Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Year Walk

YEAR WALK
(Wii U (testat), PC, iOS)
Linus Lekander


Till den här recensionen finns också en demonstrationsfilm.


En röd stuga med vita knutar.


Bilden hade kunnat vara en kliché om det inte vore för att den representerar det första av sitt slag: ett äventyrsspel baserat på svensk folktro. Om skogsrået, bäckahästen, mylingar, nattravnen, kyrkogrimmen och en märklig ritual som låter sin utövare få en skymt av framtiden.


Det är min andra årsgång, men det skulle ha kunnat vara min tredje. Den har gått att företa med både i-maskin och dator förut, bara i lite annorlunda skepnader.


Stämningen i skogen är precis som jag minns den. Vaga ljud av snö under fotstegen och en märklig stillhet omkring mig. Så skör, fragil, att det är omöjligt att inte vara på helspänn inför ett tänkbart brott mot den. En avvikande syn, ett spår eller ljud.


En rysning av samtidigt väl- och obehag; spökhistorier blir inte bättre än såhär.


Men den här gången är jag bättre förberedd.


Försedd med ett folkloristiskt uppslagsverk på skärmkontrollen i händerna, tillsammans med en karta och ett anteckningsblock. Utan att avbryta min vandring kan jag rådfråga kartan om riktningen, skriva ner symboler som jag kan behöva komma ihåg eller slå upp något av skogens väsen i encyklopedin.


Jag måste medge att det är behändigt. Nu när jag väl har dem så tillgängliga är det inget som jag skulle vilja vara utan.


Tyvärr kan jag inte säga detsamma om de rörelsemoment som är där bara för sakens skull. Och som kanske inte är ett problem i de flesta lägen, men som definitivt blir det när vissa föremål ska greppas och snurras i spelets senare skede.


Det här är inte en upplevelse där kontrollen ska göra sig påmind. Här finns en spröd och finstämd illusion av ett mysterium och den gynnas inte av att avbrytas, inte av en sån sak som ett lite för ivrigt utnyttjande av konsolens udda kontroll.


Det är en uppfinnarlusta som Simogo gott hade kunnat spara på till sitt oundvikliga Nintendo-samarbete i framtiden.


För växa, det kommer de – och Year Walk utgör en av de främsta anledningarna till det.


JA | NEJ
VARFÖR: Fortfarande ett av de bästa äventyrsspelen som har gjorts.
PLUS: Det verkliga mysteriet väntar först efter spelets slut.
MINUS: Inget att tillägga.

Relaterade bilder

Oskar Skog17 sep 2015Visningar: 1610 

Taggar: Year Walk, Simogo, device 6, Bumpy Road, Sneak Beat Bandit, Kosmo Spin, iOS, Iphone, Ipad

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Potterman17 sep 2015q

Fin recension. Riktigt taggad på att testa det här!

IAMM17 sep 2015q

Recensionen taggade mig till att dra igång min tredje årsgång nu.

Helt otroligt.

Nicke Karlsson17 sep 2015q

Jag har ju inte spelat detta - så det kanske är dags nu helt enkelt?

Linus Lekander17 sep 2015q

Nicke Karlsson:

Jag har ju inte spelat detta - så det kanske är dags nu helt enkelt?


Det är dags nu.

lackofselfcontrol17 sep 2015q

"Vi recenserar ett av världens bästa äventyrsspel."

Vilka äventyrsspel har du spelat?

Linus Lekander17 sep 2015q

lackofselfcontrol:

Vilka äventyrsspel har du spelat?


Är det något du utgår från att jag har förbisett?

lackofselfcontrol17 sep 2015q

Linus Lekander:

Är det något du utgår från att jag har förbisett?


Nej, jag bara undrar vad du har för erfarenhet inom genren.

Robert Larsson17 sep 2015q

Finns det några planer för en PS4-version?

Linus Lekander17 sep 2015q

lackofselfcontrol:

Nej, jag bara undrar vad du har för erfarenhet inom genren.


Jag har ingen möjlighet att räkna upp allt jag har spelat inom genren, men när jag säger "ett av de bästa" syftar jag på att det befinner sig i samma liga som Monkey Island 1, Machinarium och The Journey Down, sammantaget bättre än t.ex. Monkey Island 2, Grim Fandango och The Dream Machine (i alla fall i vissa avseenden). Bland Simogos egna titlar håller jag detta som det bästa av deras tre äventyr.

