Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Rodea the Sky Soldier

RODEA THE SKY SOLDIER
(Wii U (testat), Wii (testat))
Linus Lekander


Yuji Naka, vi har pratat om det här.


Jag vet att du inte har kunnat släppa Sonic. Att du fortfarande göder myten om att allting handlade om fart. Att det är därför som till och med dina nypåhittade maskotar inte kan sluta springa. Jag menar … Ivy the Kiwi?


Redan då pratade vi om att du måste gå vidare någon gång.


Det var inte precis det här jag menade. Att du skulle gå över till att älta din nästa maskot, Nights, istället.


Men nu är vi alltså här, 2015 och med ett nytt Nights-spel till Wii på halsen.


Ja, för Wii U-versionen går tyvärr inte att spela. Det vet jag att du själv är medveten om. Jag kan ta på mig att förklara varför.


En spak för att gå omkring med Rodea på marken. Inte samma spak för att kontrollera Rodea i luften (för då styr den istället ett sikte). En knapp för att göra karaktären luftburen, samma knapp för att, jag vet inte, bekräfta att han ska vara luftburen?, och ytterligare ett tryck på samma knapp för att skjuta iväg honom dit spaksiktet pekar.


Blir det fel behöver du, medan du flyger/faller, trycka på flygknappen igen för att få fram siktet, ställa in det med styrspaken och ”bekräfta” din kurs, om du så bara vill justera Rodea en inspelsmeter. Om något kommer i vägen under flygsträckan behöver du använda attackknappen också. Du kommer bli tipsad om att du kan använda den för att ta sönder saker på marken också, men då flyger han ändå upp en trädtoppshöjd i luften för varje slag.


Jag överdriver inte.


Skulle du vilja du invertera Y-axeln på siktet? Det går inte. Vi som föredrar att ha det så får göra vårt bästa för att tänka fel. Däremot finns det andra saker att ändra på i menyerna, som att ställa ner kompanjonens tjatighet (det står faktiskt ”chattiness”) och att öka autosiktets känslighet. Båda de här sakerna är ett måste för att jag överhuvudtaget ska orka spela så långt att jag hinner bilda mig en uppfattning.


Wii-versionen av spelet går åtminstone att spela, men … kom igen. Ett 3D-spel som kontrolleras med Wiimotens superlilla styrkors? Varför går det inte att koppla in en Nunchuk? Varför är den enda alternativa gånglösningen att hålla ner flygknappen, sikta på marken framför honom och råka flyga dit istället för att gå i 90% av fallen?


Lägg därtill till att det enda sättet att flytta på kameran är att peka Wiimoten mot kanterna av skärmen.


Vad är poängen med att motarbeta spelaren såhär? Varför är alltihop så in i Norden kryptiskt och omständligt?


En liten del av mig älskar det. Jag har sällan varit med om en så anarkistisk attityd till allt vad spelkonventioner heter. Originalitet är en sak, men det här tycks aldrig ens ha handlat om att ta fram en alternativ kontroll som faktiskt fungerar. Istället har de kastat ner några kontrollmetoder som de känner till i en burk och stampat sönder burken.


Som plåster på såren får vi två kvaddade burkar till priset av en.


Jag kan föreställa mig att Rodea kommer att få ett litet men hängivet följe, de som har ”tagit sig tiden att vänja sig”, som kan ”ta det för vad det är istället för att önska att det vore något annat”.


Problemet som jag ser det är att det inte finns något annat som gör det värt att ta sig över den där tröskeln. Den som inte beter sig som vanliga trösklar utan hela tiden höjer och sänker sig när man försöker gå igenom dörren. Den är inte värd att få i bröstet, pannan, på knäna, bara för att, när man väl har klämt sig in, inte finna något mer inspirerande och estetiskt spännande än … Klonoa.


Jag tror att vi lämnar det där.


