Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Här är de bästa spelen från 2013 enligt Loading

För det sjunde året i rad har Loading röstat fram årets bästa spel.


Det började, som vanligt, med att ni nominerade era tre favoritspel från 2013.


De mest populära spelen gick sedan vidare till en omröstning.


Nu har vi resultatet.


Det här är de tio bästa spelen från 2013 enligt användarna på Loading.


Enligt er.


Vad tycker ni om årets lista?


10. Dota 2
10


9. Brothers: A Tale of Two Sons 
9 


8. Rayman Legends
8 


7. Ni no Kuni
7


6. Persona 4 Golden
6 


5. Bioshock Infinite
6


4. Super Mario 3D World
4


3. The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
3


2.  Grand Theft Auto 5
2


1. The Last of Us
1 

Oskar Skog 2 feb 2014Visningar: 3473 

Taggar: årets bästa spel, Loading, The Last of Us, Grand Theft Auto 5, super mario, Zelda, Likn

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

The Sign Painter 2 feb 2014q

En riktigt bra lista måste jag säga.

Albin Mobäck 2 feb 2014q

Bra smak, bra år. Kul att Ni No Kuni, Rayman och Brothers kom med.

Retrogubbe 2 feb 2014q

Helt ok lista som sagt. En värdig vinnare också.

Kinapuffar 2 feb 2014q

Väldigt bra. Glad att Person 4 kom med. Förtjänar verkligen mer uppmärksamhet.

Hans Li Engnell 2 feb 2014q

Inte mycket att säga om den listan. Riktigt bra spel hela bunten, som jag har förstått det.

elbryan 2 feb 2014q

riktigt bra lista, har spelat de flesta spelen och jag håller med om att de ska vara med på listan, fast jag skulle nog vilja ha med tomb raider och donkey kong returns 3D också.

Det Lilla Svinet 2 feb 2014q

Bra smak Loading! :D

TygApan 2 feb 2014q

Oj! Rätt spel vann förstaplatsen och att jag tycker det känns väldigt ovanligt. Jag är ju dock inte förvånad efter att ha sett hur hypat och sedan uppskattat spelet blev här. Sedan är det väll Rayman jag kan tänkta mig att jag håller med om går på hur bra Origins var. Resten har jag inte och kanske inte ens kommer att orka testa.

duca88 2 feb 2014q

=/

Onlyindreams 2 feb 2014q

Fel låt vann!

Ehm.

Eller spel.

Ni vet.

chips 2 feb 2014q

Hade velat se Gone Home, The Stanley Parable och Rouge Legacy på listan.

Men annars känns det som en gedigen lista.

Av någon anledning blir jag bara mindre och mindre sugen på att spela Last of Us ju mer hyllningar spelet får. Känns inte som om spelet kommer lyckas nå upp till det som internet utmålar det att vara.

Bioshock Infinite är ett spel jag står väldigt delad inför. Storymässigt gör det mycket rätt och mycket intressant. Helt klart värd att vara med på denna lista. Men gameplaymässigt kändes det tyvärr som en blek kopia av de tidigare delarna. Mycket av det som visades upp i hur man kunde påverka striderna dök aldrig upp i slututgåvan. Ska dock bli spännande att återvända till Rapture i dlc-paketen som ligger och väntar på mitt steam-konto.

Kul att Josef Fares Brothers är med på listan. Hade några otroligt fina stunder med spelet och få spel har påverkat mig mer än detta. Sitter med blöta ögon nu när jag minns tillbaka på spelet. När ett spel påverkar mig så mycket så jag vill inte spela sekvenser för att det är emotionellt jobbigt så har någon verkligen lyckats.

Kul att Dota 2 och Ni No Kuni samt P4G får plats på listan. Inget jag förväntade mig. Inga spel jag rört nämvärt mycket. Men kul med överraskningar och att JRPG inte har dött ut än.

Licker 2 feb 2014q

Fin lista.

Gamer247 2 feb 2014q

Stabil lista men jag slutar aldrig förvånas över att den interaktiva filmen "The last of us" är så poppulär...

Mr Orange 2 feb 2014q

Glad att se Brothers atots på listan men Mario 3D world har inget där att göra. årets besvikelse

TygApan 2 feb 2014q

Gamer247:

Stabil lista men jag slutar aldrig förvånas över att den interaktiva filmen "The last of us" är så poppulär...


Det bästa med spelet för mig är hur pass mycket mindre "interaktiv film" spelet faktiskt är jämfört med mina förväntningar efter Uncharted 3. Men det kanske kan hända att ett steg tillbaka i en negativ utveckling gör att det ser bättre ut än vad det är.

Nobodywashere 2 feb 2014q

Att Bioshock ens får vara med på listan gör mig arg.

