Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

PC-versionen av Dark Souls blir inget grafikmonster

För några veckor sedan släpptes nyheten att Dark Souls kommer till Windows i höst.


I en intervju med Famitsu (via DSOGaming) säger dock From Softwares Hidetaka Miyazaki att det kommer röra sig om en rak portning, identisk med konsolversionerna.


Det betyder att ingenting kommer göras åt varken texturernas upplösning eller spelets bilduppdatering.


Windows-versionen av Dark Souls är planerad att släppas den 24 augusti.

Christoffer Holmbäck23 apr 2012Visningar: 1111 

Taggar: Dark Souls, From Software, Namco Bandai, Famitsu, Hidetaka Miyazaki, Windows, PC

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

JayTheBestMan23 apr 2012q

Christoffer Holmbäck:

Det betyder att ingenting kommer göras åt varken texturernas upplösning eller spelets bilduppdateringen.


... The fuck? [confused]

Christoffer Holmbäck23 apr 2012q

JayTheBestMan:

The fuck?


Ja, enligt artikelns översättning ska tydligen även pc-versionen vara låst till 30 fps.

Jag kan dock ingen japanska så jag kan tyvärr inte kolla originalkällan.

Piratesque23 apr 2012q

Christoffer Holmbäck:

30-fps


JayTheBestMan23 apr 2012q

Christoffer Holmbäck:

Ja, enligt artikelns översättning ska tydligen även pc-versionen vara till vid 30-fps.


ZekoZ23 apr 2012q

HAHAHHAHAHAHAH

Vetotat23 apr 2012q

Spelet kommer även få minimalt stöd för mus+tangentbord. Så jag antar att handkontroll är ett måste (DS-puristerna blir glada?).

Stöd för moddar övervägs också (DS-puristerna blir arga?).

Legerdemain23 apr 2012q

Ett spel till Windows som är låst till 30 fps?

Hoppas på att det blivit något fel någonstans i kommunikationen mellan inblandade parter, och att spelet (precis som man bör förvänta sig) går att köra i den fps som ens hårdvara tillåter (60 Hz v-syncat inkluderat).

Har de inte anpassat spelet någonting överhuvudtaget till Windows och datorn som plattform för spel hoppas jag att det säljer noll exemplar.

Anubis23 apr 2012q

Sen när de märker att försäljningen går dåligt skyller de på piratkopiering...

QuakeMcBacon23 apr 2012q

Tobias Söderlund:

Ett spel till Windows som är låst till 30 fps?


L.A. Noire var låst till 30 fps, fast det hade något att göra med att ansiktsanimationerna var inspelade i 30 fps.

Det är alltid tråkigt när Windows-versionerna inte får leva upp till sin fulla potential [sad]

Cursor23 apr 2012q

Vetotat:

Stöd för moddar övervägs också (DS-puristerna blir arga?).


Stöd för moddar är intressant men eftersom vi inte kan, så kanske det kommer till uppföljare till PC.

Joakim Kilman23 apr 2012q

Det dummaste jag hört. De verkar ha lärt sig allt de kan om PC-portar från Capcom.

Så slappa och mediokra som möjligt.

ZekoZ23 apr 2012q

Måste vi göra en till petition för att få detta rätt?

Liksmaskaren23 apr 2012q

Menvafan?

indiehjaerta23 apr 2012q

120 FPS or I quit

Midvintern23 apr 2012q

Vetotat:

DS-puristerna




Nå... vad var det jag sa? Can't remember.

Jag trodde faktiskt att portningen skulle stanna vid sämre kontroll. GFWL, ingen uppdaterad grafik (fast vi lär i varje fall se högre upplösningar och anti-aliasing) och låst vid 30 fps!?

Jag antar att framerate-problem kommer att vara borta.

Jag lär åtminstone prova och se om jag orkar ta mig till de nya bossarna... just nu ska jag väl fokusera på att spela färdigt spelet helt till konsol dock.

Helt otroligt.

Man nämner även att man inte ens ska försöka att ge spelet bra stöd för mus och tangentbord.

Med tanke på hur mycket jag har hört om fuskare på konsol så kan vi ju bara vänta oss liknande till PC.

Slutligen nämner man i intervjun att utvecklarna tiger och inte skulle avslöja hemligheten bakom pendant med sitt liv. Så fort spelet släpps till PC så lär någon bryta sig in i spelets kod och avslöja det, en av anledningarna till att jag var skeptisk till en portning från första början.

