Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Heta rykten! Är Orbis Playstation 4?

Spänn fast säkerhetsbältet, håll i hatten och gör dig redo för de senaste ryktena kring Playstation 4.


Vi börjar med att detta är rykten, som Kotaku hävdar är pålitliga – något som vi naturligtvis inte på något sätt kan garantera.


Det ligger i namnet
Vad sägs om "Orbis"? Enligt ryktena är detta namnet/kodnamnet på konsolen som ska ta över tronen efter Playstation 3. Det intressanta är vad namnet betyder; det betyder nämligen cirkel/ring eller omloppsbana. Och kombinerar man detta med Vita blir det "Circle of Life", vilket skulle kunna ha med att både Orbis och Vita kompletterar varandra. Och för att hälla lite vatten på kvarnen: http://orbis.scedev.net/


Kraftfullare än Wii U
Som alltid när vi är i ryktesstadiet så vet vi inte ännu den spikade hårdvaran. Förmodligen är inget spikat ännu, men ryktena finns i alla fall.


Processorn sägs vara en AMD x64 och grafiken sköts av AMD Southern Islands GPU. Detta ger konsolen möjligheten att kunna visa spel i en upplösning på 4096 x 2160. Dessutom kommer den kunna spela upp 3D-spel i 1080p, till skillnad från Playstation 3 där det är 720p som gäller. 


Ingen bakåtkompatibilitet eller begagnade spel
Enligt samma rykten tar nu Sony upp kampen mot de lagliga piraterna, det vill säga de som köper begagnade spel. Spelen låses till ett användarkonto. Det sägs dock att man kan sälja vidare, men att spelen kommer att behöva låsas upp. Lite som online pass? Tyvärr nämner de även att man kan behöva vara uppkopplad mot internet för att ens få igång spelen.


Man kommer inte heller att kunna spela sina gamla Playstation 3-spel på Orbis.


Spelen kommer säljas både på bluray-skiva och digitalt samtidigt.


Och när kommer den då? Jo, det sägs att man bör ha sin plånbok välfylld till julen 2013.


 Originalkällan är Kotaku.

Johan Olander28 mar 2012Visningar: 3628 

Taggar: Playstation 4. Orbis, Playstation Vita, Orbis Vitae, Circle of Life, Next-Gen

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Alske28 mar 2012q

En version med diskläsare och liten hårddisk för sparfiler och en version utan diskläsare med större hårddisk?

Johan Olander28 mar 2012q

Alske:

En version med diskläsare och liten hårddisk för sparfiler och en version utan diskläsare med större hårddisk?


Låter smart.

Tille28 mar 2012q

I hate this...

Johan Olander28 mar 2012q

Men hej digital framtid! Nu kan de skicka ut koder istället för fula fysiska spel.

Kasper här28 mar 2012q

Starkare än wii u får vi verkligen hoppas på.

Mattias Frost28 mar 2012q

Om det sista stycket stämmer så kan de dra åt helvete.

Och jag misstänker att det mycket väl kan göra det, då Playstation Skit va (Vita) behandlar mig som en smutsig pirat om jag vill dela maskinen med min fru.

Kinapuffar28 mar 2012q

Tille:

I hate this...


This hurts you.

LizZiGicLae28 mar 2012q

Lät okej fram till den sista rubriken.

Undrar hur det kommer se ut i framtiden om storföretagen lyckas utplåna begagnathandeln av nya konsolspel. Det är så jävla många butiker i Japan som nästan lever på begagnathandeln.

Antar att de alla blir retrobutiker.

muskelsmurfe28 mar 2012q

Jag vill ha fysiska spel. Och jag tycker det är jävla skit hur de försöker stoppa folk från att köpa begagnade spel.

indiehjaerta28 mar 2012q

Vem fan skulle inte ha en uppkoppling i närheten till sin konsol?
Åker jag till något remote jävla ställe finns där ändå 3G idag och jag kan använda telefonen som åtkomstpunkt för den snabba aktiveringen.

blackrum28 mar 2012q

Let the gnäll begin!

[crazy]

Längtar efter att höra mer. Tycker det är grymt spännande med en ny generation.

Madarab28 mar 2012q

Köper aldrig begagnade spel, men jag tänker inte köpa fler konsoler om man inte får köpa begagnade spel till dem.

ayooo28 mar 2012q

Johan Olander:

Spelen låses till ett användarkonto.


Johan Olander:

Tyvärr nämner de även att man kan behöva vara uppkopplad mot internet för att ens få igång spelen.


Där dog intresset för PS4. Hoppas Sony går i graven så man slipper sån här idioti.

blackrum28 mar 2012q

Mattias Frost28 mar 2012q

ayooo:

Hoppas Sony går i graven så man slipper sån här idioti.


Det där är min spontana tanke. Om detta stämmer så hoppas jag att folk helt enkelt skiter i att köpa maskinen.

Å andra sidan vet vi ju hur bra spelare brukar vara på det här med att protestera med plånboken...

Avgrundsvrål28 mar 2012q

Johan Olander:

"Circle of Life"


Elton John ger tumme upp.

Men att den skulle vara kraftfullare än Wii U tror jag inte på. Alls. Det skulle innebära att denna Sony-anställde som ryktena kommer från skulle haft insyn i vad Nintendos kommande hårdvara består av och det tror jag inte för en sekund. Istället har han så klart alla incitament i världen att hävda det. Så nä. Men resten tror jag faktiskt på...

Ser man på Vita hur de skapat nya minneskort och låst dessa till konsoler, hur de med PSP Go försökte gå runt begagnatmarknaden osv osv... det skulle inte förvåna mig ett dugg om de ville etablera en kontroll över marknaden i sig (likt Apple gjort) utöver att bara erbjuda en plattform i sig.

Johan Olander:

Detta ger konsolen möjligheten att kunna visa spel i en upplösning på 4096 x 2160. Dessutom kommer den kunna spela upp 3D-spel i 1080p


Är inte detta samma sak? För det krävs ju två stycken bilder samtidigt för att skapa 3D. Dvs två stycken 1080p bilder = 2160p. Tror inte det handlar om någon framtida megahyper-HD.

Mattias Frost28 mar 2012q

(Och ja, jag är själv en sådan som klagar högljutt och sedan ändå går och köper två stycken – en att spela och en att ha i hyllan. Typ. Ibland.)

ayooo28 mar 2012q

Mattias Frost:

Å andra sidan vet vi ju hur bra spelare brukar vara på det här med att protestera med plånboken...


Ja, maskinen lär väl sälja ändå, och i slutändan är det dom som inte köper den som "drabbas" eftersom dom inte får spela. Menar inte att det är någons rättighet att spela, men jag tycker att fler borde bli irriterade när dom hela tiden ska jävlas med folk som faktiskt är ärliga. Ser inte att Sony ändrar sig på den punkten bara för att göra sina kunder nöjda. Dels är det på tok för många som av olika anledningar accepterar sådant här, och dels så känns det inte som att Sony någonsin har brytt sig speciellt mycket om vad konsumenterna tycker.

Timmy Sjöberg:

Dvs två stycken 1080p bilder = 2160p.


Fast 4096x2160 är väl fyra gånger så hög upplösning som 1080p?

Johan Olander28 mar 2012q

Kör Sony en all in på den digitala marknaden så blir jag glad.

Roronoa28 mar 2012q

Låter ju inte alls särskilt bra, får väl hoppas att detta inte stämmer.

gadwin28 mar 2012q

Att online-delen skulle låsas till ett konto, stör mig inte nämnvärt (online-pass är ett vettigt påfund), men om offline-delen även skulle låsas är det fucked up. Köper aldrig begagnade spel, men man måste ju få rätt att låna ut sina spel till kompisarna.