Patrick Kratz 2 feb 2014q

GreenMean:

Det bästa med spelet för mig är hur pass mycket mindre "interaktiv film" spelet faktiskt är jämfört med mina förväntningar efter Uncharted 3


ÅH, då kanske det är spelvärt ändå!?

Uncharted 2 var ju helt... sanslöst, vad jag minns.
Alltså, gå på "stigar", interaktiva filmer, väldigt ojämnt osv.

Simon B 2 feb 2014q

Bra lista förutom Bioshock Infinite som jag absolut inte tycker hör hemma bland årete bästa spel. Köpte det på releasen till fullpris. Förutom härlig atmosfär och grafik så var det inget vidare :(

Glad att se Brothers på listan även om det var lite kort. Men det var i alla fall 3-4 bra speltimmar.

Hadjy 2 feb 2014q

Vilken fin lista! Och Ni No Kuni fick ni med också. Vad duktiga ni är! Om man ska klaga på nåt, och det måste man ju alltid göra, så är det att inte Tomb Raider finns med. Helst på plats 2. Men ack, man kan inte få allt här i livet som kärringen sa när hon sket på cykelsadeln. The Last Of Us! Bästa spelet jag nånsin spelat.
Och jag har spelat sen '82.

Delacroix 2 feb 2014q

Bra lir!

Och inte ett enda hippiespel på listan, vi rör oss åt rätt håll.

Benny Holmström 2 feb 2014q

Jag saknar dina små kommentarer Oskar! [sad]

OscarGe 2 feb 2014q

Skulle byta plats på ALBW och TLOU, och ta bort Bioshock, annars en legit bra lista.

Bambaclatt 2 feb 2014q

Bästa listan för 2013 jag sett tror jag.

Megaloman 2 feb 2014q

Plats 10 - 6 var spännande, sedan var det mer eller mindre standard.

Hoppades på fler

Delacroix:

hippiespel

dragonslayer123 2 feb 2014q

Uhhmm, helt ok lista. Detta hade man ju nog inte räknat med..

andros 2 feb 2014q

Bra lista även om jag inte är direkt förtjust i Dota 2 och just den genren.

empe1 2 feb 2014q

Riktigt lågoddsad lista förutom mario 3d world, iofs är det kanske bara jag som missat hyllningstrådarna och istället snubblat på alla haters.
Dessutom trodde jag att Tomb Raider skulle få plats på topp 10, men man har ju bara en röst var och de som gillade tomb raider kanske gillade tlou, gtav eller nåt annat mer. En sån klassisk publikfavorit som alla gillar men ingen röstar på.

Karmosin 2 feb 2014q

Roligt att tillräckligt många har spelat P4:G för att det ska leta sig in på en sån här lista. :P Enda jag saknar är tearaway...

Redfoxe 2 feb 2014q

Oskar Skog:

Dota 2




Bioshock håller jag inte alls med om personligen, har inte orkat igenom LoU för att kunna uttala mig om det.

ibk_ille 2 feb 2014q

Mycket bra lista!
Topp 5 känns helt rätt även om jag inte spelat Zelda och Mario av de spelen men jag är rätt säker på att jag hade gillat dem!

Resten av listan känns också bra även om jag har väldigt lite koll på Persona..

Rayman blir köp till PS4, Ni No Kuni blir också ett köp någon gång.

Riktigt kul att Josef Fares får vara med på listan med Brothers då det är ett jättebra spel!

Att TLOU vann är helt rätt också enligt mig!

Alianger 2 feb 2014q

Brothers är verkligen inget topplistematerial men kändes ändå som ett av de mer intressanta spelen här. Har dock inte testat mitt P4 ännu.

Gottfrid 2 feb 2014q

Brothers är det enda jag spelat. Det var intressant. Kul, för att det vågar testa nya saker, samt sticker ut. Men jag skulle aldrig påstå att det är årets bästa spel.

Karmosin 2 feb 2014q

Evangelah:

Är det ett måste spel till PS Vitan?


Helt klart.

Dr Guildo 2 feb 2014q

Många trevliga spel misstnker jag. Är nyfiken på framförallt Persona 4, Rayman Legends, Nintendo-spelen och Ni No Kuni.

Tamarillo 2 feb 2014q

Vilken bra smak vi har!

teddykrueger 2 feb 2014q

Tomb Raider är nummer 1 i min värld ^^

gadwin 2 feb 2014q

Lookin' good. Fast är lite förvånad att Tomb raider inte kom med och det är förstås tråkigt att så få uppskattar/har spelat Beyond.

