Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Denis Dyack tror att begagnade spel hotar branschen

I en intervju med Games Industry har Denis Dyack (Silicon Knights) pratat om begagnade spel.


"De senaste åren har vi sett handeln med begagnade spel öka", säger han. "Jag tror att det här ställer till problem och att spel faktiskt är dyrare på grund av den marknaden."


Han fortsätter:


"För 20 år sedan kunde spel sälja länge. Ett spel som Warcraft kunde sälja i tio år eftersom det inte fanns några begagnade spel kunde spelen sälja under en längre tid", förklarar han. 


"Nu får man den största delen av försäljningen under de tre första månaderna, vilket skapar en ohälsosam miljö. Om handeln med begagnade spel fortsätter att finnas kommer den att kannabalisera allt mer och till slut kommer vi inte att ha någon spelindustri", säger han.


Silicon Knight arbetar just nu på ett nytt spel till nästa generation. Vi får se om de hinner släppa det innan marknaden har försvunnit.

Oskar Skog28 mar 2012Visningar: 971 

Taggar: Silicon Knight, Dennis Dyack, Eternal Darkness, Epic Games, Too Human

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Sommarregn28 mar 2012q

Jag vet inte... Hur fungerar det i andra branscher? Hur fungerar det hos bilhandlare som säljer begagnade bilar, får biltillverkarna någon procent av deras inkomst?

Kinapuffar28 mar 2012q

Iskra:

Kan man inte se det som att begagnatmarknaden växt sig stor starkt I OCH MED att nypriserna blivit så dyra då?


Tycker jag låter rätt.
Jag köper ofta nytt, men mycket, speciellt inom sverige, köps begagnat för att det är så förbannat dyrt att köpa nya spel här.

Jag skiter i hur bra det är, jag kan inte med att lägga 600 spänn på ett spel. Speciellt när det kostar 300-400 att importera från Kanada.
Jag är väl inte en idiot?

PC-Spelare28 mar 2012q

Oskar Skog:

Om handeln med begagnade spel fortsätter att finnas kommer den att kannabalisera allt mer och till slut kommer vi inte att ha någon spelindustri", säger han.


Om han med spelindustrin menar AAA-spel för konsoler, kanske inte. Men det är inte hela spelbranschen det. Känner han den här oron så kanske han borde styra om sitt team till mindre påkostade pc-spel tex.

Han har säkert rätt i att begagnathandeln ställer till problem, men det är ju isåfall ett tecken på att något är fel med just den biten av spelbranschen han befinner sig i, och att de utvecklarna måste anpassa sig.

Lållan28 mar 2012q

Spel säljer mest de första månaderna för att konsumtionsmönstret ändrats? Utbudet? Bara skylla på begagnathandeln är att göra det väldigt lätt för sig. Vissa spel säljer faktiskt under lång tid även nu (Nintendo).

Sen går en del spel inte ens att få tag på nya efter något/några år så det finns inget annat val än att köpa begagnat.

Robin Grahm28 mar 2012q

Känns inte so ett problem jag behöver bry mig om. Det är branchens problem helt och hållet. Gör man bra spel som folk vill ha till ett mänskligt pris kommer det sälja oavsett hur många andra beg. spel det finns på marknaden. Använd lite sunt jävla bondförnuft och sluta skyll på allt annat än dig själv liksom.

Ricdeau28 mar 2012q

Är det bara jag som tycker spelen har blivit mer och mer billiga med åren? Förr kostade ju ett SNES-spel dryga 799:- medan du i dagsläget kan hitta många AAA-titlar för 399:- på Media Markt.

Harlock Hero28 mar 2012q

Oskar Skog:

"För 20 år sedan kunde spel sälja länge. Ett spel som Warcraft kunde sälja i tio år eftersom det inte fanns några begagnade spel kunde spelen sälja under en längre tid"


Vadå "inte fanns några begagnade spel"? Det fanns det ju. Möjligheterna och utbudet var ju naturligtvis mycket mer begränsat än idag, men att spelbranchen på något sätt försöker vända kommunikatonsmedlens utveckling till något negativt är fan förkastligt.

