Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Insamlingen till Wasteland 2 börjar nu

Efter Double Fines osannolika framgångar med Kickstarter (som ju nu passerade tre miljoner dollar) börjar nu andra att se potentialen i det här.


Nu börjar Inxile Entertainment insamlingen för att förverkliga drömmen om Wasteland 2. 


Här är målet att samla in 900 000 dollar de närmaste 34 dagarna. De behöver en miljon, men Brian Fargo kommer att lägga in 100 000 dollar själv i spelet.


Om ni vill veta mer om Wasteland, som släpptes 1988, kan ni läsa om det här.


Insamlingen för Wasteland 2 finns här.


Oskar Skog13 mar 2012Visningar: 2158 

Taggar: Wasteland, Inxile Entertainment, Brian Fargo, Kickstarter

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

PC-Spelare13 mar 2012q

Jag är där med 50 dollar.

Illusionist13 mar 2012q

Kul idé. Inget jag kommer lägga pengar på då jag inte alls bryr mig om just det här spelet ser dagens ljus, men fan.. Kul idé.

Oskar Skog13 mar 2012q

Jag har svårt att se det här ska nå 900 000.

PC-Spelare13 mar 2012q

Det kommer bli svårare än för Double Fine, utan tvekan, men det kommer bli väldigt intressant att följa det. Mer intressant än med Double Fine faktiskt.

Jag har faktiskt aldrig spelat Wasteland själv, men jag har råd att vara med att backa det här av rent intresse, och för att jag vill ha de spelet de försöker göra nu.

Med en mindre fanbase än vad Double Fine och peka&klicka har så kommer det här ställa högre krav på de fansen som faktiskt finns, att sprida ordet om det här.

Oskar Skog13 mar 2012q

PC-Spelare:

kommer det här ställa högre krav på de fansen som faktiskt finns


Jag är inte säker på att det finns så många fans :)

En annan grej är ju att, även om själva spelkonceptet har varit rätt dött, är ju hela postapokalyptisk värld-temat inget som någon har kunnat sakna.

Samtidigt är det inte världens bästa tajming med nya X-Com runt hörnet.

Och Inxile lär ju inte ha i närheten av samma goodwill som Double Fine, vilket gör att man sätter allt hopp till Wasteland/Fallout-nostalgi.

Det hade varit roligt om det lyckades, för det skulle ge mer kraft till Kickstarter som en potentiell väg för många, men jag tror inte att det blir lätt.

PC-Spelare13 mar 2012q

Oskar: Jag kan nog skriva QFT på hela ditt inlägg, och lägga till ett "Hoppas.....". [smile]

JayTheBestMan13 mar 2012q

Jag har lagt pengar nu, men det kändes inte helt klockrent. Deras kickstartervideo tyckte jag även hade fel känsla. För mycket industribashing kanske...

Dessutom, $900.000 på 34 dagar? Det är givetvis inte omöjligt, men det känns lite naivt att tro att man verkligen kan komma upp i dessa summor på så kort tid med bara ett exempel av detta slag. (men fy den som inte försöker)

Det kommer att bli intressant att se vad som kommer att hända med detta spel.

PC-Spelare13 mar 2012q

JayTheBestMan:

Dessutom, $900.000 på 34 dagar? Det är givetvis inte omöjligt, men det känns lite naivt att tro att man verkligen kan komma upp i dessa summor på så kort tid med bara ett exempel av detta slag. (men fy den som inte försöker)


Det är inte så mycket naivt som det är ärligt. Det talades om en ny framtid från rätt många när Double Fine började fira sina framgångar, och det här är ett exempel på vad som krävs för det. Med Double Fine kunde glida på en framgångsvåg så tror jag att inExile redan innan det här lades upp förstått att de måste arbeta för det.

JayTheBestMan13 mar 2012q

PC-Spelare:

Det är inte så mycket naivt som det är ärligt.


Jag vet inte riktigt vad du menar med "ärligt", men i alla fall. Jag är mest orolig att de inte har tillräckligt mycket tid på sig att samla in dessa summor. Hursomhelst får man väl reda på detta ganska snart så det är inte värt att spekulera om detta. Jag hoppas det går bra!

Frezdaner13 mar 2012q

Trodde dom fick mer än vad som behövdes förra gången vi skänkte pengar till dom?

Oskar Skog13 mar 2012q

JayTheBestMan:

på så kort tid


Jag tror att maxgränsen för alla Kickstarter-projekt är 34 dagar. Det är så ingen ska be om pengar i evigheter utan att det aldrig händer något.

Vetotat13 mar 2012q

Frezdaner:

Trodde dom fick mer än vad som behövdes förra gången vi skänkte pengar till dom?


När skänkte vi pengar till dem senast?

Oskar Skog13 mar 2012q

Frezdaner:

Trodde dom fick mer än vad som behövdes förra gången vi skänkte pengar till dom?


Det här är inte Double Fine.

Joakim Kilman13 mar 2012q

Oskar Skog:

Jag har svårt att se det här ska nå 900 000.


Det är tveksamt. Jag hoppas dock, inte minst för att jag tycker om idén med den här typen av finansiering.

Wasteland har dock flera saker emot sig. Fallout har ju tillexempel alltid setts som en sorts andlig uppföljare till det. Men å andra sidan har ju Fallout-spelen gått vidare i sin utveckling, så ett mer old school-betonat Wasteland skulle kunna tilltala en och annan, antar jag.

JayTheBestMan13 mar 2012q

Oskar Skog:

Jag tror att maxgränsen för alla Kickstarter-projekt är 34 dagar.


Jag tror jag har sett ett projekt som har en 45 dagar lång deadline. Men självklart ska inte projekttiden vara alltför lång.

Joakim Kilman13 mar 2012q

Oskar Skog:

Det här är inte Double Fine.


Nej. Och då är ändå Brian Fargo ett stort namn för många rollspelsfans. Men någon Tim Schaeffer är han inte. Han har dessutom hamnat mer och mer i skymundan under senare år, medan Schaeffer har varit fortsatt produktiv och uppskattad.

Frezdaner13 mar 2012q

Vetotat:

När skänkte vi pengar till dem senast?


Oskar Skog:

Det här är inte Double Fine


Är jag helt blind?

Men kan inte hitta något annat företag i texten.

