Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Bärbart   + Ny diskussion
Till botten 1 2 3 4 5 ... 7 | nästa | sista

Final Fantasy IV Remake :: Den officiella tråden!

skapad 18 dec 2007 21:53 | svar 158 st | visats 1027 ggr

 
neptun (P28) 
18 dec 2007 21:53


Tar mig friheten och skapar en samlad tråd för detta spel.

Lite kort info om remaken.
SNES versionen av Final Fantasy IV bara hade plats för en fjärdedel av det fullständiga spelet, resterande 3 fjärdedelar som saknades i originalspelet(och de andra remakesen) ska finnas med i denna remake.
En del av händelserna ifrån SNES versionen kommer dock försvinna.

Den nedre skärmen kommer att kunna användas för att visa en karta. Du ska också kunna välja att styra var din gubbe ska gå med hjälp av att "toucha" den. Där ska också vara en del mini-spel som ska utnyttja DS-ens funktioner.

Spelet ska ge ett större omspelningsvärde med hjälp av något liknande en "New game+" men istället för att bara få starta med starkare karaktärer och/eller högre svårighetsgrad ska de försöka göra något extra.

Det är samma personer som gjorde Final Fantasy III remaken till DS som jobbar på denna versionen + en utav skaparna från originalspelet, som ser över det och ska lägga till och ta bort saker så att det blir det FFIV han vill att det ska bli.

Med andra ord riktigt nice!

Officiella hemsidan JAP
Officiella hemsidan US
Videos
FFIV DS Theme Song - Tsuki no Akari Singel *OSB* länken tas bort ifall den strider mot reglerna.

Spelet släpps:
Japan 20/12 2007.
US 22/7 2008
EU datum är fortfarande oklart.

Provspelade den japanska versionen tidigare idag och tänkt att jag ska skriva ett litet inlägg om mina första intryck.



Håll till godo!

http://nightdrve.com/

 

Ändrad: 23 jul 2008 22:57 av neptun, ändrad 6 gånger

! Anmälj Länk
 
 
Skoen (P31) 
18 dec 2007 21:56
Då tar jag mig friheten och frågar vad som menas med att tre fjärdedelar inte fick plats? Story? Miljöer?

Hursomhelst så är jag i CP EXTAS! Avgudar fyran och nu får man ju ännu en anledning att köra igenom spelet igen, älskar dessa remaksen, tack squenix! Jag och min DS älskar er [love]

PSN: Bajsrumpan

 
! Anmälj Länk
 
 
kungdavid (P34) 
18 dec 2007 22:04
Skoen:

Då tar jag mig friheten och frågar vad som menas med att tre fjärdedelar inte fick plats?


Jag tror det handlar om en felöversättning/storybitar. Det kanske är tre fjärdedelar mer text. t ex.

Hittade källan nu tror jag: http://ds.ign.com/articles/789/789326p1.html

"In somewhat of a surprising revelation, Tokita disclosed to Famitsu that only one-fourth of the original scenario made it into the Super Famicom title! The remake will see some areas fleshed out while others will be cut."

De säger alltså att bara en fjärdedel av originalmanuset kom med i Final Fantasy IV till Super Famicom. Inte att 100% av originalmanuset kommer komma med i DS-versionen, utan det handlar, kan jag tänka mig, om en remake av Super Famicom-spelet + lite extra gott :D

neptun:

resterande 3 fjärdedelar som saknades i originalspelet(och de andra remakesen) ska finnas med i denna remake.


så, källa?

edit: Sen säger de ju
"For the remake, he's rechecking the original's scenario, which he wrote himself, and has managed to work in some new events. He stated of the remake, "It's new, but it's FFIV." men lite oklart om de menar original-originalmanuset, eller det som är med i original-spelet.

Ingen som har länk till Famitsu-intervjun?

Men visst ser det fint ut!

jag spelar för att glömma att jag själv finnes till

 

Ändrad: 18 dec 2007 22:09 av kungdavid, ändrad 2 gånger

! Anmälj Länk
 
 
neptun (P28) 
18 dec 2007 22:04
Skoen:

Då tar jag mig friheten och frågar vad som menas med att tre fjärdedelar inte fick plats? Story? Miljöer?


