 är en konsekvens av en kulturform som växer alldeles för snabbt utan föräldrar som är där och hjälper det ut i vuxenlivet. Och det är riktigt tråkigt att bevittna från sidlinjen.


4
MARVEL VS. CAPCOM INFINITE
Keigo
Var ska man ens börja? Från att ansiktena ser hysteriska ut till en lansering helt avsaknad på hajp. Förstå mig inte fel, spelet är roligt att spela, men allt annat känns ogenomtänkt. Det känns som att Capcom bara har slängt ihop det första bästa, ingen design att tala om och framför allt en opersonlig presentationen och sparsam hyllning till Marvels och Capcoms karaktärer, själva kärnan som har gjort spelserien så fantastiskt innan. Men man ska nog inte skylla allting på Capcom, tror jag. Marvel kan neka hur mycket de vill, som att ingen vet vilka X-Men är längre eller att Disney- och Marvels filmuniversum inte ska påverka spelet. Jag tror att spelet hade mått mycket bättre om Capcom hade fått mer tid att utveckla det, finslipa detaljerna och släppa det när det var klar.



Visa nyheten som publikation

 
! Anmälj Länk
 
 
Schizo_Deluxe (P) 
25 dec 2017 10:32
Zelda BOTW.
Gjorde en besviken på så många många punkter.
Vapnen, konditionen, tråkiga shrines, för lätt svårighetsgrad, död värld, påklistrad Ghibli grafik, intetsägande story mm mm.
Hoppas Nintendo gör om och gör rätt nästa gång och fixar problemen spelet lider av.
Största besvikelsen i år. Utan tvekan.

Skulle passa perfekt till Game Gear!!

 
! Anmälj Länk
 
 
Jimmy Eliasson (P37) 
25 dec 2017 10:33
Priset på Switch måste jag säga ha varit en besvikelse.
Jag jämför med andra handhållna enheter genom åren och tycker att det är för mycket

Bäst till julen passar dock Genever, för det rimmar så bra på bäver!

 
! Anmälj Länk
 
 
Kadaverdoris (P) 
25 dec 2017 10:41
Persona 5 (Alla vill tala men ingen har något att säga)

Urtjatiga dialoger, silkestunn story och tröttsamt stridssystem. Lägg sedan en rejäl dos suspekta värderingar ovanpå detta så har vi årets luftslott i spelväg.

PSN: Ebbefota

 
! Anmälj Länk
 
 
Emuell Moon (P) 
25 dec 2017 10:48
Bergsalas pris på Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System.

Det var många här på loading som klagade över att den blev dubbelt så dyr här än i de flesta andra andra länder i världen.
Det enda som skulle ha skiljt i pris från förra året var kemikalieskatten, men den är ju inte på 800 kr.

 
! Anmälj Länk
 
 
Nostalgionaut (P32) 
25 dec 2017 11:31
Måste nog ändå vara att Scalebound inte kom. Kanske lite för mycket av en millennial-stil på det (som DMC) för min smak, men ändå... Det är Platinum games och Xbone behövde/behöver verkligen ett till exklusivt storspel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Novistador (P23) 
25 dec 2017 11:44
Bergsalas prissättning på SNES. Ja, 1500kr är totalt vansinnigt, när andra länder har varit på 80-90 euro.

Super Mario Odyssey är styckvis en besvikelse. Värsta av allt är antalet månar, där vissa är så enkelt placerade att det saknar all form av kreativitet. För det mesta är spelet ändå bra.

Nenenenenenen?

 
! Anmälj Länk
 
 
Fridell (P) 
25 dec 2017 12:01
Emuell Moon:

Bergsala


Hade glömt detta, tack för påminnelsen. [cool]

 
! Anmälj Länk
 
 
Oxol (P23) 
25 dec 2017 12:11
Super Mario Odyssey. Underhållande spel, men passar bättre i gänget av 3D Land och 3D world än Sunshine, Galaxy och 64. Tack och lov räddades det något efter slutstriden, men besviken hann jag allt bli.

 
! Anmälj Länk
 
 
Redfoxe (P29) 
25 dec 2017 12:33
Bergsalas kartell buisness.
Lootbox apocalypse.
EA:s avrättning av Visceral
Nintendos ovilja att visa något om Virtual Console till Switch.