Bleatlessness 2 feb 2014q

Alltså jag måste bara säga... The Last of Us är ett trasigt spel. Dålig AI, spelmekanik som inte alltid funkar, påtvingad ammunitionsbrist med jättelåga max som artificiellt sänker mängden ammo du har även om du sparar, trögt sikte (som alla konsolspel), låg framerate, låg upplösning, om än imponerande grafik för PS3. Ibland vill spelet att du ska lyssna på dialog medan karaktärerna går, samtidigt som det finns belöningar för att utforska.

Om någon vill sätta en känslomässig 10/10 på det så tänker jag inte klaga. Men när en hel bransch verkar blunda för exakt alla problem som objektivt finns i spelet känns något fel.

gadwin 2 feb 2014q

Bleatlessness:

Men när en hel bransch verkar blunda för exakt alla problem som objektivt finns i spelet känns något fel.


Hah. Det där skulle passa in på många årliga storspel men nu är du ute på djupt vatten.

Bleatlessness 2 feb 2014q

gadwin:

Hah. Det där skulle passa in på många årliga storspel men nu är du ute på djupt vatten.


Det gäller mycket i branschen, men alltså har vi spelat samma spel?

Jag känner mer att jag är ute på djupt vatten för att ingen verkar vilja se elefanten i rummet. Och folk brukar inte vara bekväma med att man kritiserar något de gillar, även när man uttryckligen säger att de får fortsätta gilla det lika mycket, bara de inte påstår att existerande problem inte existerar.

gadwin 2 feb 2014q

Bleatlessness:

men alltså har vi spelat samma spel?


Det verkar inte så. [confused]

CloudsNow 2 feb 2014q

Jag tog del av TLoU häromveckan. Fördomsfull som man är tyckte jag nästan illa om det till en början, dels för att internet kollektivt onanerat till det på en närmast sjuklig nivå. Och dels för att Uncharted 3 var den sämsta skiten sedan New kids on the block, typish.

Måste ändå säga att det överraskade mig positivt. Helt klart ett steg i rätt rikting av ND efter U3. Men ja, det är fortfarande inte lika mycket spel som det är film. Det finns inga dramatiska val, allt bara händer ändå. Att dö slarvas slentrianmässigt bort eftersom det finns en checkpoint runt hörnet osv.

Allt det där skulle jag kunna köpa, med råge, eftersom miljöerna trots allt är fina och lite Neo Tokyo möter Amerika sådär. Om det bara var för att TLoU hade något att säga. Men det har det inte. Det lider av precis samma problematik som bomben Uncharted 2 (som ändå var häftigare pga nyhetens behag). Det är mer en snygg tech-demo än det är ett spel eller en berättelse.

Och att det skulle vara bättre än GTA5 är ju bara fånigt...

Bigkahunaburger 2 feb 2014q

Tråkig lista.

Ta bort the Last of Us och GTA V så kanske jag återfår hoppet om att spelmediet faktiskt utvecklas utanför indie-scenen.

Kleti 2 feb 2014q

Tearaway?

TygApan 2 feb 2014q

CloudsNow:

Men ja, det är fortfarande inte lika mycket spel som det är film. Det finns inga dramatiska val, allt bara händer ändå.


Det är sant. Men för mig låter det konstigt när förekomsten av dramatiska val på något sätt skulle avgöra om det är ett spel eller inte. Det känns snarare som något som förekommer i spel som vill vara film.

Jag skulle inte hålla avsaknaden av dramatiska val emot ett spel om det inte vore som i det här fallet att spelet bygger verkligen bygger upp för det så man förväntar och nästan förbereder sig för det och så blir det bara väldigt väldigt konstigt när man tror att man står inför ett sådant val. Men det kanske är just det du menar joifs.

Bleatlessness:

The Last of Us är ett trasigt spel. Dålig AI, spelmekanik som inte alltid funkar, påtvingad ammunitionsbrist med jättelåga max som artificiellt sänker mängden ammo du har även om du sparar, trögt sikte (som alla konsolspel), låg framerate, låg upplösning, om än imponerande grafik för PS3


Bleatlessness:

Om någon vill sätta en känslomässig 10/10 på det så tänker jag inte klaga. Men när en hel bransch verkar blunda för exakt alla problem som objektivt finns i spelet känns något fel.


Bleatlessness:

Det gäller mycket i branschen, men alltså har vi spelat samma spel?


Hmmm... man börjar ju undra om det är samma spel. Jag tycker att storyn levereras riktigt snyggt men jag skulle inte påstå att storyn i sig är spelet främsta egenskap eller ge spelet något pris för att vara känslomässigt. Utmaning, balans och spelmekanik är alltid viktigast för mig. Det du klagar på tänker jag inte påstå inte stämmer men jag tycker sådant sköts ju mycket sämre i så gott som alla andra spel? Jag brukar ha problem med sådana saker och trasigförklara spel väldigt fort men den här gången funkade det i sin helhet över förväntan.