Aja var jag som såg konstigt då.

PC-Spelare13 mar 2012q

Ju mer jag läster om det här, desto mer inser jag vilken besvikelse det skulle vara om det inte når målet (samtidigt som jag är väl medveten om hur svårt det kommer att bli för dem att göra det).

Wasteland 2:

Full LARGE BOXED COPY OF WASTELAND 2, complete with worn cloth game map and old school instruction book. Also features the digital soundtrack and digital concept art book from previous award.


Cloth map! [bigsmile]

Oskar Skog13 mar 2012q

Frezdaner:

Men kan inte hitta något annat företag i texten.


Heh, det kan ha varit jag som utgått från att alla visste att Inxile var kopplade till det här. Jag fixar in det :)

PC-Spelare13 mar 2012q

64 000 dollar på lite mer än två timmar.

fragtore13 mar 2012q

Intenumennu!
Jag ger 15 dollars den 25e när CSN kommer.

rampjesus13 mar 2012q

Mark Morgan! När lönen kommer ger jag dollars.

fragtore13 mar 2012q

Jag tror by the way visst att detta kan funka. Jag vill att det ska det och jag gillar industribashingen. Han vill göra ett spel (pun int-t-t-t-t-tended!) för mig, och för sig själv. Inte för min flickvän, och det är double fine för mig. Man blir bara dum av ME även om det är kul en genomspelning.
Det handlar ju om att hjälpas åt och promota också, på facebook och whatnot. Alla har polare som gillar gamla, bra spel, men som inte orkar läsa spelbloggar och forum.

Joakim Kilman13 mar 2012q

PC-Spelare:

64 000 dollar på lite mer än två timmar.


Fan inte så illa.

Legerdemain13 mar 2012q

Vad händer om målet inte uppnås?

Såg inte något svar på det?

PC-Spelare13 mar 2012q

Tobias Söderlund:

Såg inte något svar på det?


Alla pengar går tillbaka.

Legerdemain13 mar 2012q

Oki.

PC-Spelare13 mar 2012q

Och där nåddes 90 000 dollar-gränsen. 10% av det som behövs. På ungefär 3 timmar.

PC-Spelare13 mar 2012q

$120 000 där.

JayTheBestMan13 mar 2012q

Fan vad bra. Jag som oroade mig för ingenting... Nu får man istället hoppas att projektet kommer att komma över $1.5M!!

Det tar ju knappt en minut innan $1000 läggs till! (typ)

Joakim Kilman13 mar 2012q

Skarlman:

Stöttade inte Double Fine, men det här verkar mer intressant.


Stötta då, snåljåp.

Kindo13 mar 2012q

$30 från mig. Det går undan, och det hade förvånat mig om de inte nådde målet, när det redan ser ut så här:

2,190
Backers
$130,489
pledged of $900,000 goal
34
days to go

Joakim Kilman13 mar 2012q

Skarlman:

Men det är ju minst 15 meter till plånboken.


Då behöver du inte. Om man måste resa sig så faller allt.

Å andra sidan - om du har ett Amazon-konto så kan du betala med det.

Joakim Kilman13 mar 2012q

Skarlman:

Ska kolla upp lite mer innan jag bestämmer mig för att investera.


Du har ju en månad på dig. Varför stressa?

Men jag tror att du kan uppskatta det här, om slutprodukten nu lever upp till det man vill göra.

Johan Olander13 mar 2012q

Jag gillar den här utvecklingen.

blisZ13 mar 2012q

Oskar Skog:

Efter Double Fines osannolika framgångar med Kickstarter (som ju nu passerade tre miljoner dollar) börjar nu andra att se potentialen i det här.


Gänget som höll på med Black Mesa kan gärna upptäcka det här

Exorph13 mar 2012q

Jag gillade inte första spelet.
Men vad fan... jag stöttar det gärna, om så bara för att få mer musik från killen bakom Fallout-soundtracket! [love]

Legerdemain13 mar 2012q

186 000.

Med hänsyn till att många villiga redan känt till projektet utgår jag från att det är nu i det inledande skedet som pengarna rullar in. Kommer nog börja gå trögt väldigt snart.

AccoWand13 mar 2012q

Spännande musik, hoppas det kommer någon teaser på dess ost, kan mycket väl bli att kasta lite pengar på det då. Inte spelat originalet men nött hiskliga mängder till Mark Morgans musik.

Mcore13 mar 2012q

202 000. går sjukt fort uppåt! =)

PC-Spelare13 mar 2012q

220 000 där.

5000 dollar-insatsen som hittills har kommit, har lagts av Epics styrande man, Mike Capps.

Mike Capps:

I just backed Wasteland 2 on @Kickstarter http://kck.st/yDcMry. Wasteland was my very favorite game back in the day, I'm so nerding out!

[..]

Also, if you're one of my 30 closest friends, I apparently have an extra copy of Wasteland 2 for you. But back the kickstart anyway! :)


https://twitter.com/#!/epicactual

Tobias Söderlund:

Kommer nog börja gå trögt väldigt snart.


Förhoppningsvis kan det dra sig uppemot 300 000 iallafall innan det börjar trappa av. Tror folk är lite medgångssupportrar i sådana här sammanhang, och dras med när det går bra och målet upplevs som realistiskt.

Joakim Kilman13 mar 2012q

PC-Spelare:

Tror folk är lite medgångssupportrar i sådana här sammanhang, och dras med när det går bra och målet upplevs som realistiskt.


Ja, tyvärr. Fattar inte varför, då man ju ändå får tillbaka pengarna om det går i stöpet.

PC-Spelare13 mar 2012q

Joakim Kilman:

Ja, tyvärr. Fattar inte varför, då man ju ändå får tillbaka pengarna om det går i stöpet.


Till viss del kan jag förstå det ändå. Viljan blir ju större att delta kring något som präglas av entusiam och glädje, istället för desperation.

Joakim Kilman13 mar 2012q

PC-Spelare:

Viljan blir ju större att delta kring något som präglas av entusiam och glädje, istället för desperation.


Sant.

PC-Spelare13 mar 2012q

265 000 dollar där.

PC-Spelare13 mar 2012q

Och där passerades 300 000 dollar.

Kindo13 mar 2012q

PC-Spelare:

Och där passerades 300 000 dollar.


