Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Human Resource Machine

HUMAN RESOURCE MACHINE
(Wii U (testat), Mac, Windows)
Linus Lekander


Kapar-Karlsson står framför maskinen igen. "Upp i sadeln" sa de, när handen inte längre var på sin rätta plats men Karlsson var det. Efter att åter ha satt sin fot inne på sågverkets område var det enda rätta att återgå till sin vanliga syssla, att installera sig vid klingan på nytt.


"Annars kommer du aldrig våga rida den igen".


Men han kunde inte ha anat hur mycket som skulle hända på den tiden han var borta. Maskinen framför honom är sig inte längre lik. Där finns knappar och reglage som han aldrig har sett förut, och en ruta som tar in och begrundar det han trycker på.


Istället för att mata brädor behöver Karlsson nu mata kod. Det är i regel allt som krävs för att maskinen ska göra jobbet åt honom. Det har inget att göra med att de anser honom mindre kapabel nu än förut. Snarare är det tekniken som har gått framåt och som har gjort så många av hans kollegor umbärliga på sistone. Men Karlsson tänker inte bli utgallrad.


Ett sekel har passerat sen maskinen tog hans hand.


Han är fast beslutad om att den inte ska få ta hans arbete också.


Human Resource Machine är en illustration av Karlssons oundvikliga öde. Genom att spela det rör vi oss som hans svettiga lilla sinne i ilfart mellan lådorna för att placera dem på sin rätta plats. Som tydliga, visuella moduler pusslas koden ihop för att produktionen på firman ska hållas vid liv.


Effektivt, Karlsson, annars kommer maskinerna för att göra det åt dig.


Svärtan som kännetecknar allt som Tomorrow Corporation rör vid närvarar i högsta grad även denna gång, i form av det hägrande automatisetingshotet och passivt piskande repliker från ledningshåll.


"Finns det något här i livet som är mer spännande än personlig utveckling?"


I fiktionens mitt tänker jag att min chef kan ha rätt. Triumfen då en lång, villkorsfylld kodning äntligen går i lås är stor, stimuli nog för att fortsätta lite till. Som att otåligt öppna sitt koddokument i skarpt läge för portionsbelöningar.


Föreställer jag mig.


För jag är själv ingen erfaren kodare, och har därför svårt att avgöra om Human Resource Machine kanske främst tilltalar mig i egenskap av oinitierad. Komplexiteten kommer sannolikt att skifta med spelarens vana, men oavsett detta vore den patenterade Tomorrow-stämningen behållning nog för mig.


Allting är som vanligt (se World of Goo och Little Inferno) förrädiskt gulligt, förklätt i stora ögon och vänligheter. Musiken skiftar mellan nöjsam 30-talsjazz och spanskt akustiskt gitarrspel, bidrar till den välavvägt glättiga framtoningen.


En toppstyrd trivsel med illavarslande undertoner.


Le. Ledningen ser dig.


Där på golvet står nu Kapar-Karlsson, den moderna arbetaren, CNC-operatören, om vi så vill, och gör sin sista motoriska inmatning för människohand.


Inom kort ska maskinerna ha ersatt även den.


JA | NEJ
VARFÖR: För Tomorrow Corporations förmåga att se pussel i allt – och sedan svärta ner det.
PLUS: Den direkta greppbarheten i en pekskärm passar det här spelet perfekt.
MINUS: Pedagogiken har sina brister; att lista ut vad som förväntas av en kan ibland vara pussel i sig.

Relaterade bilder

Oskar Skog14 dec 2015Visningar: 1450 

Taggar: World of Goo, Little Inferno, Tomorrow Corporation, Human Resource Machine

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Gottfrid14 dec 2015q

Det här låter himla bra :)

Nicke Karlsson14 dec 2015q

Har spelat en bra bit in och det blir fan så svårt. Iofs är matte verkligen inte min grej....

Men man blir så jäkla nöjd när man kommer på en lösning

Kleti14 dec 2015q

Är det mera njutbart med mus och tangentbord eller tror ni det kommer till PS4?

Joakim Kilman14 dec 2015q

Tyckte väldigt mycket om Little Inferno. Det här ser ut att jobba vidare med liknande teman.

FBT4214 dec 2015q

hahaha kommer det fortfarande skit till den maskinen!? hahaha dra åt helvete nintendo!!!!!!!!!

Alexander Rehnman14 dec 2015q

FBT42:

hahaha kommer det fortfarande skit till den maskinen!? hahaha dra åt helvete nintendo!!!!!!!!!


Mario Kart 8, Splatoon, Super Smash Bros., Pikmin 3, Bayonetta 1+2, Super Mario Maker, Hyrule Warriors, Xenoblade Chronicles X, Yoshi's Wooly World...

...och så har vi bland annat Zelda Wii U, Twilight Princess HD, Pokken Tournament, Star Fox Zero, Mighty No. 9 och Shin Megami Tensei X Fire Emblem på gång [cool]

Wii U har ett utmärkt utbud av kvalitetstitlar, så jag tror inte Nintendo behöver dra åt något helvete [wink]

ryssen215 dec 2015q

Det här var kul. Det är alltid roligt med programeringsgåtor i olika språk. Svårigheten hör ju också ihop med begränsningen av programspråk och kommandon, vilket gör att man måste tänka flera gånger om för att få ner programkoden till kortast möjliga.

För er som tycker sånt här är kul kan jag verkligen rekommendera projecteuler.net där det finns massa uppgifter som man får lösa i valfritt språk. Därefter får man tillgång till andras lösningar för samma uppgift, för att se hur kort kod som kan göras.

Lummeldolf15 dec 2015q

Globox855:

Mario Kart 8, Splatoon, Super Smash Bros., Pikmin 3, Bayonetta 1+2, Super Mario Maker, Hyrule Warriors, Xenoblade Chronicles X, Yoshi's Wooly World...


Du glömmer ju Fast Racing Neo,Captain Toad: Treasure Tracker, Super Mario 3D World och The Legend of Zelda: The Wind Waker HD det får man inte göra

Alexander Rehnman15 dec 2015q

Lummeldolf:

Du glömmer ju Fast Racing Neo, Captain Toad: Treasure Tracker, Super Mario 3D World och The Legend of Zelda: The Wind Waker HD det får man inte göra


Ja, vilket förbannat slarv av mig!

De här får man ju inte glömma [cool]

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.