Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar SPL-T

SPLIT
(iOS)
Linus Lekander


Dags att slå på en död häst igen.


Nej, jag pratar inte om den där varelsen i Year Walk nu. Det är ju flera veckor sen. Simogo har släppt ett nytt litet spel.


Och hästen jag vill dra fram är inget mytologiskt väsen, utan Pong.


Och ska vi vara ärliga har ju Pong egentligen aldrig riktigt dött.


Att det fortfarande anordnas ett årligt Pong-SM talar väl sitt tydliga språk.


Viss typ av speldesign är helt enkelt tidlös.


För liksom Pong talar Split (eller SPL-T) till en djupt inneboende känsla för tingens simpla ordning. En känsla av självklarhet; att det där kunde lika gärna jag ha skapat.


Hur många gånger har inte de orden yttrats om också den allra mest uppburna konsten?


Storheten i Split, liksom i Pong, ligger i dess omedelbara enkelhet och dess så småningoma komplexitet. En jämförelse kan göras med den gradvisa upptäckten att Pongs vita fyrkant inte bara kan studsas helt plant tillbaka, utan också skickas iväg i både högre fart och besvärliga vinklar med den rätta tekniken.


Split går i sin enkelhet ut på att dela mobilskärmen på hälften. Varannan gång horisontellt, varannan vertikalt. När vi får slut på rutor att kapa itu är spelomgången över.


Men de rätta mönstren skapar också nya block, poängblock, som under tiden de befinner sig på skärmen blir omöjliga att dela på. Det är här som spelets strategiska dimension uppdagas, i den noggranna planeringen av drag som krävs för att hålla poängen tickande och spelrummet lagom luftigt.


Resultatet? Lösningen på det egentligen omöjliga projektet att spela luffarschack mot sig själv.


Det tjänar ingenting till att förklara spelsystemet närmare än så. Det är tvärtom bara en fördel att starta sin första omgång med nyfikna ögon och på egen hand upptäcka de regler som gäller. I annat fall finns det en föredömligt pedagogisk genomgång av detta i spelets meny.


Jag blir glad av att spela Split, över att den här sortens speldesign fortfarande lever och frodas, att den fortfarande har något nytt att tillföra med sina enklast tänkbara medel.


Senast jag tänkte detsamma var under min premiärspelning av det likaledes perfekta Super Hexagon.


Split är en spelfossil som fortsätter att vara relevant in i vår tid.


Det borde stå på ett museum sen minst 40 år tillbaka.


Det kanske det gör. Jag har inte kollat.


JA | NEJ
VARFÖR: Ett spel vi kommer spela så länge våra telefonmodeller stödjer det
PLUS: Den textbaserade parodin Device SPL-T är redan ute
MINUS: Fysisk release vi kan bevara för alltid, snälla?

Relaterade bilder

Oskar Skog 3 okt 2015Visningar: 1727 

Taggar: SPL-T, Year Walk, Simogo, device 6, Bumpy Road, Sneak Beat Bandit, Kosmo Spin, iOS, Iphone, Ipad

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Joakim Kilman 3 okt 2015q

"såsmåningoma". Den enda anledning jag behöver för att älska Linus.

Linus Lekander 3 okt 2015q

Joakim Kilman:

Den enda anledning jag behöver för att älska Linus.


Legerdemain:

mysigheten i det egna ordskapandet


Ni är för fina.

NicolausCamp 3 okt 2015q

SPL-T...
Splat...
Splatoon...
Fan... nu vill jag spela Splatoon!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.