Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!
Forum   Spel   Multi   + Ny diskussion
Till botten första | föregående | 1 ... 625 626 627 628 629

Senast avklarade spel

skapad 19 dec 2006 18:09 | svar 15722 st | visats 174633 ggr

 
ibk_ille (P) 
30 maj 2017 22:55
The Witcher 3

Det skulle nog gå att skriva hur mycket som helst om det här spelet och upplevelserna jag har haft under mina 85 timmar det tog att klara det. Men jag känner att det inte behövs då så många redan har skrivit så mycket bra saker om spelet och jag kan bara hålla med om hyllningarna.

The Witcher 3 är otroligt slipat och fyllt med innehåll. Berättandet, manuset och karaktärerna är definitivt det bästa tillsammans med att utforska den otroliga världen som CD Projekt Red har skapat.

Under spelets första timmar blev jag inte jätteimponerad av spelets gameplay men när jag började komma in i det något mer och använda mig av mer signs, potions och bomber i striderna blev det mer varierat och riktigt kul.

Det finns otroligt mycket lore kring spelet så det gäller att hänga med gällande olika händelser, karaktärernas namn, platser etc, men det är inga större problem. Dessutom gör ju detta att man alltid kan gräva djupare och läsa på hur mycket som helst på t.ex internet om man känner att det lockar.

Det tog sin lilla tid att ta sig igenom spelet då jag haft en del längre uppehåll från spelandet överlag under det gångna året i och med påbörjade studier och andra aktiviteter. Men jösses vilken resa!

Nu väntar två stycken DLC som jag bara har hört gott om och som ska innehålla tillräckligt mycket saker för att egentligen kunna klassas som egna spel. Det ser jag fram emot att ta tag i.

The Witcher 3 är helt fantastiskt och den här generationen hittills bästa spel med undantag för Uncharted 4.

PSN: Itzille

 
! Anmälj Länk
 
 
Voxbrallan (P29) 
31 maj 2017 19:17
Pandemonium 2

Lika snabbt och avskalat som första spelet, med en mer utdragen svårighetskurva. Väldigt lätt första halva, men stiger skarpt på slutet.

Kändes inte lika mycket 2.5D som föregångaren (men det var kanske bara att man slutat höja ögonen åt det), och nivåerna var mer linjära och strömlinjeformade - tråkigt, men skönt att slippa missa hälsouppgraderingar man desperat vill ha.

Audiovisuellt är det rätt katastrofalt. Ingen idé att försöka släta över det faktumet. Att de inte ens försöker vara seriösa med de fulknäppa CGI-filmerna tyder iallafall på någon slags insikt om det.

Tror jag var mer engagerad av första spelet ändå, trots bristerna. Skulle nog rekommendera detta enbart för den helknarkiga slutbossen, men det är en lång väg dig, och sista *nivån* kan jag tänka mig är en vägg för många.

Klonoa

Japansk plattformare som släpptes samma höst som Pandemonium 2. Även detta 2.5D, men här var djupledet faktiskt något man kunde interagera med och navigera kring.

Spelmekaniken har ett fokus på att greppa fiender och kasta dom, t.ex. neråt för att dubbelhoppa, men också innåt/utåt för att komma åt saker i bakgrund/förgrund. Det funkar bra, och/men får konsekvenser i nivådesignen då det behövs strömmar av fiender bara så att man ska ha något att jobba med, så det är djupare rotat än bara en gimmick.

Audiovisuellt är det en dröm. Stark och klar estetik, och ett soundtrack av genren *läckert*.

En koncentrerad pärla man klarar av i två sittningar ungefär.

"Att tänka sig för innan man skriver är som att torka sig i arslet innan man skiter"

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid Jansson (P) 
31 maj 2017 21:43
Little Nightmares

Det här är det senaste spelet i den stadiga strömmen med atmosfäriska pussel-/plattformsspel i samma stil som exempelvis Inside (helt klart min favorit i genren) och Limbo. Spelaren axlar rollen som ett barn som försöker överleva en värld fylld med groteskt stora, aggressiva och glupska vuxna människor. Spelet har ett ganska stort fokus på smygande när det kommer till själva pusslen.