KANSKE det helt enkelt var så att Warcraft var ett spel som gav mycket och i slutändan var ett spel man ville behålla, och inte bara var något som var över på 5 timmar utan så mycket att göra efteråt. Men bara kanske. [smile]

Jimmy Seppälä28 mar 2012q

Problemet är betydligt större i USA än här.
Tror det var att Heavy Rain hade sålt 2 miljoner exemplar men ca 3 miljoner hade trophys på PSN.

Då kan man ju se problemet.

Såg en intervju med Cliff Bleszinski och han sa att problemet kommer försvinna av sig självt eftersom att allt kommer gå åt det digitala hållet. Finns inga begagnade spel på en iPhone eller iPad eller hur?
Och då sa han att man måste ändra prisbilden, det måste finnas spel för 20$, 40$ etc.

Shining28 mar 2012q

Varför läste jag rubriken som "Dennis drack begagnade spel"? Måste ha fått något konstigt i kaffet i morse..

Johan Olander28 mar 2012q

Ricdeau:

Förr kostade ju ett SNES-spel dryga 799:- medan du i dagsläget kan hitta många AAA-titlar för 399:- på Media Markt.


Spelpriserna har väl egentligen inte ändrats särskilt mycket som jag kommer ihåg det.

Att Media Markt tar 399 är för att locka kunder och hur mycket plus går de företagen egentligen?

Johan Olander28 mar 2012q

Och du Denis... Du har fel.

Yukai28 mar 2012q

Voldo83:

Dåliga spel hotar branschen. Många upplever nog att typen av spel har smalnat av och söker sig då till äldre spel.


Detta.

Frezdaner28 mar 2012q

Voldo83:

Dåliga spel hotar branschen. Många upplever nog att typen av spel har smalnat av och söker sig då till äldre spel


Detta och att det finns så förbannat många spel man vill köpa så det blir ju per automatik att man köper in äldre spel begegnat just för att man spelade annat när dom kom ut.

Skrotbert28 mar 2012q

Vad som är skadligt för spelbranschen är väl annars det faktum att man verkar tro att lösningen ligger i att frånta konsumenten all kontroll över de egna köpen.

Att spel inte säljer "lika länge som förr" beror väl på att branschen närmat sig den väg som andra medier vandrar. Den begagnade marknades är knappast enbart en negativ foreteelse här.

Skrotbert28 mar 2012q

Oskar Skog:

"Nu får man den största delen av försäljningen under de tre första månaderna, vilket skapar en ohälsosam miljö.


Alltså, han argumenterar så skumt. Hänger inte detta ganska bra ihop med hur marknadsföringsexplosionen fungerar i dagens läge?

Jaaay2k28 mar 2012q

De var då ett evigt gnällande spelutvecklarna.

FarbrorMartin28 mar 2012q

Han jämnför alltså spelförsäljning med hur det såg ut för 20 år sedan? Internet fanns inte ens då?

Sedan så förstår jag inte vad skillnaden är att
sälja 10 miljoner ex på 3 månader eller att sälja
10 miljoner ex på 10 månader till exempel.

Är det någon som har en gissning om vad t ex gamefly eller film2home betalar för att erbjuda uthyrningstjänsten de har? Eller vad t ex vad biblioteket betalar för varje gång ett spel utlånas?

ayooo28 mar 2012q

Oskar Skog:

"För 20 år sedan kunde spel sälja länge. Ett spel som Warcraft kunde sälja i tio år eftersom det inte fanns några begagnade spel kunde spelen sälja under en längre tid"


Oskar Skog:

Om handeln med begagnade spel fortsätter att finnas kommer den att kannabalisera allt mer och till slut kommer vi inte att ha någon spelindustri


Det här måste vara något av det dummaste jag läst. Vad är själv-kritik? Ingen annan marknad har väl dött på grund av att folk köper saker begagnat? Men vi snackar om en bransch där många av aktörerna på allvar tycker att konsumenten inte ska ha några rättigheter alls. Varför skulle något vara företagens fel när det går skylla ifrån sig på allt annat? Tror inte att det är begagnatmarknaden som "dödar" spelindustrin, det där sköter dom rätt så bra själva.

