Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Jimmy Mosa recenserar Sonic Lost World

SONIC LOST WORLD
(Wii U (testat), 3DS)
Jimmy Mosa


Hade vi varit ett par skulle jag ha gjort slut. Det räcker nu. Enough. Finito. Khalas! Det är inte mig det är fel på, Sonic, det är dig.


Vi har försökt förr Sonic och jag, utan att någonsin riktigt finna varandra. Men den här gången gick det verkligen snett.


Det hela började trevande. Jag dog en hel del från första början, men skyllde det på min inkompetens. Jag kanske bara behövde en period för att lära hjärnan att spela med regler och fysik som inte var Marios. Det var inte helt lätt att ställa om med tanke på att det ser ut som Super Mario Galaxy i HD. 


Min hjärna blev glad. Den förväntade sig samma dopamindusch som när vi sist sprang omkring på märkliga planetliknande sfärer, hängande i tomma intet precis så som tegelstenar inte gör, för att citera Douglas Adams.


Då drabbades vi av en orkan av spelglädje. 


Nu, nada.


Från Super Mario Galaxy-esque skiftar perspektivet snabbt över till 2,5D och sedan vidare till klassiska Sonic-vyer där man springer i något slags half-pipe eller när kameran zoomar ut och låter en se på när den blå igelkotten skuttar omkring i en väldig fart. 


Sonic Team har satsat hårt på variation av både spelmoment och miljöer, men kommer sällan med några egna idéer. Istället snor man koncept från både Mario i 3D och Sonic på 90-talet, utan att några av dem egentligen funkar. 


Det är som att en komiker utan fingertoppskänsla i framförandet skulle sno skämt från giganter som Eddie Murphy, Louis CK och George Carlin. Skämten må vara desamma, men skratten lär utebli.


En kvart innan jag bestämde mig för att stänga av spelet för gott hade jag precis tagit mig igenom en vacker isbana som var helt vidrig att spela. Jag hade dött väldigt mycket, nästan alltid för att jag inte kom överens med kontrollen.


Sonic rör sig i två hastigheter, den snabba är för yvig och den långsamma meningslös eftersom alla hopp, fienders rörelsehastigheter med mera inte alls verkar vara anpassade till den. Isbanans halka spädde på kontrollproblemen.


Kameran hade också sett till att jag dog fastän jag inte förtjänade det. Till skillnad från Mario dör Sonic lätt, utan att man alltid riktigt vet varför. Ibland för att kameran är riktad åt fel håll, andra gånger för att man har stött på ett trial and error-hinder eller för att spelet inte har förklarat hur man gör en viss sak. 


Dessutom har Sonic väldigt få extraliv att röra sig med. Så man ser ofta ofta game over-skärmen, vilken innebär att man får börja om från början på banan som man höll på med. Det skulle kunna vara ett okej straff, men problemet är att banorna är rätt långa och tråkiga att spela. Ett problem som avhjälps i viss utsträckning av ett, förvisso något för snålt, checkpoint-system. 


När jag hade dött för mycket i isbanan förbarmade sig spelet över mig med möjligheten att hoppa över just den passagen. Också det ett plagiat av Nintendo som är väldigt likt men sämre. Det dyker upp en vinge som du kan hoppa upp och ta, sen blinkar det bara till och så är du magiskt framme vid nästa segment oavsett om det skulle råka vara exempelvis slutet på banan. Du kan inte interagera med, eller avbryta, händelseförloppet när det väl dragit igång.


Flera gånger råkade jag hoppa in i vingen av misstag. Först gjorde det mig ledsen att jag ofrivilligt förvägrades ta del av vissa sekvenser, men kände till slut enbart tacksamhet över att Sonic Team verkar ha förstått att man helst inte vill spela delar av deras spel.


Jag klarade i alla fall till slut isbanan, mycket på grund av ren tur och den där vingen. Men så kom en isande känsla över mig som jag inte har känt sedan jag var liten och tvingades gå i simskola samma tid som när Transformers skulle gå på tv. Nästa bana i hub-världen låstes inte upp. Spelet tycktes kräva att jag först spelade om banor som jag redan hade pinat mig igenom för att rädda ytterligare 1000 smådjur. I min ägo hade bara 2000. Hur många timmar skulle det ta!?


Jag ville inte. Det gick inte!


