Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Kirby and the Rainbow Paintbrush

KIRBY AND THE RAINBOW PAINTBRUSH
(Wii U)
Linus Lekander


Där Nintendos stora spelserier ofta får kritik för att rulla på i samma hjulspår har Kirby-serien stått för något annat. Visst finns där en traditionell Kirby-formula för spelmakarna att falla tillbaka på, som senast i Kirby's Adventure till Wii och Kirby Triple Deluxe till 3DS. Runt, gulligt och lättsamt 2D-plattformande med olika förmågor som huvudsakligt dragplåster.


Men vid sidan av detta löper också en betydligt mer nyfiken linje genom karaktärens katalog, där det rosa klotet har utnyttjats för att utforska flera olika designmöjligheter. Där finns den naturliga associationen mellan karaktärens skepnad och en spelkula, som har gett upphov till både Kirby's Pinball Land och Kirby's Block Ball till Game Boy. Vi fick det minispelsfokuserade Kirby's Fun Pak till SNES (också känt som Kirby Super Star Ultra till DS) och det underliga racingspelet Kirby Air Ride till Gamecube. Med Kirby Mass Attack till DS experimenterade man med kontrollen av många Kirby-kloner samtidigt och med Wii-spelet Kirby's Epic Yarn hur textilmiljöerna kunde samverka med spelmomenten på ett så charmigt vis som möjligt.


Och så finns Kirby's Power Paintbrush, ett koncept som först introducerades till DS och som nu har fått en uppföljare till Wii U. Ett koncept som återanvänder Kirby som spelkula och som i korthet går ut på att rita ut streck som han kan rulla genom banorna på. Väl avpassat för just en pekskärmskontroll ställer det spelaren inför svårigheter som att färgen tar slut, att inga streck kan målas i de svartvita fälten och att Kirby flyter upp istället för att falla neråt när han befinner sig under vattnet.


I Rainbow Paintbrush blir kärleken till det estetiska än en gång lika framträdande som i Kirby's Epic Yarn, men nu med en spelvärld uppbyggd helt av lera istället för av garn och tyger. Det hela är en visuellt inbjudande stop motion-miljö för spelaren att rita linjer i, med målet att sätta stopp för den som har börjat stjäla färger därifrån.


Sin vana trogen blir Kirby som mest provocerad av att äpplet han just skulle äta inte är rött längre. Ett av Nintendo-tradition fredligt och oförargligt upplägg, kanske både på gott och ont.


För på många sätt och vis ter sig Rainbow Paintbrush särskilt som ett välgjort och mysigt barnspel. Utöver den charmigt naiva berättelsen märks detta också på att svårighetsgraden i slutändan bestäms av den som sitter och spelar och vilka egna mål som denne sätter upp för sitt spelande. Precis som fallet brukar vara med Kirby, med andra ord. Motståndet för att bara ta sig i mål tycks mestadels vara väl avvägt för de lite yngre spelarna, medan projektet att samla på sig alla guldmedaljer och skattkistor på banorna successivt ökar svårighetsgraden efter eget tycke. För den vana spelaren är det framförallt spelläget med de fristående uppdragen som utmanar, och för att låsa upp alla dessa krävs det att vissa kriterier uppfylls inne i huvudspelet. Ett exempel på det är att klara var och en av bossarna utan att ta någon skada.


Som trophies och achievements med mening.


Vad gäller spelmekaniken så är användningen av konsolens skärmkontroll för ovanlighetens skull själva kärnan i upplevelsen. Det är där som de magiska regnbågslinjerna målas och där som man är i kontroll över händelserna. Teven blir på så sätt överflödig som annat än ljudkälla eller möjligen ett kul experiment för att omsätta Nintendoland-grenen Yoshi's Fruit Cart i full skala.


Som att måla ett porträtt av någon utan att titta på papperet. 


När jag tillfälligtvis faktiskt har sneglat upp mot teveskärmen har jag också behövt fråga mig om det är så att Nintendo har börjat att öka färgmättnaden i spelen som de släpper till Wii U, som en följd av att de bleknar på skärmkontrollen. I det här fallet är nämligen färgåtergivningen ovanligt gräll på teven och ser betydligt bättre ut på den handhållna skärmen, kanske som en konsekvens av att det är den som är tänkt att användas.


Kirby borde vid det här laget vara ett bekant ansikte för de flesta som har spelat Nintendo sedan barnsben och vet därför antagligen vad som är att vänta även av hans nya spel: en inte särskilt utmanande men i flera avseenden trivsam upplevelse tack vare det som Kirby-serien brukar stå för. 


Det vill säga: finurliga spelmoment i avväpnande mysiga miljöer.


Saker som det vore bra tråkigt att bli för gammal för.


