Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Recensioner   + Ny diskussion
Till botten Visar hela tråden

Aleksandar Buntic recenserar Donkey Kong Country: Tropical Freeze

skapad 16 maj 2018 07:24 | svar 15 st | visats 109 ggr

 
Oskar Skog (P) 
16 maj 2018 07:24

DONKEY KONG COUNTRY: TROPICAL FREEZE
(Switch)
Aleksandar Buntic


Familjen Kong sitter samlade i sitt trähus för att fira Donkey Kongs födelsedag när ondskan seglar in på stormigt hav och förstör festligheterna. De fryser hela ön till is och skickar Donkey Kong långt bort. Målet med spelet är att ta sig tillbaka och förgöra ondskan och på så sätt få tillbaka ön och deras fina trähus. Det är dock lättare sagt än gjort.


Donkey Kong Country: Tropical Freeze är ett tvådimensionellt plattformsspel utvecklat av Retro Studios som först släpptes till Wii U. Det påminner mycket om de tidigare spelen i serien genom att erbjuda ett mer utmanande äventyr än Nintendos andra spel i genren. Det är en svårighetsgrad som väldigt sällan känns orättvis utan beror helt på ens egna misstag. Dessutom är bandesignens progressiva utveckling välarbetad och lär spelaren grunderna i ett bra tempo.


Men vad är det egentligen som gör spelet svårare än Nintendos andra spel i genren?


För det första tror jag att det har med hur karaktärernas rörelser ter sig. Det finns en tyngd i Donkey Kongs rörelse och det krävs en viss acceleration för att nå en viss hastighet. Man kan säga att spelet känns trögare än Super Mario Bros och company, men det är inget jag egentligen känner av när jag spelar. Snarare att det krävs en helt annan tankegång för att ta sig an de hinder som man ställs inför. Dessutom kan man få tillgång till nya sätt att ta sig an spelets hinder när man kommer i kontakt med Diddy, Dixie och Cranky Kong.


Egentligen är det väl karaktärernas rörelser ihop med bandesignen som skapar svårigheter. Genomgående i spelet krävs det en viss precision från spelaren för att ta sig förbi de olika hinder man ställs inför och tillsammans med karaktärernas rörelse kan ett feltajmat hopp ge ödesdigra konsekvenser. Det viktiga är dock att förlusten, och även frustrationen kring den förlust, ger spelaren motivation till att fortsätta spela vidare. Det här är något jag tycker att Donkey Kong Country: Tropical Freeze lyckas med utmärkt. Efter varje misstag lärde jag mig nya sätt att tänka kring utmaningarna i spelet eftersom det också på något sätt blev tydligt vad jag gjorde som var fel. Det var kul och frustrerande på samma gång. Det är sådana här upplevelser som får mig att börja prata med mig själv, skrika massa fula ord och hoppa upp ur soffan i ren glädje när jag väl klarar det jag tidigare trodde var omöjligt.


Det absolut bästa med spelets bandesign är hur väl integrerade alla plattformar är med miljön runt omkring. Det gör att världen i spelet känns mer levande och genomtänkt. Det värsta som finns i ett plattformsspel är när alla hinder och liknande flyter runt i luften utan någon kontext. Dessutom lyckas Retro skapa en anledning att utforska de fantastiskt fina miljöerna genom att gömma ett visst antal hemligheter. Det finns fyra KONG-bokstäver att hitta på varje nivå, men du måste få alla fyra under en genomspelning eftersom de återställs varje gång du laddar nivån. Det finns även flera pusselbitar gömda på varje bana. Genom att samla på dessa hemligheter går det att låsa upp speciella banor och konst från spelet.


Det finns några få undantag till den briljanta bandesignen, där det mest känns som jag måste spela om samma sektion flera gånger, men där det egentligen inte känns som det är mitt eget fel. Det finns en specifik bana långt in i spelet där det förekommer en del visuella konstigheter som leder till att det är svårt att urskilja vad som är skadligt eller vilken väg som är den rätta vägen att ta för att ta sig vidare oskadd. Jag hade turen att jag hade ett extraliv och kunde ta mig igenom det genom att bli skadad. Hade jag inte haft den turen hade jag nog varit otroligt frustrerad över den biten. Det är typ sådana tillfällen som kan få mig att avsluta ett spel helt och hållet (i alla fall efter några försök).


