Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

INTERVJU: Axel Allen pratar med Disasterpeace

Tidigare i år släpptes Fez till Xbox Live Arcade.


Du kan läsa vår recension av det spelet här.


Spelets soundtrack är gjort av Rich Vreeland under namnet Disasterpeace. Soundtracket till Fez kan man köpa här.


Axel Allen bestämde sig för att se om han kunde få en pratstund med Rich Vreeland. 


Det fick han.


Berätta lite om dig själv; om din bakgrund, hur du blev intresserad av att skapa musik och just musik för TV-spel.
– Jag växte upp i en musikalisk familj i New York, men började inte spela gitarr förräns jag började high school. Jag lyssnade på rockband som Tool och Rage Against the Machine, som inspirerade mig till att spela gitarr och skriva egna låtar. Så jag började göra en del gitarrfokuserad musik i ett par år innan jag upptäckte Metroid Metal. Det var ett band som ägnade sig åt att göra progmetal-arrangemang av olika Metroid-låtar. 

Det var så jag sen blev introducerad till chipmusik och hela den scenen. Själva spelskapandet kom jag dock i kontakt med på annat håll. Jag blev ganska slumpmässigt rekommenderad ett jobb att göra MIDI-musik för några mobilspel 2006. Några år senare praktiserade jag och valde sen att bränna delar av mitt collegelån på att åka till Game Developers Conference i San Fransisco. Det var så jag lyckades komma över olika jobb och närma mig industrin. Samtidigt blev jag superintresserad av indiespel och började jobba på diverse projekt där pengarna jag fick varierade kraftigtv. Till slut konvergerade musik- och spelskapandet till en sak, vilket gjort det allt väldigt fördelaktigt.

Hur blev du involverad i arbetet med Fez? Kontaktade Polytron dig eller pitchade du musik till dem?
– Jag träffade Renauld Bedard (programmeraren för Fez) på en spelning i Montreal, och han frågade om jag var sugen på att skriva ett par stycken till spelet. Jag sa att jag kunde skriva allt!

Så i vilken riktning ville du ta med musiken från början? Jobbade du tillsammans med Phil Fish eller gav han dig fria händer?
– För det mesta så behövde jag inte jobba med honom. Jag fick jobba lite som jag ville och skapa musik i mitt tempo. Under åren som gick var det ett fåtal gånger som vi inte riktigt kom överrens, men annars så delade vi samma vision för musiken i spelet vilket underlättade rejält. 

Du har tidigare gjort musiken till spel som Puzzle Agent och Drawn to Life. På vilket sätt skiljde sig arbetet med Fez från dessa och vad har du tagit med dig från detta spel?
– Varje projekt har haft sina unika utmaningar och krav. De spelen du nämner hade två väldigt väsensskilda skapelseprocesser jämfört med Fez. I ett av spelen hade jag bara screenshots och mellansekvenser att gå på när jag skulle skriva musiken. Men med Fez så var jag helt involverad från starten av utvecklingen; jag fick testa spelet regelbundet, redigera olika banor och lägga in musikstycken som jag tyckte satte stämningen.

Vi pratade alla med varandra nästan dagligen, vilket underlättade saker och ting. Sen tror jag också att Fez på många sätt var ett drömprojekt för mig, då jag försökte skapa en väldig unik musikalisk estetik samtidigt som jag utforskade med en ny, unik stil. Ibland jobbar du med spel där riktlinjerna är helt nya och främmande för dig. När jag gjorde musiken till Puzzle Agent, så skulle den vara jazzig och något noir-aktig. Sådan musik hade jag tidigare aldrig gjort och det blev en stor utmaning för mig.

På detta projekt, så lärde jag mig en hel del om att utforska med olika interaktiva strukturer och genrer inom musiken. Vilka som fungerar bra ihop, vilka som inte gör det och vilka som är svåra att få till.

Totalt sett så var Fez i utveckling under fem år och var under denna tid väldigt efterlängtat. Kände du någon press på dig och vad gjorde du för att kunna orka med den?
– Det har faktiskt inte varit allt för svårt. Jag tror att i och med att jag själv hade stora förväntningar på spelet innan jag hoppade på utvecklingen, så underlättade det mitt jobb en hel del. 

Att sedan ha jobbat med Polytron har fungerat väldigt bra; båda jag och Phil har varit på samma våglängd beträffande musiken ända sedan början. Renaud (spelets programmerare) har också stöttat mig ända sedan första dagen och vi hade väldig tur att ha fått hjälp av Brandon (ljudeffekter) som gav oss ett andra öra och en åsikt om det vi gjorde.

Vad tycker du om musiken i många av dagens indiespel? Med spel som Super Meat Boy, VVVVV, Journey, Fez så klart och många andra, så har musiken varit det som stått ut hos många. 
– Jag tycker det finns en hel del utomordentlig talang där ute som skriver musik för indiespel. Små, passionerade utvecklingsteam står ofta för en underbar och kreativ musikstil, och jag personligen är ett stort fan av musiken i Machinarium.

Det har nyligen upptäckts olika hemligheter i diverse låtar på Fez soundtrack. Kan du berätta lite mer om det här och vad det handlar om?
– Folk på nätet har börjat upptäcka bilder i mina sånger genom att använda sig av spectograms. Förutom det så kan jag inte säga så mycket mer, ärligt talat så vet jag inte ens vad de betyder. Jag hade en idé om att inkludera en serie av meddelanden och symboler på det här sättet, men det var Phil själv som valde själva innehållet.

Vilka kompositörer har inspirerat dig?
– Massor! Steve Reich, Yasunori Mitsuda, Stravinsky, Debussy, Ravel, George Winston, Boards of Canada, Vangelis… för det mesta så har det varit artister utanför spel. Men rent generellt så lånar jag och inspireras av lite av allt som faller mig i smaken.

Vad kan vi förvänta oss ifrån dig inom den närmaste tiden, både vad gäller musik och spel?
– Jag håller just nu på och jobbar med ett spel och har några soundtracks i görningen. Inget jag dessvärre kan prata om eller utannonsera här, men håll utkik!

Oskar Skog 9 maj 2012Visningar: 890 

Taggar: Fez, Phil Fish, Polytron, Disasterpeace, Rich Vreeland, Xbox Live Arcade, Oskar Skog, Axel Allen

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Benjamin Knopman 9 maj 2012q

Intressant läsning! Vangelis-syntarna kände man minsann igen i Fez. Årets spelsoundtrack, helt klart.

TowerofHera 9 maj 2012q

Kolla upp Disasterpeace på spotify! :)
Fez-soundtracket finns inte, men mycket annat.

Christoffer Holmbäck 9 maj 2012q

TowerofHera:

Kolla upp Disasterpeace på spotify!


Tack för tipset.

Det känns som om de flesta av de senaste årens bästa idiespel också varit begåvade med fantastiska soundrtracks. Super Meat Boy, VVVVVV, Fez, Amanitas spel, ja listan kan göras lång, så det är kul att dessa människor får komma fram.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.