Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Super Stardust Ultra

SUPER STARDUST ULTRA
(PS4)
Linus Lekander


Det finns alltid en shooter.


Åtminstone är det så att flertalet konsollanseringar i modern tid har åtföljts av en populär sådan. Xbox 360 hade Geometry Wars, PS3 hade Super Stardust HD, Wii U hade Nano Assault Neo och PS4 hade Resogun.


Av någon anledning är det just då, under den första tiden efter en konsolrelease, som vi tycks ägna den här sortens titlar som allra mest uppmärksamhet. Förmodligen har det inte så lite att göra med en skral uppsättning releasetitlar i övrigt. Att vi, när vi precis har inhandlat en ny konsol, helt enkelt vill ha något att spela på den. Och kanske är det då som de här titlarna kommer till sin fulla rätt. När de inte drunknar i bruset av AAA-produktioner. När vi sneglar mot något som ser ut att kunna underhålla för stunden och vet att en tvåspaksskjutare aldrig sviker.


Ett interimsspelande i väntan på de stora upplevelserna.


Det är en unik lucka för småspel att fylla, en osannolik monopolställning, en chans att spraka och gnistra alldeles ohotat.


Super Stardust Ultra fyller måhända ingen sådan lucka – utbudet till PS4 har sent omsider börjat att få upp farten nu – men det gnistrar och sprakar helt i sin egen rätt.


Det är värt din uppmärksamhet även om du fortfarande är upptagen av Dragon Age Inquisition och Dying Light väntar alldeles runt hörnet.


Anledningen till detta stavas på i stort sett samma sätt som du förmodligen är van vid när det gäller spel i den här genren, och säkert ännu mer så om du spelade den tidigare versionen på PS3. Meteoriter och fiender är i vägen för dig och direkt när du börjar att skjuta dem orsakar du en urladdning av lasrar, färger och neonpartiklar. Skjut tillräckligt mycket och överlev tillräckligt länge. Försök att inte zona ut alltför mycket under tyngden av sinnesintryck.


Förutsättningarna för att detta ska fungera väl är helt och hållet uppfyllda på PS4. Spelet flyter precis som det anstår ett fyrverkeri av det här slaget och ser aldrig mindre än spektakulärt ut i rörelse. Att det sen låter lite väl generiskt i mina öron är nog främst av allt en fråga om smak, men en mer händelserik ljudbild hade om inte annat underlättat för att hålla sinnena på helspänn.


För det går inte att komma ifrån att ett spel som detta snabbt blir lite enahanda.


Må så vara att spelets skapare stoltserar med att det utspelar sig på fem nya planeter, men någon verklig bandesign är det aldrig att tala om. Rymdskeppet kontrolleras undantagslöst på ett helt och hållet sfäriskt rutnät, som atmosfären kring planeter vars kärna är det enda som varierar i utseende från fall till fall. Vad som egentligen karakteriserar varje bana och varje fas av densamma är istället mönstren av fiendevågor och de olika element de representerar (sten, is och guld).


Det är på sätt och vis en tilltalande designfilosofi, ett där spelkonceptet i största möjliga mån får bära upp upplevelsen, men det hade inte skadat med åtminstone några banor i en desto mer kuperad terräng. I det avseendet har tidigare nämnda Nano Assault ett klart övertag, men det försätter å andra sidan aldrig spelaren i fullt lika kaotiska scenarion som i Super Stardust Ultra. Kanske som en konsekvens av just detta.


Om det är den rena finmanövreringen mellan det ömsom fientligt, ömsom fredligt inställda spraket du är ute efter är det utan tvekan det här spelet du ska välja.


Men det visste du förmodligen redan efter att ha sett den här trailern.


JA | NEJ
VARFÖR: Ett visuellt hypnotiserande litet arkadspel som förtjänar att inte drunkna bland storproduktionerna.
PLUS: Problemfritt spelande kan inte nog uppvärderas i millimeternoggranna genrer som denna.
MINUS: Talar av allt att döma främst till oss som inte redan äger Super Stardust HD.

Relaterade bilder

Oskar Skog16 feb 2015Visningar: 1997 

Taggar: Super Stardust Ultra, Housemarque, Xdev Studios, PS4

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

lonian16 feb 2015q

Ägde det på ps3 och nu på ps4.
Men vad är den egentliga skillnaden mellan ps3 och ps4 utgåvan?
Jag hade hoppats på fler planeter, nya fiender, nya vapen och nya låtar.

Oskar Skog16 feb 2015q

lonian:

Men vad är den egentliga skillnaden mellan ps3 och ps4 utgåvan?


Det är väl egentligen inte någon större skillnad, några spellägen, små saker, nya effekter.

Ultra känns mest för dom som har sålt sin PS3 och saknar Stardust och dom som aldrig spelat det alls.

zippiz16 feb 2015q

Känns som de la till Ultra för att slippa släppa det gratis till oss som redan köpt det till PS3/Vita.

limonass16 feb 2015q

Ultra har split screen multiplayer!!!!!!!!!!!
Stort minus med spelet är bossarna på planet 3och 4 , planet 3 är det boss från första planeten men två av den, samma sak på planet 4 men boss från planet 2.

Linus Lekander16 feb 2015q

limonass:

boss från första planeten men två av den


Ja, här tycker man kanske att de kunde ha varit lite mer fantasifulla. Det är liksom inte så många olika banor till att börja med.

KöREL16 feb 2015q

limonass:

Ultra har split screen multiplayer!!!!!!!!!!!


Det har ju Super Stardust HD också...?

limonass16 feb 2015q

Grillkrille:

Det har ju Super Stardust HD också...?


nä det är delat skärm lika som det är i Resogun

gadwin16 feb 2015q

Köpte det. Är nog faktiskt det första spelet där jag tycker Dual shock 3 passade bättre, spakarna har så mycket mer tyngd i fyran och det blir oerhört jobbigt för högertummen när man öser på med guldet.

Linus Lekander16 feb 2015q

gadwin:

när man öser på med guldet


Den bästa känslan.

KöREL16 feb 2015q

limonass:

nä det är delat skärm lika som det är i Resogun


Det går ju att välja om man vill ha en gemensam skärm eller köra splitscreen.





Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.