JA | NEJ
VARFÖR: Totalt kontrollhaveri i ett dussinspel från PS2-tiden.
PLUS: Återigen är det svårt att inte fascineras av en så total brist på respekt för hur saker ”ska” göras.
MINUS: Hur jobbiga kan karaktärer vara?

Relaterade bilder

Oskar Skog28 nov 2015Visningar: 1759 

Taggar: Rodea and the Sky Soldier, Yuji Naka, wii u, Nintendo 3DS

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Skrotbert28 nov 2015q

Jag har sett fram emot det här spelet, men börjar så smått (läs: stort) fundera på om jag egentligen är så värst intresserad nu efter allt man hört om det. Inte för att jag brukar låta andra bestämma över mitt tycke, men spelet verkar dras med en del problem som jag känner att jag också skulle störa mig på.

Jag tycker att recensionen utan problem motiverar sitt "nej", men jag är fortfarande lite intresserad av att veta mer om själva spelet.

Linus Lekander28 nov 2015q

Skrotbert:

men jag är fortfarande lite intresserad av att veta mer om själva spelet.


Vad vill du veta? :)

Linus Lekander28 nov 2015q

Legerdemain:

Wii-versinen är jag däremot oerhört nyfiken på då åsikterna tycks glida isär gällande kontrollen.


Medan jag flyger kan jag förstå varför vi öppet har uppmanats att spela Wii-versionen, men även den innehåller fortfarande så mycket annat onödigt krångel att det bara blir besvärligt i slutändan.

Ska bli intressant att läsa den förmodade "Leger vs Rodea" någon gång framöver.

Skrotbert28 nov 2015q

Linus Lekander:

Vad vill du veta? :)


I och för sig så säger kanske Nights-jämförelsen en del.

Kan du pressas till att hitta något med spelet som du tror kan intressera andra spelare? (som inte är relaterat till kontroller)

Jag kan passa på att tydliggöra att jag alltså inte alls tvivlar på att jag själv skulle tycka likadant om spelet. Försöker inte vända på något, utan har mest bara ett skumt intresse av diskussioner kring spel som verkar närma sig rena haverier i vissa hänseenden.

Joakim Kilman28 nov 2015q

Ouch. Bra text.

Avgrundsvrål28 nov 2015q

Vad är det du säger, människa! En anarkistisk spelkontroll vore ju revolutionärt! En trasig kontrollmetod till Wii är ju tvärt om, reaktionärt! Jag vill formellt motsätta mig ett sådant språkbruk! :)

Men på riktigt, ett nytt spel till Wii, 2015? Bara det är ju förbannat förvånande faktiskt. Man undrar ju lite vilka affärers Wii-hyllor det är tänkt att ligga på.

Dissa Klonoa har du också mage att göra, herregud.

Jag vet inte, men det är nåt med ditt "NEJ" som gör att man blir intresserad av att titta närmare på det här spelet. Även om något säger mig att man inte bör det.

Kindo28 nov 2015q

antun:

Lite jämförelse mellan wii och wii u versionerna.


Asså vafan... Wii-versionen ser ju ganska mysig och intressant ut, medan Wii U-versionen är ful och allmänt tråkig att titta på. Det här verkar vara en god kandidat till årets hjärnsläpp...

Skrotbert28 nov 2015q

Det känns helt bisarrt att titta på det där. Årets WTF för min del.

KennyMan66628 nov 2015q

Avgrundsvrål:

Man undrar ju lite vilka affärers Wii-hyllor det är tänkt att ligga på.


Inga alls, eftersom det inte släpps separat som Wii-spel - Wii-versionen ingår bara som förstautgåve-bonus i Wii U-spelet. Vilket innebär att vad som tycks vara den bättre versionen av spelet bara är förunnat de som köper det under den första perioden.

Vilket känns rätt korkat.

Avgrundsvrål28 nov 2015q

KennyMan666:

Inga alls


Såg precis det nu i videon antun postade. Ser ut som en mycket olycklig utvecklingsperiod, och Wii-versionen ser helt klart mer intressant ut. Man kan nog vänta sig att first run utgåvan av spelet kommer stiga i pris då alltså.