Helt otroligt.

Jag tror tyvärr inte att moddarna kommer att kunna laga ett sådant hafsverk när utvecklarna gör så lite.

ayooo23 apr 2012q

Joakim Kilman:

De verkar ha lärt sig allt de kan om PC-portar från Capcom.


Vet inte vad dom har släppt mer till PC, men Resident Evil 5 var helt ok i alla fall. Tycker nog nästan att det gör sig bättre till PC än konsoll. Resident Evil 4 däremot... Borde vara straffbart att göra sådana usla portar. Liksom, sikta med piltangenterna..? [confused]

Benny Holmström23 apr 2012q

Förhoppningsvis är bildhastigheten "låst" till den graden att den är en siffra i ett .ini-dokument någonstans som man kan öppna och ändra enligt behag.

4Degrees23 apr 2012q

Varför funkar det att spela med 30fps på konsoler men inte på pc? Har pc-spelare snabbare ögon eller nåt?

Kiriakis23 apr 2012q

Nu har jag visserligen redan spelet på konsol men hade ändå aldrig betalat för ett så dåligt portat spel. Kan man inte porta ordentligt (oavsett plattform) så skit i de!

Mikael Forsberg23 apr 2012q

4Degrees:

Varför funkar det att spela med 30fps på konsoler men inte på pc? Har pc-spelare snabbare ögon eller nåt?


Konsoler klarar knappt högre, medan PC gör.

30 fps på en datorskärm är jobbigt.

Kiriakis23 apr 2012q

4Degrees:

Varför funkar det att spela med 30fps på konsoler men inte på pc? Har pc-spelare snabbare ögon eller nåt?


60fps är optimalt för ögat även på konsol. Märks kanske inte så jättemycket på ett "lugnt" spel som Dark Souls, men däremot på snabba FPS, Bilspel, Fighting etc.

4Degrees23 apr 2012q

Kiriakis:

60fps är optimalt för ögat även på konsol. Märks kanske inte så jättemycket på ett "lugnt" spel som Dark Souls, men däremot på snabba FPS, Bilspel, Fighting etc.


Då är det inget problem då.

Benny Holmström23 apr 2012q

4Degrees:

Har pc-spelare snabbare ögon eller nåt?


60 fps är så gott som alltid det optimala för spel. Om du skulle få två versioner av Dark Souls - en med 30 och en med 60 - är jag ganska övertygad om att du skulle välja den med 60.

Frezdaner23 apr 2012q

The horror! Hur ska mina ögon klara av detta?! Dom kommer börja blöda och spricka över den här grafiken som är så fruktansvärd och vidrig.

Stackars satar som bara får spela ett spel i 30 fps:/ Ska starta en fond för er skull.

4Degrees23 apr 2012q

Benny Holmström:

60 fps är så gott som alltid det optimala för spel. Om du skulle få två versioner av Dark Souls - en med 30 och en med 60 - är jag ganska övertygad om att du skulle välja den med 60.


Varför gör dom ens spel som går under 60fps om dom är helt ospelbara? Känns som en rätt dålig strategi.

GGGames23 apr 2012q

ayooo:

Resident Evil 4 däremot


Var inte Capcom som gjorde portningen till RE4 dock [cute]

Benny Holmström23 apr 2012q

4Degrees:

Varför gör dom ens spel som går under 60fps om dom är helt ospelbara? Känns som en rätt dålig strategi.


Vem har sagt nåt om att spel är ospelbara i 30 fps? Inte jag, i alla fall. [crazy]

Men anledningen till att utvecklare ändå gör spel i 30 fps (trots att 60 är snudd på objektivt bättre för upplevelsen) är att dom helt enkelt vill satsa mer på grafiskt lulllull istället för ett bättre flyt. Grafiken kan man marknadsföra genom trailers och skärmdumpar, det kan man inte göra med bildhastigheten.

Om du vill testa på 60 fps på konsol rekommenderar jag Ratchet & Clank-spelen till PS3, de går alla i 60 fps. Och det är noterbart hur lent allt känns.

Skrubber Igen23 apr 2012q

Det här med att spelets upplösning inte kommer kunna vara högre tror jag är en missuppfattning. Tror snarare att han menar att det inte kommer gå att välja högre upplösning på spelets assets.

