Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Multi   + Ny diskussion
Till botten första | föregående | 1 ... 636 637 638 639 640

Senast avklarade spel

skapad 19 dec 2006 18:09 | svar 15980 st | visats 177855 ggr

 
Gottfrid (P) 
I går 13:40


Fidel: Dungeon Rescue
Windows

Jag förstår inte hur spelvärlden har kunnat glömma bort den här pärlan. Fidel: Dungeon Rescue släpptes tidigare i år och jag har knappt hört någon prata om det. Den enda anledningen till att inte även jag missade spelet var några tweets från Jonathan Blow (på samma sätt som han förra året vurmade för det lika bortglömda och briljanta Stephen's Sausage Roll).

Fidel: Dungeon Rescue har ett unikt koncept. Målet är att lösa en serie (processuellt genererade?) pussel utan att dö eller ta för lång tid på sig. Pusslen är deterministiska (det vill säga att de helt saknar slumpmoment). Alla fiender och hinder följer alltid samma mönster. Att lista ut deras svagheter och hur man bäst utnyttjar dessa är en av spelets många höjdpunkter. Detta inte minst för att spelet har ett förvånansvärt djup, där alla hinder ofta fyller många olika funktioner samtidigt.

De här pusslen paras samman med ett system för permanent död (man måste klara varje slumpvis sammansatt serie av pussel utan att dö), en tidspress som hindrar en från att överanalysera varje drag (och istället belönar snabba och taktiska beslut) och erfarenhetspoäng som gör att om man löser pusslen skickligt belönas man i form av större handlingsutrymme senare.

Kontentan av det hela är ett sanslöst smart litet spel. Det finns mycket att experimentera med och känslan av att långsamt bli bättre på att känna igen mönster och se olika möjligheter är belönande.

Dessutom är spelet ett av de bättre exemplen på processuellt genererade nivåer. Jag skulle gissa att alla pussel är handgjorda och att de helt enkelt plockas från en enorm pool, men det är inget jag är säker på. Det viktiga är hursomhelst att spelet alltid ger ett handgjort intryck, trots att nivåerna skiljer sig från varandra vid varje nytt försök på en specifik serie.

Så till alla er i den här tråden med en förkärlek för pusselspel: Testa Fidel: Dungeon Rescue.

Lever i musik och dör i spel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Daniel John Johnsson (P) 
I går 13:56
Sedan förra gången jag skrev i tråden...

Hatoful Boyfriend (PS4)

Eller ja, fram till det sämsta slutet, men det här är verkligen inget jag tänker lägga mer tid på än så. Ett plågsamt "spel" som sannolikt lett till att jag aldrig kommer testa på nån sån här grafisk novell igen.

Metal Slug X (PS4)

Kände mig direkt manad att googla fram vad jag skrev efter att ha klarat Metal Slug 2, som det här är en nyversion av, tidigare i år. Tydligen min favorit av det jag spelat av serien, om än lite enklare. X ska väl vara omtalat som en svårare version, men bortsett från sista banan vet jag inte om jag någonsin kände av det. Men ett fantastiskt spel, fortfarande.

Och The Evil Within 2 (PS4), men mer om det senare...

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
I går 14:00
Hade nog föredragit om X hade varit en uppfräschning enbart snarare än en remix av 2. Kan inte komma hort från känslan av att hela progressionen från start till mål i tvåan känns mer naturlig än den i x.... dessutom har jag svårt för den nya färgläggningen.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Daniel John Johnsson (P) 
I går 16:51
Tobias Söderlund:

Hade nog föredragit om X hade varit en uppfräschning enbart snarare än en remix av 2.


Tyvärr spelade jag tvåan i början av året så minnet av det idag är inte tillräckligt bra för att ställa versionerna sida vid sida om varandra. Borde kanske starta upp originalditot igen nu...

 
! Anmälj Länk
 
 
NicolausCamp (P35) 
I går 18:12
Tobias Söderlund:

Hade nog föredragit om X hade varit en uppfräschning enbart snarare än en remix av 2. Kan inte komma hort från känslan av att hela progressionen från start till mål i tvåan känns mer naturlig än den i x.... dessutom har jag svårt för den nya färgläggningen.


Föredrar verkligen tvåan på i stort sett alla punkter. Svårighetskurvan, färgschemat, fiendeplaceringarna... det känns helt enkelt mer gediget och genomtänkt. Har aldrig riktigt fattat poängen med X.

People say nothing's impossible, but I do nothing everyday.

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
I går 18:23
Poängen var nog, primärt, att fixa alla de omfattande slowdowns som 2 dras med... men sedan fick de väl lite feeling när de höll på. Eller så var det inte alls så.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Multi | Till toppenförsta | föregående | 1 ... 636 637 638 639 640

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.