+ Inramningen är verkligen guld. Den claymation-doftande grafiken är galet snygg. Även ljuddesignen är riktigt välgjord.
+ Det finns en tydlig progression genom spelet. Världen byggs upp och utvecklas genom nivådesignen och spelmekaniken. Det når inte samma höjder som Inside, men det är ändå riktigt bra.

- Kontrollen är allmänt klumpig. Saken blir ännu värre av att det ofta är svårt att avgöra hur ens karaktär befinner sig i djupled.
- Trial and error hela spelet genom. Ofta med ganska glesa sparpunkter, vilket gör att man måste spela om samma segment gång på gång. I ett spel som bygger på en slags koreografi mellan spelaren och miljöerna/karaktärerna tar det verkligen död på atmosfären när man kör om samma segment flera gånger. Det blir så uppenbart hur allt är skriptat.

Sammanslaget: Jag ville verkligen tycka om det men kan inte göra annat än att konstatera att jag mest var frustrerad.

Lever i musik och dör i spel.

 

Ändrad: 31 maj 2017 21:50 av Gottfrid Jansson, ändrad 2 gånger

! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
1 jun 2017 00:49
Adventures of Lolo till NES.

Vs-text imorgon.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
NicolausCamp (P35) 
2 jun 2017 02:28
BoxBoxBoy! (3DS)
Känns som en naturlig utveckling av det första spelet att låta en använda två boxkombinationer istället för en, och det får en att tänka i helt nya banor. Finns nog inte många spel som kan få en att känna sig så smart OCH så dum. Smart när en verkligen flyger igenom nivåerna, och dum när en fastnar på något som sedan visar sig vara hur simpelt som helst.
Ytterligare ett guldkorn i HAL:s resumé. [smile]

People say nothing's impossible, but I do nothing everyday.

 
! Anmälj Länk
 
 
jonoker (P26) 
2 jun 2017 19:02
NicolausCamp:

Finns nog inte många spel som kan få en att känna sig så smart OCH så dum. Smart när en verkligen flyger igenom nivåerna, och dum när en fastnar på något som sedan visar sig vara hur simpelt som helst.


Håller på med det nu och håller med dig, fan vad dum en känner sig ibland.

"Fools multiply when wise men are silent" - Nelson Mandela

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid Jansson (P) 
3 jun 2017 14:53
The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Jag minns när Nintendo för några år sedan avslöjade att nästa Zelda-spel skulle förläggas i en öppen värld. Då tänkte jag att min tid med den här serien var över. Förvisso har jag starka nostalgiska bilder av Ocarina of Time, The Wind Waker och Twilight Princess, men mina återbesök var knappast till spelens fördel. Steget till en öppen värld var inte den räddning jag hade hoppats på, eftersom vi nuförtiden överhopas av värdelösa titlar i just den genren.

Därför blev Breath of the Wild en enorm överraskning för mig. Jag spenderade 75 timmar med det här spelet och nu i efterhand känner jag inte att det på något vis är bortkastad tid. Sitt omfång till trots sprudlar det här spelet av liv och minnesvärda tillfällen. Världen har en mystik jag verkligen har saknat i alla andra open world-spel. Här finns gott om hemligheter och överraskningar, dels i form av exempelvis miljöer och utmaningar, men också i form av spännande mekaniker som får reagera mot varandra och skapa unika ögonblick.

Det är så befriande att tornen bara avtäcker karta utan att avslöja allt som finns där. Shrines, sidouppdrag, minispel och byar får man leta upp själv.

Det är också befriande att man i början av spelet kan råka hamna i strider och områden som är alldeles för farliga för ens nuvarande utrustning. Världen känns därmed farlig och levande.

För att inte tala om hur befriande det är att spelet har ett crafting-system som för en gångs skull är relevant.

Självklart finns det en del brister. Till exempel är samtliga mellansekvenser där karaktärerna får inspelade röster pinsamt dåliga. Det avslöjar verkligen hur patetisk handlingen och dialogen är. Jag får väl även säga att utmaningarna i shrine:sen var av väldigt varierad kvalitet och att det verkade ganska op att uppgradera sina rustningar fullt ut.

Men det är ändå petitesser i sammanhanget. Det viktiga för mig är två saker:

1. Breath of the Wild är ett bra Zelda-spel.
2. Breath of the Wild är ett bra open world-spel.

Det är två saker jag inte trodde att jag skulle kunna säga.