Då tar jag mig friheten och försöker förklara kort.

FFIV är ju ett av de spelen som man känt att det inte alls utnyttjade potentialen i konsolen det körde på.

Det beror på att det först skulle släppas till 8bitars Famicom(NES i Japan), de var mitt inne i arbetet när Nintendo ville att de skulle släppa det till SNES. Istället för att börja om från början (vilket hade kostat en massa tid) så tog man det man hade gjort klart och fortsatte på det och förbättrade det.

http://nightdrve.com/

 
! Anmälj Länk
 
 
neptun (P28) 
18 dec 2007 22:31
Intryck

Ska försöka vara kortfattade (så jag inte flummar iväg allt för mkt)
Man kan säga spelet gör allt rätt där FFIII missade. Spelet spelar vidare på samma grafiska stil som FFIII-remaken men detta är mer en remake då FFIII var bara en ren portning med finare grafik.



Numera så händer det mesta på den övre skärmen istället för den undre som i FFIII (då den övre ofta inte användes till någonting utan bara var svart). Den undre används till karta över området (eller world mapen). Man kan fortfarande styra med touchscreenen om man nu skulle vilja det.



Fighterna är sig ganska lika fast de saknar touch möjligthet (iallafall vad jag fattade det som). Den undre skärmen används som informationsruta.

Om vi ska gå över till svårighetsgraden så är den högre än i FFIV GBA (man behöver redan levla när man direkt kommer till world mapen, vilket jag aldrig gjorde i GBA spelet). Att spelet har en högre svårighetsgrad tycker iallafall jag (och säkertligen många fler här på forumet om) och iom New Game+ delen så ska nog detta ge oss en dos utmaning iallafall.

En ganska trevlig nyhet är att spelet innehåller cutscenes (inga högupplösa fina ännu dock) utan scener med vanliga ingame grafiken och ja även spelet har röster (som man får smakprov på i trailern)
Tyvär kommer det nog göra att US/EU versionen kommer ta ännu längre tid på sig innan den kommer ut, bästa vore ifall även vi fick ta del av de japanska rösterna, för de är grymma.

Så nu har det blivit lite text ändå, är det något ni undrar så fråga på, har inte kommit längre än till första grottan och kommer troligtvis inte spela så hemskt mkt längre (då jag varken kan japanska eller har ork levla när jag ändå ska börja om med US versionen när den väl kommer).

Jag ser verkligen fram emot den engelska versionen av spelet och vad jag provat så kan jag bara säga att (såvida man inte har problem med old-school j-rpg) att det inte har några stora brister/problem.

http://nightdrve.com/

 

Ändrad: 18 dec 2007 22:37 av neptun, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Okänd
18 dec 2007 22:40
Om fighterna är lika förlegade som i trean (vilket de med största sannolikhet är) kommer jag inte orka spela spelet mer än i tio minuter innan jag ger upp. :/

 
! Anmälj Länk
 
 
neptun (P28) 
18 dec 2007 22:43
Tenchio:

Om fighterna är lika förlegade som i trean (vilket de med största sannolikhet är) kommer jag inte orka spela spelet mer än i tio minuter innan jag ger upp. :/


Jo men man kommer över det [crazy] Det går att öka fight-farten och köra active istället för wait så speedar det upp det hela lite.

Vet inte ifall det gick att ändra fart i FFIII, jag tror inte jag gjorde det iaf.

http://nightdrve.com/

 
! Anmälj Länk
 
 
Okänd
18 dec 2007 22:46
Hm, okej. Men så länge det är sjuka kamerasvep som tar rövlång tid, lär det nog bli olidlligt i alla fall. Blir väl dock att jag köper det trots allt, blir sur på att de aldrig kan göra riktigt bra remakes, och säljer det direkt. Precis som med trean. [rolleyes]

 
! Anmälj Länk
 
 
neptun (P28) 
18 dec 2007 22:52
Tenchio:

blir sur på att de aldrig kan göra riktigt bra remakes


Grejjen är det att det är fortfarande FFIV och då ska det vara FFIV, ska man ändra hela stridssystemet för att passa dagens spelsamhälle så skulle det inte längre vara gamla FFIV.