Spelets bossar skiljer sig också väldigt mycket från det som vanligtvis brukar komma från Nintendos håll. Det krävs mer än tre träffar vid tre specifika tillfällen för att besegra de bossarna man ställs inför. Det jag tycker är mest intressant med spelets bossdesign är att det finns flera tillfällen då man, genom extreme skicklighet (något som jag absolut inte besitter), kan orsaka mer skada. Jag tänker lite att det är som en hemlighet, likt pusselbitarna och bokstäverna, som kräver en hel del av spelaren för att lyckas ta del av. Alla bossar har dock flera faser som ökar på svårighetsgraden.


Nytt för denna utgåvan är att man kan spela hela spelets som Funky Kong, en otroligt cool gorilla som av någon anledning surfar på land. Jag ser det här som ett sätt för Nintendo att göra spelet mer tillgänglig för fler åldrar då det ger spelaren flera hjärtan och förmågan att i stort sätt hoppa på allt som vanligtvis skulle skadat spelaren. När man spelar spelet som Funky kan man dock inte få hjälp av de andra medlemmarna i Kong-familjen. Det som är intressant med det här spelläget är att det inte bara blir lättare utan det öppnar upp för ett helt annat sätt att spela spelet. För mig blev det nästan en friare upplevelse av ett spel jag redan älskar. Istället för att köra som jag gjorde som Donkey Kong valde jag att försöka studsa mig fram utan att nudda marken genom att studsa på alla farliga hinder. Det är både ett sätt att göra spelet mer tillgängligt men även ett sätt att uppleva ett fantastiskt spel från ett annat perspektiv. Utöver Funky Kong har nyutgåvan av spelet även fått en visuell uppgradering i form av en högre upplösning och 60 bilder per sekund.


Donkey Kong Country: Tropical Freeze är ett fantastiskt plattformsspel som helt klart blev snuvad av flera fina priser år 2014 och som nu äntligen får chansen att visa upp sin kvalité på en mer populär hårdvara. Det är ett välpolerat och sinnessjukt roligt plattformsspel som alla som älskar genren bör ta del av.



Visa nyheten som publikation

 
! Anmälj Länk
 
 
sweetonion (P) 
16 maj 2018 08:33
"Det finns en specifik bana långt in i spelet där det förekommer en del visuella konstigheter som leder till att det är svårt att urskilja vad som är skadligt eller vilken väg som är den rätta vägen att ta för att ta sig vidare oskadd."

Kom till sista bossen igår och är nyfiken på vilken bana detta är, känner inte igen det?

Oavsett är det ett av de bästa 2D-platformsspel som gjort. Älskar verkligen det här spelet.

 
! Anmälj Länk
 
 
WinterIsComing (P) 
16 maj 2018 10:01
Bra recension, det verkar ju onekligen lovande :) Är lite kluven om jag ska ta tag i det med en gång som single-player eller vänta på tillfällen när jag kan spela two-player med en kompis.

Är det ett spel som vinner jättemycket på att vara två eller är det nästan lika roligt som single-player? Någon som har testat båda varianter och har en åsikt om det?

 
! Anmälj Länk
 
 
Aleksandar Buntic (P25) 
16 maj 2018 10:21
sweetonion:

Kom till sista bossen igår och är nyfiken på vilken bana detta är, känner inte igen det?


Dold text: Rakettunnan i fruktvärlden

WinterIsComing:

Är det ett spel som vinner jättemycket på att vara två eller är det nästan lika roligt som single-player? Någon som har testat båda varianter och har en åsikt om det?


Tycker spelet fungerar bra i båda lägen. Lika roligt. Dock kan det vara lite svårare då man måste hålla ihop väldigt bra på vissa banor.

 
! Anmälj Länk
 
 
WinterIsComing (P) 
16 maj 2018 10:35
Aleksandar Buntic:

Tycker spelet fungerar bra i båda lägen. Lika roligt. Dock kan det vara lite svårare då man måste hålla ihop väldigt bra på vissa banor.


Okej tack, bra att veta! Jag ville inte köra single-player om det innebar att en stor del av upplevelsen gick förlorad. Blir nog mestadels single-player då så jag slipper vänta mellan spelomgångarna.

