Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Att göra en dokumentär om NES - vi pratar med Stefan Gancer

DOKUMENT NES
(Intervju med Stefan Gancer)
Linus Lekander 


Något som ständigt fascinerar med spelvärlden är vad fansen gör för att visa sin kärlek till mediet. Det kan röra sig om alltifrån hemmabyggen av konsoler till egenutvecklat extramaterial, pärlplattor, avancerade cosplaykostymer, spelinspirerad konst och hela fan fiction-romaner. Eller som i det här fallet: en tre timmar lång dokumentär om NES, producerad som ett hobbyprojekt med i stort sett en enda person bakom rodret. Den här personen är Stefan Gancer, som ni kanske känner bättre som Gazimaluke här på forumet. Vi på Loading bestämde oss för att ställa några frågor om hans minst sagt ambitiösa projekt.


Varför just NES?


– För att det var där mitt spelande en gång i tiden började på allvar. Det var när jag och min bror fick vår NES som jag blev en gamer, en hobby som sedan kommit att prägla mitt liv.


Jag får uppfattningen av att projektet bara har växt sig större och större, från en tanke om att lyfta enstaka spel till den förhandsvisning jag har fått se där du berättade om näst intill hela företagets historia. Har det bara blivit så eller har du fått blodad tand på vägen?


– Ja, det spårade ur helt. Det grundades i att jag en gång ville göra en video av en Level-artikel om hur Yume Kojo: Doki doki panic blev Super Mario Bros 2. Senare ville jag istället berätta om tjugo bra NES-spel, ganska kort om varje. Den skulle bli tjugo minuter lång, ta en månad att göra och vara en del i en serie liknande videos om olika format. Serien skulle heta Dokument Tvspel. Dokument Tvspel: NES blev Dokument NES när idén växte. Manuset på fem sidor blev till sommaren 2013 tjugofem sidor och jag tyckte att jag började bli klar. 


Med tiden visade det sig däremot vara svårt att hejda sig.


– Jag hade fram tills efter sommaren försökt hålla ner på detaljer, mest för att det hela inte skulle bli för långt. När Hiroshi Yamauchi dog i september 2013 så ville jag nämna lite mer om honom och sedan om andra personer, framför allt på Nintendo. Sedan bara växte det. Nu är manuset femtioen sidor långt och jag lägger till mer och mer samtidigt som jag försöker sammanställa allt.


I en av sina bakom-kulisserna-videos berättar Stefan att han tids nog upptäckte att han blivit alltmer detaljerad i sina beskrivningar på senare tid. Plötsligt fanns det nya anledningar att gå tillbaka och brodera ut de lite mer lättsamma partierna som han producerat tidigare. Det här är något vi känner igen från ett annat storskaligt enmansprojekt i branschen. I Indie Game the Movie berättar Fez-skaparen Phil Fish om precis samma insikt: ju längre tid man ägnar sig åt ett projekt av det här slaget desto mer hinner man upptäcka hur mycket bättre man har blivit sen man började. I Fish's fall tog detta sig uttryck i att han fick göra om all den tidiga grafiken i takt med att han blev skickligare på den pixelartstil som definierar spelet.


Men nog om nyretro nu.


Stefan berättar att han tidigt bestämde sig för att dokumentären skulle ha ett svenskt perspektiv. Han har bland annat hämtat fakta och inspiration från Level Retro och Martin Lindells bok 8 bitar på 80-talet: Nintendos marsch in i de svenska hemmen, lyssnat till förslag från medlemmar på forumet sndb (tidigare nesdb) och genomfört intervjuer med bland andra Bergsalas vd Owe Bergsten. Dokumentärens berättarröst (även den Stefans egen) är liksom allt annat i filmen på svenska.


– Det görs för få mer genomtänkta videos om spel på svenska, konstaterar Stefan.


Dokumentärens övriga research har till stor del genomförts med Google som utgångspunkt.


– Det finns mer att hitta där än man kan tänka sig. Särskilt när man börjar söka på japanska och får tolka dåligt Google Translate-översatta artiklar för att hitta små detaljer. En av de svåraste delarna att hitta information om var hur spel skapades, vad man använde för hård- och mjukvara och sådant. Men jag hade turen att kunna intervjua ett par personer som har varit med och skapat NES-spel via email. Jag har även läst så många intervjuer jag kunnat hitta med utvecklare av spel från den tiden.


Projektet med Dokument NES påbörjades i februari 2013 och har alltså pågått i lite mer än ett år i dagsläget. Stefan uppskattar att han har lagt ner minst femhundra timmar på det under den här perioden.


Hur har du funnit tiden till det? Och (kanske framförallt) hur har du hållit motivationen uppe?


– Jag har ironiskt nog fått avstå från att spela så mycket spel jag velat. Men mycket av manusskrivandet har jag gjort på väg till och från jobbet. Motivationen är en annan sak. Jag är en person med otroligt dåligt tålamod. Jag har alltid velat göra ett större videoprojekt men brukar bara göra korta som tar ett par dagar att få klara. Det är så länge jag orkar hålla fokus. Så för att klara av det här började jag med att skriva på olika forum att jag skulle göra det. Genom att mer eller mindre lova att det skulle bli av så kunde jag sedan inte göra folk besvikna. Jag spelade alltså på mitt eget dåliga samvete.


Vad är din relation till Nintendo idag?


– Innan jag påbörjade projektet var jag ganska trött på Nintendo. Under NES och SNES-eran var jag en stor fanboy men tappade dem mer och mer för varje konsol som släpptes efter det. Jag köpte Wii först i början av 2013 och tyckte väl att Wii U var en dålig satsning. Men ju mer jag läste om Nintendo och framför allt idéerna som låg bakom företagets filosofi desto mer förstod jag vad de försökte göra. Jag äger nu både 3DS och Wii U, två underbara maskiner. Visst har Nintendo inte gjort mycket för att ge dem en chans men jag hoppas att de ordnar upp det snart. Nintendo har alltid varit ett lite annorlunda företag som gått sin egen väg.


... och till andra spelföretag?


– Jag tycker att det är bra med flera konsoltillverkare. Framför allt som gör lite olika saker. Jag har spelat mest Xbox sedan den första kom 2001 och vidare på Xbox 360. Jag gillar Playstation, men efter Playstation 2 har de inte haft tillräckligt för att locka mig till köp.


Vilket är ditt favoritspel till NES?


– Sunsofts Batman. Det är en fantastisk kombination av bra gameplay, underbar musik och välpixlad grafik.


Kommer det komma en Dokument SNES också?


– Jag har tänkt tanken. Men tyvärr får nog någon betala mig för att göra den. Det hade varit otroligt kul att göra.


Vi lämnar Stefan Gancer där, så att han kan fortsätta arbeta och jag kommer att tänka på Kickstarter och att det antagligen är fler än jag som skulle kunna tänka sig att sponsra ett sådant projekt.


Dokument NES förväntas ha premiär på Youtube i juni. Fram tills dess kommer ni att kunna följa Stefans arbete på den officiella hemsidan som ni hittar på den här länken.

Oskar Skog22 mar 2014Visningar: 2075 

Taggar: Dokument NES, Dokumentär, Nintendo

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

andros22 mar 2014q

Trevligt med lite bakgrundsinformation till denna dokumentär.

GamingGrannar22 mar 2014q

Ska bli kul att kolla in när den är klar :D

Megaloman22 mar 2014q

Som sagt, projekt som de här hade nog fungerat hur bra som helst på Kickstarter.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.