JA | NEJ
VARFÖR: Lekfullt och med potential att tilltala en bred ålderskategori, om än på lite olika punkter.
PLUS: Spelets ler- och stop motion-estetik visar varför Nintendo i HD är en bra idé.
MINUS: Lite väl enkelt för den vana spelaren.

Relaterade bilder

Oskar Skog22 apr 2015Visningar: 2108 

Taggar: Kirby and the Rainbow Curse, Rainbow Paintbrush, wii u, Nintendo

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Thomas_8722 apr 2015q

Ser kul ut, men det ser ut som något jag vill spela till min 3DS. Varför finns det inte till den också?

Juleskum22 apr 2015q

Ser mycket roligt ut

Gamer24722 apr 2015q

Oskar Skog:

I det här fallet är nämligen färgåtergivningen ovanligt gräll på teven och ser betydligt bättre ut på den handhållna skärmen


Testat på fler än en tv?

Kadaverdoris22 apr 2015q

Bra recension!

Det är uppfriskande att ni fortfarande kan lägga fokus på spelet och skippar det eviga "jag kan associera... när jag växte upp... jag, jag, jag".
Kort sagt; bra beskrivning av spelet i sig, samt intrycken från det utan att hälften blir ett dagboksinlägg.

Teknodromen8422 apr 2015q

Känns som om detta borde släppts till 3DS istället? Meningslöst när man ändå bara använder gamepaden. :S

Linus Lekander22 apr 2015q

Thomas_87:

men det ser ut som något jag vill spela till min 3DS. Varför finns det inte till den också?


Teknodromen84:

Känns som om detta borde släppts till 3DS istället? Meningslöst när man ändå bara använder gamepaden. :S


Det är en befogad fråga. En tanke är väl att estetiken inte hade haft riktigt samma möjligheter att löpa linan ut och se såhär bra ut. Det känns också rätt bra att ha en större skärm att rita på, jämfört med det till DS.

Gamer247:

Testat på fler än en tv?


Samma teve, men olika spel. Tyckte att samma fenomen visade sig i Captain Toad tidigare i år, men inte lika påtagligt som här.

Elin Ekberg22 apr 2015q

Jag tyckte det här var jättekul till Nintendo DS en gång i tiden, frågan är om det är något jag vill spela på tv:n.

Gamer24722 apr 2015q

Linus Lekander:

Samma teve, men olika spel. Tyckte att samma fenomen visade sig i Captain Toad tidigare i år, men inte lika påtagligt som här.


Mjo samma sak händer här med titt som tätt och man får tweaka lite från spel till spel. Jag har en inställning som jag hittade på nån site för ett tag sedan som gav mig en näst intill optimal bild. Men man får ändå vara där och korrigera lite från spel till spel och då är ju wii-u padden rätt nice att utgå ifrån :)

lonian23 apr 2015q

Elin Ekberg:

Jag tyckte det här var jättekul till Nintendo DS en gång i tiden, frågan är om det är något jag vill spela på tv:n.


Jag tror ärligt talat inte att du kommer spela det på TVn.
Personligen hade jag önskat att det var möjligt då man ser så mycket mer detaljer men jag antar att jag får nöja mig med att titta på gamepadskärmen.

Thomas_8723 apr 2015q

Linus Lekander:

Det är en befogad fråga. En tanke är väl att estetiken inte hade haft riktigt samma möjligheter att löpa linan ut och se såhär bra ut. Det känns också rätt bra att ha en större skärm att rita på, jämfört med det till DS.


Jag ser dock inte mig själv spela detta i soffan hemma, utan snarare verkar det vara ett perfekt spel att plocka fram på bussen. Känns som missad potential att inte ha det till 3DS också.

Men det finns en föregångare till DS alltså? Är den något att ha?

Linus Lekander23 apr 2015q

Thomas_87:

Men det finns en föregångare till DS alltså? Är den något att ha?


Javisst. Power Paintbrush (eller Canvas Curse, som är en så mycket bättre titel) är ett jättetrevligt spel. Kontrollmetoden hörde redan då till de bättre användningsområdena för DS:ens pekskärm och konceptet passar bra för bärbart.

Elin Ekberg23 apr 2015q

lonian:

Jag tror ärligt talat inte att du kommer spela det på TVn.
Personligen hade jag önskat att det var möjligt då man ser så mycket mer detaljer men jag antar att jag får nöja mig med att titta på gamepadskärmen.


Och det är ju det här jag menar.

Att jag hade nog hellre spelat det på 3DS.

lonian24 apr 2015q

Elin Ekberg:

Att jag hade nog hellre spelat det på 3DS


Mjo. Men man kan ju låtsas att det är ett stort 2DS och sitta i soffan och spela.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.