Linus Lekander28 nov 2015q

Skrotbert:

Kan du pressas till att hitta något med spelet som du tror kan intressera andra spelare? (som inte är relaterat till kontroller)


Man ska i alla fall inte låta sig luras av det ganska fina omslaget. Designen i spelet är verkligen trist (se tidigare nämnda Klonoa för referens). Och musiken är repetitiv och tafatt som få. Karaktärerna är jobbiga, röstskådespelet hjälper inte direkt till på den punkten och berättelsen känns uttjatad redan innan den har börjat att berättas.

Men jag menar. Udda exklusiviteter som provar något annorlunda till Nintendos konsoler brukar ju tilltala folk (så även mig). Jag tror säkert att någon kan tycka att flyga omkring i oförargliga, turkosa världar är lite trivsamt ändå. Om man nu hör till dem som kan smälta att kontrollen och presentationen är som den är.

Linus Lekander28 nov 2015q

Avgrundsvrål:

Dissa Klonoa har du också mage att göra, herregud.


Gillar att jag kan uppröra någon genom att negga ett spel som Klonoa :)

ZidaneIX28 nov 2015q

Hade hoppats på ett nytt NiGHTS och så blir det så här.

Magnus Virdeborn28 nov 2015q

Linus Lekander:

Klonoa


Ett av världens bästa plattformsspel. Punkt.

Marow28 nov 2015q

Började spela det för någon dag sedan. I början så kände jag mig oerhört förvirrad, inte minst då introduktionsnivån är väldigt dåligt presenterad. När sedan första "riktiga" nivån kom så hade jag dock väldigt roligt. Det tog ett tag att bli van vid kontrollen, men när den satt så satt den. Främst kameran som jag upplevde som ett problem (nunchuck, snälla?) då dessa nivåer i vissa lägen tyckte om trånga utrymmen.

Sedan kom jag till första banan i andra världen och dog inombords. Det fina estetiska var nu fullt av brun sand och banan i sig var minst sagt förfärlig och lång. Suck.

Men idag så fortsatte jag vidare. Spelade igenom både andra och tredje världen. Och helt plötsligt klickade det igen. Inte bara lite, utan redigt mycket. Bandesignen är bättre, jag har mer erfarenhet av kontrollen och så vidare. Nu är spelet helt plötsligt rätt fantastiskt i sin frihet.

Känner mig oerhört förvirrad. Det är uppenbart att Rodea lider av produktionsproblem, tråkigt nog. Vissa delar känns inte lika finputsade som resten, medan de som är finputsade är väldigt... finputsade. Utöver detta känns det lite kontraproduktivt i att leta gömda föremål i ett snabbt arkadliknande spel, även om det samtidigt tar till vara på frihetskänslan spelet ger dig.

Jag har gissningsvis två världar kvar och det ska bli intressant att se vad jag tycker.

*Wii-versionen, såklart.

Linus Lekander:

Karaktärerna är jobbiga, röstskådespelet hjälper inte direkt till på den punkten och berättelsen känns uttjatad redan innan den har börjat att berättas.


Jag antar att du spelade med engelskt tal. Är det så illa, alltså? Jag spelar själv med japanskt och upplever det som ganska tydligt att dialogerna och karaktärerna är tänkta som humor och inte särskilt seriöst. Vet inte om du kände samma sak.

Tomas Engström28 nov 2015q

Nämen surprise, det här såg verkligen inget vidare ut. Trist dock, för Wii U i synnerhet.

Tuffsruffs28 nov 2015q

Hur är musiken i spelet?

Linus Lekander28 nov 2015q

Marow:

Jag antar att du spelade med engelskt tal. Är det så illa, alltså? Jag spelar själv med japanskt och upplever det som ganska tydligt att dialogerna och karaktärerna är tänkta som humor och inte särskilt seriöst. Vet inte om du kände samma sak.