4Degrees23 apr 2012q

Benny Holmström:

Vem har sagt nåt om att spel är ospelbara i 30 fps? Inte jag, i alla fall. [crazy]


Ok inte du men om man dömer från dom andra som har skrivit i tråden. Att man väljer att inte köpa ett spel enbart för att det är låst till 30 fps innebär ju att man tycker att det är ospelbart.

Vlaid23 apr 2012q

Moddar.

Som låser upp 30 fps-skiten.

Liksom.

dammskog23 apr 2012q

japaner, japaner, japaner....

Liksmaskaren23 apr 2012q

Benny Holmström:

60 fps är så gott som alltid det optimala för spel


Nej, alla Quakers vet att en miljard FPS i 640x480 är det mest optimala. [crazy]

ayooo23 apr 2012q

GGGames:

Var inte Capcom som gjorde portningen till RE4 dock [cute]


Det kanske förklarar det hela då [bigsmile]

Benny Holmström23 apr 2012q

Liksmaskaren:

Nej, alla Quakers vet att en miljard FPS i 640x480 är det mest optimala.


Benny Holmström:

så gott som alltid


Och quakers är konstiga som vill förstöra den fina grafiken i Q3 frivilligt. [sad]

Liksmaskaren23 apr 2012q

Benny Holmström:

Och quakers är konstiga


Ja, de är inte kloka. Allt de bryr sig om är att ha mest FPS. [sad]

Midvintern23 apr 2012q

4Degrees:

Varför gör dom ens spel som går under 60fps om dom är helt ospelbara? Känns som en rätt dålig strategi.


Tvärtom genialiskt. Eftersom spel traditionellt sett marknadsförs med stillbilder i tidningar och på nätet. Ser spelet ut som Crysis på steroider fast bilden uppdateras bara futtiga tio gånger varje sekund? Säljer platinum. True story.

Legerdemain23 apr 2012q

4Degrees:

Varför funkar det att spela med 30fps på konsoler men inte på pc? Har pc-spelare snabbare ögon eller nåt?


4Degrees:

Då är det inget problem då.


4Degrees:

Varför gör dom ens spel som går under 60fps om dom är helt ospelbara? Känns som en rätt dålig strategi.


4Degrees:

Ok inte du men om man dömer från dom andra som har skrivit i tråden. Att man väljer att inte köpa ett spel enbart för att det är låst till 30 fps innebär ju att man tycker att det är ospelbart.


Kan bara tala för mig själv, men att inte låta folk köra spelet i 60 (eller valfri fps, vsyncat om man så vill) är (såvida det inte är något i själva spelet som är så hårdkodat till bildupptateringen att det blir ett jävla tjafs att låta den skena... men med hänsyn till att spelet redan i originalskick har dippar i bilduppdateringen känns det lite suspekt) sjukt underligt... när hårdvaran faktiskt finns där (hos många) att göra det... känns ungefär lika logiskt som att vägra en Wii-portning till PS3 använda sig av hd-upplösningen på konsolen.

Nästa dumhet är att börja prata om något liknande (som representant för det som det pratas om) utan att förklara vad det handlar om... det är liksom upplagt för att folk skall bli irriterade.

Nu kanske det finns någon jättelogisk förklaring.

Men vid en första anblick framstår det som ren och skär slöhet/dumhet/whatnot.

Ungefär som när västerländska utvecklare inte fattade att konsoler jobbade med dynamisk hårdvara... varpå de glömde bort det här med att spel som haltar i bilduppdateringen inte på något magiskt vis kommer sluta göra det för att folk uppgraderar sina konsoler (som de uppgraderar sina datorer).

Wassup, liksom?

blisZ23 apr 2012q

Lata portingar, fy fan

JimmyJazz24 apr 2012q

Alla är arga utom jag.
Jag älskar Dark Souls precis som det är, med frame-drops och blurriga texturer.
Om spelet släpps igen så köper jag det igen, trots att det är;
"oh så jävla ospelbart om det går i 30 fps, trots att det gick bra för nio månader sedan"

Mighty Quinn24 apr 2012q

JimmyJazz:

"oh så jävla ospelbart om det går i 30 fps, trots att det gick bra för nio månader sedan"


"jag älskar att köra omkring i skogen på min moppe men när jag kör min bil vill jag gärna kunna bränna lite på motorvägen också"

blackrum24 apr 2012q

Jag tycker inte spel är ospelbara i 30 fps. Bara det är stabila 30 fps.

4Degrees24 apr 2012q

Tobias Söderlund:

Wassup, liksom?