Men jag samlade mig. Har ändå en recension att skriva, tänkte jag.


Jag upptäckte att jag snabbt kunde få ihop 1000 smådjur i ett återkommande minispel som jag hade hoppat över för att det var så tråkigt. Och så låstes nästa bana upp.


Men när den visade sig vara längre, tråkigare och ännu en orättvis död gjorde att jag fick börja om från början, så visste jag.


Jag och Sonic skulle inte finna varandra den här gången heller.


Och den här gången skiljs vi åt med en riktigt sur eftersmak i munnen.


Jag hade så gärna velat att det här slutade på ett annat sätt. Jag hade ingen som helst önskan raljera över Lost World. 


Alla älskar ju att hata Sonic, och jag vill helst inte vara en del av det.


Och spelet har åtminstone några riktigt utmärkta komponenter. Det är tekniskt väldigt väl sammansatt. Det är snyggt som få Wii U-spel, eller bara spel överhuvudtaget. Det flyter på i sammetslena 60 bilder per sekund så gott som alltid, det är fullt av färg och de olika världarna är vackert designade. 


Det är bara synd att man måste spela dem i just det här spelet. Hade man bara ägnat mer tid att justera hur spelet känns att spela så hade Sonic Lost World definitivt varit en kraft att räkna med.


Det bär mig emot att säga det, men jag skulle råda er att undvika Sonic Lost World. Det finns så många andra spel nu hellre kan lägga er tid på, även om ni verkligen vill ha ett just till Wii U.


012345678910

Relaterade bilder

Oskar Skog30 okt 2013Visningar: 1664 

Taggar: Sonic Lost World, Sega, Nintendo 3DS, wii u

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

|Berra|30 okt 2013q

Synd för Wii U

J-Gamer30 okt 2013q

Är 3 av 10 verkligen rätt betyg? Respekt till Skog men jag känner att man verkligen bör läsa även andras recensioner av Sonic Lost World...

Oskar Skog30 okt 2013q

J-Gamer:

Respekt till Skog


Det är inte jag som recenserat det! :)

Patrick Kratz30 okt 2013q

Varför skulle spelet inte kunna vara en 3 av 10?:)

8bitninja30 okt 2013q

Jag skulle lägga 6 eller 7, men å andra sidan har jag aldrig varit ett stort Sonic-fan och för min del känns det som att det äntligen gjort kontrollen medgörlig och farten rimlig. Det kanske inte är en populär åsikt bland Sonic-fans men det får de leva med.

Joe E Tata30 okt 2013q

Jag har spelat i 25 år men ändå aldrig känt mig särskilt duktig på tvspel.
Förrän nu, när vissa recensioner av detta spel dyker upp. Har inga problem med vare sig kontroll eller svårighetsgrad. Tycker kontrollen är riktigt bra, passande till väl utformade banor (för det mesta).

Jag kan definitivt rekommendera detta spel!

Hans Li Engnell30 okt 2013q

Det verkar som att Segas generösa förbokningserbjudande (ett extraliv) kom väl till pass.

marthin30 okt 2013q

Jag testade det kort i butik. 3 är nästan ospelbart och det kan jag inte påstå att det var. Jag kommer nog plocka upp det i rea korgen för 199kr. Snittbetygen som kommit ut är väl iallafall en 6:a

lonian30 okt 2013q

Önskar få se en Tobias utlåtande när han spelat ut spelet :)

Jimmy Mosa31 okt 2013q

J-Gamer:

Är 3 av 10 verkligen rätt betyg?


Ja faktiskt! Rådfrågade gud om vad det sanna betyget för Sonic Lost World ska vara och då sa han det:

"3... Is the magic number. Yes it is..."

Eller så kan det ha varit att han inte svarade i telefon bara.

marthin:

3 är nästan ospelbart


Hmm. Om 5 är mediokert och det betyg som borde användas för de flesta spel om vi ska använda hela 10-poängsskalan, så kan inte två steg under medelbetyg vara "ospelbart".

Anledningen till att du tänker så är att betygsskalan har missbrukats i alla år som spelkritik har funnits.

lonian:

Önskar få se en Tobias utlåtande när han spelat ut spelet :)


Jag med. Hade varit underbart om vi hade kunnat skriva tillsammans och att han hade en radikalt annan uppfattning om spelet. Blir mer spännande då.

