Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Spel

Super Mario 64

Spelet är det andra i Marioserien där man kontrollerar mario i en 3D-värld. Spring runt, flyg, surfa på skal och hoppa på Goombas. Ett av de bästa plattformsspelen i världen, helt klart värt att köpa.

Fakta i

Tillsammans med Pilotwings 64 var det ett av releasespelen till Nintendo 64. Det släpptes i Japan 23 juni 1996, i Nordamerika 26 september 1996 och i Europa den första mars 1997. Det blev hyllat av kritiker och har satt många standarder i spelhistorien, till exempel introducerandet av en analog spak.

Genom att gå från 2D till 3D, stoppade Super Mario 64 fokus på att utforska enorma områden där spelaren måste lösa många olika uppdrag, som ersätter de annars relativt linjära banorna i plattformsspel. Trots att de lyckas briljant med detta, har de också behållit många element från de tidigare Mariospelen, bland annat en mängd karaktärer som Boo och Shy guy.

Många kritiker och fans håller Super Mario 64 som ett av de bästa och mest revolutionerande spelen att någonsin släppas. Det har vunnit flera GOTY av olika tidsskrifter. Det var det bäst säljande spelet till Nintendo 64. 21 maj 2003 hade spelet sålt i 11 miljoner kopior. Vid slutet av 2007 hade spelet sålt i 11,8 miljoner upplagor. Från 25 september 2007 är Super Mario 64 det sjätte bäst säljande spelet i storbritannien med Sex miljoner sålda.

Detta spel blev det näst pouläraste Virtual Console-spelet vid Juni 2007.

Utveckling i

Utvecklingen av Super Mario 64 tog mindre än två år. Men producenten och ressigören Shigeru Miyamoto hade utformat ett 3D-mariospel i fem år medan han jobbade med Star Fox. Miyamoto utformade det mesta av spelet redan under SNES-eran och övervägde göra det till ett SNES spel med hjälp av Super FX chipet, men bestämde sig för att vänta på grund av SNES tekniska begränsningar.

Spelets utveckling började med att bestämma karaktärsdesignen och kameralayouten. I början var regissörerna osäkra på vilken riktning spelet skulle ha, och spenderade månader på att bestämma om kameran och layouten. Grundiden var från början att hela spelet skulle ha en isometrisk (snett uppifrån) kameravy, innan beslutet att göra en fri 3D- omgivning.

Det mesta av Mario 64 skulle få denna fria värld att utforska, men den mer linjära bandesignen blev implementerad i vissa fall, till exempel på de tre bowserbanorna.





En av programmerarna till Super Mario 64, Giles Goddard, sa att det elementet var där för att tvinga spelaren in till Bowser istället för att uppmuntra utforskning. Utvecklingsteamet satte stor fokus på att få Marios rörelser att bli perfekta, och innan banorna blev gjorda testade de marios rörelser på ett simplet rutnät. Det första testet för marios rörelser och fysik involverade en guldkanin kallad "MIPS", den blev inkluderad i slutprodukten.

Shigeru Miyamotos designmotto inför Super Mario 64 var att lägga till mer detaljer än spel före Nintendo 64 kunde ha. Vissa detaljer blev inspirerade av riktiga livet. Till exempel en karaktär är baserad på den assisterande ressigören Takashi Tezukas fru, Som enligt Miyamoto är en lugn person som plötsligt exploderade, ilsken över all den tid Tezuka spenderat på jobbet. I spelet finns det nu en karaktär som krymper när Mario tittar på den, men när han vänder ryggen till växer den till ett skrämmande monster.
Super Mario 64 är mera pusselbaserat än tidigare spel, på grund av den parallella utvecklingen av Ocarina of Time. Eftersom nämnda spel var planerat att släppas senare så fördes vissa pussel över till Mario 64.

Första läckan information om Super mario 64 kom i november 1995, men bara några dagar efter presenterades en spelbar version i samband med världspremiären av Nintendo 64(då känd som Ultra 64) på Nintedo SpaceWorld. Vid denna tidpunkt hade marios grundrörelser blivit implementerade och spelet var hälften färdigutvecklad, fast mesta av bandesignen var kvar att slutföra. 32 banor blev gjorda till spelet, Miyamoto trodde han skulle göra fler, ända upp till 40 banor, exkluderat bonusbanor. Det nummer av banor som tillslut hamnade i spelet var mycket lägre, eftersom det bara rymdes 15.