En tredjedel av målet innan första dagen är slut. Gott om tid att få ihop de resterande 600 000 dollarna.

PC-Spelare14 mar 2012q

360 000 dollar. Galet.

Frezdaner14 mar 2012q

Så skänkte en liten slant innan jag går och lägger mig för kvällen:) God natt

PC-Spelare14 mar 2012q

400 000 dollar-gränsen där.

Willa214 mar 2012q

Legerdemain14 mar 2012q

Sist jag kollade låg snittet på runt 60 dollar.

Det måste vara en skara som donerat stora belopp.

Något säger mig att mycket av pengarna kommer från industrifolk.

Avgrundsvrål14 mar 2012q

Tobias Söderlund:

Något säger mig att mycket av pengarna kommer från industrifolk.


8000 personer har donerat 450.000 dollar just nu. Nja... antingen donerar folk vad ett nytt spel kostar till fullpris i närmsta butik eller så har du rätt.

Oskar Skog14 mar 2012q

Det här går väldigt mycket bättre än jag någonsin trott.

Vad hade Double Fine efter det första dygnet? Runt en miljon, va? Och så fick dom ihop ytterliggare 2 miljoner dom kommande 34 dagarna.

Om vi har någon liknande "lång svans" här kommer Wasteland 2 att nå 1,5 miljoner.

PC-Spelare14 mar 2012q

Tobias Söderlund:

Något säger mig att mycket av pengarna kommer från industrifolk.


Det finns åtminstone några bekräftade sådana. Mike Capps på Epic har bidragit med 5000 dollar, Notch har varit med och bidragit med en summa som en del säger är 10000 dollar, och Chris Avellone är med också (även om han då "bara" bidrog med den förhållandevis blygsamma summan på 250 dollar).

Oskar Skog:

Om vi har någon liknande "lång svans" här kommer Wasteland 2 att nå 1,5 miljoner.


Tror jag läst något om att inIxile fortfarande inte lärt mig stava det namnet) lovat en Mac-version om de når den summan.

Jag är rätt förvånad över den här framgången också, även om jag hoppades. Jag trodde den kom för tätt inpå Double Fines satsning. Jag antar att det Chris Avellone tänkt göra med Kickstarter kommer dröja ett tag nu istället.

Även om man går förbi utgivare nu, så gäller det ju att inte fresta på folks och medias tålamod för mycket, och det gäller ju att komma med något unikt till bordet. Det här projektet för en "tactical shooter" ser ju inte ut att nå målet tex - http://www.kickstarter.com/projects/355932838/crowdsourced-h... .

Oskar Skog14 mar 2012q

PC-Spelare:

Även om man går förbi utgivare nu, så gäller det ju att inte fresta på folks och medias tålamod för mycket, och det gäller ju att komma med något unikt till bordet.


Jag tror att det finns utrymme för ett par framgångsrika Kickstarter-projekt till det här året, Avallone känns som ett givet namn om dom drar igång det.

Det som är nästa fara nu, som jag kan se, är ju att något av dom här mynnar ut ett ett spel som får publiken att säga "det här var inte vad vi betalade för!" eller andra problem under utvecklingen som gör att misstankar och upprörda röster börjar höjas.

King_of_Popcorn14 mar 2012q

Imponerande summa för så kort tid. Jag tvivlar inte på att projektet når $900 000, men frågan är om det når $1.5?

PC-Spelare14 mar 2012q

Oskar Skog:

Det som är nästa fara nu, som jag kan se, är ju att något av dom här mynnar ut ett ett spel som får publiken att säga "det här var inte vad vi betalade för!" eller andra problem under utvecklingen som gör att misstankar och upprörda röster börjar höjas.


Det kan bli väldigt intressant att följa en sådan diskussion. Hade Double Fine´s äventyrsspel landat på en mindre summa runt det som de ursprungligen frågade efter så tror jag att risken hade varit stor att många hade blivit missnöjda, då det blivit ett väldigt begränsat spel, kanske baserat på AGS eller något liknande. Och även om Schafer var tydligen med att prata om att det var ett risktagande, så är det inte säkert att det hade stoppat internet rage om den uppstått.

Med Wasteland 2 kommer nog risken kommara fortsätta vara relativt stor. Även $1.5 miljoner känns som en ganska låg budget för ett RPG, och de flesta vet nog faktiskt inte vad Wasteland innebär för typ av spel. Jag är själv inte säker.

Oskar Skog14 mar 2012q

PC-Spelare:

så tror jag att risken hade varit stor att många hade blivit missnöjda, då det blivit ett väldigt begränsat spel


Den risken finns ju nu också. Det kan inte vara helt enkelt att förvandla ett projekt som man planerat för 400k till en budget på ett par miljoner.

Och Tim Schafer gör ju sig själv inga tjänster genom att säga saker som "budgeten för Grim Fandango var tre miljoner".

lassekongo8314 mar 2012q

Jag önskar att Sega kunde hoppa på denna flugan och låta fansen betala för Shenmue III. Mitt liv är inte komplett utan det spelet.

PC-Spelare14 mar 2012q

Oskar Skog:

Den risken finns ju nu också. Det kan inte vara helt enkelt att förvandla ett projekt som man planerat för 400k till en budget på ett par miljoner.


Ja ursprungsplanen håller ju inte direkt längre, utan de måste ju vårda pengarna lite bättre. Idén var ju att hela projektet fram till oktober var ett experiment. "Vi ha ingenting utöver vår vilja, talang och erfarenhet. Får vi pengarna så gör vi så gott vi kan fram till oktober, och dokumenterar allt".

Med de här pengarna, och ett releasedatum som ligger minst ett år framåt i tiden så blir det ju en en annan femma, som du säger. Men samtidigt är det väl så att den här genren passar ju så bra för det här också, där det finns en accepterad spelstruktur som man kan rätta in sig efter relativt lätt.

lassekongo83:

Jag önskar att Sega kunde hoppa på denna flugan och låta fansen betala för Shenmue III. Mitt liv är inte komplett utan det spelet.


Jag skulle själv inte vara med och stötta ett sådant här projekt som drivs av en större utgivare. Det känns som att man tar bort hela poängen med det då, att göra spel utan kompromisser med utgivare.

