Använder du mobil?
Tryck här för att besök vår mobilanpassade nyhetssajt!
Nej tack!

Nyheter

Linus Lekander recenserar Pokkén Tournament

POKKÉN TOURNAMENT
(Wii U)
Linus Lekander


Om du slår samman Pokémon och Tekken får du ... Pokkén.


Bara det ordtrollandet är en anledning att omfamna denna märkliga arkadportning, som är ett samarbete mellan Nintendo och Bandai Namco.


Och även om det tar Pokémon in i en ny genre är det på många sätt ett spel som kändes förutbestämt att hända.


Vi går tillbaka till Nintendo 64.


När Pokémon Stadium släpptes var det bra av framförallt en anledning: Det var effektfullt att se sitt pixelplatta lag från Game Boy-spelen visas upp i 3D. Utöver det var det egentligen ett ganska meningslöst spel. Det fanns inget äventyrsläge, bara striderna och några minispel, och figurerna i all sin fysiskhet kunde ändå inte röra vid varandra.


Det var ringmatcher med textkommandon.


Därför var det något speciellt när ett par Pokémon närvarade i Super Smash Bros och det uppstod en möjlighet att låta dem slåss på riktigt. Det som i huvudserien alltid bara har insinuerats.


I Pokkén blir striderna än mer levande och blir först nu det som fantasin har målat upp sedan Pokémon blå till Game Boy. Kanske är det nödvändigt att låta oss spela som fickmonstret självt istället för dess tränare för att detta ska hända.


Tänk alltså Pokémon och Tekken, med vissa modifikationer, och inte alltid av godo.


Spelet innehåller en uppsättning standardmässiga lägen, var och en presenterad som en stad, för en spelare och flera. En hemstad för att ordna med status och uppgraderingar, en annan stad för att träna, någon för onlinespel, med flera.


Pokkéns motsvarighet till Tekkens arkadkläge hittas i turneringsstaden, men något grundläggande skiljer dem åt. Istället för en serie noggrant utvalda motståndare, där varje vinst helt enkelt leder till nästa bana, är Pokkéns arkadläge en rankingprocess. För att klättra i rank måste några tränare mötas i en grupp om fem. Först efter detta presenteras ens nya position i ligan, och har man då rankats tillräckligt högt avancerar man till en slutturnering. Annars är det bara att möta en grupp till.


Det är en onödigt besvärlig process, ett utdraget avancemang som redan från början tvingar en att stampa länge på samma ställe och att möta samma karaktärer alltför många gånger.


I det avseendet hjälper det inte heller att karaktärerna bara är 14 stycken till att börja med. Det räcker att snegla på Bandai Namcos egen slagsmålsserie med uppemot ett 40-tal karaktärer för att det ska se futtigt ut i jämförelse.


Det verkar vara här som Amiibos kommer in bilden. Nintendo har uttalat sig om att alla Amiibos kommer att vara kompatibla med spelet på ett eller annat sätt, men närmare än så har deras funktioner inte specificerats.


I förstautgåvan medföljer det hursomhelst ett Amiibo-kort med Shadow Mewtwo på och som låser upp densamme i spelet, så kanske är det en fingervisning om vad som väntar. Mewtwo låses också upp av sig själv en bit in i spelet, men vill man kunna spela som fler än så verkar man alltså hänvisas till att köpa dem via spelkort och plastfigurer.


Verkar. Jag pustar som en mätt när jag skriver det.


Det är en affärsidé som jag än så länge bara kan svära åt i teorin.


Lyckligtvis väger det tungt att spelets kärna är så bra. Varje strid är en fläktig slagdans mellan 3D och 2D, med rörelser som var för sig påminner om Super Smash Bros attackprinciper, men som i sina färdiga former kan länkas samman till kombinationer.


Enkel addition av fullständiga attacker istället för evighetslånga knappkommandon. Små krokar att haka i varandra på lämpliga ställen, roliga att hitta, svåra att bryta sig ur.


Jag kan utan svårigheter se en tävlingsscen byggas upp runt detta.


JA | NEJ
VARFÖR: Trots vissa tveksamheter är Pokkén i grunden en lika bra korsning som titeln antyder.
PLUS: Ens tränare är förvånansvärt modifierbar vad gäller alltifrån kön och hudton till särskilda hejarförmågor.
MINUS: Att hitta en onlinematch är smidigt, men interaktionen mellan spelare är obefintlig.

Relaterade bilder

Oskar Skog15 mar 2016Visningar: 1633 

Taggar: Pokkén Tournament, Nintendo, Bandai Namco, Harada

« Tillbaka till nyhetsarkivet

Kommentarer

Kntheking15 mar 2016q

Gengar är ju kungen.

Smasher8915 mar 2016q

Gillar pokemon, och fightingspel, dock inte narutospelen.
Är det som det verkar väldigt lätt att lära sig, och begränsat i sitt rörelsesystem(och med det tex combos, ultralätta att sätta) eller kan man tex cancela moves och ha mycket movement options?.
Har man tillgång till tex grepp och parrys?

Är det väldigt likt naruto/dragonballspelen som det i sitt perspektiv definitivt ser ut att vara?
Mycket frågot men konceptet är intressant men är väldigt skeptisk till perspektivet, hur multiplayer forcear 2st wii us(för 60fps) mm.

Marow15 mar 2016q

"att möta någon man känner är lika otympligt som alltid med vänkoder och interaktionen mellan spelare är obefintlig."

