Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Three Fourths Home

THREE FOURTHS HOME
(Steam)
Linus Lekander


När vi talar om bilspel är det sällan den här sorten vi tänker på. Där det centrala med upplevelsen är att köra för att kunna tänka, inte för att nå en vinstposition. Kanske är det det som vissa ibland säger sig utnyttja Grand Theft Auto till.


Fast jag vet inte. Man får skrapa bort en hel del annat för att landa i Three Fourths Home. Men låt oss i alla fall mötas där, utgå från att det är detta som vi båda söker.


Det är nämligen den sortens körning, eller åtminstone den kontemplativa sidan av den, som Three Fourths Home har att erbjuda och som det lyckas så fint med att förkroppsliga i en spelsekvens.


Under den här bilfärden spelar vi som Kelly och har tillfälligtvis tagit till flykten under en påhälsning i hennes familjehem. En relaterbar hemvändarångest i ett skede då några år har förflutit sedan den första flytten. Då så mycket har förändrats trots att vissa, nästan slumpmässiga saker på något märkligt sätt alltid verkar förbli desamma.


”House rules still apply”, som Kellys mamma säger åt henne i telefonen; så länge hon är hemma kan hon inte bara köra iväg med bilen tidigt på morgonen och vara borta flera timmar utan att säga något.


Men nu är det det hon har gjort. Hon har gett efter för behovet av att fly från de förhållanden som hon delvis känner sig skyldig till att ha bidragit till.


Problemet är att en storm är på väg. Under tiden som hon kör börjar regnet och åskan att tillta alltmer. 


Beredskapslarmet går ut med tornadovarningar.


Majsfältet har troligen aldrig känts så avlägset eller vidsträckt som när Kellys mamma uttrycker sin lika delar överraskning och bestörtning över hur långt borta dottern befinner sig. Hennes bror, som håller uppsikt över väderrapporten, låter mamman medla till Kelly att hon ska skynda sig hem. Hon försäkrar de båda att hon kör så fort hon kan.


Och det är under detta ”kör så fort jag kan” som spelet utspelar sig. Under ett på mammans inrådan avbrottslöst samtal med var och en av familjemedlemmarna tills dess att Kelly är hemma igen.


Det samtal som hon så länge har ryggat för blir under dessa omständigheter oundvikligt.


Vidden av familjens delade vedermödor avtäcks allteftersom konversationen fortskrider. Till slut är det inte bara stormen som får vägen hem att kännas lång, ditt finger på D-tangenten att kännas trött. Den som står för ”drive” och håller spelet, inte bara bilen utan också narrativet, i rörelse.


Du kan välja att stänga av vindrutetorkarna också, men inte med någon annan följd än att ljudet av dem tystnar. Det låter oss veta att det är dialogvalen som står för huvudrollen – allt annat är kulisser och rekvisita.


Det blir en lite underlig diskrepans här.


Konsekvenser av ordval men inte av att stänga av sina vindrutetorkare i regnet.


Samtidigt är konsekvenserna inte särskilt många till att börja med. Förmodligen så få att en van spelare skulle kunna rynka på pannan och beskriva Three Fourths Home med ordval som ”ickespel” och ”interaktiv film”.


Samtidigt, igen, är det en kategorisering som sällan låter sig göras utan vidare.


Bara genom att göra Three Fourths Home till ett spel istället för en film har Bracket Games placerat dig i rollen av en medskapare snarare än en betraktare. Genom din medverkan till berättelsens framfart, om så bara genom att hålla inne knappen D och välja en replik då och då, medvetandegörs du om en väldigt avgörande sak: Nu är du Kelly.


Som Life is Strange har varit senast med att demonstrera är det en position som blir särskilt effektfull att uppleva en episod av ett liv ur. Eller för att vara exakt: två episoder, där den andra utgör en epilog eller åtminstone ett appendix till den faktiska berättelsen. Som med de allra flesta epiloger någonsin är denna ingen som tillför någonting. Snarare avtar den mycket av den ovisshet som förser huvudspelet med så mycket av sin tyngd. Men när man ser den i ljuset för vad den är, en ursäkt för att kalla spelet ”extended edition” vid lanseringen på Steam, blir den också en enkel sak att bortse från.


Ägna dig i så fall hellre åt att företa den timslånga bilresan en gång till. Inte bara för att allmänmänskliga spel av den här sorten är så pass sällsynta, utan också för att detta är ett särskilt fint och stämningsfullt exempel.


JA | NEJ
VARFÖR: Drabbande och välskrivet om att återvända till ett hem som inte längre är hemma.
PLUS: Med hörlurar är du verkligen där.
MINUS: Definitionsfrågan av spel å sido saknar jag fler möjligheter att påverka – och fler vyer att passera.

Relaterade bilder

Oskar Skog25 mar 2015Visningar: 1041 

Taggar: Three Fourths Home, bilspel, långa vägar hem

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.