Swashbuckler28 mar 2012q

"Tyvärr nämner de även att man kan behöva vara uppkopplad mot internet för att ens få igång spelen."

Tycker det är ett fullständigt rimligt sätt att begränsa begagnathandeln.

Avgrundsvrål28 mar 2012q

ayooo:

Fast 4096x2160 är väl fyra gånger så hög upplösning som 1080p?


Iofs sant. Frågan är om nya HDTV's ska dyka upp inom de närmsta åren då eller om det ens kommer utnyttjas. Jag tvivlar lite. Tror TV apparater kommer köra på 1080p ett tag till.

Avgrundsvrål28 mar 2012q

Swashbuckler:

Tycker det är ett fullständigt rimligt sätt att begränsa begagnathandeln.


Menar du inom alla industrier nu eller har du nån slags perspektiv som skiljer just försäljning av TV-spel från all annan försäljning?

Gottfrid Jansson28 mar 2012q

Om jag inte kan spela begagnade spel köper jag inte konsolen under några omständigheter. Jag tänker inte stödja sådana dumheter.

För allvarligt talat, hur ska de nya spelarna om tio år kunna lära sig om gamla spel om de inte går att spela begagnade spel? För de där servrarna som krävs för att låsa upp spelen kommer ju då vara nere sedan länge.

Johan Olander28 mar 2012q

Timmy Sjöberg:

Iofs sant. Frågan är om nya HDTV's ska dyka upp inom de närmsta åren då eller om det ens kommer utnyttjas.


Förmodligen lär det ju komma apparater med mer än 1080p och antagligen håller Sony på med en sådan. Men det här är nog "mer i teorin".

De strävar ju i alla fall framåt och satsar på riktigt inför nästa generation. Sen är det rykten och vissa av dessa punkter är ju bedrövliga.

jobbig28 mar 2012q

Även om det finns lite hopp med att kunna sälja vidare redan köpta spel så tar säkert Sony 30-50% av beloppet du säljer vidare spelet för. Om du själv ens kan bestämma beloppet. Ugh... Verkar som att både PS4 och Xbox720 kommer köra med serial-key bindning på SP samt MP. Förjävla tråkigt alltså. Dock en tumme upp till Sony om de faktiskt gör sälja vidare funktionen prisvärd och smidig. Den som lever får se.

ayooo28 mar 2012q

Swashbuckler:

Tycker det är ett fullständigt rimligt sätt att begränsa begagnathandeln.


Älskar att du har Joakim von Anka som avatar.

Timmy Sjöberg:

Tror TV apparater kommer köra på 1080p ett tag till.


Ja, jag har svårt att se att det där kommer ändra sig så särskilt mycket inom dom närmsta åren.

Swashbuckler28 mar 2012q

Timmy Sjöberg:

Menar du inom alla industrier nu eller har du nån slags perspektiv som skiljer just försäljning av TV-spel från all annan försäljning?


Om du läser vad jag citerar: "Tyvärr nämner de även att man kan behöva vara uppkopplad mot internet för att ens få igång spelen."

Så tycker jag att det framgår ganska tydligt att jag inte menar alla industrier.

dan_deville28 mar 2012q

Tycker priserna på nya digitalt distribuerade spel behöver regleras innan begagnade spel blir förbjudna!!!!!

Swashbuckler28 mar 2012q

Och nej, 4096x2160 är inte fyra gånger så hög upplösning som 1080p. 1080p = 1920 * 1080.

randomsomfan28 mar 2012q

Alltså. tredubblat så bra grafik @ 1080p @ 60fps och lite bättre handkontroll + att den är ännu mer tyst.

Det är ALLT jag kräver Sony. ALLT!

Inga handkontroller med touchskärm och sådant tjafs.
Och... GE FAN I ATT TA BORT FYSISKA SPEL!

Hrrr...

Nirvasher28 mar 2012q

4096 x 2160 i upplösning? Men... jag vill inte behöva köpa en ny tv. :(

jobbig28 mar 2012q

dan_deville:

Tycker priserna på nya digitalt distribuerade spel behöver regleras innan begagnade spel blir förbjudna!!!!!


Helt klart! Måste ligga runt 399-449 kronor max vid release. Som med PC spel. Och om man sedan kan sälja vidare sin digitala kopia för en summa pengar så kan jag faktiskt inte klaga.

atari_soldier28 mar 2012q

vad är grejen med det här nya begagnathatet? blir det verkligen så otroligt mycket dyrare att tillverka spel för varje år? känns ju som att tekniken som används för att göra spel borde utvecklas i samma takt som själva spelen. skulle va kul att se någon slags statistik över det här.

eller blir dom bara girigare och girigare helt enkelt?

jobbig28 mar 2012q

Nirvasher:

4096 x 2160 i upplösning? Men... jag vill inte behöva köpa en ny tv. :(


Lugn, låter som denna konsolen först släpps vinter 2013 så du kan vänta ett bra tag till.

Swashbuckler28 mar 2012q

ayooo:

Älskar att du har Joakim von Anka som avatar.


Okej. Menar du att jag är någon slags girigbuk för att jag inser att begagnathandeln är något som skadar spelbranschen?

dan_deville28 mar 2012q

mblomstrand92:

Helt klart! Måste ligga runt 399-449 kronor max vid release. Som med PC spel. Och om man sedan kan sälja vidare sin digitala kopia för en summa pengar så kan jag faktiskt inte klaga.


Vi är på samma våglängd där, helt klart!

Patrick Kratz28 mar 2012q

blackrum:

Let the gnäll begin!


Jag tycker att det är så roligt hur alla fokuserar ENBART på det negativa.
Jag förstår företagen som gör spelen. De säljer ju avsevärt mindre spel så länge begagnade-spel finns. Däremot säger jag inte att knyta ett spel till en användare är rätt. Samtidigt förstår jag konsumenten som, kanske, enbart köper begagnade spel.
Det är en oerhört svår fråga.
Själv väljer jag att sakta men säkert bygga upp förhoppningar om denna konsol.

Det här ska bli kul!

Avgrundsvrål28 mar 2012q

Swashbuckler:

Om du läser vad jag citerar: "Tyvärr nämner de även att man kan behöva vara uppkopplad mot internet för att ens få igång spelen."

Så tycker jag att det framgår ganska tydligt att jag inte menar alla industrier.


Men du undviker ändå frågan tycker jag. Varför det ska vara okej att inskränka begagnathandeln i en industri men inte den andra. Om jag köper en produkt som jag sedan kan sälja om jag vill och sedan köper en identisk produkt som jag INTE kan sälja vidare så har den senare alltså ett mindre värde än den första. Trots detta kommer ju den senare produkten inte säljas billigare, tvärt om så slår man ut marknadens prismekanismer på det här sättet.

NiceliBiceli28 mar 2012q

Spännande, spännande.

Dock låter det inge kul ifall den nya konsolen inte kan spela PS3-spel, det hoppas jag verkligen inte stämmer. Och sen gillar jag inte ryktena om internetuppkoppling för att starta spel, låsta spel etc.

Windir8728 mar 2012q

En Southern Islands GPU i slutet av år 2013?

Varför vill man att konsolen ska vara utdaterad innan den släpps?

OscarGe28 mar 2012q

Genialt. Sen om 10 år när servrarna läggs ner så kan man köpa om alla spel igen för endast 399kr och ladda hem dom till sin PS5.

Sneaky bastards.

Kirthar28 mar 2012q

Swashbuckler:

Och nej, 4096x2160 är inte fyra gånger så hög upplösning som 1080p. 1080p = 1920 * 1080.


4096x2160 = (ungefär) 2*1920x2*1080 = 4*1920x1080

Så jo.