Eric Lindholm28 mar 2012q

Seppälä:

Då kan man ju se problemet.


Kan man verkligen det?

Det beror väl lite på vad det är man anser ska generera inkomst till utgivaren. Är det spelupplevelsen som sådan eller exemplaret man betalar för? Om jag lånar ett spel av min kompis eller köper begagnat, innebär det då att jag tar inkomst från utgivaren som denne har "rätt" till?

Det rimliga är väl att anse att det är exemplaret man betalar för, även om utgivarna sannolikt ser saken på ett annat sätt.

Johan Olander:

Och du Denis... Du har fel.


QFT

Jimmy Strid28 mar 2012q

Seppälä:

Tror det var att Heavy Rain hade sålt 2 miljoner exemplar men ca 3 miljoner hade trophys på PSN.


Ja, men då vet vi ju inte heller hur många som faktiskt hade köpt spelet för 499 kronor istället för 150. Pratades väl om förluster på mellan 5 och 10 miljoner euro, men då har vi ju ingen aning om hur många gånger ett exemplar till exempel användes för att köpa all DLC, eller hur många SEN-konton en familj har som dom alla spelat spelet på.

Jimmy Strid28 mar 2012q

Eric Lindholm:

Är det spelupplevelsen som sådan eller exemplaret man betalar för?


Nu för tiden får det väl sägas att vi mer eller mindre bara betalar för en licens att starta och komma åt materialet. Så, ja, lånar du ut ett spel skulle det vara som att låna ut din produktnyckel till Windows istället.

Eric Lindholm:

Det rimliga är väl att anse att det är exemplaret man betalar för,


Absolut, men det har förändrats mycket sedan digital distribution blivit större och större.

Ett bra exempel är ju att SEN nu bara tillåter en digital kopia att användas på 2 maskiner, istället för 5, medan en skiva (i de flesta fall) kan användas i ett obegränsat antal maskiner.

Fortsätter det att följa den trenden ser vi nog helt digitala distributionskanaler med en unik nyckel för varje spel som köps mycket snarare än vi kan hoppas på.

Jimmy Seppälä28 mar 2012q

Eric Lindholm:

Kan man verkligen det?


Jimmy Strid:

Ja, men då vet vi ju inte heller hur många som faktiskt hade köpt spelet för 499 kronor istället för 150.


Nej, precis det vet vi ju inte :)

Men en miljon exemplar som inte genererat några som helts pengar till utvecklaren är ändå ganska mycket pengar hur man än vrider och vänder på saken.

Sen tycker inte jag att beghandeln ska försvinna men jag tror att problemet är större i USA. Här kvittar det om jag behöver betala 50 spänn mer för ett nytt exemplar jag köper få begspel överhuvudtaget men där borta är det som rena rama fyndet.

Jimmy Strid28 mar 2012q

Seppälä:

Men en miljon exemplar som inte genererat några som helts pengar till utvecklaren är ändå ganska mycket pengar hur man än vrider och vänder på saken.


Det är ju tyvärr fortfarande lite missvisande, då vi inte vet om exemplar 1 som köptes nytt inte handlade någon DLC, men när det sedan såldes begagnat, kan näste man i ledet köpt all DLC istället.

1 miljon nyexemplar skulle kunna vara helt befriade från att ha köpt DLC.
1 miljon begagnade exemplar skulle kunna ha köpt all DLC, vilket hade genererat inkomst i slutändan i vilket fall.

Tyvärr har vi ju inga siffror på något av det, utan får anta att det han säger är sant, vilket torde vara att "ingen av de begagnade exemplaren köpte någon DLC överhuvudtaget, så vi har bara förlorat pengar på dessa människor".