Spelet i

Super Mario 64 äger rum i Princess Peach slott. Här kan man strutta( That's right folks) i slottsgården, i vallgraven, i källaren och såklart inomhus. Runt om i slottet finns det hemliga gångar och tavlor man kan hoppa in i för att ta sig till olika världar.

Mario 64 är ett 3D-plattformsspel där man styr Mario runt en mängd olika banor. Varje bana är ett slutet område där man är fri att utforska alla hörn och kanter utan tidspress. Världarna är fyllda av fiender och snälla vänner som de rosa Bob-Omb Buddies som gärna hjälper dig. Spelaren har som uppgift att leta stjärnor i banorna, vissa stjärnor behöver vissa kriterier för att hittas, endel är avslöjade i banans namn. Dessa kriterier inkluderar att slå bossar, vinna race, lösa pussel eller samla pengar. Allt eftersom stjärnor räddas öppnas nya delar av slottet upp. Vissa dörrar låses upp med nycklar som man får genom att besegra Bowser.

Några banor har speciella möss-Powerups som ger Mario nya möjligheter och färdigheter. Vingmössan ger mario kraften att glidflyga igenom luften; Metallhatten gör mario osårbar mot de flesta attacker, oberoende av vind, och ger möjligheten att gå på botten av sjöar och gå helskinnad genom gaser; Osynlighetsmössan ger honom kraften att passera vissa galler och gör Mario säker mot vissa typer av skada. Det finns banor med kanoner i som Mario endast kan hoppa in i när han har pratat med en rosa Bob-Omb Buddy. När han har hoppat in i kanonen kan han bli skjuten till avlägsna platser. När han har vingmössan kan kanonen bli använd för att få höjd väldigt snabbt. Det finns många gömda saker i spelet, de flesta leder till en stjärna som behövs för att klara spelet fullt ut.

Multiplayer i

Det finns ingen Multiplayer i detta spel.

Story i

Spelet börjar med att Princess peach skickar ett brev till Mario, där hon bjuder in honom till att äta en kaka hon har bakat. När han kommer fram dock, upptäcker han att bowser har invaderat slottet och kidnappat prinsessan genom att använda kraften från 105 av slottets 120 stjärnor. Många tavlor är portaler till andra världar, där bowsers underhuggare håller ögonen på stjärnorna. Mario stiger in i dessa portaler och räddar stjärnorna. Genom att följa tre olika plattformsbanor på olika platser i slottet kommer han till Bowser. De två första gångerna mario slår Bowser får han en nyckel för att låsa upp nästa våning i slottet. Sista gången befriar han Princess peach. Peach tackar Mario genom att baka den kaka hon lovat honom.

Musik i

Musiken är komponerad av veteranen Koji Kondo, som återanvände gamla låtar i nya tolkningar och såklart helt nytt material. Super mario 64 var en av de första spelen att ha Charles Martinet som röst åt mario. Rösten för Princess peach var Leslie Swan(då på posten Senior Editor på Nintendo Power), som också skrev engelsk text för spelet, och Isaac Marshall som Bowsers röst.

Visste du... i

... Det första Mario i 3D var Mario Clash till Virtual Boy.

..."L is real 2401" Luigi var ryktad att finnas med, men det var ett falskt påstående.

... När man har tagit alla stjärnor öppnas kanonen utanför slottet.

... Skjuter man sig till taket möter man Yoshi.

... Som efter en pratstund ger dig 100 extraliv.

Länkar i

Super Mario 64 Wiki

http://sv.wikipedia.org/wiki/Super_Mario_64

Formatskillnader i

I samband med Nintendo DS-lanseringen passade Nintendo på att släppa en remake av Super Mario 64 till DS. Detta är i princip samma spel som Nintendo 64-versionen men här kan man även spela som Luigi, Yoshi och Wario. Dessutom ingick lite nya banor och ett gäng minispel som visade på Nintendo DS möjligheter till pekskärmskontroll.

Kopplade nyheter

Världsrekordsförsök i Super Mario 64 (Nytt rekord! 1:47:10'9)
Den diskbaserade versionen av Super Mario 64 dyker upp
Speedrun av Super Mario 64, Ocarina of Time och Goldeneye (samtidigt)
Nintendo 64 fyller 20 år idag
Det har gått 20 år sedan Nintendo 64 släpptes i Europa
Speedrunner samlar alla stjärnor i Super Mario 64 på under 100 minuter
Loading komponerar en egen Nintendo 64 Mini Classic