Men visst, det blöder i ögonen när Ellie "smyger" på fienderna och sådant men just att hon inte påverkar något gör att spelmekaniken för spelaren fortfarande är intakt. Man kan låtsas att hon inte är där. Problemet brukar ju vara att ens AI polare faktiskt fuckar upp skiten fullständigt för en så man får lust att kasta kontrollen genom TVn. Som jag ser det har dom prioriterat spelmekaniken och det tackar jag dem för. Säger dock inte att det inte finns bättre lösningar förstås.

gadwin 3 feb 2014q

Okej, jag tar baiten.

Bleatlessness:

Dålig AI,


Lämnar en hel del att önska, men spelet har väldigt avancerade ai-rutiner som under omständigheterna ändå är helt okej och sannerligen bättre än något halvt liknande spel. Nämn gärna ett spel som har bra ai, tack.

Bleatlessness:

spelmekanik som inte alltid funkar


Ehrm, utveckla.

Bleatlessness:

påtvingad ammunitionsbrist med jättelåga max som artificiellt sänker mängden ammo du har även om du sparar,


Testa att spela på något annat än easy/ normal och du kommer inte i närheten av taket ändå.

Bleatlessness:

trögt sikte (som alla konsolspel)


Jaha, pc master race alltså, jag förstår.

Bleatlessness:

låg framerate


Hey, ett vettigt argument! Ja, bilduppdateringen är inte alltid optimal, under striderna är den oftast felfri tack och lov så det påverkar inte spelbarheten nämnvärt.

Bleatlessness:

låg upplösning, om än imponerande grafik för PS3.


Native 720p är inte låg upplösning såattehhh.

Bleatlessness:

Ibland vill spelet att du ska lyssna på dialog medan karaktärerna går, samtidigt som det finns belöningar för att utforska.


Öh uh, ja? Du styr karaktärerna själv, gå dit du själv vill först?

CloudsNow:

Det finns inga dramatiska val, allt bara händer ändå. Att dö slarvas slentrianmässigt bort eftersom det finns en checkpoint runt hörnet osv.


Tack och fucking lov att det är en linjär handling.

Och hur skulle de lösa döden menar du? Det går inte gärna att lösa på ett annorlunda sätt om man ska göra ett cineastiskt och linjärt spel. Det skulle bara skapa frustration hur man än gör. Dra upp svårighetsgraden på max och du kommer vara glad för varje checkpoint under vissa kapitel.

G4mefre4k90 3 feb 2014q

Hade hoppats på att Gone Home skulle finnas på listan :)
Men de är en bra lista annars

reznorhead 3 feb 2014q

Bara jag som tyckte att Zelda var överskattat? Visst var det riktigt kul och bra dungeons, men helhets intrycket av världen och karaktärerna är ju inte alls i närheten av orginalet.

Har inte spelat stanley parable eller gone home, men de är de spelen som jag helst vill spela.

brothers är också överskattat

Joakim Kilman 3 feb 2014q

Ni no Kuni började fint men ledde ingen vart. Förstår inte all kärlek det får även så här med distans.

Frezdaner 3 feb 2014q

Blev lite blandat på listan endå så det var ju roligt. Härligt med den välförtjänta kärleken till Persona 4 Golden Trodde ärligt talat inte vi var så många som röstade på det. På min petdonliga lista så ligger det i topp. Kul att se att Ni No Kuni kom med också!

Jimmy Seppälä 3 feb 2014q

Joakim Kilman:

Ni no Kuni började fint men ledde ingen vart. Förstår inte all kärlek det får även så här med distans.


Det hade kunnat vara ett så intressant spel med tanke på temat och hur det började, sen blev det bara som allt annat i slutändan ändå :(

Jimmy Seppälä 3 feb 2014q

Förövrigt saknar jag Gone Home, The Swapper, The Stanley Parable och Papers, Please på listan.

Bambaclatt 3 feb 2014q

Tycker ändå det är roligt att DotA 2 gled in på listan, det blir bara bättre och bättre och alla med en PC borde iaf pröva det. Helst tillsammans med 4 vänner.

8bitninja 3 feb 2014q

Nu blir man väl utskälld igen, men Killer Instinct tycker jag platsar in här. Har inte haft så kul med ett fightingspel på väldigt, väldigt länge. Årets soundtrack dessutom. Imho.

Oskar Skog 3 feb 2014q

8bitninja:

men Killer Instinct tycker jag platsar in här.


Det hade ju säkert haft chansen att bli ett av dom 30 spelen som nominerades om det hade släppts här förra året.

Eli 3 feb 2014q

Seppälä:

Papers, Please


Började spela det för någon dag sen. Underbart spel, saknar det på listan jag också.