Edit:

Seppälä:

Sen tycker inte jag att beghandeln ska försvinna men jag tror att problemet är större i USA


När jag var i Texas hittade jag väldigt få billiga begagnade spel, men desto större hyrmarknad än vad jag någonsin varit i närheten av att se i det här landet.

Vet inte hur dom räknar uthyrda spel, om dom räknas som "ett spel sålt" eller "ytterligare en begagnad trophy på dennes lista, nu förlorade vi pengar igen...".

Jimmy Seppälä28 mar 2012q

Jimmy Strid:

Det är ju tyvärr fortfarande lite missvisande, då vi inte vet om exemplar 1 som köptes nytt inte handlade någon DLC, men när det sedan såldes begagnat, kan näste man i ledet köpt all DLC istället


Även fast de har köpt DLC så¨lär det knappast täcka inkomsterna för de förlorade inkomsterna för vad spelet egentligen kostade.
Heavy Rain är ändå ett av de spelen som inte sjönk i pris på ett ganska bra tag.

Så visst, man kan ha tjänat på DLC (släpptes det ett eller två paket?) men man har ändå¨förlorat på den stora produkten.

Jimmy Strid28 mar 2012q

Seppälä:

Så visst, man kan ha tjänat på DLC (släpptes det ett eller två paket?) men man har ändå¨förlorat på den stora produkten.


Fast, blir det verkligen en förlust på produkten om person A aldrig hade köpt spelet för fullpris, men nu hittade en bra begagnad kopia som han köpte all DLC till?

Men, jag håller med, det blir svårt att täcka upp kostnaderna, tycker bara dom gör fel när dom säger att ett sålt begagnat exemplar = -499 kronor i deras fickor.

Jimmy Seppälä28 mar 2012q

Jimmy Strid:

Men, jag håller med, det blir svårt att täcka upp kostnaderna, tycker bara dom gör fel när dom säger att ett sålt begagnat exemplar = -499 kronor i deras fickor.


Precis, spelet har nog sålt under en längre tid och inte bara varit en succé första veckan.

Men det är en liten fingervisning bara.

Jag har inte tillräcklig insyn för att veta exakt. Bara när man lyssnar på olika amerikanska podcast så är de helt självklara på att begagnathandeln är ond och uvecklarna ska få sina pengar.
Jag kan förstå problemet men jag håller inte med om att det är bara av ondo.

Om man nu skulle göra en deal med Game/Gamestop om att pengar ska gå till utgivaren/utvecklaren för varje sålt beg-spel skulle problemet möjligtvis bli mindre.

Eric Lindholm28 mar 2012q

Seppälä:

Men en miljon exemplar som inte genererat några som helts pengar till utvecklaren är ändå ganska mycket pengar hur man än vrider och vänder på saken.


Javisst, men frågan är ändå om det är pengar som borde tillfalla utgivaren.

Jimmy Strid:

Nu för tiden får det väl sägas att vi mer eller mindre bara betalar för en licens att starta och komma åt materialet.


Juridiskt är det ju ofta licensen man betalar för (även om det finns vissa tveksamheter vid just spel) men jag tänkte mer moraliskt. Vad är det som gör att en utgivare anser att det är spelupplevelsen och inte exemplarförsäljningen som genererar deras rätt till inkomst?

När man handlar digitalt så är man ju (förhoppningsvis) införstådd med begränsningen.

reznorhead28 mar 2012q

Oskar Skog:

För 20 år sedan kunde spel sälja länge. Ett spel som Warcraft kunde sälja i tio år eftersom det inte fanns några begagnade spel kunde spelen sälja under en längre tid", förklarar han.


Fast det har gått rätt så bra för spelindustrin de senaste 15 åren och då har begagnat marknaden aktiv.

Oskar Skog:

att spel faktiskt är dyrare på grund av den marknaden.


[confused]

För tjugo år sedan kostade spel mellan 400-500 kr och idag kostar de 500-700, inte så stor ökning på 20 år tycker jag.