Spela FFXII eller FFRevenant Wings istället [wink]

http://nightdrve.com/

 
! Anmälj Länk
 
 
Skoen (P31) 
18 dec 2007 22:52
neptun:

Det beror på att det först skulle släppas till 8bitars Famicom(NES i Japan), de var mitt inne i arbetet när Nintendo ville att de skulle släppa det till SNES.


Jo den biten har jag vetat om sen begynnelsernas tider. Men att det var så mkt som fattades i spelet hade jag ingen aning om. Aja, dom enda som tjänar på detta är vi [love]

PSN: Bajsrumpan

 
! Anmälj Länk
 
 
Magnus Virdeborn (P30) 
18 dec 2007 23:05
Jag vill ha! [cute]

I am sorry I have to leave you, but I must buy a hat.

 
! Anmälj Länk
 
 
Okänd
18 dec 2007 23:16
neptun:

Grejjen är det att det är fortfarande FFIV och då ska det vara FFIV, ska man ändra hela stridssystemet för att passa dagens spelsamhälle så skulle det inte längre vara gamla FFIV.


Fast det där är ju inte riktigt sant. RPG:s bygger i mina ögon på handlingen och musiken; är dessa intakta, är det fortfarande samma spel. Så om man bytte ut 1986-striderna mot 2008-strider hade det nog knappast gjort att det inte känts som FFIV. [crazy]

 
! Anmälj Länk
 
 
Assrocket (P30) 
18 dec 2007 23:19


Summon: Massive Damage!

Open up your murder eyes and see the ugly world that spat you out.

 
! Anmälj Länk
 
 
Assrocket (P30) 
18 dec 2007 23:21
Tenchio:

2008-strider hade det nog knappast gjort att det inte känts som FFIV.


Kan du berätta för mig vad 2008-strider är? För alla JRPG har haft samma sletna upplägg på striderna sen första Final Fantasy. Med vissa få undantag.

Open up your murder eyes and see the ugly world that spat you out.

 
! Anmälj Länk
 
 
Okänd
18 dec 2007 23:21
Tenchio:

Så om man bytte ut 1986-striderna mot 2008-strider hade det nog knappast gjort att det inte kändes som FFIV.


Jag håller med.

 
! Anmälj Länk
 
 
neptun (P28) 
18 dec 2007 23:33
Assrocket:

Kan du berätta för mig vad 2008-strider är?


Typ Eternal Sonata/Kingdom Hearts, vilket är mer bara hjärndöd buttonmashing :P iallafall tycker jag det.

http://nightdrve.com/

 
! Anmälj Länk
 
 
Magnus Virdeborn (P30) 
18 dec 2007 23:40
Jag tyckte om random encounters-systemet. Det enda problemet var att de tog sådan tid att ladda. Stridssystemen i både FFX och FFX-2 var underbara. Tänk er liknande system som ladds upp direkt och försvinner lika fort när striden är slut. En bra lösning vore kanske att själv få välja när man vill köra med eller utan random ecounters, alternativt att man ser fienderna på skärmen som i FFXII, men att det är större mellanrum mellan varje fiende och att när man går tillräckligt nära en så ändras vinkeln till det klassiska stridsupplägget.

Det vi fick i FFXII var ju ganska dåligt utvecklat. Jag uppskattar att de försökte förnya systemet, men antingen kör man manuellt och då blir allt löjligt svårt att hinna kontrollera eller så använder man gambits och då kan karaktärerna levla sig själva vilket inte ger spelaren något.

I am sorry I have to leave you, but I must buy a hat.