Själva spelidén tycke jag lät som ett skämt först, men satan vad man fastnar i det.

8bitninja 3 feb 2014q

Oskar Skog:

Det hade ju säkert haft chansen att bli ett av dom 30 spelen som nominerades om det hade släppts här förra året.


Jag förstod det. [wink]

frodo baggins 3 feb 2014q

Bigkahunaburger:

Ta bort the Last of Us och GTA V så kanske jag återfår hoppet om att spelmediet faktiskt utvecklas utanför indie-scenen.


Men de ständigt återkommande zelda och mario är hopp för spelmediet?

mickemovie 3 feb 2014q

Jag har spel 1-4.

Men jag saknar Tomb Raider på listan! Helt klart ett av förra årets bästa spel!

Bleatlessness 3 feb 2014q

GreenMean:

Jag tycker att storyn levereras riktigt snyggt men jag skulle inte påstå att storyn i sig är spelet främsta egenskap eller ge spelet något pris för att vara känslomässigt. Utmaning, balans och spelmekanik är alltid viktigast för mig.


Notera att jag drar på extra mycket som en motreaktion mot hyllningskören jag anser vara väl blind.

Jag tror dock spelet spelas bättre om man låter sig ledas genom det som Naughty Dog verkar vilja göra. Så fort man tar ett steg utanför korridoren möter man genast strategiskt utplacerade hinder. Men ändå ligger det hemligheter här och var, många för välbehövliga uppgraderingar. Det får spelet att kännas kluvet.

Se även nedan.

gadwin:

Bleatlessness:
spelmekanik som inte alltid funkar

Ehrm, utveckla.


Framförallt smyget. I mångt och mycket funkar det alldeles utmärkt, men när spelet både uppmanar och belönar en för att smyga, för att plötsligt kasta in mig i oundvikliga eldstrider blir jag frustrerad. Människorna funkar oftast väldigt bra att smyga på, även om AI:n är väl korkad ibland. (Ja, jag vet att AI är skitsvårt.) Ellie är en spelmekaniskt bra avvägning, även om det ser dumt ut.

Zombiesarna däremot. De har ögon i nacken. Vi blev upptäckta (ej konsekvent) när vi skulle smyga oss på dem bakifrån, och nej, vi gjorde inga ljud. En gång blev vi sedda genom en vägg. Clickers ska vi inte ens tala om. De är verkligen gjorda för att skapa panik hos spelaren, och jag förstår att det går hem hos vissa, men vi blev mest frustrerade på dem.

"Använd pilbågen!" kanske vän av ordning ropar. Ja, det gjorde vi. Vad vi märkte var det lite slumpmässigt när man fick en värdefull pil tillbaka. Ibland ville de inte ens dö av en till synes identisk träff.

Återigen, spelar man TLoU mer som en interaktiv film med skjutsekvenser av panikkänsla upplever man det nog som ett bättre spel.

Vet inte vad ni har för referenspunkter, men spel som Dark Souls, Monster Hunter och liknande har betydligt högre spelbarhet trots högre komplexitetsnivå. För smygspel som låter en smyga genom hela spelet finns exempelvis Deus Ex.

gadwin:

Jaha, pc master race alltså, jag förstår.


Nja. Jag spelar alla format. Föredrag givetvis 1080(+)p, 60 FPS, och jag tror inte på någon som föredrar sämre, så länge vi inte har fler parametrar med i ekvationen (kostnad, grafisk kvalitet i övrigt, etc). Det har inte med plattformen i sig att göra.

Ska jag sikta använder jag helst mus. Ska jag plattforma använder jag helst handkontroll. Sikte blir också bättre av flyt i spelet. 30 FPS och nedåt hjälper knappast. I situation där man ser en fiende komma från sidan och ska vända sig för att skjuta vill man ha snabbhet och precision. Det är inte en optimal situation för en styrspak.

gadwin:

Native 720p är inte låg upplösning såattehhh.


Jo. Försöker du ta ut en fiende på långt håll är det mycket värt att de inte är en klump pixlar. Trots att vi spelade på en relativt liten TV såg man tydliga jaggies. I mörka partier verkade de rendera i ännu lägre upplösning i mörkret för att lägga krut på ljuseffekterna.

gadwin:

Öh uh, ja? Du styr karaktärerna själv, gå dit du själv vill först?


Fast då blir dialogen trasig. Det förstör immersionen av den interaktiva film de vill förmedla. Följer man med under dialogens gång finns en liten risk att man aktiverar en trigger och en point of no return.