Har inte Playstation, dock har jag Xbox och som det ser ut lär MS ta en snarlik väg med Xbox Loop (eller vad deras nästa konsol nu tänkt kallas).
Sakta men säkert dras jag till PC.

fatha28 mar 2012q

Är förbannat orolig inför hur spelindustrin utvecklas. När jag betalar 500 - 700 kr för ett spel så vill jag vara säker på att jag kan spela det när jag vill. Det kan jag inte om jag måste vara uppkopplat mot internet. Eller om jag måste ladda ner hela 20 gb. För som nån annan sa i tråden innan så kommer servrarna till slut stängas ner. Och då har jag egentligen bara slängt 700 kr åt helvete.

Sen vill man ju så klart kunna låna ut spel. Fan dem ska ju utveckla mer möjligheter. Inte begränsa oss.

Epsyche28 mar 2012q

Swashbuckler:

Och nej, 4096x2160 är inte fyra gånger så hög upplösning som 1080p. 1080p = 1920 * 1080.


Drygt 4 gånger så hög borde det ju bli lite efter lite snabb huvudräkning?

edit: 4,266666666666667

Tenkai Star28 mar 2012q

Johan Olander:

Originalkällan är Kotaku.


Hahahohohihihehe

ayooo28 mar 2012q

Swashbuckler:

Okej. Menar du att jag är någon slags girigbuk för att jag inser att begagnathandeln är något som skadar spelbranschen?


Ser ju ganska så roligt ut i alla fall, när du har en ledsen JvA som avatar, och samtidigt vill få bukt på den hemska begagnat-handeln som har funnits där i alla år utan att någon har dött av det.

OscarGe:

Genialt. Sen om 10 år när servrarna läggs ner så kan man köpa om alla spel igen för endast 399kr och ladda hem dom till sin PS5.


Det är ju tyvärr så som majoriteten verkar vilja ha det. Men varför gnälla?

randomsomfan28 mar 2012q

Epsyche:

edit: 4,266666666666667


4,2666666666666666666666666666667 faktiskt.

Epsyche28 mar 2012q

randomsomfan:

faktiskt.


Du kan slänga in hur många decimaler du vill.

parantes28 mar 2012q

Bara det är snygg grafik och Uncharted 4 kommer så köper jag den.

The Fly28 mar 2012q

Kommer det som en nyhet?

Tänk på nästa Xbox, den kommer komma med en grupp Navy Seals som skall vakta dig så du inte gör något skit med spelet och en Swat grupp som ska vakta dig...så ingen annan gör något skit med spelet.

The Fly28 mar 2012q

Och sen när var Wii U kraftig? Den var väl inte något underverk direkt på marknaden. Just saying.

Vlaid28 mar 2012q


"-Retro has won."

Johan Olander28 mar 2012q

The Fly:

Och sen när var Wii U kraftig? Den var väl inte något underverk direkt på marknaden. Just saying.


Är det någon som sagt det?

Patron28 mar 2012q

Kirthar:

Sakta men säkert dras jag till PC.


Join us!

Tycker det är lite roligt detta med upplösning och HD-grafik hit och dit, här hemma sitter vi fortfarande med tjock-tvn och spelar. Funkar fint tycker jag och man slipper se allt fult som blir när man inte har Anti-Aliasing. Kommer fortsätta med det om inte nya konsollerna har någon vettig AA, fast det lär de ju ha.

judge death28 mar 2012q

Vad fan håller spelindustrin på med![cry]

Kräver att man ska ha internet samt låser spelen till ett konto och spel kan ej delas med familjemedlemmar eller vänner och blir värdelösa i framtiden när servrar mm försvinner, jag ser inte fram emot framtiden.

Internet 24/7? Tänk de som flyttar som exempel eller är utan jobb, då har man inte internet och då blir konsollen värdelös och kan ej spela. Jag ahr varit i den situationen och internet är ren lyx då.
Mitt internet nu är ostadigt så kör PS3 offline mest och känner vänner som inte ens har internet då får man problem, och sa inte Loading att internet i USA mf var sämre utvecklat än i Sverige? Då lär det bli större problem ändå där.

Låst spelen till konto: Ja men om 10 år när man glömt koder till kontot eller det raderas då sitter man där med en konsol man inte kan använda eller spela spelen uatn att betala: 399+ för att låsa upp något man en gång köpt. Och de spel som servrarna är stängda på är: Bye bye eller licenser mm försvinner, spelen är färskvaror med andra ord.

Spelen släpps sedan om igen online som man då köper igen och förlorar sedan igen när hårddisk mm kraschar eller spelet slutar finnas online, just snyggt.
Gissar spelen kommer vara neddladdning innan detta är klart också, konsumenten förlorar all rättighet och spelbutiker är ett minne blott.

4080P i upplösning? Vilken tv klarar av det utan att kosta en förmögenhet? Tror det är mer bara skryt med vad man kan göra men som man nog inte lär göra utan köra på den upplösning dagens tv klarar av, dock lär konsolen bli kraftfull som xbox nästa, Sony lärde sig att grafik inte är allt med PS3 och högt pris dödar en konsol nästan själv, så gissar den är 40% starkare än Wii U så ni som hoppas det blir som: PS2-PS3 i grafikskillnad kan nog drömma vidare, svårt att tro sony vågar släppa en konsol igen för 7000kr.

Spel var dyra förr? Tycker de är dyrare nu, kollade i speltidningar från 1996 och priserna på de senaste spelen då var: 599 kr som högst nu är det 799 enstaka fall.

Nej, PS4 skippar jag om den är så här, ni som vill ha fysiska spel som ni äger och vill ah spelindustrin som förr: Köp Wii U som gör det och inte kräver uppkoppling dygnet runt eller låsta spel etc.

Efter Wii U och om Nintendo gör så med då blir jag en retro gamer och lämnar spelindustrins framtid.

The Fly28 mar 2012q

Johan Olander:

Är det någon som sagt det?


Ja de har väl ni på Loading.se sagt? "5 gånger kapaciteten hos en 360 enligt källa"

Keske28 mar 2012q

Det här föraktet för ens kunder måste sluta. Det är inte så att Sony gör oss en tjänst genom att sälja detta till oss. PS3:an var nära att vara droppen som fick bägaren att rinna över och jag hoppas verkligen att majoriteten av gamersarna i världen har fått nog nu, att dem skrapat ihop lite självrespekt för så här behandlar man inte betalande kunder.

Det finns inte en chans i helvetet att jag någonsin kopplar upp en Sony maskin till nätet efter hur inkompetenta dem har visat sig vara med den informationen.
Jag vill inte ha 3 jävla maskiner framför min tv. Varför gör dem det? så dem kan sälja mig spel som jag redan har betalat för, igen. Så fan heller.

Jag är ingen skurk, jag har aldrig någonsin piratat ett playstation spel i mitt liv, hell jag tror aldrig jag ens köpt något begangnat. Men nu kan jag inte ens låna spel av min vänner? Fuck you Sony.

Någon gång får det fan vara nog. Sony har sålt sämst denna generationen och jag hoppas innerligt att dem kommer crasha i nästa.

Och självklart kommer PSP Vita var vital för konsolen, för den 8% andel dem har av marknaden nu är patetisk, så dem kommer göra allt för att pracka på dig den skiten. Det funkade inte med GBA till GC det kommer inte funka med Vita till PS4.

För en gångs skull sätter jag all min tillit till kollektivet och hoppas med all min kraft att det tillslut är nog för TV-spelsmarknaden.

Johan Olander28 mar 2012q

The Fly:

Ja de har väl ni på Loading.se sagt? "5 gånger kapaciteten hos en 360 enligt källa"


Jag måste erkänna att du har totalt fintat bort mig, har ingen aning om vad du menar.

