Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander pratar med Love Hultén om retrofuturism

Love Hultén är en designstuderande formgivare i Göteborg. De flesta av hans projekt är dock inte skolrelaterade utan skapade vid sidan om på eget bevåg. Han beskriver själv sin stil som att den mynnar från ett slags "retro-futuristiskt" perspektiv. När man ser hans skapelser blir det tydligt vad han menar. Antik design samsas med en inte fullt lika gammal teknik som vi ändå benämner som retro idag. Trä och mekanik i ett unikt samspel. På årets retrospelsmässa visade han upp ett litet urval av sina egenhändigt byggda prylar, bland annat spelmaskinen R-Kaid-6 och LCD-teven Pixelvision. Loadings utsända blev så pass förtjusta att en intervju helt enkelt var av nöden.


Hur började allt det här? Vad var ditt första designprojekt?
– Jag vet inte vad man skulle kunna kalla mitt första projekt, men det var någonstans kring bygget av arkadstickan In the Year 20XX som jag hittade ett tydligt formspråk. Det var också där någonstans som jag insåg att man faktiskt kan bygga det mesta själv, bara man ger sig hän och har en bra grundidé. En usel bandsåg och lite sandpapper fungerar bättre än vad man tror. 


Varför just trä?
– Trä är ett fantastiskt material. Ett levande och underhållsfritt material som ger en underbar naturlig patina med tiden. Dessutom är man väldigt fri i formgivningen då trä är relativt lätt att bearbeta. Då varje träd har sin egen särprägel får man tänka till när man pusslar med bitarna. Det gillar jag. En träartefakt blir ALLTID unik, vare sig man vill eller inte.


Vad jobbar du med för tillfället?
– För tillfället jobbar jag med två stycken beställningar på MAME-maskinen R-Kaid-6. En med fyrspelarstuk samt en variant med inbyggd miniprojektor.


I många av dina verk anar man en fascination för naturvetenskap och, kanske främst av allt, rymden. Hur kommer det sig?
– Jag har alltid fascinerats av naturen. Så om det skiter sig på snickarfronten ska jag nog ta och bli trädgårdsmästare. Rymden är såklart väldigt intressant, både fysiskt och på ett mer existentiellt plan. Vi letar väl efter nåt därute. Att vi människor försöker greppa kosmos är också väldigt intressant. Vi ger oss aldrig trots att vi saknar kapaciteten på så många plan. Det är det jag gillar med rymden, att vi aldrig slutar att drömma. Mitt formspråk hamnar därför ofta nära de visioner man hade kring rymden i ett tidigt skede, då man fick hybris och trodde att allt var möjligt. 


Vad fick du för respons på dina byggen på Retrospelsmässan i år?
– Det var otroligt kul att få visa upp mina skapelser i rätt forum. Responsen var finare än jag kunde föreställa mig, både bland entusiaster och "smånördar". Jag trivdes och ställer gärna upp på liknande tillställningar.


Hur viktig tycker du att funktionen är? Gör du någonsin avkall på den till fördel för ytan? Om vi tar arkadstickorna till din R-Kaid-6 som exempel, var du i första hand ute efter de bästa eller de snyggaste knapparna?
– Jag är uppenbart mer intresserad av det visuella, men självklart måste funktion ta sin plats den med. Det är ju där, i kompromissen dem emellan, som utmaningarna och den riktiga kreativiteten kommer in i bilden. Bara inte funktionen tar över och hämmar formen för mycket så är jag nöjd. När det gäller R-Kaid-6 så satsade jag självklart på genuina knappar, då maskinen bygger mycket på spelkänsla.


Vi på Loading är självklart nyfikna på dina spelpremisser. Vad har du växt upp med och vad ligger dig närmast hjärtat?
– När jag var liten hade vi en Commodore 64 med kassettdäck i hemmet. Det var väl där det började. Men jag är född 1984 och växte senare upp med NES. Det är väl den konsolen som ligger mig närmast, med SNES hack i häl. Mega Man 2 och 3 är i mitt tycke uteslutande de två bästa speltitlar som någonsin producerats, och jag kör dem på högvarv än idag. Att slå Wily på käften med joystick-precision är ren känsla! Annars gillar jag Metriod- och Zelda-serien såklart, för att vara lite klyschig. Jag är en pixel-entusiast som tror på kreativitet i begränsningar. Jag kanske börjar bli gubbe men jag tycker att dagens spel känns lite bortkomna. Men sen ska jag nog inte säga för mycket. Det görs många intressanta independent-spel idag och Thatgamecompanys Journey är nog en av de finaste spelupplevelser jag varit med om.


Vilket spel har den snyggaste estetiken, ljud- och/eller bildmässigt?
– Mega Man 2, på alla punkter!


Du verkar onekligen få utlopp för din kreativitet på alla möjliga plan: hantverk, böcker, illustrationer, animation, musik ... Vilket av allt detta vill du helst syssla med i framtiden?
– Jag utesluter ingenting och vill nog bara utveckla själva skapandet, smalare än så kan jag inte vara i dagsläget. Men finsnickeriet ligger mig varmt om hjärtat, så en framtida verkstad känns inte alltför avlägset.


Om man är sugen på någon av Love Hulténs skapelser kan man göra en specialbeställning som han sedan formger efter köparens behov. Vill man bara se mer av hans kreationer gör man det lämpligast via hans hemsida, där vi också har hämtat det bildurval som ni kan se här nedan.

Relaterade bilder

Oskar Skog11 maj 2012Visningar: 2878 

Taggar: Love Hultén, trä, retrofuturism, Linus Lekander, Retrospelsmässan, Loading

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Martin Barreby11 maj 2012q

Men du, ruggigt snyggt! Blir man rik någon dag så får han designa om alla mina teknikprylar. :)

CrapDesign11 maj 2012q

Lysande!

Keske11 maj 2012q

Det datorbordet är något jag definitivt skulle kunna tänka mig att punga ut pengar på.

Joakim Melkersson11 maj 2012q

Mmm, det där var helt klart något av det snyggaste på mässan!

Bidrar med en bild på härligheten in action:

Assrocket11 maj 2012q

Love är go. Gillar att han inte drar sig från projekt som kostar svinmycket pengar. Han tryckte ju upp en egen barnbok när inget förlag nappade på det. Kostade hur mycket som helst vill jag minnas.

littlejay11 maj 2012q

Men det här är ju briljant! Varför har inte jag kommit på detta? Jag behöver en verkstad och ett snickeri.

Mer korsbefruktad spelkultur från skickliga gräsrötter som får för lite uppmärksamhet hade suttit fint på loading! Typ Rymdreglage.

Caso_0911 maj 2012q

Good job definitivt!

MetalSlime11 maj 2012q

WOW! Så. Coolt! :O

Agaren11 maj 2012q

satan va snyggt

teddykrueger11 maj 2012q

denna hära killen som gör domma hära grejorna, äro mycket duktig asså

Tidsfördriv12 maj 2012q

Det här är ju helt fantastiskt. Jag vill ha en dator i trä.

Kiriakis12 maj 2012q

Sjukt välgjort

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.