Jag har lyssnat på båda, men engelskt tal är nog snäppet värre. Håller med dig om att det märks att karaktärerna ska vara roliga, men det går inte hem hos mig. Ions extremt överspelade pappa ... Det där gråtande barnet man ska leta efter i en grotta … Jobbigt är nog den bästa beskrivningen jag kan uppbåda.

Linus Lekander28 nov 2015q

Tuffsruffs:

Hur är musiken i spelet?


Intetsägande och upprepande. "Tafatt" skrev jag lite högre upp, i brist på bättre ord. Men det är alltid bäst att få avgöra en sån sak själv:



Kleti28 nov 2015q

Spelet släpps i Japan imorgon och de rear redan ut både Wii U och 3DS-versionerna med 75% rabatt

Elin Ekberg29 nov 2015q

Wii U har inte haft det lätt med senaste släppen. Project Zero (jag har köpt det, men inte hunnit testa), Mario Tennis, Devils Third och så det här.

Xenoblade Chronicles X får visa var skåpet ska stå. Helt enkelt.

Redfoxe29 nov 2015q

Elin Ekberg:

Xenoblade Chronicles X får visa var skåpet ska stå. Helt enkelt.


Synd bara på karaktärsdesignen och musiken.
Gjort mig så jädra avtänd på det :(

Marow29 nov 2015q

Spelade ut det nu. Sista världen var inte så superrolig, men i övrigt så... gillar jag Rodea. Det är inte perfekt och lider av klumpiga problem som lätt kunna åtgärdas (resultat av att spelet lades på is i typ fem år?), men när det väl klickar så är det underbart. Spelade igenom några av de tidigare nivåerna igen och upplevde dem mycket bättre tack vare att jag blivit ett med kontrollen. Med det sagt är den långt ifrån perfekt och nunchuck hade varit att föredra.

Gillar. Faktiskt. En skojig upplevelse på knappt 8 timmar som jag mer eller mindre slukade när jag väl kom in i ett flyt. Riktigt tråkigt att se Wii-versionen hamna i skymundan på detta viset, bara.

Med det här sagt... så vill jag nämna att Wii-spelet frös min Wii U när jag väl klarat det. Efter eftertexterna kom en kort scen, varefter spelet antagligen sedan skulle ladda om nivåmenyn eller startmenyn. Dock så skedde inget. Jag möttes av en svart skärm, samtidigt som jag inte kunde stänga av konsolen. Jag var tvungen att dra ut sladden.

Någon annan som klarat det och fått det problemet?

Edit. Försöker hitta recensioner för Wii-versionen, men alla verkar ju bara recensera Wii U-spelet. Metro UK påstår ju felaktigt att spelen är identiska bortsett ifrån kontrollen. Och påstår att Yuji Naka inte varit tydlig med att det är Wii-versionen är att föredra kontrollmässigt. Herregud. Han gick ju ut i social media och sa åt alla att spela Wii-spelet. De har ju till och med olika utvecklare! Jag ogillar starkt när recensioner har direkta faktamässiga fel.

Edit 2. Efter att ha pratat med en person som undersökt spelet så har det visat sig att alla icke-japanska utgåvor av Rodea saknar de filer som behövs för att spelet inte ska krascha. Ja, du läste rätt: filerna är borta. Poff. Alla versioner utanför Japan ska krascha. Och det här har alltså gått igenom QA.

Tafel30 nov 2015q

Marow:

Alla versioner utanför Japan ska krascha. Och det här har alltså gått igenom QA.


Det är mao ingen testare som orkat klara spelet? Helt underbart.

Joakim Kilman30 nov 2015q

Redfoxe:

Synd bara på karaktärsdesignen och musiken.Gjort mig så jädra avtänd på det :(


Den där musiken, alltså...

Redfoxe30 nov 2015q

Joakim Kilman:

Den där musiken, alltså...


Eller hur?.
Mår fan illa.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.