FeRRUM28 mar 2012q

Nintendo kan nog ha ett vinnande koncept även denna gången. Special feature: Own your games! Fast det är frågan om det framgår för den genomsnittliga konsumenten.
Jag är lite delad. Skulle vara en lättnad att automatiskt bromsa det växande berget med fysiska kopior men samtidigt tråkigt att inte äga spelen. Digitala kopior känns generellt som en kostsam hyrning. Jag känner mig ganska säker på att få behålla mina Steam-spel tillräckligt länge och det känns som ett bra ställe att bygga ett bibliotek över sina PC-spel på. Däremot så måste Sony eller Microsoft förlora kampen någon gång och behöva lägga ner. Vilken ska man välja att köpa sina multiformatsspel till? Kan det vara så att man köper spelen till WiiU på bekostnad av flashig grafik bara för att man vet att man då äger spelen?

BigBozz28 mar 2012q

Enda jag egentligen stör mig på är att det inte finns bakåtkompabilitet, vill inte ha 3 konsoler inkopplade.

reznorhead28 mar 2012q

Vi kommer alltid att ha retrospel.

The_Crow28 mar 2012q

PsR3corder:

Blir faktiskt förvånad över hur många som klagar på samma sak om och om igen och aldrig kollar på det positiva.


Snarare mer förvånande när man hör konsumenter som hejar på begränsningar för just; - konsumenter...

Eller förvånande är fel ord, snarare - Tragiskt.

Det som ryktet säger rörande PSN kan du ju redan göra idag, dvs köpa spel digitalt. Det som än mer stramas åt enligt ryktet är ju bara negativt för konsumenten.

Hur kan du se det positiva i det ryktet?

Virde28 mar 2012q

BigBozz:

Enda jag egentligen stör mig på är att det inte finns bakåtkompabilitet


De borde verkligen satsa på att släppa en slutgiltig konsol som klarar av spel till PS1/2/3 från alla regioner.

Jaaay2k28 mar 2012q

Johan Olander:

Ingen bakåtkompatibilitet eller begagnade spel


Stämmer detta blir det absolut ingen konsol.[mad]

Vetotat28 mar 2012q

PsR3corder:

till slut kommer detta även drabba PC spelarna.


Där är vi redan idag; Steamworks, Origin etc.

Swashbuckler28 mar 2012q

ayooo:

Ser ju ganska så roligt ut i alla fall, när du har en ledsen JvA som avatar, och samtidigt vill få bukt på den hemska begagnat-handeln som har funnits där i alla år utan att någon har dött av det.


Du måste väl förstå att begagnathandeln påverkar utvecklare negativt? Varför tror du det försöker motverkas? För att konsol/spelutvecklare är elaka översittare eller för att det är ett enormt problem?

Sony har ju gått med en enorm förlust på PS3, jag tror det är dags att ändra någonting. Vill också minnas att när det här ryktet spreds om nya Xboxen så var det utvecklare som uttryckte en glädje över tanken att utveckla spel till en konsol som inte tillät begagnathandel. Varför? För att det är ett problem.

Min kvalificerade gissning är att begagnathandeln skadar spelbranschen minst lika mycket som piratkopiering.

Virde28 mar 2012q

Acetylsalicyl:

Alltså det går i princip inte.


Tror du missförstod vad jag skrev. Menade att de skulle släppa en samlingskonsol för PS1-3, inte att "Orbis" ska klara av PS1-3 också utöver sina nya spel.

Liksmaskaren28 mar 2012q

ayooo:

Fast 4096x2160 är väl fyra gånger så hög upplösning som 1080p?


Orkade inte läsa alla inlägg efter det här.
Man dubblar både på höjden och på bredden. Logiskt, håller du inte med?

Swashbuckler28 mar 2012q

Jag tycker att begagnathandeln är ett problem pga att jag bryr mig om spelmediet.

Vlaid28 mar 2012q

HerrWågberg28 mar 2012q

PsR3corder:

Att de kommer dissa fodral säger inte ryktena, eller hur! Man kommer med all sannolikhet kunna köpa fodral med koder i som man sedan skriver in på store.


Låter ju verkligen som något man vill ha.

Om dessa saker stämmer, detsamma med nästa Xbox får det bli Wii U eller helt enkelt ingenting alls.
Varför skulle man inte få sälja en produkt man köpt och äger? Tråkigt att företagen ska se sina kunder som tjuvar. Förhoppningsvis är detta löst byggda rykten.

Ramie28 mar 2012q

Goooooood neeeeews, everyone! I think I perfected a Playstation that will destroy all life on Earth!

ayooo28 mar 2012q

Swashbuckler:

För att konsol/spelutvecklare är elaka översittare eller för att det är ett enormt problem?


Jag blir mer och mer övertygad om att det är det förstnämnda som bäst stämmer överens med verkligheten. Men det finns säkert två sidor av myntet.

Swashbuckler:

Min kvalificerade gissning är att begagnathandeln skadar spelbranschen minst lika mycket som piratkopiering.


Det finns ju siffror som visar på att piratkopiering inte påverkar försäljningen så särskilt mycket, och i vissa fall till och med kan ha en positiv effekt på försäljningen. Fast frågar man t.ex. EA så lär väl dom vara av en annan åsikt, så klart. Det är i slutändan därför vi får dras med olika licenser, online-aktivering och liknande. Men det är som att folk ser det som något positivt när man inte själv har kontroll över sina spel längre, utan måste ha tillgång till internet för att spelen ens ska starta. Den glade piraten kan för det mesta spela "sina" spel utan att varken behöva ha en skiva i läsaren eller att vara inloggad på någon tjänst i stil med Steam. Men det är en annan diskussion. Förstår i vilket fall inte hur du kan jämföra begagnat-marknaden med något som är olagligt. Det är liksom två helt olika saker.

Liksmaskaren:

Man dubblar både på höjden och på bredden. Logiskt, håller du inte med?


Fast du får i vilket fall fyra gånger så många pixlar och det är åtminstone i min bok fyra gånger så hög upplösning.

Midvintern28 mar 2012q

Orbis mot Loop lol?

Anubis28 mar 2012q

Jag kom och tänka på en sak, använder man inte kodnamn för att ingen ska veta vad man arbetar på?

Ganska stort misslyckande ifall det nu är sant att Orbis är kodnamnet för PS4.

Tafel28 mar 2012q

Swashbuckler:

Du måste väl förstå att begagnathandeln påverkar utvecklare negativt? Varför tror du det försöker motverkas? För att konsol/spelutvecklare är elaka översittare eller för att det är ett enormt problem?


Varför ska spelindustrin vara undantaget från faktumet att man som konsument har rätt att göra vad man vill med en vara man har betalt för?
Vi är ganska många som klagar på likriktningen i dagens spelbransch. Hur tror ni det blir om man måste köpa alla sina spel till fullpris och dessutom inte har något andrahandsvärde på dem? Du kan ju direkt halvera försäljningen av alla spel som inte heter Assassins Cod.

FeRRUM28 mar 2012q

Midvintern:

Orbis mot Loop lol?


Snurr, loop, WiiiiiU!

The Fly28 mar 2012q

Vad är detta om Good Old Games? är de den gamla tråden?

Och, digitalamarknaden? nej tack, de jag inte kan ta på äger jag ju aldrig. Right?

Och, digitalt...fucking bra bredband kostar.

Tafel:

Varför ska spelindustrin vara undantaget från faktumet att man som konsument har rätt att göra vad man vill med en vara man har betalt för?
Vi är ganska många som klagar på likriktningen i dagens spelbransch


Ja men spel är inte film eller musik. De tjänar ju på att skiten spelas i TV/radio eller går på bio. Delvis kan man förstå dem. Inte att jag stöttar det men men.