 
! Anmälj Länk
 
 
Foiegras (P) 
16 maj 2018 11:18
Finns inget spel jag vill spela mer än det här. Har varit så ända sedan det släpptes till Wii U. Men kan inte köpa en konsol för ett spel. Älskar verkligen dkc-serien över allt annat...spelar om första dkc nu till Snes Classic Mini.

 
! Anmälj Länk
 
 
Aleksandar Buntic (P25) 
16 maj 2018 11:28
Foiegras:

Älskar verkligen dkc-serien över allt annat..


Det är en enastående spelserie. Helt klart! Musiken i alla spelen är ju obeskrivligt bra också. När får vi se en koncert med DKC-musiken?

Hoppas du får chansen att spela Tropical Freeze någon dag snart. Det är så bra! :)

 
! Anmälj Länk
 
 
|Berra| (P37) 
16 maj 2018 14:59
Har spelet till Wii U men av någon anledning så spelade jag aldrig det. Är sugen på att köra det på emulator i 4K.

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
16 maj 2018 16:36
När jag spelade det... eller kort därefter... kunde jag bara konsttera att det ör det bästa spelet i serien likväl som det bästa spelet av sitt slag jag någonsin spelat.

Det är gelt galet hur snett det gick med försäljningen av spelet med hänsyn till seriens populäritet. Förtjänar på alla sätt och vis en andra chans.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Redfoxe (P29) 
16 maj 2018 17:05
Är bara synd att Nintendo ökade priset för att det kom till Switch.
Nintendoskatten i sitt esse.

Så tror jag får nöja mig med min Wii U version.
Ska försöka ta tag i det liret snart hoppas jag.
Verkar så guld. Gillade DKC Returns, trots sin horribla ide att waggla kontrollen för att rulla...

Loadings egna lilla Retro-Räv

 
! Anmälj Länk
 
 
Aleksandar Buntic (P25) 
16 maj 2018 17:45
Redfox: håller helt med om priset. En remaster bör inte kosta så mycket. Du bör dock spela det. Wii U versionen är ju samma spel i stort sätt.

 
! Anmälj Länk
 
 
Savior Katana (P) 
16 maj 2018 20:36
Det är ett helt fantastiskt bra spel. Minns att när jag spelade det till Wii U bitvis kände att Retro har en närmast virtuos förståelse för hur ett plattformsspel i 2D skall byggas.

Läste under samma tid försäljningssiffrorna och förstod att detta var nu en i sanning exklusiv upplevelse. Som att vara med i en hemlig klubb av något slag, jag kunde knappt förstå hur en guldklimp av den här kalibern lyckats med att i princip missa sin publik helt.

Känns gött att Retro nu får en ny chans att ge spelare möjligheten att ta del av det här spelet. Feelgoodspel av allra bästa sort.

Hoppas på att Nintendo även kommer att ge ut New Super Mario Bros U (gärna New Luigi U också) till Switch. De spelen förtjänar också en mycket större publik, framförallt Mario U, vi snackar ändå ett Mariospel i 2D som jag lätt skulle ge minst 9/10 i betyg.

Insanely engaged in gaming on N-Gage.

 
! Anmälj Länk
 
 
Aleksandar Buntic (P25) 
16 maj 2018 21:50
Savior Katana:

Det är ett helt fantastiskt bra spel. Minns att när jag spelade det till Wii U bitvis kände att Retro har en närmast virtuos förståelse för hur ett plattformsspel i 2D skall byggas.


Håller verkligen med. Tycker verkligen om hur de lyckas skapa ett komplett paket. Glömde helt att nämna spelets musik och estetik i recensionen. Musiken är top tier och jag vill ha en konsert med den! Snälla!

 
! Anmälj Länk
 
 
Savior Katana (P) 
16 maj 2018 23:27
Måste skaffa det här till Switch framöver och spela det igen, vill ju lira som Funky!

Insanely engaged in gaming on N-Gage.

 
! Anmälj Länk
 
 
Savior Katana (P) 
17 maj 2018 02:09
Och japp, diggar verkligen också musiken, världsklass. David Wise är en viktig pusselbit i ett Donkey Kong spel, helt klart!

Insanely engaged in gaming on N-Gage.

 
! Anmälj Länk
 
 
Aleksandar Buntic (P25) 
17 maj 2018 09:38
Funky är väldigt rolig att spela som. Jag som inte är världsbäst på spelet kunde känna mig som en speedrunner med hjälp av Funky! :D

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Recensioner | Till toppenVisar hela tråden

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.