King_of_Popcorn14 mar 2012q

lassekongo83:

Jag önskar att Sega kunde hoppa på denna flugan och låta fansen betala för Shenmue III. Mitt liv är inte komplett utan det spelet.


Att låta fansen betala för lokaliseringen för vissa spel skulle göra mig glad.
Valkyria Chronicles 3, t.ex.

ThunderTable14 mar 2012q

Uppe i $566k innan GR ens rapporterat att det finns en insamling, ibland går det långsamt vissa fronter :P

Oskar Skog14 mar 2012q

Ok, 581k på ett dygn. Det har börjat gå långsammare.

900k ska ju gå att nå, men dom behöver göra lite PR och prata dom närmaste dagarna, kanske visa något.

Oskar Skog14 mar 2012q

Skarlman:

Kan tänka mig att det delvis beror på att USA sover.


USA hade hela gårdagen på sig (den gick ju upp här runt 13, svensk tid), så den stora strömmen har kommit från hela världen nu.

PC-Spelare14 mar 2012q

Oskar Skog:

900k ska ju gå att nå, men dom behöver göra lite PR och prata dom närmaste dagarna, kanske visa något.


Ja pressen lär väl inte springa benen av sig för att prata med Brian Fargo om det här som de gjorde med Tim Schafer direkt. Både Kotaku och Rock, Paper, Shotgun har ju skrivit väldigt utförligt om Wasteland 2 redan, så inXile får nog bjuda tillbaka lite nu.

Kan rekommendera RPS-intervjun här: http://www.rockpapershotgun.com/2012/03/12/post-post-nuclear...

Legerdemain14 mar 2012q

Hm.

Ja det verkar ju som att de kommer att nå målet (jag är extremt förvånad över hur snabbt det gått såhär långt). Frågan då blir väl mest hur långt bortom målet de kommer.

Har de rättigheterna på sin sida om de vill inkludera originalet tillsammans med detta spel?

PC-Spelare14 mar 2012q

Tobias Söderlund:

Har de rättigheterna på sin sida om de vill inkludera originalet tillsammans med detta spel?


Såsom jag förstod så är det bara namnet de fick tillbaka rättigheterna för. EA är tydligen de som sitter på själva Wasteland 1-spelet. Samtidigt har Brian Fargo beskrivit EA som väldigt resonabla att förhandla med, så inget är väl omöjligt.

Legerdemain14 mar 2012q

PC-Spelare:

Samtidigt har Brian Fargo beskrivit EA som väldigt resonabla att förhandla med, så inget är väl omöjligt.


Jag hoppas det inkluderas för det är verkligen ett spelhistoriskt dokument världen borde få ta del av.

Legerdemain14 mar 2012q

Trebor:

Faktiskt. Verkar inte vara tvär enkelt att hitta ett exemplar. Eller så är det bara jag som suger.


Jag hittade åt ett 100% fungerande exemplar till C64 (har i och för sig, vad jag vet, aldrig någonsin lyckats köpa ett trasigt C64-spel). Tyvärr saknade det kartong och en av de två 'manualerna' som följde med... men ändå.

Tror det var en lyckträff, för övrigt.

Legerdemain14 mar 2012q

Trebor:

Kollade på en gameplay video och i denna bad spelet en att kolla upp paragraf typ 58. Antar att en del av storyn läses i manualen? Vilket vore tråkigt att sakna.


Det går inte att spela spelet utan att ha tillgång till den text som spelet hänvisar till. Så har man inte manualen får man kolla upp de där bitarna på nätet.

PC-Spelare14 mar 2012q

607 000 dollar.

Joakim Kilman14 mar 2012q

PC-Spelare:

607 000 dollar


:)

PC-Spelare14 mar 2012q

715 000 dollar.

Exorph14 mar 2012q

Wow... älskar pessimismen tidigare i tråden. [love]

Joakim Kilman14 mar 2012q

Exorph:

Wow... älskar pessimismen tidigare i tråden


Det är skönare att bli positivt överraskad.

Inte mitt fel att jag är cynisk.

Legerdemain14 mar 2012q

De borde nå målet imorgon med lätthet. Nu när de är så nära så lär ju folk vara villiga att skjuta in det där lilla sista som behövs.

antun14 mar 2012q

Så, då har man bidragit med en liten slant. Allt för att pc-spelare ska få sitt spel.

[cool]

Frezdaner14 mar 2012q

Bump! Skänk en slant nu gott folk!

Epsyche14 mar 2012q

Bjussade på några dollar igår, får se om man kanske borde öka lite granna... Känns ju lite orättvist för stackarna när jag gav Timpa Shafer och grabbarna 110 dollar.

PC-Spelare15 mar 2012q

Tobias Söderlund:

De borde nå målet imorgon med lätthet. Nu när de är så nära så lär ju folk vara villiga att skjuta in det där lilla sista som behövs.


892 000 dollar nu. Jösses.

AccoWand15 mar 2012q

99% FUNDED

Sweet.

AccoWand15 mar 2012q

100% FUNDED

Nu kan man börja hoppas på finfin concept art när under året. För snubben som gör den kan sina grejer.

Windir8715 mar 2012q

Helt sjukt att det fungerade den här gången också.

Nu hoppas jag att Chris Avellone fullföljer sina planer på ett kickstarterfinansierat old school RPG [love]

Oskar Skog15 mar 2012q

Windir87:

Helt sjukt att det fungerade den här gången också.


Ja, det här kul och det sänder andra signaler än Double Fine-grejen.

Jag menar, jag tror nog att utgivare kan se potentialen i ett peka- och klicka från Schafer/Gilbert, så i deras fall handlade det antagligen lika mycket om frihet att utveckla utan utgivare som svårigheten med att sälja konceptet.

Jag tror ingen utgivare såg någon potential i Wasteland 2 (som det beskrivs att det ska göras).

Nu ska jag ringa Jon Hare och säga "Cannon Fodder Online! Kickstarter!".

Legerdemain15 mar 2012q

Cannon Fodder?

But what about Chaos Engine HD Ultra Remix on the Beach 2012 - Da Shit Version XXX?

Benny Holmström15 mar 2012q

AccoWand:

100% FUNDED




Nu väntar vi bara på

Windir87:

Chris Avellone


och ett nytt spel i Planescape-universumet! [love]

Legerdemain15 mar 2012q

De har grönljusat en Linuxversion och MacOS-version om de når 1,5 miljoner.