Kinapuffar:

Speciellt när det kostar 300-400 att importera från Kanada.


Klart att man letar efter billigaste alternativ, det är väl därför ingen handlar på Game längre. Som btw har stor begagnat avdelning och är nära konkurs[rolleyes].

Jimmy Seppälä28 mar 2012q

Eric Lindholm:

Javisst, men frågan är ändå om det är pengar som borde tillfalla utgivaren.


Jag vill mer säga utvecklaren även fast det förmodligen är utgivaren som tar det mesta.

Men samtidigt är det pengar som hellre ska tillfalla Game eller Gamestop?

dammskog28 mar 2012q

jag hoppas att spelbranschen dör en plågosam död, den förtjänar inte fan bättre i nuläget

samma gäller vissa idioter till spelkonsumenter som blir kåta av att vara slavar i den S/M-session som spelföretagen strävar efter

dammskog28 mar 2012q

Seppälä:

Jag har inte tillräcklig insyn för att veta exakt. Bara när man lyssnar på olika amerikanska podcast så är de helt självklara på att begagnathandeln är ond och uvecklarna ska få sina pengar.


det är för att spelbranschen är duktig på att "bygga relationer" med de mediesiter som är populära i USA. Många fester, fina middagar, swag, och liknande evangemang där "journalister" umgås med representanter från spelbranschen. Självklart blir "journalisterna" upprörda när deras vänner "förlorar pengar".

Jimmy Seppälä28 mar 2012q

dammskog:

Självklart blir "journalisterna" upprörda när deras vänner "förlorar pengar".


Precis.
Jag är liksom väldigt skeptisk till det när ALLA är på samma sida.
Måste ju finnas någon som tycker annat liksom.

Samma sak det här med ME3 slutet där de avfärdar de fansen som tycker att Bioware gjort fel.
Man måste kunna se saken från båda hållen.

Vlaid28 mar 2012q

Asså, begagnat fanns väl också för tjugo år sedan?

Köpte, sålde och bytade redan när jag var barn. Bytade med kompisar i grundskolan.

Äh, detta känns bara som en fjantig diskussion från ett företag som inte har så värst många fans...

Aerie28 mar 2012q

Oskar Skog:

"Nu får man den största delen av försäljningen under de tre första månaderna, vilket skapar en ohälsosam miljö.


Skitsnack. Det är snarare så att man vill ha den största försäljningen under de 3 första månaderna.

dammskog:

Många fester, fina middagar, swag, och liknande evangemang där "journalister" umgås med representanter från spelbranschen.


Vi alla älskar lobbying^^

Tremolo28 mar 2012q

Fast det är väl ganska mycket skitsnack?

Piratkopieringen var ju jättestor även för 20 år sedan.
Minns att min Pappa fick ett Amiga spel i 26 år present som han sedan kopierade,lämnade tillbaks och byte mot ett annat spel.

Han var inte den första som gjorde det och han var verkligen inte en av få.

Begagnade spel är ett nödvändigt ont som speltillverkarna kommer att få dras med. En marknad där alla spel kostar 799 kr (som de gjorde under 90-talets början) funkar inte. Det fanns begagnat handel redan då.

Och det skulle ju inte gynna konsumenten på något sätt? många spel är ju s.k begagnade spel, som spelas och uppskattas pga att de är så billiga och därför får chansen.

I mitt fall var det Dark Void, ett spel som kostade mig 48 kronor och skänkte mig en del roliga speltimmar. Hade det kostat 599 kronor hade jag aldrig rört det, det fick dåliga recensioner etc, men nu vågade jag faktiskt testa det.

PC-Spelare28 mar 2012q

OneWinged:

Asså, begagnat fanns väl också för tjugo år sedan?


Handeln är mer systematisk nu, och den känns alltmer efter att budgetarna för vissa typer av spel fortsätter att växa.

Midvintern28 mar 2012q

Sommarregn:

Hur fungerar det i andra branscher?