Annars säger jag Mario Odyssey.
Långt långt ifrån ett dåligt spel.
Men förväntade inte mig ett sådant enormt collectathon.
Kul att dom försöker ändra lite på formeln samtidigt.
Hade dock hoppats på något i stil med 64 och Galaxy.
Torr och tråkig som jag är.

Loadings egna lilla Retro-Räv

 
! Anmälj Länk
 
 
Det Lilla Svinet (P25) 
25 dec 2017 12:41
Känns som jag redan skrivit detta.

Horizon: Zero Dawn
En av anledningarna till köpet av en PS4. Vad får jag ett generiskt open-world spel med bra strider, men inte så bra att man ska behöva slåss konstant. Kombinera det med ett uruselt UI så har du ett mediokert spel.

NintendoID: Kinderfeld (The Guy)

 
! Anmälj Länk
 
 
Daniel Eyre (P31) 
25 dec 2017 12:42
Jag tycker att det är synd att Battlefront 2 får så mycket skit. Får känslan av att många som klankar ner på spelet inte ens kommit i närheten av att faktiskt spela det. EAs girighet förtjänar all badwill i världen. Men Dice har gjort ett smått fantastiskt multiplayerspel – ljusår från det klåpiga originalet – som ärligt talat knappt smutsas ned alls av lootbox-haveriet när man väl börjat spela. Jag förstår om man inte vill stötta EA. Det är en viktig och sund markering att göra. Men jag tycker synd om Dice som verkligen lyssnat på spelarna och tagit åt sig av kritiken.

facebook.com/DanielEyre | ioeyre.wordpress.com

 
! Anmälj Länk
 
 
Sensemaker  
25 dec 2017 13:56
Blir aldrig "besviken" av spel/film eftersom jag lärt mig hur man undviker det. Men det spel jag kanske i efterhand kände mig mest menlös av att ha spenderat tid på detta år måste vara Mass Effect Andromeda.
Ryckte på axlarna när det var slut och bara "och? vad ville ni säga med det där egentligen?"
Konstigt eftersom jag verkligen älskade DAI. Hade BioWare fått ett år till på sig tror jag de hade rott hem det. Det hade ju nånting iallafall.

 
! Anmälj Länk
 
 
Kadaverdoris (P) 
25 dec 2017 14:03
@Daniel Eyre: Jag håller med dej om en sak i ditt försvar av SW Battlefield 2 - att det förmodligen är bland de mest välproducerade MP-upplevelserna som går att finna. Däremot kliar det i kroppen på mej när du försöker slå Dice fritt från EA.

1. Kritiken gentemot lootboxarna var tydligt signalerad från mer eller mindre varje spelcommunity långt innan spelet släpptes. Budskapet var enkelt: "nej tack till mikrotransaktioner knutna till progression i ett fullprisspel". Smärre kompromisser till trots var det aldrig tal om att möta spelarnas önskan innan dess att Disney satte ner foten rejält och hindrade EA/Dice att buttfucka varumärket innan premiären av episod VIII.

I retroperspektiv kan det tyckas som att EA och/eller Dice "verkligen" tagit åt sig av kritiken men om vi ska vara ärliga så...

2. ...lär inte det sista ordet vara sagt heller. Senaste beskedet var att MS i någon form skulle återvända till spelet. Innan dess att korten ligger på bordet kring hur det kommer att ske ska man nog vara försiktig med att vare sig hylla eller basha inblandade parter.

PSN: Ebbefota

 

Ändrad: 25 dec 2017 14:06 av Kadaverdoris, ändrad 2 gånger

! Anmälj Länk
 
 
gadwin (P32) 
25 dec 2017 14:17
Svarade Gravity Rush i en liknande tråd, men då hade jag helt lyckats förtränga Destiny 2 som jag inte alls spelar längre, nya expansionen till trots. Och då spelade jag ändå ettan i princip varje vecka i över två år.

Bungie lyckades i princip förstöra allt som var bra med end game i första spelet och hade dessutom total brist på nytänkande. Destiny 2 känns som en stor expansion med massor av designmissar, långt ifrån vad jag hade fantiserat om vad de hade pysslat med i tre år.

