Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Spel

Shadow of the Colossus


16 enorma kolosser vakar över en plats känd som världens ände, det förbjudna landet. I ett sista desperat försök att rädda sin älskade beger sig en ung man till ett sedan länge övergivet tempel, där det sägs att en Gud med krafter att återuppväcka de döda legat i dvala sedan urminnes tider.
Vandraren möter guden, som bara ber om en sak i gengäld: Pojken måste hitta och besegra de 16 kolosserna, först då kan han få sin önskan uppfylld.

Fakta i

Shadow of the Colossus är en spirituell uppföljare till Ico, ett äventyrsspel från samma team som gjorde Shadow of the Colossus (SCE:s Team Ico).
Shadow of the Colossus släpptes i Japan och USA under hösten år 2005, och kom senare till Europa under våren 2006. Europa fick spelet i en papplåda, i stil med den som första utgåvan av Ico gavs ut i. Med lådan följde några vykort, samt ett omslag med bilder från spelet.

Shadow of the Colossus prisades i media, och vann många priser, bland annat för "Best Game Design" och "Best Visual Arts", men även flertaliga "Game of the Year" samt höga placeringen på både "Bästa spel till Playstation 2" och "Bästa spel någonsin"-listor världen över.

Även om kopplingarna till Ico är allt annat än uppenbara så finns de där, och det finns många teorier om hur de båda spelen egentligen hänger ihop. Spelets skapare, Fumito Ueda, har själv erkänt att det utspelar sig innan Ico och att det rör sig om samma universum.
Spelet gick under namnet "Nico" i ett par år innan det till slut döptes till Shadow of the Colossus (eller Wanda to Kyozo, Wanderer and the Colossus i Japan), vilket är lite av en ordvits på japanska, eftersom I (co) kopplats till ett, och Ni(co) kopplas till två.

Utveckling i

Shadow of the Colossus utvecklades av SCEI International Production Studio 1, även kända som Team Ico.
Precis som med föregångaren Ico var det Fumito Ueda som höll i spakarna, och bredvid sig i designstolen hade han Kenji Kaido, som även han tidigare varit högst inblandad i produktionen av Ico, då som producent.

Shadow of the Colossus påbörjades under 2002, och var då ett Playstation 2-spel vid namn Nico (som som ovan nämnt är en slags ordvits på Ico). På tidiga bilder av spelet ser man kolosserna slåss mot en grupp av pojkar, som alla har de karaktäristiska horn som huvudpersonen i Ico hade. Detta var dock något som endast var med i den tidiga versionen, och det stod snart klart att Nico inte skulle bli en uppföljare rent handlingsmässigt till Ico.

Produktionen fortsatt i några år, och med perfektionister som Ueda och Kaido på teamet tog Shadow of the Colossus fyra år att färdigställa. Under den tiden hade man gjort om mycket, och ägnat stor tid åt att skapa en gameplay med starkt fokus på realism, samt en artistisk stil som skulle tilltala spelar på ett helt annat plan än "vanlig" grafik brukar göra.

Stort fokus lades på att få kolosserna rörelsemönster, och deras agerande att kännas äkta, samt att allting de gjorde skulle leda till konsekvenser för vandraren som kändes trovärdiga. Just relationen mellan den lilla ensamma hjälten och den stora, stumma kolossen är också något som Shadow of the Colossus senare har hyllats mycket för.

Spelet i

Shadow of the Colossus är ett äventyrsspel i tredjeperson där spelarens främsta uppgift går ut på att hitta, bestiga och slutgiltligen dräpa 16 stycken kolosser som finns någonstans i det enorma förbjudna landet som spelet utspelar sig i.

Till sin hjälp har spelaren det svärd som huvudpersonen stulit från byn han kommer från, och sin häst Agro, som spelaren kan rida runt på för stt snabbare förflytta sig från en plats till en annan. Svärdet fungerar som en slags kompass, som visar spelaren vägen då denne söker en koloss. Om svärdet höjs mot solens strålar så sänder det ut en skimmrande stråle av ljus som pekar rakt mot den plats i landet som nästa koloss befinner sig på. När spelaren väl dödat en koloss, byter ljusstrålen riktning, och så fortsätter spelet.

När spelaren väl funnit en koloss börjat spelets pusselmoment, och det är nu upp till spelaren att förstå hur han skall bestiga monstret, vart hans svaga punkter finns, och hur hans rörelsemönster kan hjälpa ett stjälpa spelarens framfart. Klättrandet baseras på en rosa klättermätare som i takt med att spelaren hänger kvar minskar i storlek mot mitten, tills den till slut tar slut och resulterar i att vandraren tappar taget och faller ner.
Förutom svärdet har spelaren tillgång till en pilbåge som han kan använda för att fånga kolossernas uppmärksamhet.