Redfoxe15 mar 2012q

Väldigt imponerad :).

PC-Spelare15 mar 2012q

Tobias Söderlund:

Cannon Fodder?But what about Chaos Engine HD Ultra Remix on the Beach 2012 - Da Shit Version XXX?


Jag kastar pengar på vilket som.

Men Cannon Fodder > Chaos Engine.

Tenkai Star15 mar 2012q

Nice! Såg det först i morse och tänkte skänka då jag kom hem =D Att de skulle nå upp så fort trodde jag inte. Slänger in 50 dollar då lönen kommer om en vecka =)

indiehjaerta15 mar 2012q

Oskar Skog:

Jag har svårt att se det här ska nå 900 000.


Oskar Skog:

Jag har svårt att se det här ska nå 900 000.


Oskar Skog:

Jag har svårt att se det här ska nå 900 000.


Oskar Skog:

Jag har svårt att se det här ska nå 900 000.


[rolleyes][blush]

Oskar Skog15 mar 2012q

indiehjaerta:

Jag har svårt att se det här ska nå 900 000.


Det har jag fortfarande!

Men det gjorde det.

Ibland är det ok att ha fel.

hs01krer15 mar 2012q

Tobias Söderlund:

De har grönljusat en Linuxversion och MacOS-version om de når 1,5 miljoner.


Sprid kärleken!

Trebor:

Får fjärilar i magen varje gång jag tänker på att vi kommer få ett nytt turbaserat rollspel.


[love]

PC-Spelare15 mar 2012q

Men............"grönljusa"? Det får man f-n inte säga.

Stoppa Söderlund nu!

PC-Spelare15 mar 2012q

Över 1 000 000 dollars.

Christoffer Holmbäck15 mar 2012q

Det här är spännande. Ser nog fram emot det här mer än Shafers spel.

Fast jag håller förväntningarna nere.

Pillhe15 mar 2012q

Kom hit för:



Antiklimax.

Bleatlessness15 mar 2012q

Mitt intresse för just Wasteland 2 är ganska svalt, men att det här händer är enormt!

Så vacker interaktion mellan fans och skapare, i båda riktningar.

Legerdemain15 mar 2012q

PC-Spelare:

Men Cannon Fodder > Chaos Engine.


Jag förstår de som tycker det (det är trots allt helt olika spel). Men för mig är Chaos Engine bättre/roligare eftersom att det är hanterbart. Cannon Fodder är ett koncentrat av den överjävligaste svårighetsgraden jag varit med om i ett liknande spel. Räcker med några avklarade nivåer för att svårighetsgraden skall skjuta i höjden till den grad att varje liten bana känns som slutstridernas slutstrid någonsin.

Orkar med 1-2 sådana nivåer, sedan får jag hjärnblödning och lägger spelet åt sidan (men jag tycker inte dåligt om det för den skull).

PC-Spelare:

Men............"grönljusa"? Det får man f-n inte säga.


Joooooooooooooo.

PC-Spelare:

Stoppa Söderlund nu!


Neeeeeeeeeeeeeeee.

PC-Spelare15 mar 2012q

Vem grönljusade dig liksom?!

PC-Spelare16 mar 2012q

1.2 miljoner dollar.

Matte16 mar 2012q

Så hur länge tills nån dåre köper rättigheterna till Wing Commander eller att Chris Roberts kickstartar nått?

plz, with cherry on top [smile]

Gottfrid Jansson16 mar 2012q

Precis som många andra hade jag väldigt svårt att se att det här skulle lyckas. Och nu när det gjorde det för undras jag lite över folk som skänker pengar till spelprojekt. Det låter fel i mina öron. Kan inte tänka på annat än varför man inte skänker till välgörenhet istället.

Fast egentligen, det är ju inte konstigare (eller mer fel) att skänka pengar till ett projekt man vill ska bli av än att lägga ett antal hundralappar på att köpa ett spel man vill stödja och visa sin uppskattning för.

Men jag kan ändå inte bortse ifrån att det känns konstigare. Mycket konstigare. Nästan riktigt sjukt.

Benny Holmström17 mar 2012q

nintengotte:

Kan inte tänka på annat än varför man inte skänker till välgörenhet istället.


För att vi får ett spel OCH warm fuzzy feelings? [cute]

PC-Spelare17 mar 2012q

nintengotte:

Det låter fel i mina öron. Kan inte tänka på annat än varför man inte skänker till välgörenhet istället.


Tja, varför lägger du pengar på spel istället för att skänka dem till välgörenhet?

Legerdemain17 mar 2012q

nintengotte:

Men jag kan ändå inte bortse ifrån att det känns konstigare. Mycket konstigare. Nästan riktigt sjukt.


Jag håller med.

Det känns rätt sjukt. Att se hur en önskan om att få spela ett spel får människor att i samlad trupp skrapa ihop såhär mycket pengar på så kort tid.

Vi ser liksom seriösa insamlingsgalor med humanitära syften nå klart kortare än såhär.

Men så tänker jag som andra gör... att det egentligen inte är underligare än att vi lägger pengar på spel som släppts ut på marknaden.

Och då börjar hela argumenterandet om i mitt huvud.

Där jag kommer fram till någonting i stil med: problemet känns inte som att folk lägger pengar på ett liknande projekt utan att underhållning är primär välgörenhet och sådant som får utsatta människor på fötter eller åtminstone ger dem en chans att leva någon form av värdigt liv.

Känner att det börjar vara dags för mig att fundera lite på vad jag själv kan bidra med, utöver mitt yrke där jag sysslar med precis sådant (omänn i liten skala (men det är ju dessutom något jag får betalt för)).

PC-Spelare17 mar 2012q

Den här summan är ju en piss i havet i spelsammanhang dock. Delar man den insamlade summan på $50, lågt räknat för ett nytt spel, så har de sålt 24366 exemplar än så länge. Det är en försäljningssiffra folk vanligtvis skrattar åt.

Windir8717 mar 2012q

nintengotte:

Kan inte tänka på annat än varför man inte skänker till välgörenhet istället.


Tobias Söderlund:

Vi ser liksom seriösa insamlingsgalor med humanitära syften nå klart kortare än såhär.