Legerdemain:

Intresserad av en runda genom The Last of Us


Gör bara inte som jag och förvänta dig ett postapokalyptiskt Uncharted. Om du spelat dem vet jag inte vad du föredrog, men allt som var mysigt med Uncharted - äventyr och mysiga miljöer i min bok - är nedtonat eller borta, och det jag inte gillade - främst skjutandet och övernaturliga fiender i slutet - är det mycket större fokus på.

TLoU står på egna ben. Låt det göra det. Du kanske gillar det som många andra. Såhär i efterhand kunde jag lika gärna låtit bli att spela det.

Bleatlessness 3 feb 2014q

mickemovie:

Men jag saknar Tomb Raider på listan! Helt klart ett av förra årets bästa spel!


Gillade Tomb Raider 2013 väldigt mycket jag med. Hade dock klarat mig bra utan skjutandet. Ett utforska/överlevarspel (som de första 5 minutrarna) med den vackra ön (några områden undantaget) skulle vara guld!

Ibland undrar jag om jag är ensam om att inte alltid vilja skjuta saker i grafiskt övervåld. Och nej, det måste inte gå hela vägen till visuell novell heller.

gadwin 3 feb 2014q

Bleatlessness:

Jo. Försöker du ta ut en fiende på långt håll är det mycket värt att de inte är en klump pixlar. Trots att vi spelade på en relativt liten TV såg man tydliga jaggies.


Men du bedömer ett spel på åtta år gammal hårdvara och försöker jämföra det med moderna pc-spel, nånstans måste du se hur befängd den logiken är. 720p är inte lågupplöst för ett spel till förra generationen.

Bleatlessness:

både uppmanar och belönar en för att smyga, för att plötsligt kasta in mig i oundvikliga eldstrider blir jag frustrerad.


Finns inte många oundvikliga eldstrider i spelet, de som finns där finns ju av en anledning - att driva på handlingen. Själv så smög jag inte överdrivet mycket då både skjutandet och närstriderna är så fantastiskt bra gjorda.

Bleatlessness:

"Använd pilbågen!" kanske vän av ordning ropar. Ja, det gjorde vi. Vad vi märkte var det lite slumpmässigt när man fick en värdefull pil tillbaka. Ibland ville de inte ens dö av en till synes identisk träff.


Skulle kalla det realistiskt men..

Bleatlessness:

Följer man med under dialogens gång finns en liten risk att man aktiverar en trigger och en point of no return.


Fast när man har spelat spelet om och om igen så märker man att det inte finns nått att missa under dessa korta transportsträckor. (Ta scenen vid Dold text: girafferna t.ex, spelet ville att man skulle hetsa på för att hinna ikapp Ellie, det fanns dock mängder med rum att utforska på vägen, gemensamt för dem alla var att de inte innehöll något att plocka på sig).

Känns allt som allt att du spelade i spelet och letade brister, medvetet eller omedvetet. Det mesta du nämner kan jag knappt reflektera över trots uppskattningsvis ~100 timmar med Last of Us.

Förstår inte hur du kan komma på tanken att börja jämföra nått i TLOU med spel som Dark souls och Monster hunter, det vittrar mer om din avsmak till genren än till spelet i sig.

Spela spel som intresserar dig och sluta hävda att den stora massa nödvändigtvis har fel bara för att din mer säregna genresmak inte stämmer överens med den.

TygApan 3 feb 2014q

Bleatlessness:

Fast då blir dialogen trasig. Det förstör immersionen av den interaktiva film de vill förmedla. Följer man med under dialogens gång finns en liten risk att man aktiverar en trigger och en point of no return.


gadwin:

Fast när man har spelat spelet om och om igen så märker man att det inte finns nått att missa under dessa korta transportsträckor.


Jag är kantslickare. Jag KAN inte gå åt det håll jag tror tar mig vidare förrns jag vet att jag kollat allt annat innan. Trots det låter inte det här det minsta bekant. Karaktärerna fortsätter snackar ju vidare ändå alternativt fortsätter när man sluter upp igen? Eller? Jag märkte då inget problem iaf.

Bleatlessness 3 feb 2014q

gadwin:

Men du bedömer ett spel på åtta år gammal hårdvara och försöker jämföra det med moderna pc-spel


Då har vi också valt olika perspektiv, du utifrån när hårdvaran lanserades, jag efter vad det är för år nu. Inget är mer rätt än något annat.

gadwin:

Själv så smög jag inte överdrivet mycket då både skjutandet och närstriderna är så fantastiskt bra gjorda.


Det kan också förklara varför vi upplever spelet väldigt olika.

gadwin:

Skulle kalla det realistiskt men..


Smaksak, men jag föredrar spel som går att lära sig, bedöma, spela efter ett regelset. Gör jag samma sak vill jag ha samma resultat. Det kanske låter som ett brädspel (vilket jag aldrig spelar), men exempelvis Mega Man gör så, för att nämna ett snabbt och simplistiskt spel.

gadwin:

Känns allt som allt att du spelade i spelet och letade brister, medvetet eller omedvetet.