Spel som The Dig, Gods Will Be Watching, Kentucky Route Zero och Day of the Tentacle står ännu på min att spela-lista. Och annat jag har spelat har antingen varit sämre eller så tänker jag inte på dem just nu.

Linus Lekander17 sep 2015q

Silhuett:

Finns det några planer för en PS4-version?


Inget som jag känner till i alla fall.

Oskar Skog17 sep 2015q

Silhuett:

Finns det några planer för en PS4-version?


Jag frågade Simogo.

Dom sa "nej".

Dom fortsätter, för övrigt, att helt ignorera mina önskemål om nya versioner av Bumpy Road.

Dom dummingarna.

Linus Lekander17 sep 2015q

Oskar Skog:

Dom fortsätter, för övrigt, att helt ignorera mina önskemål om nya versioner av Bumpy Road.


Var du rentav den personen som köpte datorversionen av det?

Oskar Skog17 sep 2015q

Linus Lekander:

Var du rentav den personen som köpte datorversionen av det?


För jag har ju Mac och ställer mig alltid i kö till nästa Iphone-lansering.

Linus Lekander17 sep 2015q

Oskar Skog:

För jag har ju Mac och ställer mig alltid i kö till nästa Iphone-lansering.


Det vet jag att du gör Oskar.

Själv väntade jag på uppdateringen som skulle låta mig koppla in en synth som handkontroll. Det var tyvärr förgäves.

Oskar Skog17 sep 2015q

Linus Lekander:

Själv väntade jag på uppdateringen


Det lät verkligen som en fantastisk idé.

Linus Lekander17 sep 2015q

Oskar Skog:

Det lät verkligen som en fantastisk idé.


Bör kanske tilläggas att Simogo själva aldrig har utlovat någon sådan. Men jag menar, hur kan man inte se potentialen i det?

lackofselfcontrol17 sep 2015q

Linus Lekander:

Jag har ingen möjlighet att räkna upp allt jag har spelat inom genren, men när jag säger "ett av de bästa" syftar jag på


Tack för svar!

Anledningen att jag frågade var att jag har kört en hel del själv och faktiskt inte ens hört talas om Year Walk. Ska kolla in det.

Linus Lekander17 sep 2015q

lackofselfcontrol:

Anledningen att jag frågade var att jag har kört en hel del själv och faktiskt inte ens hört talas om Year Walk. Ska kolla in det.


Gör det, och skriv gärna vad du tyckte sen.

Robert Larsson17 sep 2015q

Oskar Skog:

Jag frågade Simogo.

Dom sa "nej".


Konstigt. Förstår inte varför dom inte skulle vilja porta över det. Vill dom inte sälja sina spel eller?

Alvar Johansson17 sep 2015q

Det enda spel som skulle göra det värt att skaffa en Wii U.

Alvar Johansson17 sep 2015q

Legerdemain:

Jag vill nog också placera Year Walk som ett av de bästa jag spelat i genren. Vissa pussel är fortfarande helt oöverträffade.


Jag skulle placera det som ett av de bästa spelen någonsin. Kanske inte så mycket för pusslen, som för stämningen.

Jag har fortfarande inte upplevt något liknande.

Kleti18 sep 2015q

Märkligt att det inte kommer till PS4. Detta borde väl funka helt ok med dual shock 4? Har Nintendo betalat bra för en exklusivitet tro?

Linus Lekander18 sep 2015q

Kleti:

Märkligt att det inte kommer till PS4. Detta borde väl funka helt ok med dual shock 4? Har Nintendo betalat bra för en exklusivitet tro?


Vad jag minns har de stoltserat lite med att de velat göra varje version unik för sitt format. Avsaknad av en extra skärm hade nog legat PS4:an till last om de skulle porta det från Wii U.

Å andra sidan funkade det fint till datorn också, utan Wii U:ns funktioner. Det hade inte varit en nackdel om det fanns att tillgå på alla aktuella format.

iSiboy19 sep 2015q

Älskar year walk. Kul med nysläpp på ny hårdvara. Year walk förtjänar ännu mer uppmärksamhet för det är verkligen något utöver det vanliga.

Kleti24 sep 2015q

Jaha, det var ett trevligt men naggande kort spel! Den grafiska stilen påminde om Neil Gaimans drömska barnbok Coraline.
Är det värt att göra en tredje genomspelning alltså? :O

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.