Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Firewatch

FIREWATCH
(PS4 (testat), Windows, Mac OS, Linux)
Linus Lekander


Det är efter en personlig tragedi som Henry bestämmer sig för att ta jobbet som skogvaktare. Hans fru har vid 41 års ålder drabbats av alzheimers och bor inte längre tillsammans med honom, utan med sina föräldrar. Anledningen till det är att hon numera behöver hållas under uppsikt dygnet om.


För att komma bort från detta väljer alltså Henry att isolera sig i skogen, med ett utkikstorn som arbetsplats och med en walkie talkie som den närmsta relationen till en annan kollega. Denna kollega, Delilah, är på samma gång hans handledare och ett välbehövligt sällskap över radion.


Nykomlingens arbete börjar med att inspektera några ungdomars campingplats från vilken de skjuter fyrverkerier trots hettan och torkan som råder. En annan dag undersöker han källan till en smal rökpelare i skogen. Dessa sysslor låter en bekanta sig med spelets upplägg och supa in de ovanligt vackra omgivningarna. Men just som Henry och jag börjar känna att vi har det här jobbet under kontroll börjar förstås mystiska saker att hända.


Metoderna som används för att bygga upp mystiken är av ett effektfullt slag. Skymtar och antydningar, en delad paranoia över radiovågor. Utsattheten i skogen är även mitt på blanka dagen tillräcklig för att frammana kalla kårar och, i inte obetydlig grad, sorg.


För historien i Henrys bagage är djupt berörande, en som får mig att inte bara känna empati för honom utan också att kapitulera inför spelets illustrationer av mänsklighet. Sorgerna som karaktärerna upplever är på riktigt, liksom struntpratet med kollegan och fenomenet med att företag och institutioner sällan är särskilt noggranna med de lösenord som verkligen betyder något (koden är 1-2-3-4 till alla kombinationslås i spelet).


För inlevelsen är de här sakerna guld värda.


Men Firewatch har också problem, som att det är möjligt att fastna i terrängen men omöjligt att bara starta om en dag, eller att autosparandet upprepade gånger får spelet att försäga sig om att något nytt och spännande väntar runt hörnet.


Det finns också tillfällen (framför allt ett väldigt avgörande) då spelet precis är på väg att beröra men inte kan hålla sig från att sticka in en irriterande ”NU!”-stråke i ljudspåret. Som på kommando kommer stämningen av sig, tvärtemot vad uppsåtet har varit. Dynamisk ljudsättning kan göra mycket för en spelupplevelse, men ibland kan den också stjälpa mer än vad den tillför. Firewatch behärskar inte alltid den balansgången.


Lyckligtvis är spelet så i grunden välgjort att det går att ha överseende med de här sakerna. De är lätta att glömma när man befinner sig ute i skogen med sin karta och kompass till hands och med ett tryckande mysterium att nysta i.


Du kan alltså gott låta dig luras av spelets minst sagt tilldragande yttre.


Med sina fantastiska skogar och sin välskrivna berättelse är Firewatch något alldeles särskilt.


JA | NEJ
VARFÖR: Går direkt in i förstapersonsnarrativens hall of fame.
PLUS: Ett föredömligt kompakt och fokuserat äventyr.
MINUS: Om du gillar att utforska bör du se till att säkerhetskopiera din sparfil då och då.

Relaterade bilder

Oskar Skog15 feb 2016Visningar: 2189 

Taggar: Firewatch, Campo Santo Productions

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

nmhbm15 feb 2016q

Helt missat detta spel. Låter helt klart som något för mig.

Ställer mig dock tvivlande, rent morsliskt, till upplägget att han lämnar sin fru bakom sig pga en sjukdom.. Kanske är detta något som berörs mer i spelet, men på pappret känns det som att hon lika gärna, eller hellre, hade kunnat varit död?

Elin Ekberg15 feb 2016q

Jag har börjat spela det här, inget speciellt rent spelmässigt men berättelsen och dialogerna griper tag så pass att man blir nyfiken ändå.

Gillar samspelet mellan huvudpersonerna. Det har man fått till riktigt fint.

Johan Lorentzon15 feb 2016q

nmhbm:

sjukdom


Jag jobbar med svårt dementa och det är vanligt att anhöriga inte klarar av det. Det är svårt att se sin vän eller sin partner bli en helt annan person än den du lärde känna, eller den du gifte dig med. Många klarar inte ens att komma på besök och jag har full förståelse, demens kallas trots allt 'den anhörigas sjukdom'.

nmhbm15 feb 2016q

Det var dömmande från min sida då jag ej blivit drabbad personligen.

Buran15 feb 2016q

Märkte inte av några problem med att spelet varslar om att något är på gång med autosparande. Spelade iofs på PC, kanske märks av mer på PS4?
I övrigt ett väldigt fint litet spel, kändes lite abrupt mot slutet bara.

Johan Lorentzon15 feb 2016q

nmhbm:

personligen.


Jag menade inte att sätta sig på plats :) Och jag förstår vad du menar. När jag började jobba tyckte jag det var konstigt att vissa anhöriga knappt kom förbi och besökte, men insåg sen hur svårt det kan vara. Många gånger är det som personen är i limbo, personen du kände är borta, men du tillåts inte sörja för den mänskliga formen är kvar,

Jag tycker spelet gjorde en väldigt bra inledande tolkning av hur jag upplever det med anhöriga på jobbet och det gjorde min upplevelse så mycket starkare runt karaktären.