Mer att jag har en spelstil som spelet inte direkt var gjort för, och som därför visade upp alla ojämna kanter man annars kan slippa. Att jag sen inte gillade temat (åh, zombies, det har vi inte sett nog av...) eller karaktärerna (skitstövlar, så mycket djup!) gjorde att jag valde att se fel där du kanske blundade. Jag har spelat många andra spel där jag blundat för (men inte förnekat) fel för att jag gillat spelet.

Kände mig bara tvungen att representera den här sidan av spelet eftersom internet nästan bara är en hyllningskör av "11/10 GOTY!" annars. De tummar mina inlägg fått visar att det finns fler som tycker så.

Vi får helt enkelt agree to disagree.

gadwin 4 feb 2014q

Bleatlessness:

Då har vi också valt olika perspektiv, du utifrån när hårdvaran lanserades, jag efter vad det är för år nu. Inget är mer rätt än något annat.


Men va, förklara hur ditt tankesätt på något sätt kan anses som rättvist?

Legerdemain:

Samtidigt känns det lite som att du verkligen har svårt för att folk ser brister med spelet


Absolut, det svåraste jag har att ta in är att folk ofta påpekar brister i spelet som inte heller någon annan utvecklare har lyckats bättre med. Som måttstock är det inte lätt att konkurrera med Tlou.

Legerdemain:

...detta låter ju rätt så... långsökt? Självklart kan man kritisera ett spel utifrån sin egen ståndpunkt, och om den markant skiljer sig från den stora massan så är det ju (oftast) det man argumenterar för.


Nej? Han verkar uppenbarligen inte gilla skjutargenren (nej det gäller inte bara tlou) speciellt mycket, då är det ganska dumt att ge sig in med förväntningarna att man ska gilla genrespelet lika mycket som den stora 11/10 GOTY!-massan. Klart man får göra det, klart man kan vettiga åsikter för det, det är bara en ganska skev start för en argumentation i frågan.

Legerdemain:

"Du har inte rätt till en åsikt för du tar inte spelet för vad det är, för vad utvecklarna vill att det skall vara?"


Vet inte hur du läste in det men nej, något sådant har jag inte syftat på.

Bleatlessness 4 feb 2014q

gadwin:

Men va, förklara hur ditt tankesätt på något sätt kan anses som rättvist?


För att det är 2014. Imponerande för hårdvara från 2006? Ja. Imponerande 2014? Nej.

Det är inte som du skulle spela Half-Life 2 idag och skrika om hur häftigt det är, för att det var häftigt 2004.

Jag kan än idag bli imponerad över hur slipat Super Mario 64 var när det kom 1996, med tanke på hur mycket som var nytt. Idag är allt det har skåpmat och jag skulle knappast bli imponerad av ett spel från 2014 som inte överskred det. Tiderna förändras.

Bleatlessness 4 feb 2014q

gadwin:

Som måttstock är det inte lätt att konkurrera med Tlou.


Får förutsätta att du menar tredjepersonsskjutaräventyr. För annars finns det gott om spel jag tycker funkar bättre i sin genre. Jag har påpekat att jag och TLoU inte var en perfekt match, men försöker hålla mig till saker spelet innehåller, låter och uppmanar mig att göra.

gadwin:

Han verkar uppenbarligen inte gilla skjutargenren (nej det gäller inte bara tlou) speciellt mycket


Korrekt att det inte bara gäller TLoU. Men det är väldigt varierande. Framförallt tycker jag det är onödigt att man ska skjuta i grafiskt övervåld i vartenda spel. Vill jag spela Gears of War kan jag spela Gears of War. (Vilket jag också gjort och uppskattat.)

I fallet TLoU var det lite olyckligt då jag inte kollat upp det i förväg, för jag ville ha överraskningar, och förväntade mig "ett postapokalyptiskt Uncharted".

Min spelstil, som spelet ändå erbjöd, funkade mindre bra.

Legerdemain:

Lite som att det var underförstått att TLoU var bäst i genren och att det inte fanns mer att diskutera om den saken.


Det är den här bilden, sett till fler än gadwin, jag ville ge en kontrast till.

gadwin 4 feb 2014q

Legerdemain:

Lite som att det var underförstått att TLoU var bäst i genren


Ska man analysera beståndsdelarna så är det svårt att inte hävda att det åtminstone är up there. Sen vad man tycker om sammansättningen går det ha olika åsikter om. Jag har mest svarat på kritik som inte har varit rimlig i sitt sammanhang / jämfört med vad som finns på marknaden.

Bleatlessness:

För att det är 2014. Imponerande för hårdvara från 2006? Ja. Imponerande 2014? Nej.


