Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Recensioner   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Aleksandar Buntic recenserar The Seven Deadly Sins: Knights of Britannia

skapad 9 feb 2018 08:47 | svar 5 st | visats 28 ggr

 
Oskar Skog (P) 
9 feb 2018 08:47

THE SEVEN DEADLY SINS: KNIGHTS OF BRITANNIA
(PS4)
Aleksandar Buntic


The Seven Deadly Sins: Knights of Britannia är ett tredimensionellt fightingspel baserat på animen The Seven Deadly Sins. När man startar upp spelet kan man välja mellan två olika spellägen: äventyrsläget eller dueller. För att få något ut av duellerna bör man dock ta sig igenom äventyrsläget då man låser upp nya banor och karaktärer genom att spela det.


Äventyrsläget låter dig utforska delar av berättelsen från animen där målet är att hjälpa prinsessan Elizabeth att hitta alla medlemmar ur The Deadly Sins-gänget. Detta gör hon tillsammans med Meliodas (Dragon's Sin of Wrath) och grisen Hawk. Upplägget är simpelt. Man rör sig från punkt till punkt ridandes på en enorm och fruktansvärt slö grön gris. Vid varje punkt finns det ett visst antal uppdrag och efter att du klarat av några uppdrag låser du upp nya områden att besöka. Det känns som att det tar flera minuter att nå de nya områdena eftersom grisen rör på sig så slött och det påminner mig lite om känslan man får när man kommer fram till hållplatsen och den digitala tidtabellen visar att nästa vagn kommer först om fem minuter.


Det finns tre olika upplägg på uppdragen. Strider mot en uppsjö av fiender, strider mot en boss eller små utflykter för att samla ihop råvaror. Alla tre uppläggen går på tid och är totalt ointressanta. De saknar helt kreativitet. De är oftast bara upprepningar av sådant man tidigare klarat av. Efter varje uppdrag får man ett omdöme, men de saknar betydelse då det är obegripligt lätt att få den bästa ranken. Det är svårt att avgöra vad jag gjorde som var antingen bra eller dåligt och det sättet jag spelar spelet på känns inte som något märkvärdigt, men det kanske är den maximala nivån av färdighet som krävs av spelet. Det är till och med så pass enkelt att jag skulle kunna klara av det med ögonbindel på.


Alla uppdragen utspelar sig på små och trånga banor. Detta skapar väldigt ofta problem för kameran. Det känns dessutom inte som att världen är levande eller sammankopplad. I striderna teleporteras fienderna in på banan och har noll hjärnkapacitet. De står oftast orörliga och stirrar på mig eller så springer de rakt in i de hinder som finns på banorna. Ibland står de vid ett hörn och slår åt motsatt riktning från mig. Det är skönt att spelet laddar snabbt. Det betyder att det åtminstone går fort att komma in i det meningslösa och upprepande stridandet.


Utöver äventyrsläget kan du köra dueller mot andra både lokalt och via nätet. Du får välja om du vill köra en mot en eller två mot två. Eftersom striderna i sig saknar djup och främst är uppbyggt med äventyrsläget i åtanke känns det inte alls som något intressant läge. Visst, man kan ha lite småkul med det i någon timme, men det är inget man väljer över liknande men mer välgjorda fightingspel som Naruto Ultimate Ninja Storm-serien (eller typ Tekken 7, Street Fighter 5, Guilty Gear Xrd Revelator 2 eller Dragon Ball Fighterz om man letar efter något mer traditionellt).


The Seven Deadly Sins: Knights of Britannias estetik är dessutom inget att hänga i granen. Visst, karaktärsmodellerna ser hyfsat bra ut, men allt annat håller samma nivå som ett spel från förra generationen av konsoler. Även här finns en hel del upprepningar vilket leder till att världen inte alls känns levande. De väljer även att framställa de få kvinnliga karaktärerna i olika sexistiska positioner. Jätten Diana sitter på alla fyra och visar rumpan för kameran eller när prinsessan Elizabeth torkar av bordet och Meliodas spanar in hennes rumpa. Två helt onödiga inslag som känns som fanservice till en lite mer snuskiga målgrupp.


The Seven Deadly Sins: Knights of Britannia känns som ett hastigt ihopplockat spel för att tjäna lite extra pengar på en populär anime. Det är ett intetsägande spel som saknar all form av utmaning.



Visa nyheten som publikation

 
! Anmälj Länk
 
 
Kleti (P32) 
9 feb 2018 09:51

 
! Anmälj Länk
 
 
Boogeyman (P) 
9 feb 2018 13:58
Påminner mycket om samma koncept och mekanik som Naruto Shippuden Ultimate Storm...

 
! Anmälj Länk
 
 
Redfoxe (P29) 
9 feb 2018 16:00
Boogeyman:

Påminner mycket om samma koncept och mekanik som Naruto Shippuden Ultimate Storm...


Tänk om Metroid prime 4 blir likadant ;D

Loadings egna lilla Retro-Räv

 
! Anmälj Länk
 
 
Daenis (P29) 
10 feb 2018 20:29
det lilla jag har sett så verkar det vara ett musou spel? är fallet så?

 
! Anmälj Länk
 
 
Aleksandar Buntic (P25) 
10 feb 2018 20:31
Daenis:

det lilla jag har sett så verkar det vara ett musou spel? är fallet så?


Det skulle jag inte säga. Det har ett liknande stridssystem, men det är mer åt brawler-hållet.

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Recensioner | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.