För att vara rättvis så finns det ju faktiskt ingen begagnathandel till PC. Jag har köpt massvis med spel från tio år innan jag började spela.

Seppälä:

att Heavy Rain hade sålt 2 miljoner exemplar men ca 3 miljoner hade trophys på PSN.


Det låter som att problemet snarare är dåliga spel [crazy] Silicon Knighs = Too Human, visst?

Midvintern28 mar 2012q

Jag har för övrigt slutat köpa spel nästan helt... för dyrt. Men på begagnathyllan kan man få ett halvdussin till priset av ett nytt. Lika bra att vänta några år.

Jimmy Seppälä28 mar 2012q

Midvintern:

Det låter som att problemet snarare är dåliga spel Silicon Knighs = Too Human, visst?


Fast om det nu skulle vara så att bra spel säljer bra och dåliga spel säljer dåligt...
Men så är det ju inte :P

Eric Lindholm28 mar 2012q

Seppälä:

Jag vill mer säga utvecklaren även fast det förmodligen är utgivaren som tar det mesta.


Utvecklaren får väl förhoppningsvis betalt av utgivaren om det rör sig om olika företag, så utgivaren blir väl mer korrekt.

Seppälä:

Men samtidigt är det pengar som hellre ska tillfalla Game eller Gamestop?


Varför inte? Om de har hittat en laglig affärsmodell som innebär att de kan tjäna pengar ser jag absolut inget fel i det. Precis som med vilken annan begagnathandel som helst.

Jimmy Seppälä28 mar 2012q

Eric Lindholm:

Varför inte? Om de har hittat en laglig affärsmodell som innebär att de kan tjäna pengar ser jag absolut inget fel i det. Precis som med vilken annan begagnathandel som helst.


Och av det så kommer konsekvenser.

RocketShoe28 mar 2012q

Jag blir så trött. That is all.

RocketShoe28 mar 2012q

...

Eric Lindholm28 mar 2012q

Seppälä:

Och av det så kommer konsekvenser.


Javisst. Inte nödvändigtvis dåliga sådana, dock.

Jimmy Seppälä28 mar 2012q

Eric Lindholm:

Javisst. Inte nödvändigtvis dåliga sådana, dock.


Nej, självklart inte.

Men jag tycker definitivt att online pass och allt sådant är en dålig konsekvens.

vikekh28 mar 2012q

Kinapuffar:

Jag är väl inte en idiot?


Nej, Amazon.co.uk är numera var jag köper alla Xbox-spel. PC-spel kan jag med att köpa i Sverige p.g.a. billigare priser eller så finns det något förmånligt erbjudande på Steam eller GMG.

Eric Lindholm28 mar 2012q

Seppälä:

Men jag tycker definitivt att online pass och allt sådant är en dålig konsekvens.


Både och, tycker jag. Så länge ett spel är spelbart utan sitt onlinepass så kan det väl vara en gyllene medelväg. Hellre begagnathandel och onlinepass än att bara kunna köpa nytt.

Jimmy Seppälä28 mar 2012q

Eric Lindholm:

Både och, tycker jag. Så länge ett spel är spelbart utan sitt onlinepass så kan det väl vara en gyllene medelväg. Hellre begagnathandel och onlinepass än att bara kunna köpa nytt


Självklart. Där håller jag med.
Om man nu ska ha online pass ska det finnas ett prova på.
Som Need for Speed Hot Pursuit hade, du får spela online under två dagar.
Då får man testa och vill man ha hela paketet så får man betala en hundring eller vad det nu kostade.

Det är OK:

The_Crow28 mar 2012q

"För 20 år sedan kunde spel sälja länge. Ett spel som Warcraft kunde sälja i tio år eftersom det inte fanns några begagnade spel kunde spelen sälja under en längre tid"

Vilket jävla skitsnack!
Beggade spel har funnits lika länge som spel i sig självt och spelbranschen har hatat det hela vägen till banken.

Alltid.

WoW sålde i 10 år för att det växte sig starkt och konkurrenterna inte kunde konkurrera ordentligt.