Tiny Elvis15 feb 2016q

Är spelet så dåligt optimerat att man bör vänta på en patch? Eller är det överdrivet gnäll?

Linus Lekander15 feb 2016q

Tiny Elvis:

Är spelet så dåligt optimerat att man bör vänta på en patch?


De små hacken som uppstår vid (en del) scenbyten kan säkert putsas bort med tiden, men autosparsindikatorn kommer ju alltid snurra när du t.ex. anländer till ett nytt viktigt område. Jag förstår inte vad det ska tjäna till att den syns överhuvudtaget, men det är knappast det här spelet ensamt om.

Buran:

Spelade iofs på PC, kanske märks av mer på PS4?


Det kan jag tyvärr inte svara på.

Johan Lorentzon15 feb 2016q

Buran:

Märkte inte av några problem med att spelet varslar om att något är på gång med autosparande. Spelade iofs på PC, kanske märks av mer på PS4?


Kan också konfirmera att PC-versionen verkar funka utan problemen PS4-versionen har.

Tiny Elvis:

Är spelet så dåligt optimerat att man bör vänta på en patch? Eller är det överdrivet gnäll?


På PC är det någon framdrop här och där, men inget som stör upplevelsen. Spelade dessutom på en lastgammal dator som knappt klara Starcraft 2.

Tiny Elvis15 feb 2016q

Johan Lorentzon:

PS4-versionen har.


Aha. Kanske väntar på patch ändå.

nmhbm15 feb 2016q

@Johan Lorentzson: jag tar inte åt mig på sådant vis. Var jag som inte tänkte ett steg längre sådär som man kan göra på måndag morgon.

Jag menar det är inte för intet jag förespråkar aktiv dödshjälp.

Buran15 feb 2016q

Johan Lorentzon:

På PC är det någon framdrop här och där, men inget som stör upplevelsen. Spelade dessutom på en lastgammal dator som knappt klara Starcraft 2.


Spelet flöt som smör för mig utom en mellansekvens mot slutet tror jag, spelade på en antik i5 med ett 6950.

Karl Hungus15 feb 2016q

I stort sett ett underbart spel. Miljöer som är så vackra och stämningsfulla att jag vill flytta in där, och dialog och karaktärer som är av högsta snitt. Tekniska problem stör sällan mig, men visst förekommer det. Mitt enda problem med spelet är att det crescendo som handlingen byggs upp mot aldrig riktigt kommer.

Anders Eklöf15 feb 2016q

Linus Lekander:

De små hacken som uppstår vid


För mig låste sig spelet flera gånger under laddningsskärmarna. Hände det dig eller någon annan?

Linus Lekander15 feb 2016q

Anders Eklöf:

För mig låste sig spelet flera gånger under laddningsskärmarna. Hände det dig


Nej, det var jag inte med om. Däremot var jag väldigt nära att fastna ohjälpligt i terrängen vid ett tillfälle. Jag kom loss till slut, men har läst om de som inte har gjort det utan varit tvungna att börja om från början. Tydligen finns det ett ställe mot slutet som är särskilt kinkigt på den punkten.

Simon B15 feb 2016q

Man blir helt klart sugen på detta spel men jag har också noterat att många är besvikna på att det är förhållandevis kort. Man spelar igenom det på 3-4 timmar. Mycket pengar för så kort tid med underhållning.

Men ett köp blir det nog snart, trots det.

Cappuccino15 feb 2016q

Årets besvikelse, för egen del. Men det kan man å andra sidan hävda är mitt eget fel då jag trodde att man skulle få vandra runt lite mer fritt i vildmarken och inte vara fast på förutbestämda stigar som avskärmats med osynliga väggar. Har nog aldrig känt mig så inständ i en utomhusmiljö tidigare.

Och storyn? Helt ologisk.

Mitt tips är att köpa spelet på en svinbillig rea och sedan enbart spela de två första timmarna. Då kanske man kan blir nöjd.

Gottfrid15 feb 2016q

Jag köpte det här nu. Ska bli spännande.

Nobodywashere16 feb 2016q

Gillade verkligen det här spelet. Synd bara att det är så dåligt optimerat till PC med tanke på att min burk kan spela GTA V med stadig FPS(inte på högsta men på high)

Gottfrid16 mar 2016q

Saker jag gillade med det här spelet:

1. Efter att ha stängt av min position på kartan blev utforskandet ovanligt spännande.
2. Förvånansvärt opretentiöst.
3. Bra balans mellan frihet och handhållande.
4. Karaktärerna ligger på en nivå man sällan stöter på i spelsammanhang.
5. Originellt tema

Jag gillar också slutet på ett rent konceptuellt plan, men det kom onekligen lite hastigt.

Linus Lekander16 mar 2016q

Gottfrid Jansson:

1. Efter att ha stängt av min position på kartan blev utforskandet ovanligt spännande.


Nu kan man dessutom beställa en fysisk karta för "äkta" co-op.

Gottfrid16 mar 2016q

Linus Lekander:

Nu kan man dessutom beställa en fysisk karta


Det här är faktiskt ett av få spel jag hade kunna tänka mig att spela med en fysisk karta!

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.