 
! Anmälj Länk
 
 
Assrocket (P30) 
18 dec 2007 23:41
neptun:

Typ Eternal Sonata/Kingdom Hearts, vilket är mer bara hjärndöd buttonmashing


Alltså, Eternal Sonata. Vilket jävla skit. Sitta och smasha en knapp för att få kombos, så är inte hela systemet upplåst från början, utan ju längre man kommer desto mer ska man straffas för att man försöker klara det jävla pisspelet. Sen att hon med pilbågen inte tillför något till kombosystemet är ju en annan miss, man kan ju inte använda henne mer än till superattacker, men det vill man ändå inte. För hon är tjej, och alla vet att tjejer är kassa i JRPG.

Vad är det mer som är dåligt i bara stridsystemet? Jo, kanske att fler attacker ligger på samma knapp? Helt värdelöst. Jaha, nu vill jag använda min sekundära attack, då ska jag hålla in Y för att göra den. Men då är all tid slut innan jag hunnit byta. Ska detta system på något sätt vara revolutionerande så är det åt helt fel håll.

Så de där förbannade skuggorna. DE GÖR JU INGEN SKILLNAD!? Man tänker att änglageten kanske tar mer skada från skuggattacker, efetrsom han är ljus och en skuggattack är mörk. Logiskt sådär. Men icke. Samma effekt. Och de dör aldrig heller. Jag måste slå mot hundra getter eller blå/grå-möss i en evightet bara för att jag inte kan få upp kombon, inte ser de jävla råttorna när de springer på en bakgrund som går i samma nyans som de själva.

Eternal Sonata är 2000-talets Track and Field. Utan belöning. För när striden är slut måste man fortsätta spela den jävla skit de kallar spel.

Grandia 2, där har ni ett bra stridsystem med taktik och flyt.

Open up your murder eyes and see the ugly world that spat you out.

 
! Anmälj Länk
 
 
tobbAddol (P28) 
19 dec 2007 00:48
Me wantz. Give meezzz...

:)

http://thorbearart.com/

 
! Anmälj Länk
 
 
Okänd
19 dec 2007 00:59
Assrocket:

Kan du berätta för mig vad 2008-strider är? För alla JRPG har haft samma sletna upplägg på striderna sen första Final Fantasy. Med vissa få undantag.


Något åt Tales-hållet, skulle jag väl säga. Eller typ Star Ocean. Det hade dock räckt med Chrono Trigger-lika strider. Rätt kul att Square envisades med att använda sina 1986-strider efter CT ändå. [rolleyes]

 
! Anmälj Länk
 
 
Undersky (P) 
19 dec 2007 02:17
Ser fram emot FFIV riktigt mycket. Klarade aldrig av det till SNES (har det tom original, fast FFII heter det ju såklart då) men den här gången ska jag köra igenom det.

Neptun: Hur är musiken?

http://www.fjant.se

 
! Anmälj Länk
 
 
Redfoxe (P29) 
19 dec 2007 02:53
cutestuff:

Stridssystemen i både FFX och FFX-2 var underbara


Gillade faktiskt systemet i FFx-2.

Lagom stressigt [wink]

Loadings egna lilla Retro-Räv

 
! Anmälj Länk
 
 
Assrocket (P30) 
19 dec 2007 03:55
Tenchio:

Något åt Tales-hållet, skulle jag väl säga. Eller typ Star Ocean. Det hade dock räckt med Chrono Trigger-lika strider. Rätt kul att Square envisades med att använda sina 1986-strider efter CT ändå. [rolleyes]


Ja, CT-striderna hade funkat fint för mig med. Men icke. Vi ska dras med massa skit tills vi dör verkar det som.

Open up your murder eyes and see the ugly world that spat you out.

 
! Anmälj Länk
 
 
whckmstrjck (P) 
19 dec 2007 06:15
neptun:

Vet inte ifall det gick att ändra fart i FFIII, jag tror inte jag gjorde det iaf.


Borde inte gått, eftersom det var fyran som var först med Active Time Battle.

Assrocket:

Grandia 2


Grandia! [bigsmile] Grandia 2 ... [mad]

http://www.koreru.se

 
! Anmälj Länk
 
 
SquareVaan (P) 
19 dec 2007 09:51
Jag... maste... ha... NU!

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Bärbart | Till toppen 1 2 3 4 5 ... 7 | nästa | sista

Denna tråd är stängd för nya kommentarer.