Vissa kolosser kräver listighet, och ibland är det snarare omgivningen eller något i kolossernas närhet som måste utnyttjas för att spelaren skall kunna nå kolossen svaghet.

Vid sidan av huvudäventyret innehåller Shadow of the Colossus även några mindre sidequests som man kan ägna sig åt, däribland finns fruktträd som ökar ens livsmätare och ödlor som ökar ens klättermätare, som finns utspridda och gömda här och var i det förbjudna landet.

Multiplayer i

Shadow of the Colossus saknar multiplayerläge och är endast anpassat för en spelare.

Story i

Shadow of the Colossus handlar om en namnlös vandrare (som vanligtvis kallas Wanda, eftersom det är den japanska versionen av engelska wanderer) som reser till det förbjudna landet för att försöka väcka liv i sin älskade. Relationen mellan de båda är oklar, men troligtvis var de ett par innan flickan, som heter Mono, avled.

Vandraren stal då ett svärd och begav sig till landet, eftersom en legend säger att en Gud som finns där skall kunna väcka de döda till liv, i utbyte mot en gentjänst. När vandraren når templet där Guden hålls fången visar det sig att han måste döda de 16 kolosser som vaktar landet för att få sin önskan uppfylld. Utan en sekund tvekan hoppar han upp på sin häst Agro och rider ut i landet, med klingan i vädret och en lysande stråle som visar hans mål.

Historien twistar mer än en gång, och kopplingar till tidigare händelser, och kanske även föregångaren Ico duggar tätt i takt med att kolosserna faller, en efter en.

Musik i

Musiken i Shadow of the Colossus komponerades av Kow Otani, som tidigare gjort musiken till Playstation-spelet Sky Odyssey och en skara animeserier. Men Shadow of the Colossus soundtrack, "Roar of the Earth" är hans första spelmusiksalbum som fått mycket uppmärksamhet.

Soundtracket släpptes i Japan 2005 och innehöll 41 låtar, varav ungefär tre fjärdedelar användes i själva spelet.

Visste du... i

• ...att om man har en sparfil från Ico på sitt minneskort belönas genom en liten ändring på sin häst Agro? Om någon undrar vart den går att finna bör de kolla in hästens huvud lite närmre.
• ...att det finns en bunt kopplingar till bibeln i Shadow of the Colossus? Guden heter till exempel Dormin. Testa att vrida och vända på det namnet en stund och se vad som händer.
• ...att de 16 kolosserna har en koppling till det djurliv som finns i det förbjudna landet?
• ...att om du letar tillräckligt noga så kan du hitta samma strand som Ico och Yorda spolas iland på i spelets föregångare Ico.
• ...att det finns ytterligare spellägen som låses upp efter det att du klarat spelet?

Länkar i

Shadow of the Colossus Officiella hemsida (Engelska)
Shadow of the Colossus Officiella hemsida (Japanska)
En Making of-sida med mycket bra information och bilder från spelet
Shadow of the Colossus Reklamkampanj 1
Shadow of the Colossus Reklamkampanj 2
Shadow of the Colossus Reklamkampanj 3

Formatskillnader i

Shadow of the Colossus finns endast utgivet till Playstation 2.

Kopplade nyheter

Ico och Shadow of the Colossus i HD bekräftas
Ico och Shadow of the Colossus i HD och 3D
Ico och Shadow of the Colossus - Trailer och bilder
Datum och trailer för Ico och Shadow of the Colossus
Bilder från Ico & Shadow of the Colossus
Nya filmer från Ico och Shadow of the Colossus
Ögonblick i spel som fått er att tappa andan
Shadow of the Colossus blir film
Shadow of the Colossus-filmen är fortfarande en grej
Ico, Shadow of the Colossus och Demon's Souls till PS Plus
Filmen baserad på Shadow of the Colossus kanske innehåller en Colossi
Det kommer en remake av Shadow of the Colossus till PS4
Shuhei Yosida pratar om den nya versionen av Shadow of the Colossus
Här är en ny trailer från remaken av Shadow of the Colossus till PS4
Här kan du se mer av Shadow of the Colossus till PS4
Det här är öppningssekvensen till Shadow of the Colossus till PS4
Här är en ny film om remaken av Shadow of the Colossus
Nya filmer jämför remaken av Shadow of the Colossus med det gamla spelet
Här kan du se 14 minuter från remaken av Shadow of the Colossus
Bluepoint pratar mer om remasters och Shadow of the Colossus
Det finns ett fotoläge i remaken av Shadow of the Colossus