Så jag hoppas lite att han ska tycka helt annorlunda. Samtidigt som jag har svårt att se hur man skulle kunna älska det här.

Skrotbert31 okt 2013q

Dock så finns det ju uppenbarligen en del att hämta här för den som tycker att det är roligt att arbeta sig förbi problemen. För min egen del så kan jag bara hålla med IGN (hör och häpna!) när de pratar om hur spelmekanik och design verkar jobba hårt för att motarbeta varandra. Det blir väl lätt så när ett spel ska innehålla allt och lite till.

Det är så brutet på så många plan, men de som speedrunnar verkar ha ganska skoj. Dock så har jag väldigt svårt att se förbi den helidiotiska gamepad-interaktionen, vissa hysteriskt pinsamma spelmoment (flera 2D-nivåer á la Mario, snöbollsrullandet, bossarna! osv), det finns liksom inget som ursäktar en så låg nivå i en annars så ambitiös titel. Trist.

Jimmy Mosa31 okt 2013q

Skrotbert:

Dock så finns det ju uppenbarligen en del att hämta här för den som tycker att det är roligt att arbeta sig förbi problemen.


Ja det i sig är ju spännande. Att det går att spela Lost World på ett sätt så att man får nåt utav det.

Tycker också IGN skrev ovanligt klokt om Lost World. Det känns som att Sonic Team har försökt trycka in en spelmekanik som funkade för 20 år sen i ett helt annat spel, i en modern spelvärld.

Jag tror att Lost World hade kunnat bli bra om man sneglade mindre på gamla Sonic-spel och nya Mario. Om man bara hade vågat göra något eget och fristående.

Skrotbert31 okt 2013q

Jimmy Mosa:

Jag tror att Lost World hade kunnat bli bra om man sneglade mindre på gamla Sonic-spel och nya Mario


Skridskopiruetter och snöbollar åsido så tycker jag att Lost World känns som allra sämst när man leker NSMB och petar in Sonic i självscrollande plattformsbanor och härjar med vägghopp osv. Att man överhuvudtaget väljer att placera Sonic en så sömnig Marioklyscha som världskartan genom gräs-, öken-, vatten och isvärldar (i den ordningen dessutom) utstrålar inte direkt självförtroende. Utan det bärande elementet, Mario, så är ju detta bara en utsliten utsmyckning, och Sonic har verkligen inget där att göra.

Och bossarna, herregud.

Lost World skulle ha hållit sig till F-Zero-spåret (visst påminner den där snurriga banan i början om F-Zero?), vilket jäkla ös det var på den nivån. Det var kul.

Jimmy Mosa31 okt 2013q

Skrotbert:

visst påminner den där snurriga banan i början om F-Zero?


Tänkte också på det.

Det var ett moment som funkade.

Antingen borde man gjort ett mer renodlat racingspel med ett minimalt inslag av plattformar eller ett mer renodlat plattformspel utan racingen. Denna märkliga hybrid gör ingen glad, och jag tror inte någon skulle ha kommit på den om inte Sonic hade den plats i spelhistorien som han ändå har. Hans historiska vikt tror jag sabbar för många nya Sonic-spel.

Mycaa31 okt 2013q

J-Gamer:

rätt betyg


lol

ZidaneIX31 okt 2013q

Typiskt också. Spelet såg ju så lovande ut i filmklippen av spelet [sad]

Retrogubbe31 okt 2013q

ZidaneIX:

Typiskt också. Spelet såg ju så lovande ut i filmklippen av spelet


Jo det ser väldigt mysigt och bra ut faktiskt och man ska ju testa själv och inte blint lita på recensioner. Men helt ärligt så skulle det inte förvåna mig om spelet är dåligt med tanke på de senaste spelen i serien.

Mattias Leisky31 okt 2013q

Känns tyvärr som att den här recensionen pekar ut liknande fundamentala brister som många andra gjort. En fantastisk värld, ett i teorin fantastiskt spelsystem men så faller det på att såväl spelmekanik som bandesign inte fungerar. Jag skall dock även jag i sinom tid bilda mig en egen uppfattning (jag är ju trots allt, tillsammans med gamle Sevve från GON, den enda som uppskattade Sonic Heroes). Det skall dock bli intressant att höra Tobias inlägg kring detta spel snart.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.