Huh?

arneankann15 mar 2016q

Marow:

"att möta någon man känner är lika otympligt som alltid med vänkoder och interaktionen mellan spelare är obefintlig."


Förstod ite heller riktigt. Wii U har ju inte vänkoder? Däremot är interaktionen obefintlig, ja.

Tallgrenen15 mar 2016q

diggen tournament så är jag på

NicolausCamp16 mar 2016q

Härligt att spelet får ett överlag varmt mottagande av de flesta. Känns som något jag kommer ha väldigt kul med fram till dess att Capcom fixar iordning Street Fighter V. [crazy]

Linus Lekander16 mar 2016q

Smasher89:

Är det som det verkar väldigt lätt att lära sig, och begränsat i sitt rörelsesystem(och med det tex combos, ultralätta att sätta)


Spelet är lätt att lära sig. När det kommer till combos handlar det inte om att memorera superlånga knappkombinationer, utan mer att pussla ihop "färdiga" attacker med varandra.

Det handlar mer om att själv upptäcka att "bakåt+A" och "uppåt+Y" kan länkas till en svårbruten combo, snarare än att A+B+B+höger+ner+upp+Y+A+bakåt triggar en bra sådan.

Det går också att blocka, counter-attackera och greppa.

Perspektivet påminner nog en del om Naruto ja (åtminstone det i 3D), men jag har själv inte spelat något av dem. Anders gör en del jämförelser i den här recensionen: http://www.spelnyheterna.se/Nyhet/2495/Recension-Pokken-Tour...

Jag ska testa att avbryta attacker närmare.

Marow:

Huh?


Det går alltså inte att prata med dem du möter.

Jag fick också upp alternativet att slå in en kod för att möta någon jag känner. Det är dock ingen friend code som sådan, utan en s.k. VS code som jag antar att båda behöver fylla i för att tas till samma match.

Eftersom jag har spelat det innan release har jag däremot inte kunnat testa detta närmare än så. Tydligen går det att stänga av VS codes, och kanske kan man då söka efter en vän oavsett. Frågan där är ju vad som händer ifall matchningen sker automatiskt och flera av ens vänner spelar samtidigt.

För säkerhets skulle väljer att stryka den formuleringen innan det står klart hur det fungerar.

Linus Lekander16 mar 2016q

Smasher89:

kan man tex cancela moves


Linus Lekander:

Jag ska testa att avbryta attacker närmare.


Så. Det luddiga svaret är att vissa attacker går att avbryta genom att påbörja en annan (spelet skiljer på Poké Attacks och andra attacker). En påbörjad counter-attack går också att avbryta genom att blocka och side-steppa.

Så långt ifrån alltid, med andra ord. Det finns inget universalkommando för att hejda sig.

Hoppas att det bringar lite mer klarhet i vad spelet är för dig.

Smasher8916 mar 2016q

Ah, säå man kan basicly finta med att använda en attack för att byta ut den mot en annan, nice med det i alla fall. Får nog möjlighet att testa det i veckan så får se hur det verkar då!
Sett att folk streamar det en del nu i alla fall sen igår.

Linus Lekander16 mar 2016q

Smasher89:

Får nog möjlighet att testa det i veckan så får se hur det verkar då!


Återkom gärna med vad du tycker.

Smasher8916 mar 2016q

Japp, antar att folk på lokala spelföreningen skaffar det och tar med sig så man kan lira denna eller nästa vecka!
Blev rekomenderad att kolla denna videon, och visst verkar det vara något krin 35 sekunder in :https://www.youtube.com/watch?v=iVmrZkA3YU8&feature=youtu.be

iSiboy17 mar 2016q

Ser fram emot detta.
Är det mån tro värt att köpa den Hori-designade handkontrollen med spelet? Har hört att om man spelar lokalt så är första spelaren begränsad till Gamepaden. Någon som kan bekräfta detta?För om detta är fallet så hoppar jag nog Hori-kontrollen.

Smasher8918 mar 2016q

Trådad kontroll är bättre i tävlingssammanhang, krävs dock 2 konsoler, 2 lanadaptrar 2 skärmar för ett sånt sammanhang för en setup att lira på. Man kan spela lokalt på en wii u, men då blir det 30 fps tydligen.

Lite first impressions från första timmen med demot(5karaktärer, 1 bana, singleplayer).

Hade sett lite streams innan, så visste lite vad jag skulle "leta efter" teknikmässigt, skulle väl säga att spelet verkar relativt klumpigt (men behöver testa mer, då en springanimation gick cancela med att hoppa tex), testade pikachu mest.

Rent teknikmässigt så var det ganska enkla fönster för de saker man ville göra, som att cancela att ladda counterattacken med en dash tex och en specifik sak med pikachu.
Rörlighetsmässigt känns det väldigt ovant men tror det kanske har lite mer strikta combos än narutospelen i allafall, men det återstår att se. Lirar nog demot imorgon igen för att bestämma mig för ifall det blir ett köp eller ej,

Kan väl byta in splatoon eller kirby and the rainbows paintbrush då jag med splatoon inte lirar i lag ändå, och kirbyspelet var för kort och lite att göra för min smak (även om jag spelat genom det 2 gånger).

Linus Lekander18 mar 2016q

iSiboy:

Har hört att om man spelar lokalt så är första spelaren begränsad till Gamepaden.


Vad jag kan läsa mig till är det så ja, eftersom bägge spelare ska ha en egen skärm och se matchen ur sitt perspektiv. Har inte hunnit testa detta själv dock.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva kommentarer.