Tafel28 mar 2012q

The Fly:

Ja men spel är inte film eller musik. De tjänar ju på att skiten spelas i TV/radio eller går på bio. Delvis kan man förstå dem


En hus, ett bil, en t-shirt eller varför inte en liter mjölk.

Callopski28 mar 2012q

judge death:

och sa inte Loading att internet i USA mf var sämre utvecklat än i Sverige?


ALLA länder har sämre utvecklat internet än Sverige (Norden).

Keske28 mar 2012q

Callopski:

ALLA länder har sämre utvecklat internet än Sverige (Norden).


Syd Korea håller inte med dig.

Callopski28 mar 2012q

Keske:

Syd Korea håller inte med dig.


Nästan alla då. Finns nog inte många fler exempel.

The Fly28 mar 2012q

Tafel:

En hus, ett bil, en t-shirt eller varför inte en liter mjölk.


En tröja kostar inte några miljoner att framställa.

Keske28 mar 2012q

Callopski:

Nästan alla då. Finns nog inte många fler exempel.


Tror snittet i England ligger på 2 Mbit kan du tänka dig att dra en 35 gigs client (den största jag har atm) eller större (Dem kommer bara bli större och större i nästa generation) med 150 kb/s?

Bazrel28 mar 2012q

Kommer att köpa vad dem än hittar på...

Negativt: Ja, det är ju smidigt att kunna köpa ett beg. spel ibland, men jag köper oftare prissänkta orginal spel, så no big loss there.

Positivt: Jag kan ärligt säga att jag inte kan låna ut mina spel till polarna längre... ;)

Dasone28 mar 2012q

Jag kör allt via steam numera på PC och det fungerar i princip samma sätt som Sony vill uppnå, ser inget fel med det. Fast än man äger en spel i fysisk format så kan man ändå inte bli delaktig innehållet förrän spelet är uppackad i datorn.

djohansson28 mar 2012q

Har svårt för att bestämma mig om det här är bra eller dåliga nyheter. Om det nu är nyheter eller bara rykten...

dial828 mar 2012q

Nej... Nej.... Jag vill ha fysiska spel. Känns så jävla mycket bättre då, inget väntande, inget tjafs. Skivor i snygga fodral som man kan ställa i hyllan, då känns det verkligen som man köpt ett spel. Även om det är billigare att tanka ner från Steam, så... Nej. Jag vill äga mina spel. Vill inte äga x antal gb på en server [mad] Köper jag begagnade spel till ps3 är det pga de jävla äckliga platinumfodralen. Det är väl det enda som blir skönt att slippa.

Och vänta lite förresten, ska man inte kunna kolla på film på sin ps4?

Callopski28 mar 2012q

Dasone:

Jag kör allt via steam numera på PC och det fungerar i princip samma sätt som Sony vill uppnå, ser inget fel med det.


Skillnaden stavas konkurrens och valmöjlighet.

IAMM28 mar 2012q

Fuck det här, jag slutar spela TV-spel.

The_Crow28 mar 2012q

PsR3corder:

Sa aldrig att jag var för ryktet, jag menar bara att folk helt enkelt måste anpassa sig och att jag är redo för det


...Varför ska folk anpassa sig för att ett företag vill tjäna mer pengar?

Det är ju våra pengar dom vill åt, alltså ska dom anpassa sig efter oss.

Inte tvärtom.

Tanken är i helt fel ända av karusellen.

PsR3corder:

jag supportar spelbolagen!


Så folk som köper beg spel stödjer inte bolaget?
Du köper ju uppenbarligen myten med hull och hår.

Anubis28 mar 2012q

Trenden med spelföretag är att accepterar vi något som ger dem mer pengar kommer de utveckla det så att de kan tjäna ännu mera. Det ledar oftast till sämre villkor för oss.

loverikku28 mar 2012q

Framtiden för tv-spel är åt helvete [mad]
Nae, ska sitta och spela mina gamla SNES-kassetter i protest på releasen!

The Fly28 mar 2012q

loverikku:

SNES-kassetter


Fuck SNES! Mega Drive does with Nintendon't!

Deffpoised28 mar 2012q

PsR3corder:

jag menar bara att folk helt enkelt måste anpassa sig och att jag är redo för det


Det är total bullshit. Företagen är ingenting utan konsumenterna. Vi har makten att säga nej genom att inte köpa precis vad som helst. Just nu gör vi det bara lättare att endast de största, mest marknadsförda spelen ska nå ut. De stora företagen vill ha total kontroll över marknaden så att det aldrig finns någon risk med att skapa spel. Vi går sakta men säkert in i en framtid där "Big Brother" inte längre är fiktion. Endast för att företag ska kunna försäkra sig helt och hållet på att kunna fortsätta tjäna pengar. Det känns redan som det då vi inte längre vet vad vi vill ha och bara köper det som syns mest. Fy och blä!

Emil K Svensson28 mar 2012q

Vad är det med Loading.se och upplösning?

Nobodywashere28 mar 2012q

Hm nu kanske Sony släpper en konsol med några spel.

boota28 mar 2012q

Lagliga piraterna... Vilket bullshit

Tafel28 mar 2012q

PsR3corder:

Det man köper begagnat tjänar butikerna som Gamestop på, inte Spelutvecklarna! Med mer resurser kan de göra bättre spel.


Det finns två problem med ekvationen. Hur kan man garantera att personen som köper ett begagnat spel hade valt att köpa det nytt?
Det förbokas fler nya spel just för att man kan byta in sina begagnade spel.

Varför ger inte utgivarna fingret till de kedjor som säljer begagnade spel?

Deffpoised28 mar 2012q

PsR3corder:

Vem köper musik på skiva nu för tiden?


Som jag ser på det är spel mycket mer av en lyxvara. Du måste veta att spelet är bra redan innan du köper det vilket man inte riktigt kan. Man brukar väl inte köpa musik som man aldrig hört. När det gäller spel måste man förlita sig på recensioner och dylikt. Att man då inte ska få byta in ett spel som man inte råkade gilla suger.

Det är inte mycket här i världen som du inte kan göra dig av med om du inte gillade produkten. Att inte kunna sälja spel tillåter spelföretagen att satsa allt på att du ska bli sugen på spelet (annonser) när det kanske resulterar i en halvdan produkt som ligger och skräpar efter att du köpt det.

Visst överdramatiseras det men det finns ändå ingenting som gynnar oss spelare i allt det här. Jag vill betala för att äga en produkt inte för att endast få rättigheten att spela det.

loverikku28 mar 2012q

The Fly:

Fuck SNES! Mega Drive does with Nintendon't!


Oh no he didn't! [surprised] [crazy]

blackrum28 mar 2012q

Deffpoised:

Du måste veta att spelet är bra redan innan du köper det vilket man inte riktigt kan.


Vilket brukar lösas med demos eller trial. Jag kan personligen inte se problemet här.

Aeiko28 mar 2012q

Va många som han diskutera om saker som bara verkar vara rykten, kul. Om vi istället skall gå tillbaka till själva ämnet så vill jag minnas att jag läst någonstans om något som skulle kallas för orbis men det var bara ett nick dvs ett aka till Playstation 4 då det fortfarande ligger i utvecklingsfas. Jag tror att det var gamespot som twittrade... Jag kan ha fel.

The_Crow28 mar 2012q

PsR3corder:

Det är ett faktum att skivor kommer vara ett minne blott


Det besvarade inte frågan och har inget med saken att göra. Som sagt; du kan redan köpa spelen digitalt idag, det var inte tal om annat.
Det handlar inte om teknik, det handlar om rättigheter.

Varför ska folk anpassa sig efter företag när det är våra pengar dom vill åt?

PsR3corder:

Det man köper begagnat tjänar butikerna som Gamestop på, inte Spelutvecklarna! Med mer resurser kan de göra bättre spel.


