Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Multi   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Nicke Karlsson testar Gravel

skapad 22 jan 2018 07:16 | svar 9 st | visats 51 ggr

 
Oskar Skog (P) 
22 jan 2018 07:16

GRAVEL
(PC (testat), PS4, Xbox One)
Nicke Karlsson


Italienska studion Milestone har en diger lista av racingspel i sin katalog. Många är officiellt licensierade, men med Gravel har de skalat bort mycket av simulatoraspirationen och satsat på i det närmaste renodlad arkadracing.


Efter en rockig introfilm med stöddiga snubbar i FMV och en presentation av “Gravel Channel Season 2” sitter jag i en Toyota Celica ‘92 med reservdäcket fastmonterat på bakrutan. I startfältet ser jag bland annat: Mitsubishi Lancer Evo V, Lancia Delta Integrale och såklart Subaru Impreza 555. Redan nu kanske du börjar ana vad det här spelet hämtar sin främsta inspiration ifrån …


Det uppenbara svaret är ju Sega Rally, men jag känner mig förpliktigad att upplysa om att studions första spelserie var Screamer. I övrigt kan den väl bevandrade i genren känna igen olika element från en rad spel; Motorstorm, Forza Horizon, The Crew, Flatout, Dirt Showdown och Excite Truck.


Första intrycket är solitt. Det är bra flyt och enkelt att navigera sig i menyerna och när loppet börjar och det räknar ner till start, blir jag först imponerad av ljuseffekterna som sticker ut på ett sätt som jag inte känner att jag har upplevt i ett racingspel på ett tag. Kurvmarkeringarna poppar verkligen ut och det blir en schysst effekt när pyrotekniken signalerar att loppet är igång.


Kontrollen är följsam och det känns fartfyllt och kul att spela. Den första banan osar verkligen 90-tal med lera och jungel till en början. Halvvägs in kommer man ut på en strand och plötsligt får jag Cheep Cheep Beach från Mario Kart i huvudet.


Loppet går för lätt. Jag startar om och maxar svårighetsgraden. Nu blir det mer närkontakt och bilen deformeras och man kan även ställa in på att skadorna ska påverka bilen. Problemet som uppstår är upplevelsen när man prejar någon. Det är svårt att uppskatta vad krocken kommer att innebära och man “bonkar” på ett sätt som känns som Gran Turismo till PSX. Här har jag blivit rejält bortskämd av Dirt Rally. Jag känner att det är lite svårt att avgöra om det är ett avsiktligt val eller inte, mycket annat känns så medvetet retro.


Med ostig hårdrock i bakgrunden går jag i mål på tredje plats och det känns helt rättvist. AI:n verkar inte fuska, gummibanda och ha sig.


Strukturellt erbjuder Gravel fyra olika discipliner: Cross Country, Wild Rush, Stadium och Speed Cross. Cross Country är ett checkpointbaserat A till B race med bredare banor, mer kuperad terräng och alternativa vägval och hinder. Wild Rush är ett varvbaserat race i varierad miljö. Stadium förklarar sig självt och Speed Cross kan närmast liknas vid rallycross - alltså ett race på både grus och asfalt, fast utan att man behöver köra en längre sträcka (jokerspår) minst en gång under loppets gång.


I karriärläget, som kallas Off Road Masters, är varje disciplin kopplad till en typ av fordon. WRC rallybilar till Wild Rush, Dakar-liknande bilar till Cross Country, truckar till Stadium och vintagebilar till Speed Cross.


Loppen har olika variationer också, från regelrätta race, till elimineringsrace och time trials.


Progressionen bygger på att du i varje lopp ska uppfylla olika kriterier för att få stjärnpoäng. Varje race ger max 3 stjärnor. Stjärnorna låser i sin tur upp nya lopp och cuper. För att låsa upp nya fordon samlar man XP genom att köra våghalsigt och sladda mycket etcetera.
Efter ett antal cuper är det dags att möta den regerande mästaren i de olika disciplinerna i en man-mot-man duell som sträcker sig över tre lopp. Vinner man får man förlorarens bil och tillhörande dekalpaket.


