Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus och Gottfrid recenserar Sunset

SUNSET
(Mac (testat), Windows, Linux)
Linus Lekander


Möt Angela Burnes. Utbildad ingenjör och utflyttad från Nordamerika för att fly undan de begränsningar som hon nu likväl är förpassad till i Syd. Hon hade trott att saker och ting skulle bli annorlunda. Alla förväntar sig en svart hushållerska där hon kommer ifrån, men hon hade inte anat att det skulle vara likadant här.


Ibland tänker hon att hon lika gärna kunde ha stannat kvar.


Istället finner hon sig städande en ungkarls lyxvåning i den fiktiva staden San Bavón, Anchuria. Gradvis lär vi även känna ägaren, Gabriel Ortega, i hans frånvaro. Genom lapparna han skriver och genom den stadiga tillförseln av flyttlådor, allt som oftast fyllda av nya tavlor och skulpturer.


Regeringens förbud av museer är bara ännu ett bevis för den makt som konsten besitter.


Vi kan välja att utföra våra sysslor på olika sätt, Angela och jag. Vi kan få dem överstökade med minsta möjliga ansträngning, vara ömsint noggranna eller låta det dra ut på tiden genom att bekanta oss med lägenheten i stort. Ta in atmosfären av den på samma gång strikta och överlastade inredningen, av musiken som spelas på radion och av militäruppvisningen utanför.


Vi kan vänta in saluten när paraden når fram till regeringsbyggnaden.


Men vi kan inte dröja alltför länge. Vi har bara fram till solnedgången på oss.


Veckor passerar. Dagarna som avlöser varandra följer alla samma mönster. Ändå är det något som gör att Angela stannar. En känsla av att något är på väg att förändras. En känsla som förstärks av det vi får veta om hennes arbetsgivare och av de i media uppmärksammade rebellaktionerna som leds av hennes egen bror. 


Trots att vi uteslutande befinner oss inom lägenhetens väggar är det pågående inbördeskriget på utsidan, ett sjuttiotalssamhälle i uppror, så närvarande att det präglar varje sekund av upplevelsen. Revolutionen letar sig in i lägenheten och i Angelas liv i form av de krypterade dokument som Ortega signerar och genom planritningarna över stadens ockuperade museer som han av någon anledning väljer att visa för henne. Kan det vara för att jag alltid väljer det omsorgsfulla sättet att utföra sysslorna på? Eller är Ortegas roll i konflikten en annan än vad det till en början verkar som?


Tale of Tales gör ingen hemlighet av att Sunset riktar sig till samma publik som uppskattade Gone Home och det är lätt att se vari parallellerna består. Spelet kontrolleras ur förstapersonsperspektiv i en bostad där ingen är hemma och där narrativet pusslas ihop genom spelarens jakt på ledtrådar, i en dialog med objekt istället för med människor. Där fokus ligger på just att berätta en historia, snarare än att placera de interaktiva momenten i huvudrollen. Och där Gone Home har kritiserats för att berätta en förhållandevis trivial historia på ett intressant sätt lyckas Sunset istället med konststycket att berätta en intressant historia. En historia om ideologiska motsättningar, om maktförhållanden, om priset av en revolution i övergången från passivt till väpnat motstånd — och kanske främst av allt: om krigets intrång i individens vardag.


Att som i Sunset ta del av denna historia ur en utvald civilpersons perspektiv gör spelet till en unik resa, från lyxvåningens illusion av en oas i tumultet till vådaskotten som letar sig in genom fönsterrutorna.


En angreppsvinkel som gör att kriget kommer närmare än i något kikarsikte.


JA | NEJ
VARFÖR: En för spelvärlden ovanligt intressant krigsskildring, mycket tack vare det originella perspektivet.
PLUS: Den tidstypiska konsten, musiken och inredningen fyller en minst lika viktig funktion för spelets atmosfär.
MINUS: Flera veckor av ”lägg posten på matsalsbordet” som enda uppmaning ger intrycket av tillfällig idétorka.


SUNSET
(Windows (testat), Mac, Linux)
Gottfrid Jansson


E.T. brukar beskyllas för spelkraschen i början av 80-talet. Det klassas som ett av världens sämsta spel och tydligen dumpades hundratusentals osålda kassetter i den mexikanska öknen. Men enligt Ian Bogost är E.T. också det första spelet med en huvudkaraktär som inte besitter övermänsklig styrka, utan är ömtålig och inkapabel. På så vis placerade utvecklarna (om än omedvetet) spelaren i rollen som den harm- och kraftlösa botanisten som Spielbergs film handlade om. Den hopplösa spelmekaniken blev en spegling av utomjordingens hopplösa situation.


Nu när Sunset släpps drygt 30 år senare har spelbranschen utvecklats radikalt. Kraftfantasierna lever förvisso kvar på den breda marknaden men på en alternativ scen har andra upplevelser givits tillträde. Känslan av utsatthet är inte längre ett resultat av tvivelaktiga designbeslut, utan en effekt som utvecklare söker efter aktivt. Och Sunset är onekligen ett av de mest lyckade experimenten hittills.


Fast i ett inbördeskrig städar Angela Burnes en rik mans lyxvåning. Varje dag finns det nya sysslor att utföra. Spelaren styr Burnes ur ett förstapersonsperspektiv och väljer hur hennes dagliga timma i lägenheten ska spenderas. Arbetet kan utföras noggrant, slarvigt eller inte alls och valen får vissa konsekvenser. En relation till mannen kan uppstå. Eller inte.


I avsaknaden av poäng och pekpinnar blir Sunset det första ordentliga rollspelet som åtminstone jag upplevt. Inom ramarna för Burnes utsatta och begränsade situation väljer jag hur hon ska handla efter den bild jag får av henne som människa. Jag lever mig in i hennes utsatthet.


För det är frustrerande att vandra omkring i mannens skyddade oas, ovan ett blodigt inbördeskrig. Det är frustrerande att se mannen fylla sin våning med snygg konst och exklusiv design samtidigt som underklassen svälter. Och det är frustrerande att inte kunna göra någonting åt saken.


JA | NEJ
VARFÖR: Ett sant rollspel utifrån en utsatt och maktlös position.
PLUS: Inredning som maktsymbol är ett mycket effektivt sätt att bygga en trovärdig atmosfär.
MINUS: Missvisande specifikationer.

Relaterade bilder

Oskar Skog21 maj 2015Visningar: 1315 

Taggar: Tale of Tales, Sunset, The Path, The Graveyard, Fatale

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

rampjesus21 maj 2015q

Missat detta! *staplar på backloggen*

iSiboy21 maj 2015q

Bra recensioner.

Ska absolut testa detta.

DalslandsTjuren21 maj 2015q

Haha jag läste snuset. Såg fram emot en ännu roligare recension. [bigsmile]

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.