Spelet är redan betalat och klart, företaget har redan fått pengarna. Köparen har rätt att göra vad han/hon vill med det. Vill personen bryta skivan eller göra en omelett av det har man full rätt eftersom man äger spelexemplaret.

Den nya köparen ger privatpersonen/Gamestop etc pengar, äger spelet och en ny kund till utvecklarna må vara funnen som annars inte köpt spelet alls.

I o m DLC och annat junk idag genererar företaget fortfarande pengar även på det redan betalade exemplaret ifall nya köparen finner det intressant och glada människor sprider glädje till andra som i sin tur kan köpa spelet etc. För att inte tala om nya, potentiella köpare av uppföljare jaddijaddii..

Skulle beggade spel döda marknaden och inte generera pengar åt företagen så hade marknaden varit stendöd sedan länge. Myten är lätt att knäcka med andra ord.
.
Företagen är bara ute efter att tjäna ännu mer pengar, minska ansvarstagandet/skyldigheter gent emot kund samtidigt som våra egna valmöjligheter efter en genomspelning etc raderas helt.

Du äger bara brukarlicensen för stunden tills dom väljer att gå vidare/ta bort det etc.
Glöm spelkvällar med polare på obestämd ort.

Aeiko:

Va många som han diskutera om saker som bara verkar vara rykten, kul. Om vi istället skall gå tillbaka till själva ämnet


..Fast det är ju ämnet vi diskuterar?
Vad PS4 ska heta är nog det minst viktiga ur det som ryktet beskriver.

Deffpoised28 mar 2012q

blackrum:

Vilket brukar lösa med demos eller trial. Jag kan personligen inte se problemet här.


Om man anser att demos ger en rättvis bild av spelet såklart. Personligen gör jag inte det.

blackrum28 mar 2012q

Deffpoised:

Om man anser att demos ger en rättvis bild av spelet såklart. Personligen gör jag inte det


Så du menar att du borde ha rätten att spela igenom ett spel innan du köper det?

Lord_ENERU28 mar 2012q

dial8:

Nej... Nej.... Jag vill ha fysiska spel. Känns så jävla mycket bättre då, inget väntande, inget tjafs. Skivor i snygga fodral som man kan ställa i hyllan, då känns det verkligen som man köpt ett spel.


+1 [cute]
Hellre spel på en hylla än en lista på en skärm. [smile]

Left4Fred29 mar 2012q

fatha29 mar 2012q

blackrum:

Så du menar att du borde ha rätten att spela igenom ett spel innan du köper det?


Det jag tror han menar är att eftersom man inte riktigt kan veta om ett spel är bra eller inte så är det bra att man alltid kan byta in spel till Gamestop eller Game.

Grillkrille29 mar 2012q

Känns som det mest trovärdiga PS4-ryktet hittills.

Hårdvaruspecsen känns vettiga och jag är helt övertygad om att Sony kommer fortsätta på Vita-konceptet med att alla retail-spel som släpps även erbjuds i nedladdningsbar form. Kombinera detta med att det inte alls är otänkbart att PS4 släpps, som tidigare nämnts i tråden, i två varianter. En lite dyrare med blu-ray-läsare och en lite billigare utan.

Att de skulle slänga in stöd för 4096 x 2160 känns heller inte helt otänkbart. Spelen lär ju använda 1080p som standard men det skadar ju inte att tillåta högre upplösningar för t.ex. 4K-Blu-ray och vissa mindre grafiktunga spel. Ungefär som 1080p varit denna generation.

Att retail-spelen skulle använda något som liknar cd-keys eller online-pass-systemet är inget jag direkt ställer mig på tvären över, om det utförs på rätt sätt. Skulle vara kanon om alla retail-spel t.ex. har en kod med sig som kopplar spelet till ens PSN-konto så att man kan ladda ner den digitala kopian gratis om man vill. Om man sedan säljer spelet begagnat så får inte köparen tillgång till den digitala kopian. Vore ju ett sätt att gynna spelare som köper nytt istället för att direkt straffa de som köper begagnat. Problemet är väl dock vad som isåfall skulle hindra folk från att köpa ett spel nytt, ladda ner den digitala kopian och sedan sälja retail-exemplaret direkt. Så lite tveksamt känns det dock.

Att ha med engångskoder som måste användas för att ens kunna spela spelet från skivan känns ju väldigt långsökt. Jag skulle rent principiellt kunna acceptera att behöva köpa en 70-90-kronors kod för att kunna få igång ett begagnat spel. Problemet som uppstår är snarare att det, som också tidigare nämnts, kräver att man är uppkopplad. Och vad händer den dagens servrarna läggs ned? Det skulle ju kunna göra en hel spelsamling värdelös över en natt. Nä, så dumma tror jag inte Sony är.

sejtan29 mar 2012q

Inte läst mer än:

Kräver internet
Folk klagar på att man behöver internet för att spela.

Jag tänker mer att det tvingar leverantörer att börja bygga ut mer "internet".

Bryr mig inte. ge mig konsol, ta mina pengar.

Actionpark29 mar 2012q

Jag brukade köpa många spel begagnade, men kan ändå förstå att man inte vill att folk väntar på att köpa det begagnat. Det står att om man ger bort spelet så måste man låsa upp det. Om kostnaden är rimlig ser jag inget problem. Sen tycker jag det borde finnas en datumgräns när det kravet upphör och man slipper låsa upp det när man säljer det.

Då kan man fortfarande ha retrot senare i livet utan problem. Det stora problemet är då, att man måste ha internet för att spela spelen. Där skjuter dem sig själv i foten. Inte kul om ens internet går ner och man kan inte spela spel på en spelkonsol. Eller kanske att man behöver ha bra internet för att spela spelet? Vet ej hur sådant funkar när man spelar offline. Hur funkar det i framtiden om internet är ett krav?

Upplösningen känns lite konstig. Det finns ingen kommersiell tv som klarar det just nu. Dock kan jag förstå att man vill ha det just för 3D. Men det finns heller inga 3D tv apparater utan glasögon som är kommersiell heller. Eller? Sen verkar ju konsolen dyr. Nu för tiden ska inte en konsol kosta mycket. Mer än 4000kr och dem är efter igen känns det som. Om nu inte konsolen är riktigt, riktigt bra!

Men det är bara massa rykten. Känns som någon/några delar kan stämma. Men inte allt. Bara vänta och se årets E3 och se om dem säger något eller vill vänta.

Left4Fred29 mar 2012q

SONY2013

gameboy8929 mar 2012q

Har inte Sony lärt sig att kraftfull hårdvara inte är lönsamt, har dem inte lärt sig av PS3:an?

ayooo29 mar 2012q

Actionpark:

Det står att om man ger bort spelet så måste man låsa upp det. Om kostnaden är rimlig ser jag inget problem.


Nästa steg måste ju då bli att betala för att "låsa upp" bilar, böcker, möbler, tavlor och allt annat som man köper begagnat. Menar, dom tillverkarna måste ju förlora enorma summor på grund av begagnat-marknaden!

judge death29 mar 2012q

The Fly:

Fuck SNES! Mega Drive does with Nintendon't!


Fuck yeah.[cool] Ahh det var tider det, när spelföretagen slogs på liv och död om kunderna och gjorde bättre spel än det andra och hela tiden försöka göra det ultimata spelet samt gjorde dem med kärlek och musik vi idag inte har.[love]

Nobodywashere:

Hm nu kanske Sony släpper en konsol med några spel.


Jag älskar dig![bigsmile]

PsR3corder:

Vem köper musik på skiva nu för tiden?


Jag? Stödjer ju de band jag gillar med att köpa deras album än ladda ner dem olagligt så de inte får pengar alls men det är en annan fråga.