Vill man fixa och trixa med bilarna kan man göra det inför varje lopp. Det går justera differentialen, växellådan, hjulinställningar, stötdämparnas egenskaper och bromsegenskaper. Det är mer inställningar än jag förväntat mig, men långt ifrån vad man är van från Forza eller Dirt. Det går att spara justeringarna för att enkelt kunna växla mellan olika inställningar.


I övrigt vittnar menyerna om att det är planerat att släppas DLC, det kommer veckovisa utmaningar och det finns såklart ett “free race”-läge och online multiplayer upp till 12 spelare. Det finns ett fotoläge som du kan aktivera mitt i ett lopp, loppen går i olika väderförhållanden och vissa områden är snötäckta.


Vips så har jag spelat allt som betan erbjuder och jag måste säga att jag känner att jag vill spela mer. De nostalgiska antydningarna spelar, som ni nog har förstått, på rätt strängar för att jag ska få minnesbilder från alla möjliga racingspel jag har i bagaget.


Med det menar jag inte att spelet saknar en egen identitet utan att det snarare fyller ett tomrum.


Gravel ska släppas till PS4, Xbox One och PC den 27 februari.



Visa nyheten som publikation

 
! Anmälj Länk
 
 
darksidealice (P35) 
22 jan 2018 17:48
Det låter ju inte dumt alls. Aldrig fel med 90-talsdoftande arkadrally :)

Are you hungry for worms? No! I'm hungry for wooords!

 
! Anmälj Länk
 
 
Schizo_Deluxe (P) 
22 jan 2018 17:58
Exakt ett sånt här rally spel jag saknat ganska länge.

Skulle passa perfekt till Wonderswan!

 
! Anmälj Länk
 
 
Leorio (P) 
22 jan 2018 20:12
Låter kul!

 
! Anmälj Länk
 
 
Danneeeee (P) 
22 jan 2018 20:23
Låter bra men jag har å andra sidan inte alls gillar Milestones rally spel tidigare.
OCH jag är inget fan av inohusrally heller.

Men det ser ju lite skoj ut och om de närmar sig Sega Rally mer än Motorstorm kontrollmässigt och går i 60fps på PS4 så är.jag inte främmande för ett köp.

Tidigare Danneee

 
! Anmälj Länk
 
 
ZidaneIX (P) 
22 jan 2018 20:57
Oskar Skog:

en med Gravel har de skalat bort mycket av simulatoraspirationen och satsat på i det närmaste renodlad arkadracing.


Oskar Skog:

Toyota Celica ‘92 med reservdäcket fastmonterat på bakrutan. I startfältet ser jag bland annat: Mitsubishi Lancer Evo V, Lancia Delta Integrale och såklart Subaru Impreza 555.


[love][love][love]

Givet köp!

So Says Mr. Stewart

 
! Anmälj Länk
 
 
Muppbuss (P) 
22 jan 2018 21:09
Hoppas körkänslan blir bra, det brukar vara si och så med det från Milestone.

 
! Anmälj Länk
 
 
NicolausCamp (P36) 
22 jan 2018 22:00
Jag älskade ju Screamer, Screamer 2 och Screamer Rally i min ungdom. Även om de egentligen var rätt medelmåttiga kloner av Segas arkadracingspel så var de vad jag hade att tillgå i genren.
Det här ser väl ungefär ut som jag hade trott av dem, och i brist på ett nytt Sega Rally kan jag helt klart se mig själv ha kul med detta ändå.

Det hade passat perfekt till Switch!

 
! Anmälj Länk
 
 
Nightswipe (P) 
23 jan 2018 17:24
Mmhm, får kanske kika upp detta. Dirt 4 lämnade ju tyvärr mycket att önska.

286 ->

 
! Anmälj Länk
 
 
Hans Li Engnell (P) 
26 jan 2018 10:47
Allt hänger på kontrollen. Jag spelade Sega Rally till Xbox 360 för någon månad sedan och det var i princip ospelbart.

Dirt 4 var en stor besvikelse för mig så jag ser gärna fram emot ett riktigt arkadrallyspel igen.

WWW.FRISPEL.NET

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Multi | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.