 
! Anmälj Länk
 
 
Silhuett (P) 
25 dec 2017 14:41
Redfoxe:

EA:s avrättning av Visceral


Detta, helt klart. Åratal av väntande och så bara stänger EA dörren med ett vidrigt jävla försvarstal om att "folk vill inte spela singelspelar-spel längre". Mest patetiska utspel jag sett på bra länge.

The only light we see is from the screens

 
! Anmälj Länk
 
 
Sensemaker  
25 dec 2017 14:45
De stängde ner Visceral av andra anledningar. Det var ett smart drag. Vi kommer få bättre spel nu. Läs inte så mycket på internet om det där.... Prata med folk som vet istället.

 
! Anmälj Länk
 
 
Joe E Tata (P) 
25 dec 2017 14:47
Ingen VC på Switch. Tänk att spela Super Mario 3, Super Mario World, Mario 64, Mario Sunshine, Mario Galaxy på dn och samma konsol. Och bärbart. Istället får vi ingenting. Inte ens en kommentar.

gran Turismo Sport och avsaknad av kampanj. Inte varit så besviken sedan GT6 kom till PS3 istället för PS4.
Men nu har det ju kommit en minikampanj ändå!

"So who are you on the outs with? Brenda or Kelly?"

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid (P) 
25 dec 2017 15:13
The Sexy Brutale hade ett bra koncept och ett väldigt tråkigt utförande.

Lever i musik och dör i spel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Jocke Andersson (P29) 
25 dec 2017 15:30
Redan skrivit i en annan tråd men:

Persona 5 - För långt för sitt eget bästa.

Gravity Rush 2 - Sämre än föregångaren på nästan allt.

Horizon Zero Dawn - Usch för Aloy, usch för världen man spelar i.

Outlast 2 - Har nog aldrig haft tråkigare med ett skräckspel.

Svenska priserna på Nintendoprodukter. Bergsala är vidriga.

You're not Alexander!

 
! Anmälj Länk
 
 
BooliBoo (P) 
25 dec 2017 15:30
Zelda BOTW väldigt bra spel och ett av de bättre jag spelat i år men med en del sämre saker.
1.Lite tråkiga och generiska shrines som gjorde att de blev lite lätta.
2. En värld som inte riktigt lever upp.
3. Vapensystemet var väldigt tråkigt. Slå två slag med detta vapen innan det går sönder men blev lite bättre med master sword som man faktiskt kunde slå 3 gånger med innan det var tvungen att ladda upp i et antal minuter innan det gick att använda igen.

Det finns för lite mmmm i vardagen

 
! Anmälj Länk
 
 
Silhuett (P) 
25 dec 2017 15:44
Sensemaker:

Prata med folk som vet istället.


Som dig då eller?

The only light we see is from the screens

 
! Anmälj Länk
 
 
randomsåinihelvete (P) 
25 dec 2017 16:03
Mario oddyssey:

Inte för att jag tyckte det var dåligt, det är säkert jättebra. Men minnena sv hur roligt jag haft med Mario speglade sig inte alls. Jag tycker helt enkelt inte om plattformsspel insåg jag.

 
! Anmälj Länk
 
 
Sensemaker  
25 dec 2017 16:38
Silhuett:

Som dig då eller?


Sure, vad undrar du?

 
! Anmälj Länk
 
 
Wihlborg (P) 
25 dec 2017 17:28
Metroid: Samus Returns
Efter att ha njutit av fan-remaken så kom Nintendo och visade upp detta framkrystade melee-action-skiten i ful 3D. Det delade direkt upp fansen men när väl spelet släpptes fick det bra kritik. Kommer jag någonsin spela det för det? Nej.

Bubblare: Det finns en stereotyp bland Nintendos fanboys som säger att Nintendo hade kunnat visa upp ett A4 med texten på ett spel tex 'ZELDA' skrivit i bläck och fansen hade utsett Nintendo till vinnare på E3/TGS/mässan dem var på. Dem gjorde nästan detta med Metroid Prime 4 och fansen blev galna...

Giger is God [PSN: SickMinder] [0001-3395-7253] http://doublejump-sickminder.blogspot.se

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Multi | Till toppen 1 2 3 | nästa | sista

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.