Lever i musik och dör i spel.

 
! Anmälj Länk
 
 
Karmosin (P) 
4 jun 2017 14:41
Etrian odyssey 3: The Drowned City.

Så har man äntligen blivit "klar" med det här spelet efter några år av av och på-spelande. Det har väldigt mycket att gilla, speciellt de steg som de tar bort från sina föregångare när det kommer till tema och klasser. Alla de nya klasserna är inte unika, men det finns en hel del rum för experimentation utöver den vanliga setupen av RPG-team.

Detta är helt klart det mest streamlineade utav de tre första spelen, men det har fortfarande mycket av det som gjorde det första spelet svårt att spela för egen del. Det värsta är grindingen. Jag tror inte att jag skulle kunnat klara det här spelet utan vissa exploits som man relativt snabbt kan få xp igenom för att levla upp ens karaktärer till rätt nivå för bossarna. Detta var dock mest märkbart mot slutet, speciellt sista bossen som var riktigt svår även efter jag levlat upp 10 levlar efter första testet. Det var dock en väldigt underhållande nagelbitare, där jag verkligen blev pressad till min yttersta gräns, fick ständigt byta taktik, och precis lyckades besegra den. Vilket är då boss-strider är som bäst.

Hursomhelst så skulle jag säga att jag överlag gillade det här spelet, och om det kommer en untold-version av detta som med ettan och tvåan, där de fixar en del balansproblem och dylikt, så kan det mycket väl komma upp på samma nivån som 4'an.

Känns bra i vilket fall, att äntligen ha det klarat.

Nu har man ju The Cyclopean Haunt framför sig om man så vill, men tror jag hellre skulle fortsätta på EO4's post-game dungeon isåfall, även om denna helt klart ser cool ut och har bra musik. Gillar hur klaustrofobisk de får den att kännas.

Eheeheeheheheeee...

 

Ändrad: 4 jun 2017 16:26 av Karmosin, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Aerie (P29) 
6 jun 2017 09:17
ROMA INVICTA!



Total War Attila

Eller iaf min senaste kampanj^^

Divine triumph som västrom avklarat. (för den som inte vet så är det samma video oavsett typ av vinst förutom minor, och ja den visas bara en gång då.)

Hade som mål att ta ett par achievments med västrom.
Dessa främst; veni vedi vici (vinn alla strider genom att strida manuellt)
Legendary General (vinn alla strider genom att strida manuellt på legendary)
Veni vedi vici-dubletten (Vinn en divine triumph)
Caesar Reborn (vinn en divine triump på legendary).

De där 2 sistnämnda har fel beskrivning i steam. Verkar vara ett gammalt fel och jävligt slött av CA att inte ha fixat en sån sak. För de 2 översta, vilka jag antar har rätt beskrivning, så krävs förövrigt endast en minor victory.

Arabia Felix, Arabia Magna, Arabia Petraea (dessa 3 kräver att jag tar en bunt provinser på arabiska halvön, mellanöstern och mellanöstern)

Har en kvar; Scholae Romanes, kräver att jag forskar alla techs till västrom. Men det är sån otrolig simpel sak som bara tar tid och är endast dryg.

Keep calm & respawn

 
! Anmälj Länk
 
 
Voxbrallan (P29) 
6 jun 2017 22:28
Wild Arms 2 (PS1)



Striderna känns igen från första spelet, fast med ännu fler karaktärer, unika förmågor, och sätt att få dom på. Striderna är dock långsamma, men det är ju ganska typiskt för PS1:an. Har ett händigt system som låter en fly från strider innan de börjar.

Mycket pussel i grottorna, och det är naturligt inbakat då alla karaktärer får tre förmågor vardera att använda för just pussellösning, plattformande m.m. Det frustrerar såklart att köra fast, men pusslen är oftast så korta och kompakta att det alltid känns kvalitativt.

Världen och handlingen bygger på relativt fräscha klychor. Jeepar och bössor, terrorister, demoner och cyborger... Ett faktiskt trovärdigt relationsdrama mitt i allt också. Välkommet alltihop.

Massor av innehåll. Sidequests, pussel, backtracking, en hemlig karaktär, NG+ bossar man kan utmana redan i endgame om man är hyffsat maxad.