Grillkrille29 mar 2012q

gameboy89:

Har inte Sony lärt sig att kraftfull hårdvara inte är lönsamt, har dem inte lärt sig av PS3:an?


Att använda off-the-shelf-komponenter (vilket det ju ryktats om länge att Sony kommer göra) istället för specialutvecklade chip är ju ett sätt att få bra prestanda men ändå hålla kostnaden nere.

Lär ju även göra konsolen lättare att utveckla till.

EDIT: För övrigt så lär det ju visst vara lönsamt i längden att försöka ha så mycket kräm i konsolen som möjligt, eftersom det då tar längre tid innan hårdvaran börjar kännas för gammal.

Rockman29 mar 2012q

Fysiska spel eller inga spel. Måste ju vara värdelöst att bara ha en massa information på en hårddisk eller på ett företags server. Finns ju inget som helst värde för eftervärlden om allt ska bli digitalt. Nä, jag har helt slutat bry mig om dagens pissiga spelmarknad med bara en massa onlineskit och FPS's. Finns ju ingen själ längre. Synd, för jag hade gärna varit med, som jag varit de senaste 21 åren. Jag väljer retro istället. Tack och hej.

Deffpoised29 mar 2012q

blackrum:

Så du menar att du borde ha rätten att spela igenom ett spel innan du köper det?


Min vän Jack Chan. Det menar jag definitivt inte. Men det finns massa olika sätt för människor att göra.

Jag själv förlitar mig på recensioner. Det fungerar väl sådär, köper ett och annat skitspel då och då som jag byter in.

Jag har en kompis som spelar det piratkopierat för att sedan köpa det om spelet faktiskt var bra.

Sen så har jag en annan kompis som brukar låna spel av mig för att se om de är bra.

Min granne brukar låna spel från stadsbiblioteket.

Att kunna hyra spel är ju är ju även det ett alternativ men detta är något som om till exempel Sony vill kan göra omöjligt.

Det här med spel är komplicerat och att spendera 600 kronor bara sådär är inte så enkelt. Ett demo brukar inte ge en rättvis bild det var allt jag försökte säga. Jag har varit med om många gånger då demot var kul men när man väl har själva spelet så visade det sig bara vara repetitivt och blir tråkigt efter ett tag. Jag stödjer dock demoversioner och de kan vara bra i många fall. Men att begränsa sig till endast det tycker jag inte är nödvändigt.

Is your mind still full of f*ck eller förstår du hur jag resonerar?

Vetotat29 mar 2012q

Johan Olander:

det betyder nämligen cirkel/ring eller omloppsbana.


Johan Olander:

Processorn sägs vara en AMD x64 och grafiken sköts av AMD Southern Islands GPU


Nu kan jag visserligen ingenting om programmering och den biten av spelskapande, men kan den här^ hårdvaran innebära att det är lättare att utveckla multiformatsspel till PC/PS4, och att konvertering mellan formaten är lättare?

Dasone29 mar 2012q

Vetotat:

men kan den här^ hårdvaran innebära att det är lättare att utveckla multiformatsspel till PC/PS4, och att konvertering mellan formaten är lättare?


Oja, definitivt.

J-stile29 mar 2012q

OM rykterna stämmer om både denna och nästa från Microsoft är helt plötsligt Wii U enda alternativet för mig. Jag vill ha fysiska spel. Jag stödjer beghandel. Att ge enorma storföretag total kontroll över konsumenten är inte en god idé någonstans. Tror också att de skulle tappa väldigt många casual gamers på detta vis, barnfamiljer etc.

Foffwex29 mar 2012q

J-stile:

Tror också att de skulle tappa väldigt många casual gamers på detta vis, barnfamiljer etc.


Mja, dags för namnlista mot detta? [badgrin]

Johan Olander29 mar 2012q

Wristcutter:

Jag antar att jag kan kalla mig laglig pedofil då eftersom min flickvän är 23.


[chocked]

Rockman29 mar 2012q

Behövs det verkligen ännu mer kraftfulla konsoler? Jag köpte en PS3 då 40gigaren kom ut och väntar fortfarande på alla bra och unika spel, men det verkar inte komma, och nu släpper Sony en ny Playstation igen, antagligen även den utan roliga spel. Först tyckte jag Wii U lät skit, men nu verkar den faktiskt vara det sista hoppet för folk som bara vill ha roliga spel. [smile]

Nintendooh29 mar 2012q

Wristcutter:

Jag antar att jag kan kalla mig laglig pedofil


Och med det qoutet förevigar vi det citatet på Internet för all framtid.

Grillkrille29 mar 2012q

J-stile:

Jag vill ha fysiska spel.


Nu var det ju inte direkt tal om att Sony skulle gå digital only.

Rockman:

Jag köpte en PS3 då 40gigaren kom ut och väntar fortfarande på alla bra och unika spel, men det verkar inte komma


Vad förväntar du dig för typ av spel egentligen om ingenting som släppts denna generationen duger? [confused]

andros29 mar 2012q

Jag vill sitta och spela ensam och fingra på mina fysiska spel. Det duger gott åt mig, även om låter lite perverst.

blackrum29 mar 2012q

Deffpoised:

Is your mind still full of f*ck eller förstår du hur jag resonerar?


Aha då förstår jag.

Vi får väl se hur det blir och vilka alternativa lösningar som dyker upp.

The fuck is gone.

Spiritual_Chaos29 mar 2012q

Allting rör sig längre och längre från det jag tycker om. Och det tycker jag inte om.
Som många sagt, Wii U börjar kännas bra nu.

Awwe29 mar 2012q

Skulle detta få fram lägre priser på spel och större utbud så är jag gärna med på resan.

Även om jag köper mycket begagnat innan. nu köper jag bara elektroniskt.

blackrum29 mar 2012q

Laser:

Fast Nintendo har väl inte sagt att de inte kommer köra på det här konceptet?

Om vi ändå ska gå efter rykten och spekulation.


Precis. Vad vet i nuläget? Inte mycket, bara rykten...

Fäjgår29 mar 2012q

Vad trött man blir på allt sånt här. Skulle vara kul och se folks reaktioner om valfritt bilföretag skulle stoppa begagnathandeln. Tror inte det är så många som skulle böja sig fram och ta emot på samma sätt som när det gäller spel.

judge death29 mar 2012q

blackrum:

Precis. Vad vet i nuläget? Inte mycket, bara rykten...


Wii U kommer ha en skivläsare och vara regionlåst och spelen kommer på skivor, ganska svårt att låsa spelen då men vi får se har den också så att spelen blir oanvändbara efter 5 år etc så skippar jag den med men vad de sagt så kör de på traditionella spel.

Förr klaga alla på att Nintendo är så gammalmodiga, nu kan man tacka dem för det.[bigsmile]

judge death29 mar 2012q

Precis men de kommer vara låsta samt ej ägar rätt till dem, hittills har Nintendo sagt det inte ska vara så men ändrar de och gör som PS4 då skippar jag Wii U med direkt.[mad] Och blir en retro gamer.[love]

Aloysius29 mar 2012q

Det trevliga för tillverkaren med ständig internetuppkoppling-konceptet är ju att de kan bestämma när nästa generation börjar. När de stänger ner servern får du köpa deras nästa konsol eftersom den gamla konsolen är brickad och alla spel till den förlorade för alltid.

Johan Olander29 mar 2012q

Wristcutter:

Lagliga pirater? Jag antar att jag kan kalla mig laglig pedofil då eftersom min flickvän är 23.


Gjorde en gliring till hur somliga utvecklare anser att begagnathandel och utlåning av spel är lika skadligt som piratkopiering.

Skulle inte rekommendera någon att kalla sig själv för pedofil på internet.

dial829 mar 2012q

andros:

Jag vill sitta och spela ensam och fingra på mina fysiska spel. Det duger gott åt mig, även om låter lite perverst.