Med ett sådant resonemang så har inget konsolspel sett bra ut på många år, det är liksom inte ett rimligt klagomål att ta till. Vad menar du att de skulle ha gjort, inte släppt några spel öht?

Bleatlessness 4 feb 2014q

gadwin:

Med ett sådant resonemang så har inget konsolspel sett bra ut på många år


Ja? Det är rimligt, sett till att konsoler har en fast hårdvara under många år medan övriga teknikvärlden och PC går framåt gradvis.

Estetik är självklart viktigare än tekniskt kompetent. Estetik kan jobba med eller överbrygga teknisk svaghet. Realism åldras oftast snabbast och hårdast.

Jag spelar gärna pixelspel där HD är helt irrelevant. Men även där går världen framåt. Riktiga retrospel är ofta väldigt inzoomade pga. tekniska begränsningar, där man idag kan göra ett spel i pixelstil där det bara är ett estetiskt val. Pixlarna alltså. Inte onödigt inzoomad grafik.

gadwin:

det är liksom inte ett rimligt klagomål att ta till.


Varför inte? Speciellt när vi börjar prata rejäla framedrops, tearing och sånt som påverkar upplevelsen negativt. TLoU hade ingen tearing, men en framerate konstant under önskvärt, i enstaka fall under ok. Det är upp till spelskaparen hur spelet flyter på en konsol med fast hårdvara.

gadwin:

Vad menar du att de skulle ha gjort, inte släppt några spel öht?


De kan ha en konsol så länge marknaden accepterar den. I fallet Wii var det teknologi från tidigt 2000-tal som var gångbart länge. (Och många klagade friskt på.)

Super Mario Galaxy var ett fantastiskt bra spel som flöt mjukt trots föråldrad hårdvara. Och ja, det hade sett bättre ut i HD.

Det är olika marknadssegment. Alla orkar inte / har inte råd / vill inte lägga pengarna på en speldator och är jätteglada med en konsol som man kopplar in i TV:n och bara spelar på. (Nåja, den tiden är väl lite förbi med alla uppdateringar och installationer...)

Precis som du får en bättre, säg, bil om du lägger mer pengar på den. Det är inte konstigt alls.

Albin Mobäck 4 feb 2014q

backlash är backlash. och det är ok.

gadwin 4 feb 2014q

Bleatlessness:

Varför inte?


Så du menar på fullaste allvar att recensioner på förra generationens spel skulle de senaste åren ha avdrag i grafikavdelningen för att de var lågupplösta? Du försöker prata bort det här faktumet med saker som förvisso är korrekta men som inte har något med grundfrågan att göra.

Ledsen, men jag kan inte få det till nån slags rättvisa eller logik hur jag än vrider och vänder på det.

Bleatlessness 5 feb 2014q

gadwin:

Så du menar på fullaste allvar att recensioner på förra generationens spel skulle de senaste åren ha avdrag i grafikavdelningen för att de var lågupplösta?


Om det är problematiskt för spelupplevelsen, ja. Världen går framåt. Statiska saker blir relativt sämre.

gadwin:

Du försöker prata bort det här faktumet med saker som förvisso är korrekta men som inte har något med grundfrågan att göra.


Grafiken är inte det största problem jag hade med TLoU. Jag har förklarat vad jag hade problem med och varför. Ingen av oss kommer ändra åsikt. Ingen av oss behöver göra det.

gadwin 6 feb 2014q

Bleatlessness:

Om det är problematiskt för spelupplevelsen, ja.


Galenskap.

Bleatlessness:

Ingen av oss kommer ändra åsikt.


Då släpper vi det. :)

Bleatlessness 7 feb 2014q

gadwin:

Då släpper vi det. :)


Kan tillägga att jag uppskattat diskussionen. Ett forum skulle vara mycket tråkigare som en echo chamber. :)

Melubas 7 feb 2014q

Håller med om många, Zelda: ALBW och The last of us hade hamnat på min lista också. Bioshock infinite är ett bra spel men goty-material, njae. Sedan tycker jag personligen att Ni No Kuni är bland den värsta skiten jag spelat på länge, otroligt repetitiv animepastisch med den mest klyschiga storyn på länge. Men det finns uppenbarligen folk som gillar det också så jag är väl en minoritet där.

gadwin 7 feb 2014q

Bleatlessness:

Kan tillägga att jag uppskattat diskussionen. Ett forum skulle vara mycket tråkigare som en echo chamber. :)


Detsamma, du är en vettig diskussionsmotståndare som faktiskt svarar ordentligt utan massa undertryckt ilska. :)

Alexander Rehnman 9 feb 2014q

Tycker att The Last of Us förtjänar en Oskar isåfall.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.