Lägg till att det ser bra ut och låter riktigt bra, och vi har enligt mig en riktig (förbisedd) heavy-hitter inom skaran PS1-JRPGn.

"Att tänka sig för innan man skriver är som att torka sig i arslet innan man skiter"

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
7 jun 2017 14:32
Fixat 100% i Kung Fu Rabbit.

Hade jag kanske inte tänkt mig, men nu blev det så.

De tillfällen då jag önskat kasta ut paddan genom fönstret har funnits där, men annat hade varit tragiskt med tanke på vad spelet influerats av.

Vs-tex inom kort.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Tomas Engström (P) 
12 jun 2017 10:35


Final Fantasy Tactics Advance 2

Äntligen. Efter 50 timmar på typ 2½ månad. Första 5-6 timmarna var sisådär och inte alls lika roliga som FFTA. Efter 10 timmar började det öppna upp sig desto mer och snart blev jag insupen i såväl allt bytande av jobbklasser som att jaga efter nya medlemmar och delta i auktioner. Samt att storyn var ruskigt intressant, så även de uppdrag som gav Cid och Adelle mer karaktär och bakgrund.

Väl värt sin genomspelning i slutändan. Jag är bara ledsen över att jag aldrig lyckades fånga och rida på en Chocobo ;_;

Tomas "ConraDargo" Engström

 
! Anmälj Länk
 
 
Redfoxe (P28) 
12 jun 2017 14:57
Tomas Engström:

Final Fantasy Tactics Advance 2


Bara synd att Storyn är icke existerande.

Loadings egna lilla Retro-Räv

 
! Anmälj Länk
 
 
Tiny Elvis (P39) 
12 jun 2017 15:06
100 procent i Lego City Undercover. Det var helt klart slitsammare än vanliga Lego-spel.

Kul spel. Bra humor.

To every coin - there is a flipside.

 
! Anmälj Länk
 
 
Tomas Engström (P) 
12 jun 2017 21:49
Redfoxe:

Bara synd att Storyn är icke existerande.


Minsann, jag tyckte iaf väldigt mycket om det som fanns där och uppskattade verkligen bakgrundsinfon för Cid och Adelle.

Men ja, om man bara skulle rycka ut allt som kretsar kring dig som huvudperson skulle det nog iof bli en väldigt kort novell. Men där fanns ju flera riktigt underhållande och bra sidospår att utforska, vissa av dem återkommande :)

Tomas "ConraDargo" Engström

 
! Anmälj Länk
 
 
Gottfrid Jansson (P) 
16 jun 2017 13:03
Snipperclips

Det här är ett litet pusselspel från Nintendo där två (eller fler) spelare löser problem genom att klippa varandra till olika former. Jag tyckte att konceptet verkade lite spännande på förhand, men efter att ha spelat genom kampanjen och lekt lite med minispelen kan jag inte förstå hur det här fick ett så varmt välkomnande när det släpptes.

För helt ärligt kändes det som ett demo (som kostade 200 kronor).

Inledningsvis var det otroligt segt med alldeles för enkla och begränsade pussel. Precis när de började bli lite mer spännande rullade eftertexterna. Dessutom var det flera pussel som mer eller mindre upprepades rakt av trots den korta spellängden.

Minispelen är inte heller något att hänga i julgranen. Basketen höll på för länge, hockeyn för kort tid och fajting-läget var bara konstigt.

Dessutom är spelet fult och låter hemskt illa.

Jag är lite sugen att pröva pusslen som finns för fyra spelare, men utöver det kommer jag aldrig återvända till Snipperclips eller ens tänka på det. Så himla tråkigt spel.

Lever i musik och dör i spel.

 

Ändrad: 16 jun 2017 13:10 av Gottfrid Jansson, ändrad 1 gång

! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
18 jun 2017 23:42
Klarat Mighty No. 9 till Wii U på Normal. Även testat lite Challenge-nivåer, fast ej online då jag, som väntat, ej hittade någon att spela mot. Påbörjade även en runda på Hyper, och det var helt otroligt hur de kunskaper jag samlat på mig efter en genomspelning fick introduktinsnivån att kännas HELT annorlunda än första gången jag spelade den. Sedan blev allt jättesvårt, och jag känner att en andningpaus är på sin plats.

[love]

Vs-text på ingående.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
Redfoxe (P28) 
18 jun 2017 23:52
5/5 Bättre än Mega Man gissar jag på.