Är problemet alltså att ni har så himla mycket pengar att det skapar ångest och dark souls var enda chansen för er att göra av med lite pengar?

Legerdemain24 apr 2012q

4Degrees:

Är problemet alltså att ni har så himla mycket pengar att det skapar ångest och dark souls var enda chansen för er att göra av med lite pengar?


Du sliter saker ur dess kontext. För all del, gör det... om du vill. Har själv lite svårt att se vad det skall tillföra.

Jag har 1. ingen dator med relevant operativsystem att spela spelet på och 2. hade inte köpt spelet om jag hade haft det som krävs och 3. hade inte köpt spelet ens om utvecklarna hade talat sig varma om hur upplevelser skalar till den hårdvara man har tillgänglig.

Det handlar om en principsak.

Precis som jag valde att inte köpa 3DS vid lanseringen för att jag tyckte Nintendo var ute och cyklade (idag har det ställt mycket tillrätta och således skulle jag kunna köpa ett 3DS i dagsläget).

Precis som jag valt att inte betala pengar för licenser på SNES-spel via Virtual Console för att Nintendo helt utan anledning tvingar mig köra med ett grafikfilter som skalar sönder grafiken och får spelen att se piss ut (i mina ögon).

Precis som "jag valfritt annat exempel".

Jag tycker det räcker (på sina håll). Tycker att det är bra att folk ryter ifrån, visar sitt missnöje genom att inte öppna sina plånböcker och slutar acceptera "ifrågasättningsbar kvalité" bara för att de skall få se sin underhållning de trånar efter.

Om folk bara fortsätter köpa sådant de egentligen hade velat se annorlunda finns det ingen som helst anledning för utvecklare att höja ribban.

Och självklart finns det de som inte fattar vad jag mumlar om, som inte instämmer eller följer andra principer.

BRA FÖR DEM. ATT DE NÖJER SIG MED MINDRE.

Saker och ting blir nog lite roligare så.

Men knappast bra för den generella kvalitén.

4Degrees24 apr 2012q

Om det nu funkar felfritt i 30 fps så förstår jag inte varför man ska gnälla så mycket över att man inte får "push it to the limit" eller vad det nu kan vara som är problemet.

Dessutom kanske dom har en jättebra anledning till att det är låst till 30 fps. Alternativet är kanske att det inte släpps alls till pc, vem blir glad då?

dammskog24 apr 2012q

4Degrees:

Om det nu funkar felfritt i 30 fps så förstår jag inte varför man ska gnälla så mycket över att man inte får "push it to the limit" eller vad det nu kan vara som är problemet.


Grejen är väl att många som sagt de skulle köpa det till PC inte hade sagt det om de vetat hur lite utvecklarna skulle bry sig om produkten. Jag skulle gå så långt att säga att många redan har det till konsol eller har en konsol men ville spela det på PC med de möjligheter till en bättre upplevelse det ger

Sarato25 apr 2012q

Detta låter stenkorkat. Där tappade From Software en köpare. =(

Maxie25 apr 2012q

Bryr mig inte allt för mycket om det där med frame raten, inget fel med 30 fps om det aldrig går under det... men vad är det för skit med att inte ens försöka göra spelet tangentbordsvänligt? [cry]

4Degrees26 apr 2012q

Acetylsalicyl:

Vill man göra folk glada ska man se till så att det spelas på PC som PC-spel spelas på PC.


Då kan du bara skita i att köpa det och låtsas att det aldrig släpptes till pc.

Midvintern26 apr 2012q

Acetylsalicyl:

Det kan inte finnas någon jättebra anledning till att det är låst till 30fps.


Ansiktsanimationerna är gjorda i 30 FPS? [crazy]

Förresten så låste någon tydligen upp frameraten i LA Noire och SW:U 1 och 2. Han skulle säkert arbeta hårt för att göra det samma i Dark Souls.

Evangelah26 apr 2012q

Det märks ju klart och tydligt att From Software inte riktigt ville göra en PC-version av spelet. Med tanke på Bamcos intervju så är det lätt dom som sagt åt From Software att göra en.

Synd, hade hellre sett dom lägga ner tiden på ett nytt Dark spel.

Midvintern27 apr 2012q

Acetylsalicyl:

Eller så gör man grejer med bones i spelmotorn, men det är inget som är beroende af ev specifik framerate.


LA Noire håller inte med, AFAIK.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.