Brukar ligga i soffan om nätterna och snegla snuskigt mot hyllan.

Jelly30 mar 2012q

Känner mig tveksam, tror inte att jag vill ha något liknande Steam på konsol.
Jag hoppas att de likt Steam släpper spelen internationellt, regionslåsning borde inte finnas på digitala spelsläpp.

Johan Olander30 mar 2012q

Wristcutter:

Aha, trodde att du själv var idioten, inte att du ironiserade över idioterna. Förlåt mig.


Där om tvista iofs de lärda.

Spiritual_Chaos30 mar 2012q

Släpp spelen digitalt.
Men släpp också spelen fysiskt, men kanske i något sexigare utformning den här gången än keep-case plastförpackningar. Kanske att alla spel får digibooks med snygga jävla omslag. Så det finns en ha-faktor till att köpa.

judge death30 mar 2012q

Nu har det läkt ut lite koncept bilder på hur konsolen kommer användas och om de är sanna så är spelindustrin för mig förstörd, eye toy kameran kommer användas samt man ska använda mobiltelefoner i spelen men som sagt det är rykten och kan vara fejk(det är ju vad rykten är antinegns anna eller falska) men om det stämmer tillsammans med allt annat så är PS4 ett stort nej från min sida, jag vill spela som förr med en kontroller tack och äga spelen. Ser mörkt ut för den gamla skolans spelvärld.[sad]

lorkan30 mar 2012q

Håller mig till min PS3 och Xbox360 ett par år till plus att jag skaffar en Wii U som komplement. Xbox720 och PS4 ger jag blanka fan i faktiskt.

Micke_Sju31 mar 2012q

mmhh76:

Just nu är det bara rykten. Men om det stämmer, håller jag med dig. Det finns ju folk som ännu inte har internet.


Du har förstås rätt i det. Men det är fan 2012 nu (och minst 2013 när den kommer). I detta land är det ju såklart inget problem när det gäller uppkopplat antal i procent, även om det kanske är det i vissa andra länder. Men man kan inte bromsa utvecklingen för mycket heller.

Personligen har jag varit uppkopplad så länge man kunnat vara uppkopplad, i princip. Är man inte det idag så får man väl se till att vara det då när den väl kommer (om dessa rykten ens stämmer).

Micke_Sju31 mar 2012q

lorkan:

Xbox720 och PS4 ger jag blanka fan i faktiskt.


Lugn. Hypen har en förmåga att smyga sig på, till slut. . . ;-]

koppis31 mar 2012q

fukk that shiet

ayooo31 mar 2012q

mmhh76:

Själv tycker jag inte det är något problem med en konsol som kräver internet.


Det är ju (oftast) inte kravet på internet-uppkoppling som gör att det tar emot för folk, utan snarare den makten som man samtidigt ger bort till dom som håller i servrar och liknande. När du måste vara uppkopplad mot en server för att kunna spela spel så är det inte längre du som bestämmer om det går att spela. När servern till slut stängs ner (för det kommer hända) så sitter du där med en värdelös skiva eller en fil på hårddisken som du inte kan göra något med, bara för att någon på andra sidan jorden har bestämt att det ska vara så. Spelar man inget annat än det allra nyaste CoD/Fifa så bryr man sig kanske inte, det kan jag förstå och acceptera. Men det finns ganska så många som vill kunna spela alla sina spel även i framtiden, utan att behöva vara oroliga för att någon drar ur kontakten till en server ett par år efter att man har köpt spelet.

tuffa killen31 mar 2012q

Har vart tveksam till en ny generation redan sedan denna generation började:P
Och dessa dumheter om att man måste vara uppkopplad konstant, och att jag inte kommer få fylla min spelhylla med skivor och fodral gör mig jätteledsen...
Visserligen har jag gladeligen slutat köpa musikskivor och lever i princip enbart på spotify när det gäller musik nuförtiden, och känner att det funkar bra... Skillnaden är väl att spotify är ett företag jag litar på, och inte ett som slarvar bort alla sina användares kontouppgifter och sedan mörkar att de gjort just detta i nästan en månad innan dom ursäktar sig och säger "hoppsan, hehe, någon bandit nånstans har visst fått tag i ditt visakortsnummer och kanske till och med ditt lösenord, här ta ett par gamla skitspel som plåster på såren"

Dessutom ser jag det inte som att jag köper musik från spotify, utan jag köper en tjänst som innebär att spotify spelar musik fr mig...
Om de nya konsolerna innehöll någon prisvärd ide om att jag skulle få spela alla spel jag ville för 119 spänn i månaden skulle det kanske kännas ok, men som alla verkar anta att det ska funka med 400 eller mer för att ladda ner ett spel och förvara den på en hårddisk... Njae, det vill jag nog itne vara med om...

lorkan31 mar 2012q

Micke_Sju:

Lugn. Hypen har en förmåga att smyga sig på, till slut. . . ;-]


Haha! På nått sätt tror jag det också. Jag brukar, historiskt sett, vara svag för hype. Men att ingen av dessa konsoler förutom Wii U har diskläsare är fruktansvärt avtändande ännusålänge om det inte finns några andra fördelar med det såklart.

lorkan31 mar 2012q

Laser:

Spelen kommer säljas både på bluray-skiva och digitalt samtidigt.


Jag hoppas det blir så då. Kanske den blir bakåtkompatibel med PS3? :)

Hitbox31 mar 2012q

Att jämföra internetkrav på en konsol med Steam är en dålig jämförelse, eftersom Steam inte kräver att man är uppkopplad mot internet. Det är fullt möjligt att spela i offlineläge. Att ha någon sorts förstagångsregistrering online kan jag ha viss förståelse för, men att kräva uppkoppling mot internet varje gång man spelar låter otroligt dåligt och ondskefullt. Och det är inte att vissa inte har tillgång till internet som är huvudproblemet, även om det är problematiskt i sig. Det är först och främst en viktig principsak om att ha kontroll över saker man har köpt, och rätten att använda dessa saker när man vill så länge man har hårdvaran som krävs. Om nästa generations konsoler skulle fungera som ryktet säger så innebär det att företag närsomhelst kan ta ifrån produkter från en konsument och kan dessutom på ett helt nytt sätt diktera hur vi tar del av dessa produkter. T.ex kan dom börja tvinga på oss annonsering och annat skit. Tycker denna utveckling är skrämmande, hoppas inte ryktena stämmer.

Vetotat31 mar 2012q

Hitbox:

Hitbox


[surprised] Bitbox parallelldimensionelle tvillingbror!

framespersecond31 mar 2012q

Johan Olander:

Tyvärr nämner de även att man kan behöva vara uppkopplad mot internet för att ens få igång spelen


It has begun.

Oh, wait...

Quon8431 mar 2012q

Tror det är bara nåt första april skämt :P I'll believe it when i see it

Richter18 apr 2012q

Rätta mig om jag har fel men när det gäller begagnade spel så har väl det sålts en gång. Då har alltså företaget bakom fått betalt en gång.

Sedan gillar jag fysiska spel, dels som en påminnelse om hur mycket roliga spel jag har hemma(som jag ser varje gång jag går förbi bokhyllan) men också just för att det skapar en annan frihet.

yonte18 apr 2012q

Richter:

Rätta mig om jag har fel men när det gäller begagnade spel så har väl det sålts en gång. Då har alltså företaget bakom fått betalt en gång.


Men dom förlorar en annan kund som hade tänkt köpa spelet.

Richter18 apr 2012q

Visserligen men det är ju inte hundra om den personen skulle köpt den till nypris. Personen kunde lika gärna lånat den av en kompis gratis och inte spenderat en krona.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.