Loadings egna lilla Retro-Räv

 
! Anmälj Länk
 
 
Tobias Söderlund (P) 
18 jun 2017 23:55
Nä.

https://legerdemainlive.blogspot.se/

 
! Anmälj Länk
 
 
NicolausCamp (P35) 
19 jun 2017 01:55
Mighty Gunvolt Burst (Switch)

Faktiskt riktigt kul och välgjort, ett stort kliv framåt från Mighty Gunvolt. Det är väldigt kul att skräddarsy sina egna förmågor, och allt från kontroll till ljud och grafik sitter där det ska. Bossarna var de mest innovativa jag sett på länge sett till attackmönster osv. Riktigt kul.
Problematiken med spelet ligger väl i det skräddarsydda, där det blir en hel del menyharvande som gör att spelet bara stannar upp helt och hållet. Tanken är väl att skapa flera olika uppsättningar för att snabbt kunna växla mellan dem, och när du samlat på dig flertalet förmågor blir du så OP mot slutet att den inledande utmaningen bara blåses bort helt.
Det här är ju dock ett spel gjort för speedrunning, prestationsjakt och dylikt, så jag kan väl ha visst överseende med sånt här, men för mig som bara ville spela igenom det blir det då en något bristfällig upplevelse.
Kan dock fortfarande varmt rekommendera spelet för de som vill ha lite old-school Mega Man-action, för det är precis vad det här bjuder på.

People say nothing's impossible, but I do nothing everyday.

 
! Anmälj Länk
 
 
Robert Larsson (P) 
21 jun 2017 03:06
The Last Guardian avklarat. Det höll hela vägen. Otroligt bra spel. Ett av dom bästa jag kört till PS4. Bortsett från ett par frustrerande moment så var det ren kärlek hela vägen fram till mål.

Long is the way and hard, that out of hell leads up to light

 
! Anmälj Länk
 
 
Joe E Tata (P) 
24 jun 2017 11:15
Mass Effect Andromeda (PS4)

75 timmar och 87% avklarat är jag nu klar med spelet. Huvuduppdragen är avklarade och jag har en mängd sidouppdrag som jag hoppar över.

Som helhet var det ett riktigt bra spel, långt ifrån lika bra som tvåan och trean, men helt klart i nivå med ettan. Och det är väl just ettan som det påminner mest om. Opolerat men med en fantastisk potential. Om de nu skulle våga på en uppföljare så är det bara att ta grunden, skala bort det som är dåligt och förstärka det som spelet gör bra.

Gameplayet är helt fantastisk, striderna har de lyckats riktigt bra och det är det tillsammans med storyn som gör att man fortsätter.

Det som drar ned betyget är inte själva sidouppdragen utan hur man tar sig till dem. För det är mördande tråkigt att sitta i Nomaden och ta sig till ett sidouppdrag. Det är synd, för jag hade gärna 100%-at spelet.

Nu får jag nog dra igång ME2 igen, eftersom det verkar att vi aldrig kommer få se ett nytt ME.

"So who are you on the outs with? Brenda or Kelly?"

 
! Anmälj Länk
 
 
Wihlborg (P) 
I går 22:43
Ni No Kuni
När detta spelet släpptes levde jag konstant med det en vecka, 35 timmar in och hade precis fått draken sen blev jag proppmätt. Hade ingen som helst vilja att återvända tills förra helgen. Under dem första timmarna så stornjöt jag och undrade varför jag aldrig spelade klart. 15 timmar senare mindes jag varför; Det där satans fightingsystemet! Spelet är så otroligt sagolikt vackert, mysigt underbart annars! Men själva striderna saknar så otroligt mycket. Det är inte förrän bossfighterna spelet kräver att man använder andra förmågor, items, dodge etc. Oavsett så fick jag mersmak av uppföljaren---som jag nu ska kolla trailern på innan jag fortsätter med post-game.

Giger is God [PSN: SickMinder] [0001-3395-7253] http://doublejump-sickminder.blogspot.se

 
! Anmälj Länk
 
Tillbaka till forumet | Tillbaka till Multi | Till toppenförsta | föregående | 1 ... 625 626 627 628 629

Du måste vara registrerad användare och inloggad för att kunna skriva i forumet.