Det enda som hotar branschen är branschen i sig självt.

- Spottar man på den som ger en komplimanger så tar det slut, förr eller senare.

Hakola28 mar 2012q

Men vem lyssnar på Dennis Dyack? Det är ju ett under att hans företag lever kvar än idag. De har ju inte levererat någonting vettigt sedan Eternal Darkness.

Jaaay2k:

De var då ett evigt gnällande spelutvecklarna.


För gamers i övrigt är väldans lugna och förstående.

Akegata28 mar 2012q

Lite osmidigt att använda ett Blizzardspel som bevis på att spel sålde länge förut, med tanke på att Diablo II fortfarande säljer rätt många ex varje år, och Starcraft II som snart är två år gammalt är omåttligt populärt.
Känns rätt uppenbart att det är likadant som det alltid varit. Bra spel säljer länge, mindre bra spel säljer möjligen den första tiden efter releasen.

Pattus29 mar 2012q

Under ps1 och dreamcast eran. Är inte det då det såldes som mest "silver discs", "backups" och folk spelade som mest pirat?. Och ändå så har vi rört oss frammåt. Men det är väl även då de bästa spelen gjordes som man kunde njuta av hur länge som helst.

Ekvationen full pris och 1-3 dagars spelupplevelse bidrar begagnadmarknaden. Ingen vill sitta hemma med ett spel de klarat och se värdet minska, det är klart de byter in det eller säljer.

Pattus29 mar 2012q

Laser:

Spel är extremt dyra att producera idag


och 5 gånger så korta.

CloudsNow29 mar 2012q

Laser:

och när branchen uppger sig förlora uppemot hälften av sina intäkter på begagnathandeln är det klart att det blir ett problem.


Vadå förlorar? Det finns väl knappt någon lag som är så fundamental som äganderätten. Ska folk hindras från att sälja sin begagnade bil när de köper ny också? Kanske folk inte ska få sälja sin bostadsrätt/sitt hus heller, för byggbranschen "förlorar" ju på att inte få bygga nytt åt alla som vill flytta in någonstans...

dammskog29 mar 2012q

Laser:

Spel är extremt dyra att producera idag och när branchen uppger sig förlora uppemot hälften av sina intäkter på begagnathandeln är det klart att det blir ett problem.


planerad försäljning är inte riktig försäljning.

de får helt enkelt skaffa bättre ekonomer eller gå under

potential sale =/ sale

Jimmy Strid29 mar 2012q

Laser:

branchen uppger sig förlora uppemot hälften av sina intäkter på begagnathandeln är det klart att det blir ett problem.


Men det är ju bara siffror tagna ur luften? Ingen kan sitta i sin lilla stol och säga: Varje sålt begagnat exemplar är ett nytt exemplar som inte sålts.

Jag köper inte en ny cykel för 5000 om en begagnad för 1000 räcker för mig. Hade jag varit tvungen att köpa en cykel för 5000 hade jag aldrig köpt någon cykel.

Lummeldolf29 mar 2012q

Man kan ju fortfarande köpa DIablo 2 och Starcraft på Åhlens för att bara nämna några exempel. Bra spel säljer länge....

The_Crow29 mar 2012q

Laser:

branchen uppger sig förlora uppemot hälften av sina intäkter på begagnathandeln är det klart att det blir ett problem.


Igen.

Uppger branschen ja.
Den källan känns stabil du.
Varför inte passa på att också dra den om att det bara är rika som betalar skatt? Det har också rika människor uppgett.

Sen att saker är dyrare, jo. (men inte nödvändigtvis)
Och dom drar också in mer pengar.

Spel som sålde dåligt förr försvann, spel som säljer dåligt idag försvinner. Den saken har inte ändrats och det handlar om helt andra saker.

Beggat-handeln påverkar knappast i den betydande rollen som du önskar tro. Och skulle den göra det i framtiden så är det branschen som får förnya sig, inte försämra sig;

- Det är mitt spel, som jag köpt. Mitt.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.