Fast det där är egentligen icke-argument. Alla svenska medborgare som betalar skatt bidrar redan med pengar till såväl bi- som multilaterala projekt.

Sida ser till att våra skattepengar hamnar där de behövs.

Legerdemain17 mar 2012q

PC-Spelare:

Den här summan är ju en piss i havet i spelsammanhang dock.


Storspelssammanhang.

Windir87:

Fast det där är egentligen icke-argument


Jag beskrev en känsla. Lade inte fram ett argument.

Windir87:

lla svenska medborgare som betalar skatt bidrar redan med pengar till såväl bi- som multilaterala projekt.


Passivt.

Windir8717 mar 2012q

Tobias Söderlund:

Passivt.


Passivt eller inte, pengarna går till främjandet av demokrati och mänskliga rättigheter. Om man sedan väljer att skänka bort sina privata tillgångar som exempelvis fadder är det bara ett plus i kanten.

Lägg därtill multiplikatoreffekten. Om vi inte spenderade våra pengar på bland annat den här typen av underhållningsrelaterade varor skulle vi se en allt svagare marknad i samband med att företagen skyr investeringar. Vilket i sin tur leder till färre jobb och ett sänkt internationellt bistånd.

Ser ingen större anledning till varför vi skulle ha dåligt samvete över en sådan här sak.

Legerdemain17 mar 2012q

Windir87:

Ser ingen större anledning till varför vi skulle ha dåligt samvete över en sådan här sak.


Som jag sade, jag ser inte problemet vara en liknande sak.

Utan att vi prioriterar underhållning före annat som borde vara mer relevant.

Windir87:

Om vi inte spenderade våra pengar på bland annat den här typen av underhållningsrelaterade varor skulle vi se en allt svagare marknad i samband med att företagen skyr investeringar. Vilket i sin tur leder till färre jobb och ett sänkt internationellt bistånd.


Har svårt att se upprätthållandet av ett problem som ett speciellt tungt argument till att utan detta problem så skulle det större problemet bli än större.

Om du förstår hur jag menar.

Det har blivit ett monster av underhållningsbranschen.

Joakim Kilman17 mar 2012q

nintengotte:

Kan inte tänka på annat än varför man inte skänker till välgörenhet istället.


Men varför "istället"? Jag kan ge pengar till detta OCH välgörenhet, trots allt.

Dessutom är inte detta att skänka pengar, utan att investera pengar i en framtida produkt. De som skänker tusentals dollar får ju ses "skänka" pengar, men de allra flesta betalar helt enkelt ett standardpris för ett spel, och får sedan ett sådant.

Diskussionen om varför vi är så ovilliga att dela med oss av vårt överflöd till behövande är en viktig och intressant en, men jag har svårt att se att den hör hemma just i den här tråden, mer än i någon annan tråd som handlar om spel som kostar pengar.

Gottfrid Jansson17 mar 2012q

PC-Spelare:

Tja, varför lägger du pengar på spel istället för att skänka dem till välgörenhet?


Jo, jag vet. Men det är ändå någonting som får mig att må lite, lite dåligt när det gäller sådana här insamlingar.

Antar att det har att göra med att det är en "insamling" och sådant brukar relateras till någon slags välgörenhet och nu när det inte gör det blir det lite konstigt.

Tobias Söderlund:

problemet känns inte som att folk lägger pengar på ett liknande projekt utan att underhållning är primär välgörenhet och sådant som får utsatta människor på fötter eller åtminstone ger dem en chans att leva någon form av värdigt liv.


Hmm, intressant poäng. Inte tänkt på det så förut.

PC-Spelare17 mar 2012q

nintengotte:

Jo, jag vet. Men det är ändå någonting som får mig att må lite, lite dåligt när det gäller sådana här insamlingar.


Jag tycker du är helt fel ute med dina tankegångar här faktiskt. När man tar de normala prisnivåerna för folk här, Från 15 och upp 100 dollar, så handlar det faktiskt om att folk betalar för ett spel, med det undantaget att man betalar i förväg för att möjliggöra ett spel som annars inte hade blivit av.

Brian Fargo använder själv uttrycket donations om det här, men om man tänker efter så handlar det snarare om ett väldigt intelligent sätt att välja att spendera sina spelpengar på.

Gottfrid Jansson17 mar 2012q

PC-Spelare:

Jag tycker du är helt fel ute med dina tankegångar här faktiskt.


Alltså, jag beskrev snarare en känsla jag fick av sånt här. Inte att jag tycker att det är fel. Precis som jag skrev i min första post så är det väl egentligen inte konstigare än att köpa ett spel.

Men jag kan inte bortse ifrån att känslan av ett visst... obehag finns där.

Legerdemain17 mar 2012q

PC-Spelare:

Brian Fargo använder själv uttrycket donations om det här, men om man tänker efter så handlar det snarare om ett väldigt intelligent sätt att välja att spendera sina spelpengar på.


Det handlar om att köpa aktier.

Att känna att man är med och påverkar. Att hoppas på att ens drömmar om vad man vill få ta del av blir verklighet, och att man är med och influerar detta realiserande.

Men det ställer samtidigt högre krav på utvecklarna. Det kommer troligen bli svårare för dem att gå den väg de önskar... de kommer troligen tvingas vara väldigt öppna under utvecklingens gång, anpassa spelet efter att folk kommit med kritik kring något de presenterat som inte blir speciellt uppskattat.

Tror att en konsekvens av det hela absolut kan bli att folk går miste om överraskningsmomentet i att mötas av något de blir fullständigt överrumplade av men samtidigt gillar.

Ifall utvecklingen plötsligt börjar ske bakom stängda dörrar, interaktionen med de som betalat (fansen överlag) börjar avta och så vidare... så kommer alltid argumentet 'ni är skyldiga mig detta' att kännas så hemskt mycket lättare att dra till med än i de fall utvecklarnas pengar kommer från annat håll.

PC-Spelare17 mar 2012q

Tobias Söderlund:

Det handlar om att köpa aktier.

Att känna att man är med och påverkar. Att hoppas på att ens drömmar om vad man vill få ta del av blir verklighet, och att man är med och influerar detta realiserande.


Det är en av två sidor av det ja. Den andra är att spelet inte skulle hända alls om det inte finansieras på det här sättet.

För Tim Schafers spel finns det iofs en tredje sida, och det är att han själv är frickin awesome.

Tobias Söderlund:

Men det ställer samtidigt högre krav på utvecklarna. Det kommer troligen bli svårare för dem att gå den väg de önskar... de kommer troligen tvingas vara väldigt öppna under utvecklingens gång, anpassa spelet efter att folk kommit med kritik kring något de presenterat som inte blir speciellt uppskattat.


'

Det finns en risk med det, absolut. Poängen är ju att säljer in en idé som man hoppas ska tilltala folk, och att man sen följer den, så den ram man måste hålla sig inom är är ju egentligen den som är poängen med det hela.

Men det kommer ju absolut bli våldsamma diskussioner om inslag, speciellt i Wasteland 2. Där fans av de turbaserade rollspel ska slåss mot fans av semi-turbaserade rollspel (Baldurs Gate, etc), och folk som är uppvuxna med nyare Bioware-tjafs.

Men det är ju fantastiskt kul att folk kommer få möjlighet att bråka om sådana saker nu. [smile] Och jag hoppas att inXile går in i projektet med den cyniska vetskapen om att vad de en gör, så kommer en stor hög människor bli våldsamt missnöjda, så det är bara att leva med det och lyssna på majoriteten.

Legerdemain17 mar 2012q

Kan ju inflika att även om jag ser problem med det hela så är jag av åsikten att det skall bli oerhört intressant att ta del av processen.

Vidare så är det ju precis som du säger, att spelen inte blivit av om det inte vore för insamlingarna ifråga.

Kindo21 mar 2012q

Update #4

Brian Fargo:


[...]
And speaking of goodwill it occurs to me that we can harness the power of Kickstarter in a more meaningful way. Fan funding is bigger than me or Wasteland 2 as I have remarked before. The development community has come together to support us in ways that I didn't think possible and our power as developers will ultimately come from us sticking together. Both gamers and developers have so much more strength than they realize. But in order to help facilitate the power of crowd funding I am going to suggest that all of us that do utilize this form of financing agree to kickback 5% of our profits made from such projects to other Kickstarter developers. I am not suggesting taking a backers money and moving it to another project.. I mean once a game has shipped and created profit that we funnel that back into the community of developers to fund their dreams. I am tentatively calling this "Kick It Forward" and I will be the first to agree to it. In fact, I will have our artists create a badge that goes on all Kickstarter projects that agree to support this initiative. Imagine the potential if another Minecraft comes along via Kickstarter and produces millions of dollars of investment into other developers. This economic payback will continue to grow the movement way beyond the current system. I hope others will join me with this idea and make this a true shakeup.

Let's get the power shifted around a bit!

PC-Spelare22 mar 2012q

Det är sådana här saker som gör mig intresserad av ett spelprojekt och dess design:

RPGCodex:

Wasteland enforced a distinction between the core group of player created characters and the companions that could tag along. The companions would largely control themselves and helped to integrate the player's party with the game's setting and quests. Is the autonomy and personality of these companions something you would like to expand upon in Wasteland 2? In what ways?

BF: I absolutely want to expand on the NPCs' self directed nature. I do want control to tell them to move, fire, evade, etc., and probably most the time they will obey. Some NPCs will waste ammo like in the first game, but I want to take it further. Some will steal from you, which will be funny to notice your canteen is missing. Maybe he will return it and maybe he won't. And you may have another powerful NPC in the group, but he just hates bikers. Walk into a biker bar and he starts attacking without regard for consequences. Those are fun moments for me.


http://www.rpgcodex.net/content.php?id=8046

Exorph22 mar 2012q

PC-Spelare:

And you may have another powerful NPC in the group, but he just hates bikers. Walk into a biker bar and he starts attacking without regard for consequences. Those are fun moments for me.


Låter som ett vettigt beteende.. [rolleyes]

Antar att de kör med på underhållning än på en seriös handling då?

Kindo23 mar 2012q

http://kickingitforward.org/

På Fargos initiativ, så startar 'Kicking it Forward' - de som vill kan lova att 5% av intäkterna från det färdiga projektet, ska investeras åter i andra projekt på Kickstarter.

Brian Fargo:

I have received a tremendous response to the "Kicking it Forward" concept with all of it being extremely positive. As expected, there have also been a number of questions so I would like to clarify the concept as best I can.

One thing I have discovered over the years is that if you keep an idea simple then you have a better chance of people getting behind that idea. "Kicking it Forward" is about as simple as it gets.

Any developer that puts the "Kicking it Forward" badge on their Kickstarter project page is agreeing that they will put 5% of their finished product profits back into other Kickstarter projects. To be abundantly clear, this is only money that the developer earns as profit AFTER the project ships and AFTER they have paid their expenses. This is NOT a suggestion to invest money they received from people who invested into their project via Kickstarter.

Once a project in this program has become profitable, the developer is going to spend this 5% profit, which is their own money, on whatever Kickstarter projects they want to support. They can determine unilaterally who they want to give it to and when. Neither myself nor a committee is going to tell successful developers what projects to invest in. Ultimately, this is an honor system at the end of the day. No one is going to audit their books to make sure they complied. In many ways Kickstarter is an honor system too, so this is no different. Of course some unscrupulous developer may not follow through with their promise but I believe the development community sticks together.

My involvement will be to create the badge and set up a site that displays which projects agree to "Kicking it Forward" and which projects were supported through this program. Then, after that, it needs to take on its own life. After all, I need to make sure Wasteland 2 meets everyone's expectations.

- Brian Fargo, inXile entertainment

Kindo23 mar 2012q

Update #6 - $1,500,000 och Skog äter sin hatt [rolleyes]

Brian Fargo:

We just made our next major milestone, thanks to you all, which means more content plus a Mac and Linux version. And the number continues to grow, and that means a better product for all as we can hire more writers and scripters to add even more depth of consequence to the world, add more music and sound to set the atmosphere, and make the world larger to explore. Let's keep the number increasing and really knock it out of the ballpark. I have been having a blast reading the messages of excitement from the RPG players who feel neglected over the years.

The most common question now is what happens when we hit 2 million and above. First and foremost we hang our hat on the density of the experience the gamers get with a great RPG, and these monies continue to insure that happens. At 2 million we will increase the staff to make the game more social so that it can become a more shared experience. We like the concepts of dropping notes into the world for your friends who are playing the game, or perhaps we may allow you to send an item their way from Ranger center to help them out. We are fleshing out the ideas but intend to increase the social aspects of the game without diverting it from being an old school RPG and without hurting the balance.

We have received many questions about multi-player, and my feeling is that we do not think it would be the right decision for such a heavy narrative RPG. Even in an open sandbox world there are sequences and clues that need to happen in order for things to flow and make sense. This is not an MMO where we create instances of one-off events and scenarios, but it is a deep fluid world in which your actions do matter later. I don't want a game where my buddy triggered an event I didn't know and causes a repercussion for me, and at the same time I don't want to see every little event that my buddy sees to insure I didn't miss it. Multi-player is a design issue and not a technical one in this case. However, we will introduce social elements like I hinted at above so there can be a communal type experience. * Note this would be TOTALLY OPTIONAL should you want to share.

More important than multi-player I would prefer to have a robust set of tools so the community can create mods and make the Wasteland world bigger than any one company ever could. Rest assured we are spending our efforts to determine at what tier we can have a team work on this. But keep in mind that making Wasteland 2 a deep RPG experience is mission critical, so even if we make the mod tools they are likely to come out after our ship date.

We wanted to have a little fun and make another comical video so I hope you enjoy it. The next video I put up will also be more informative as I will answer some of the more common questions from the forums. We are still deciding on the tech, and we don't know what the final budget is, so it can be difficult to have answers for everything right now.

Also I have done numerous interviews that shed more detail on the project so please check out the following links if you want to know more.

http://www.rpgcodex.net/content.php?id=8046

http://www.nma-fallout.com/forum/viewtopic.php?t=61125

http://slackerheroes.com/jj/2012/03/18/q-a-with-brian-fargo-...

http://www.gamebanshee.com/interviews/107335-wasteland-2-int...

I get more excited about the game every day.

Brian Fargo


Frezdaner23 mar 2012q

Myspys:)

Windir8730 mar 2012q

Windir8731 mar 2012q

Insamlingen verkar ha fått en (väntad) nytändning. Runt $200.000 har kommit in sedan Obsidians/Avellones möjliga inblandning blev känt.

Epsyche31 mar 2012q

Ökade precis min backning till 115 dollar. [smile]

mahgeetah 5 apr 2012q

Över två miljoner nu. :)

Windir8715 apr 2012q

Kastade ut mitt goda omdöme genom fönstret och donerade $265.

Illa...

zippiz15 apr 2012q

Haha, själv donerade jag precis 16 dollars, känns lagom.

FeRRUM15 apr 2012q

Windir87:

Kastade ut mitt goda omdöme genom fönstret och donerade $265.


Jag hade tänkt hoppa över den här. Nu har jag donerat 115 och sitter och funderar på 265.

Windir8715 apr 2012q

Nu har det dragit igång på riktigt, precis som i fallet Double Fine Adventure.

$13.000 på en timme.

Det trillar in nya donationer varje sekund [smile]

Windir8715 apr 2012q

Nu har de (vi) röstat igenom en drös nya "belöningar" för $30-nivån:

Also we have spent some time thinking about and asking fans what we could put into the $30 tier to make it more interesting and to not disrupt what has already been offered. I think we have come up with an interesting list that may persuade a few people to upgrade. Based on your top requests and a forum poll we now offer the following as part of the $30 tier:

* An extra digital download of the game in any format. Many people wanted to be able to get a Mac AND a PC version, or PC and Linux, or even an extra PC version for a friend. Now you can.

* Access to a collection of exclusive Ranger portraits that will double the pool of character portraits you have to choose from at the start of the game when you are rolling up your Rangers. This unique image collection will not only give you more Ranger portraits, but more Ranger icons used to display your party location on the world map.

* Access to a four-episode Video Development Blog that will show you an exclusive behind-the-scenes look at the design and development of Wasteland 2. Sit in on designer meetings and art-review meetings to see the process behind how the game is made. See interviews with Brian Fargo, Chris Avellone, Mike Stackpole, Alan Pavlish, and the rest of the development team as they explain to you what they are doing and why they are doing it.

* A novella by Chris Avellone based on the universe of Wasteland.

Of course, all backers who are in at higher levels will also get all of these added items too.
- Update #13

Att säga att antalet "uppningar" till $30 har skjutit i höjden är en underdrift.

Christoffer Holmbäck17 apr 2012q

Nära 3 miljoner med några timmar kvar. Kunde inte hålla mig längre utan pytsade in $30.

Exorph17 apr 2012q

Fan vad detta kommer göra ont i plånboken alltså... [sad]

lobban17 apr 2012q

Fanken vad jag önskar att jag hade pengar just nu :(

PC-Spelare17 apr 2012q

Har väldigt svårt att bestämma mig för nivån här. Jag ska minst ha en boxad version, och helst beta-testandet också. Beslut, beslut, beslut.......

Exorph17 apr 2012q

Sänkte min pledge till 65 dollar trots allt. [sad]

King_of_Popcorn17 apr 2012q

De har över 100k på Paypal så de har 3 mil.
So you know.

Windir8717 apr 2012q

Very najs [love]

Windir8718 apr 2012q

inXile har öppnat en webbutik där man kan förhandsboka Wasteland 2 för $20. Det finns även möjlighet att betala den internationella fraktkostnaden på $15 om man glömde räkna med den tidigare.

Vetotat18 apr 2012q

Tycker det är lite sniket att man inte får alla tre formaten (Win, Mac, Linux) i samma paket. Det innebär ju ingen extrakostnad att skicka med alla tre på en gång.

PC-Spelare18 apr 2012q

Vetotat:

Tycker det är lite sniket att man inte får alla tre formaten (Win, Mac, Linux) i samma paket. Det innebär ju ingen extrakostnad att skicka med alla tre på en gång.


Håller med, och jag tror att de lär få backa på den punkten så småningom. Steam, Humble Indie Bundles, etc har vant folk vid att få alla versioner. Jag är van vid det. Dessutom kommer alla som reggar spelet på Steam ändå automatiskt få både Windows och Mac-versioner.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.